web3تکنولوژی

کامپیوتر کوانتومی چیست؟ باید با استخراج بیت کوین خداحافظی کنیم؟

مسئله کامپیوترهای کوانتومی و تأثیر آنها بر ارزهای دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی از جمله مسائل مورد بحث بین کاربران و حتی صاحب‌نظران این حوزه است. به طور کلی، یک کامپیوتر کوانتومی، دستگاهی ابر قدرت است که می‌تواند تمامی مسائل مهم را در عرض چندین دقیقه به راحتی حل کند. این که در حال حاضر چند رایانه کوانتومی بالقوه در جهان وجود دارند و قدرت کنترل آنها در دست چه کسی یا چه سازمانی است، بماند؛ اما مسئله مهم اینجاست که آیا می‌توان به این قضیه فکر کرد که کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند، به عنوان تهدیدی برای امنیت شبکه‌ بلاکچین و همچنین ارزهای دیجیتال محسوب شوند؟

آنچه که ما در این مقاله به عنوان موضوع اصلی قرار داده‌ایم، بررسی تأثیر کامپیوتر کوانتومی بر دنیای کریپتوکارنسی و همچنین بررسی احتمال تهدید امنیت تراکنش‌های مختلف است. فکر کردن به این مسئله که یک کامپیوتر می‌تواند به عنوان تهدیدی برای امنیت بلاکچین محسوب شود، آن‌قدر حساس خواهد بود که ممکن است قیمت یک ارز دیجیتال به همین دلیل سقوط کند. با ما همراه باشید تا سراغ این بحث مهم برویم و ارتباط این مسئله با سقوط قیمت بیت کوین را در اواخر مارس ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار دهیم.

کامپیوتر کوانتومی دقیقاً چیست؟

رایانش کوانتومی در کامپیوترهای کوانتومی

کامپیوتر کوانتومی(quantum computing) کامپیوتری است که از پدیده‌های مکانیک کوانتوم برای انجام محاسبات خود کمک می‌گیرد. در کامپیوترهای کوانتومی به جای اینکه از دو حالت صفر و یک برای انجام محاسبات استفاده شود از جهت چرخش الکترون‌ها (اسپین) برای تعریف حالت‌های مختلف و انجام عملیات استفاده می‌شود. اساس کار کامپیوترهای کوانتومی منطبق بر اصل برهم نهی کوانتومی است. در این اصل الکترون‌ها برای چرخش هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند به طور همزمان به سمت چپ به سمت راست یا سایر جهت‌ها چرخش کنند.

بنابراین ما در کامپیوتر کوانتومی فقط دو حالت صفر و یک را نداریم، بلکه با حالت‌های بسیار زیادی مواجه هستیم که باعث افزایش دقت و سرعت انجام محاسبات می‌شود. این کامیپوترها به دلیل سرعت بسیار زیادی که در مقایسه با کامپیوترهای کلاسیک دارند به عنوان نسل آینده‌ی پردازش‌های کامپیوتری شناخته می‌شوند.

کامپیوترهای کوانتومی برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۸ با ظرفیت ۲ کیوبیت تولید شدند؛ البته فرایند ساخته شدن این نوع کامپیوترها در سال‌های بعدی پیشرفته‌تر شد و کامپیوترهای کوانتومی با ظرفیت‌های ۵ و ۷ کیوبیتی هم ساخته شدند.در کامپیوتر کوانتومی به جای بیت از کیوبیت (Qubit) استفاده می‌شود که به آن بیت کوانتومی نیز گفته می‌شود.با بیشتر شدن کیوبیت‌ها، قدرت پردازش آنها به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

مقایسه کامپیوترهای کوانتومی با کامپیوترهای کلاسیک

رایانه‌های کوانتومی

بدیهی است که کامپیوترهای کوانتومی با برخورداری از سازوکارهای ویژه، قابلیت حل کردن مشکلاتی را دارند که با استفاده از کامپیوترهای کلاسیک، امکان‌پذیر نبود. کامپیوترهای کوانتومی واحدهایی با عنوان کیوبیت دارند که در هر لحظه می‌توانند هم ۰ و هم ۱ باشند؛ این ویژگی یکی از برتری‌های کامپیوترهای کوانتومی نسبت به کامپیوترهای کلاسیک است. در همین لحظه که ما از سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌کنیم، با توجه به قوانین باینری و ریاضی، واحدهای پردازنده اطلاعات یا ۰ و یا ۱ هستند. به طور کلی، فیزیک کوانتوم شامل آن بخش از فیزیک مدرن می‌شود که از قوانین فیزیک کلاسیک پیروی نمی‌کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های یک کامپیوتر کوانتومی یا نوع کلاسیک آن در نوع عملکرد آن‌هاست؛ کامپیوترهای کلاسیک با استفاده از ترانزیستورها عمل می‌کنند و این در حالی است که رایانه‌های کوانتومی با استفاده از قوانین فیزیک کوانتومی به فعالیت خود ادامه خواهند داد. رایانه‌های کوانتومی می‌توانند با استفاده از قابلیت‌هایی که دارند، محاسباتی را که در کامپیوترهای کلاسیک، چندین سال طول می‌کشیدند، در عرض چند دقیقه به پایان برسانند. برای درک تفاوت‌های کامپیوترهای کوانتومی و کلاسیک، کافی است به گوشی موبایلتان نگاهی بیندازید؛ قدرت همین گوشی‌های موبایل در مقایسه با تمام ابر کامپیوترهای ۵۰ سال پیش بیشتر است. بدیهی است که کامپیوترهای کوانتومی به مراتب قدرتمندتر از نوع کلاسیکشان باشند.

تاریخچه کامپیوتر کوانتومی

تاریخچه کامپیوتر کوانتومی

اگر در مورد کامپیوترهای کوانتومی سررشته داشته باشید یا حداقل در مورد آن مطالعه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. سال ۲۰۱۱ یک شرکت کانادایی با اسم Dwave موفق شده بود که با ساختن یک رایانه کوانتومی با ظرفیت ۱۲۸ کیوبیت، گامی بزرگ در این حوزه بردارد. اما پس از ۸ سال از این ماجرا یعنی در سال ۲۰۱۹، شرکت بزرگ و معتبر گوگل مدعی شد که به قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی جهان دست یافته است و قصد دارد تا با آن، به همه مسائل حل‌نشده جهان خاتمه دهد.

ادعای گوگل در مورد رایانه کوانتومی مورد نظرش آن‌قدر بزرگ بود که بعضی از شرکت‌های دیگر مثل IBM از آن به عنوان یک ادعای پوچ و مسخره یاد کردند. گوگل ادعا کرده بود که این رایانه کوانتومی می‌تواند فعالیت‌ها و مسائلی را که ابرکامپیوتر دنیا یعنی Summit قرار است در عرض ۱۰۰۰ سال انجام دهد، در عرض ۳ دقیقه به پایان برساند. مطمئناً با استفاده از رایانه‌های کوانتومی می‌توان تحول‌های بزرگی را در سطح کره خاکی به وجود آورد، اما ادعای گوگل در این باره نیازمند راستی‌آزمایی‌های بیشتری است. با این اوصاف، اگر ادعای گوگل در این مورد واقعیت داشته باشد، می‌توان به این مسئله فکر کرد که با استفاده از این کامپیوتر کوانتومی می‌توان چه کارهایی را انجام داد. بسیاری از افراد دائماً مسئله رایانه‌های کوانتومی را به ارزهای دیجیتال ربط می‌دهند؛ اما چرا؟

ارتباط رایانش کوانتومی با شبکه بلاکچین

برای بررسی این موضوع بسیار مهم و اساسی لازم است که ابتدا بدانید، یک شبکه بلاکچین با چه سازوکاری فعالیت می‌کند که احتمال تهدید آن توسط یک کامپیوتر کوانتومی وجود دارد. به طور کلی شبکه‌های بلاکچین با استفاده از توابعی فعالیت می‌کنند که تابع قوانین ریاضی و عملگرهای یک‌طرفه (هش) هستند. به عبارت ساده‌تر، توابع ریاضی مورد استفاده برای امنیت بلاک‌چین‌ها که به صورت مشخص برای ایجاد امضای دیجیتالی و همچنین انجام دادن تراکنش‌ها و معاملات استفاده می‌شوند، علی‌رغم پیچیده بودن، دارای نقاط ضعف هم هستند. یکی از نقاط ضعف این توابع ریاضی پیچیده، این است که نمی‌توان در مورد مقاومت و امنیت آنها در مقابل یک کامپیوتر کوانتومی، مطمئن بود.

در حال حاضر هیچ کامپیوتر دیجیتالی و قدرتمندی نمی‌تواند از پس این توابع ریاضی بسیار پیچیده در شبه‌های بلاکچین بربیاید. اما همان‌طور که اشاره کردیم، تمامی مسائل حل‌نشدنی و سخت برای یک رایانه کوانتومی، در عرض چند دقیقه قابل حل خواهند بود. با این اوصاف بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه کریپتوکارنسی بر این باور هستند که با ظهور کامپیوترهای کوانتومی امکان بروز اتفاقات خطرناکی مثل حمله ۵۱ %، حمله خرج کردن مضاعف و خدشه‌دار شدن امنیت شبکه بلاکچین وجود خواهد داشت یا خیر.

ویژگی های کامپیوتر های کوانتومی

ویژگی‌های کامیپوتر کوانتومی در مقایسه با کامپیوتر کلاسیک بسیار زیاد است. کامپیوترهای کوانتومی با هدف تحول در امر محاسبات پیچیده طراحی و تولید شدند. در حاضر، می‌توان گفت تا حد زیادی هم موفق به انجام این کار شده‌اند، به طوریکه بسیاری از متخصصان علوم رایانه معتقد هستند، این نسل جدید از رایانه‎ها قرار است دنیا را متحول کند. مهم‌ترین ویژگی‎‌های کامیپوترهای کوانتومی عبارت است از:

  • توان بالاتری نسبت به کامپیوترهای کلاسیک دارند.
  • از قدرت بسیار زیادی برخودار هستند.
  • سرعت پردازش بالا دارند.
  • توان حل محاسبات بسیار پیچیده را دارند.
  • می‌توانند چندین عملیات را همزمان روی مقادیر انجام دهند. (کامیپوترهای کلاسیک عملیات‌ها را به صورت متوالی و نوبتی پردازش می‌کنند.)
  • محاسبات را در مقایسه با کامپیوترهای کلاسیک در زمان کمتری انجام می‌دهند.
  • در حل مسائل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند. (زیرا از قوانین فیزیک استاندارد پیروی نمی‌کنند.)

تهدید کامپیوتر کوانتومی برای امنیت رمزنگاری شبکه‌های بلاکچین

کلیدهای عمومی و خصوصی در رمزنگاری بلاکچین

الگوریتم رمزنگاری کلید عمومی که از آن همواره با عنوان رمزنگاری غیر متقارن یا PKC هم یاد می‌شود، یکی از پایه‌های اصلی دنیای کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال است. در سازوکار رمزنگاری متقارن، همواره از یک کلید یک‌طرفه برای تأمین امنیت شبکه و همچنین عملیات رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌شود؛ این در حالی است که رمزنگاری غیر متقارن، با برخورداری از دو کلید که شامل کلیدهای خصوصی و عمومی هستند، عملیات رمزگذاری و رمزگشایی را انجام می‌دهند. با استفاده از فرایند رمزنگاری غیر متقارن می‌توان کلید عمومی را در اختیار دیگر کاربران قرار دهیم و با قابلیت‌های آن، عملیات رمزگشایی و رمزگذاری اطلاعات را فراهم کنیم.

مهم‌ترین دلیلی که برای امن بودن الگوریتم PKC وجود دارد، طراحی دو کلید عمومی و خصوصی با توابع رمزنگاری به نحوی است که امکان محاسبه کردن کلید خصوصی از روی ساختار کلید عمومی بسیار دشوار خواهد بود. این فرایند به شکلی طراحی شده است که بتوان با استفاده از کلید خصوصی، کلید عمومی را محاسبه کرد. با این اوصاف، کاربر یا شبکه‌ای که به کلید خصوصی دسترسی دارد و تراکنش به او مربوط می‌شود، می‌تواند به کلید عمومی دسترسی داشته باشد و افرادی که کلید عمومی را دارند، نمی‌توانند وارد اطلاعاتی شوند که تنها با وجود کلید خصوصی در دسترس خواهند بود.

مسئله مهمی که هم‌اکنون وجود دارد، مسئله تهدید کامپیوتر کوانتومی برای توابع رمزنگاری است. یک کامپیوتر کوانتومی قابلیت حل کردن تمامی مسائل سخت و پیچیده را دارد و با ظهور انواع آنها، احتمالاً باید به فکر تغییرات بنیادین در سیستم امنیت بلاکچین بود.

آیا امکان نابودی شبکه بلاکچین با کامپیوتر کوانتومی وجود دارد؟

نابودی شبکه بلاکچین با کامپیوتر کوانتومی

پاسخ‌های بسیار متعدد و متفاوتی در مورد پرسش‌هایی که در مورد امکان نابودی بلاک‌چین‌ها توسط رایانه‌های کوانتومی وجود دارند، ارائه شده‌اند. برای مثال، به جهت این که بتوانیم از پاسخ‌های مستند و قابل تکیه برای بررسی این موضوع استفاده کنیم، از مقاله‌ای با عنوان “Will Quantum Computing Destroy Bitcoin” از رسانه Devteam.com استفاده می‌کنیم تا با استفاده از مطالب مستند آن، به این موضوع بپردازیم. در یکی از بخش‌های این مقاله در مورد فعالیت‌های قابل توجه یکی از تیم‌ها در مورد تهدیدات کامپیوتر کوانتومی برای دنیای کریپتوکارنسی و شبکه‌های بلاکچین پرداخته شده است.

در قسمتی از مقاله‌ای که در بخش قبلی اشاره کردیم، از یک تیم با عنوان «تیم مقاومت کوانتومی -The Quantum Resistance Ledger» یاد شده است که قصد دارند، تهدیدات بالقوه رایانه‌های کوانتومی را مورد کاوش قرار دهند. این تیم که با نام اختصاری QRL شناخته می‌شوند، از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های رمزگذاری شده استفاده کرده‌اند تا بتوانند، مقاومت آن را در برابر تهدیدهای یک کامپیوتر کوانتومی بررسی کنند. در این راستی‌آزمایی که به آن «طرح امضای توسعه‌یافته یا XMSS» گفته می‌شود، از یک نوع امضای دیجیتالی یا عنوان OTS استفاده می‌شود که با استفاده از آن می‌توان با استفاده از یک کلید، تراکنش‌های کریپتوکارنسی را امضا کرد.

با وجود یک کلید برای امضا کردن تراکنش‌های ارزهای دیجیتال، دیگر هیچ راهی برای تهدیدهای امنیتی کامپیوتر کوانتومی وجود نخواهد داشت؛ چرا که هر بار و با به وجود آمدن تراکنشی جدید، امضا تغییر می‌کند و کاربر با استفاده از امضای دیجیتالی جدید می‌تواند تراکنش خود را در امن‌ترین حالت ممکن انجام دهد. تیم QRL که هم‌اکنون روی این پروژه در حال کار کردن است، ادعا می‌کند که این الگوریتم، کاملاً بررسی شده است و آنها قصد دارند که از این راه حل به عنوان کارآمدترین روش برای کنترل و دفع خطر رایانه کوانتومی برای امنیت شبکه بلاکچین استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آیا بیت کوین هک میشود را مطالعه کنید.

آینده کریپتوکارنسی با وجود قدرت محاسباتی رایانه‌های کوانتومی

در ماه مه سال ۲۰۱۷، تیمی از محققان مرکز کوانتومی روسیه، شبکه بلاک‌چینی را توسعه دادند که به ادعای آنها دارای مقاومت کافی در برابر تهدیدات رایانه‌های کوانتومی بود. روشی که آنها برای تأمین امنیت شبکه بلاکچین خود در نظر گرفته بودند، «ترکیب رمزنگاری پساکوانتومی» یا «توزیع کلید کوانتومی (QKD)» نام داشت. در روش QKD، کلیدهای رمزنگاری شبکه بلاک چین با استفاده از پرتوهای لیزری منتقل می‌کند و برای موفقیت‌آمیز بودن این فرایند، از خواص کوانتومی فوتون‌ها استفاده می‌شود. فوتون‌های دارای ویژگی‌های کوانتومی ویژه‌ای هستند که به صورت ۰ و ۱ کدگذاری شده‌اند.

محققان روسی با استفاده از روش QKD توانسته‌اند، تهدیدات ناشی از یک کامپیوتر کوانتومی را با استفاده از حرکت جالب رفع کنند. زمانی که یک رایانه کوانتومی سعی می‌کند، کلیدهای مربوط به تراکنش را هک یا رهگیری کند، عمل جاسوسی و خرابکارانه آن باعث ایجاد تغییراتی در ویژگی‌های کلید کوانتومی QKD می‌شود و آن کلیدها غیر قابل استفاده خواهند شد. در حال حاضر قرار است که بیشتر روی این پروژه کار شود.

آیا امکان گریز شبکه بلاکچین از تهدید کامپیوتر کوانتومی وجود دارد؟

امنیت بیت کوین با کامپیوترهای کوانتومی

با توجه به این که شبکه‌های بلاکچین هم می‌توانند، به گونه‌ای آپدیت شوند که از تهدیدات رایانه‌های کوانتومی بگریزند، بهتر است که کمی در این موضوع عمیق‌تر شویم. در حال حاضر، دو محقق از دانشگاه ویکتوریا ولینگتون در نیوزیلند، روی پیشنهادی در رابطه همین موضوع کار می‌کنند. آنها معتقدند که شبکه بلاکچین می‌تواند، فراتر از رمزنگاری‌های کوانتومی حرکت کند. با توجه به پیشنهادی که ارائه داده‌اند، با استفاده از محاسبات درهم‌تنیدگی کوانتومی (که بخش عمده‌ای از سیستم یک کامپیوتر کوانتومی را تشکیل می‌دهد) می‌توان، نوع جدیدی از بلاک چین را به وجود آورد.

طبق پیشنهاد محققان، دو ذره کوانتومی درهم‌تنیده، در نقطه‌ای از زمان و مکان یا یکدیگر برهم‌کنش خواهند داشت؛ در طی این برهم‌کنش، هر دو ذره کوانتومی، وجود خود را به اشتراک خواهند گذاشت و از آن لحظه به بعد، اندازه‌گیری هر کدام از این ذرات، روی آن یکی تاثیر می‌گذارد. دل راجان (Del Rajan) و مت ویسر (Matt Visser) قصد دارند تا با استفاده از این ویژگی ذرات کوانتومی، شبکه بلاک‌چینی را به وجود بیاورند که در آن، یک ذره کوانتومی، تمامی عملیات رمزنگاری شبکه را بر عهده می‌گیرد. در نتیجه، زمانی که یک کامپیوتر کوانتومی، سعی دارد که شبکه بلاک‌چین را هک کند، ذرات کوانتومی آن با ذرات کوانتومی شبکه بلاکچین دچار درهم‌تنیدگی می‌شوند و اثر جاسوسی و خرابکارانه آن از بین خواهد رفت.

تهدیدات رایانش کوانتومی

پر واضح است که تا انتشار عمومی و ظهور کامل رایانه‌های کوانتومی، سال‌ها فاصله است و تا نسخه‌های تجاری آنها وارد بازار شوند، طول می‌کشد. از طرفی، شبکه بلاکچین و الگوریتم‌های رمزنگاری شده باید تا حد امکان آپدیت شوند. بدیهی است که شبکه‌های بلاکچین در حال حاضر کاملاً ایمن و مقاوم هستند و می‌توان روی امنیت تراکنش‌های آنها حساب ویژه‌ای باز کرد؛ اما نباید فراموش کرد که یک کامپیوتر کوانتومی همواره به عنوان یک تهدید برای دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. با این اوصاف، دنیای شبکه‌های بلاکچین نباید تهدیدات کامپیوتر کوانتومی را دست کم بگیرد و باید برای یک جنگ تمام‌عیار آماده شود.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد، همسو بودن منافع بسیاری از کسب‌وکارها و همچنین مراکز دولتی با از بین رفتن شبکه‌های بلاکچین است. اگر در مورد شبکه‌های بلاکچین، اطلاعات کافی داشته باشید، حتماً به خوبی می‌دانید که این شبکه‌ها به دلیل امنیتی که برای تراکنش‌ها به وجود می‌آورند، از بروز هرگونه هک و رهگیری تراکنش‌ها جلوگیری خواهند کرد؛ ازاین‌رو، بسیاری از مراکز امنیتی با وجود چنین شبکه‌هایی مخالف هستند و چه بسا که در زمان ظهور رایانه‌های کوانتومی، به آنها برای خدشه‌دار کردن امنیت بلاکچین کمک کنند؛ بنابراین و با در نظر گرفتن همه این اوصاف و اتفاقات، شبکه‌های بلاکچین باید در مقابل تهدیدات کامپیوترهای کوانتومی مجهز شوند و آنها را به‌هیچ‌عنوان دست کم نگیرند. 

راه‌اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری در سال ۲۰۲۳

اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری

Origin Quantum یک کمپانی چینی است که در حوزه توسعه کامپیوترهای کوانتومی برای کاربری‌های ابری و تجاری فعالیت می‌کند. این کمپانی اعلام کرده است که اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری خود به نام Wuyuan را به مشتری تحویل داده است.

این خبر به اندازه‌ای مهم بود که بسیاری از رسانه‌های مشهور به آن پرداختند و توانست توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. زیرا Origin Quantum تنها شرکت چینی است که ادعا کرد یک کامپیوتر کوانتومی تجاری را به مشتری تحویل داده است. اغلب افراد به دنبال پیدا کردن مشخصات صاحب این کامپیوتر کوانتومی بودند اما این کمپانی مشخصات مشتری خود را فاش نکرد و حتی در مورد اینکه این کامپیوتر برای چه هدفی سفارش داده شده است هیچ گزارشی ارائه نداد.

هر چند همان‌طور که می‌دانیم این کامپیوترها کاربردهای زیادی دارند و می‌توانند برای حل محاسبات پیچیده جهان، شکستن کدهای کامپیوتری رایج و اختراع داروها و یا حتی توسعه سلاح‌های خطرناک کشتار جمعی مورد استفاده قرار بگیرند.

آیا کامپیوترهای کوانتومی جایگزین کامپیوترهای عادی می‌شوند؟

کامپیوتر کوانتومی به منظور استفاده در کاربردهای خاصی مانند محاسبات سنگین ژنوم در ژنتیک طراحی شده است و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها جایگزین کامیپوترهای کلاسیک شود.

یکی از محدودیت‌های کامیپوترهای کوانتومی مربوط به شرایط نگهداری کیوبیت‌ها است. کیوبیت‌ها باید در شرایط خاصی (مثل خلأ بالا یا در دمای صفر مطلق) نگهداری شود. مسئله‌ای که وجود دارد این است که نگهداری سیستم در این دما نه تنها دشوار است بلکه بسیار پر هزینه است.

اما نباید فراموش کرد که کاربردهای بسیار زیاد کامپیوترهای کوانتومی، مورد توجه دولت‌ها و بخش‌های خصوصی قرار گرفته است. در همین راستا تلاش‌های زیادی برای از میان برداشتن محدودیت‌های کامپیوتر کوانتومی انجام شده است اما همچنان بر سر راه این تکنولوژی موانعی وجود دارد.

شما درباره آینده کامپیوتر کوانتومی چه فکر می‌کنید؟

مسئله رایانش کوانتومی که هم‌اکنون به یکی از کابوس‌های دنیای کریپتوکارنسی تبدیل شده است، مسئله‌ای مهم و اساسی محسوب می‌شود و نمی‌توان به همین راحتی از آن گذشت. یک کامپیوتر کوانتومی با برخورداری از قابلیت‌های ویژه و قدرتمندی که دارد، پتانسیل حل کردن تمامی مسائل پیچیده و مبهمی که توسط کامپیوترهای کلاسیک ناممکن بود را داراست. به عبارت ساده‌تر، یک رایانه کوانتومی می‌تواند، مسئله‌ای را که با کامپیوترهای امروزی باید در عرض ۱۰۰۰ سال حل کرد، در عرض سه دقیقه حل کند. با بررسی همه این اوصاف، قدرت رایانش کوانتومی که با پیروی از قوانین فیزیک کوانتومی فعالیت می‌کند، برای دنیای کریپتوکارنسی خطرناک خواهد بود.

در این مقاله که به صورت تخصصی در مجموعه والکس مورد بررسی قرار گرفت، به تمامی زوایای رایانه‌های کوانتومی و تأثیر آنها بر ارزهای دیجیتال پرداختیم. در ادامه، کامپیوترهای کلاسیک را در مقام مقایسه با رایانش کوانتومی قرار دادیم و سپس، انواع تهدیدهای آن برای شبکه‌های بلاک چین را زیر ذره‌بین بردیم. در نهایت، همه راه‌حل‌های ممکن و علمی برای مقابله با تهدیدات کوانتومی را واکاوی کردیم و به سؤالاتی پیرامون آینده بیت کوین با وجود این رایانه‌ها پاسخ دادیم. نظر خود را در مورد کامپیوترهای کوانتومی بنویسید و پیش‌بینی خود در مورد این نوع تهدیدات را با ما در میان بگذارید.

آیا کامپیوتر کوانتومی خطری برای بیت کوین است؟

در حال حاضر، خطر حمله توسط رایانه های کوانتومی برای شکسته شدن الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری‌شده بیت کوین موجود منتفی است و بعید هم به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک امنیت بیت کوین توسط این کامپیوترها به خطر بیافتد.

کیوبیت (Qubit) چیست؟

در کامپیوتر کوانتومی به جای بیت از کیوبیت (Qubit) استفاده می‌شود که به آن بیت کوانتومی نیز گفته می‌شود.بیت‌های کلاسیک فقط می‌توانند موقعیت ۰ یا ۱ را داشته باشند اما کیوبیت‌ها می‌توانند تمام حالت‌های ممکن را داشته باشند.

چرا به کامپیوترهای کوانتومی نیاز داریم؟

کامپیوتر کوانتومی به کمک قوانین مکانیک کوانتومی قادر به حل مسائلی هستند که کامپیوترهای کلاسیک قادر به حل آنها نیست. بیشترین کاربرد کامیپوترهای کوانتومی در هواشناسی، مدل سازی شیمی، محاسبات فیزیک و رمزنگاری است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
13 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
....
....
9 ماه قبل

سوال ندارم ولی خواستم بگم این علم و کامپیوتر می‌تونه باعث بدترین،و خونریزی ترین اتفاقات بشه،یعنی میتونن باهاش سامانه های موشکی رو هک کنن و هرجا خواستن موشک بزنن ،یا در هر زمینه ای ک اینترنت باشه از کارخونه بگیر تا شرکت همشو می‌تونه مورد حمله قرار بده

لقمانی
لقمانی
1 سال قبل

آیا از این قدرت های بزرگ جهان در عرصه استخاباتی استفاده میکنند؟ یا کامپیوتر کوانتومی برای سرکوب رقابت هایی سیاسی در منطقه و جهان تا بحال استفاده نشده،

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  لقمانی

سلام وعرض ادب
دوست عزیز ممنون میشویم اگر منظور خود را از نقش کامپیوترهای کوانتومی در رقابت های انتخابتی و یا سرکوب رقابتهای سیاسی، دقیقتر برای ما تشریح کنید.

مهدی
مهدی
1 سال قبل

خیلی ممنون از مقاله کاملتون سوال من اینه بنظرتون زمانی میرسه که هر کدوم از انسان ها بجای الان که کامپیوتر کلاسیک داریم از کامپیوتر های کوانتومی برای بازیو فیلم دیدن استفاده کنن بنظرم ممکنه چون الان برای ما پیشرفت بزرگو مهمیه که حتی فکر اینکارا به ذهنمون نمیرسه اما بنظرم زمانی میاد که دیگه برامون عادی بسه و حتی باهاش بازی کنیم و فیلم ببینیم :|

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام و عرض ادب
به هر حال دنیا در حال پیشرفت است و اگر نگاهی به سیر تحول کامیوترها، از نسخه های ابتدایی آن تا به امروز بی اندازیم، بعید نیست که در آینده حتی لپ تاپ های ما هم قدرتی معادل کامپیوترهای کوانتومی امروز داشته باشند!. وقوع چنین نوآوری هایی صرفا منوط به گذشت زمان است، اما زمان دقیقی هم برای آن را نمیتوان مشخص کرد.

سپاس از همراهی شما

رضا
رضا
1 سال قبل

مرسی

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

سپاس از همراهی شما کاربر گرامی. امیدواریم سایر مقالات بلاگ را هم مطالعه کنید.

Hossein
Hossein
1 سال قبل

سلام به نظرتون کامپیوتر کوانتومی برا شبکه بیت کوین هم تهدیده؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  Hossein

سلام
وقت شما به خیر
هرچند تا انتشار عمومی رایانه‌های کوانتومی، سال‌ها فاصله است اما شبکه های بلاکچین هم باید تا حد امکان آپدیت شوند. بدیهی است که شبکه‌های بلاکچین در حال حاضر کاملاً ایمن و مقاوم هستند و می‌توان روی امنیت تراکنش‌های آنها حساب ویژه‌ای باز کرد؛ اما نباید تهدید یک کامپیوتر کوانتومی را برای دنیای کریپتوکارنسی نادیده گرفت. شبکه بیت کوین با عمر بیش از یک دهه و بهره مندی ازز چند ده هزار نود در سراسر جهان، تقریبا تهدید کامپیوترهای کوانتومی را به حداقل رسانده است.

سپاس از همراهی شما

سالار
سالار
1 سال قبل

سلام
ممنون از مقاله خوبتون. به نظرم اینکه کامپیوترهای کوانتومی باید تو دمای -۲۷۳ درجه کار کنن خودش یه عیب بزرگه و فعلا خیلی زمان مونده تا معرفی این کامپیوترها

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سالار

سلام
بله دقیقا یکی از محدودیت‌های رایانه های کوانتومی فعالیت در دمای صفر درجه مطلق است که به همین دلیل موارد استفاده از آنها کاهش یافته است.
ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید

میلاد
میلاد
1 سال قبل

اگه در آینده کامپیوترهای کوانتومی به سطح تجاری برسند، اونوقت کامپیوتر های کلاسیک از رده خارج می شوند؟ یعنی این همه توسعه دهنده نرم افزار ، باید از برنامه نویسی کامپیوتر های کنونی به سمت برنامه نویسی کامپیوتر های کوانتومی حرکت کنند؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  میلاد

سلام
وقت شما به خیر
اصول و قاعده کلی طراحی تمام رایانه‌ها یکی است. چه رایانه‌های کلاسیک و چه رایانه های کوانتومی. بنابراین تفاوتی از نظر توسعه دهندگان در این باره حس نمیشود. به حال از آنجا که کامپیوترهای کوانتومی هنوز در ابتدای مسیر خود هستند نمیتوانیم با قاطعیت هم در مورد آینده آنها صحبت کنیم.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا