معرفی رمزارزها

زی کش چیست؟ معرفی شبکه Zcash و ارز دیجیتال ZEC

در دنیایی که اطلاعات شخصی، علایق و فعالیت‌های کاربران به‌راحتی ردیابی و مستند می‌شود، جای تعجب نیست پروژه‌هایی که اجازه ناشناس ماندن می‌دهند بسیار محبوب‌تر هستند. شبکه زی کش (Zcash) یکی از بلاکچین‌های پیشرو است که هدف اصلی آن بازگرداندن قدرت و حفظ حریم خصوصی کاربران است. قبل از توسعه شبکه Zcash، ساختار رمزارزها به‌گونه‌ای بود که اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، آدرس ارسال و دریافت‌کننده در بلاکچین ثبت می‌شد و سایر کاربران می‌توانستند آن را مشاهده کنند. این مسئله برای بسیاری از معامله‌گران به معنی نقص حریم خصوصی است و زی کش راه‌حلی مؤثر را با استفاده از الگوریتم ZKProof برای این مشکل ارائه کرده است. در این بلاکچین اهمیت زیادی به حریم خصوصی معامله‌گران داده شده است و کنترل جزئیات تراکنش در اختیار کاربران است.

با توجه به اهمیت حریم خصوصی معاملات، در این مقاله پروژه زی کش، اهداف و کاربردهای آن را معرفی می‌کنیم. همچنین پیش‌بینی کوتاهی از آینده این پروژه جنجالی ارائه می‌دهیم. با والکس همراه شوید.

معرفی شبکه Zcash

تکنولوژی زیرساخت زی کش موجب شده است تا به یکی از پیشگامان حریم خصوصی تبدیل شود. این شبکه، از الگوریتم اثبات با دانش صفر یا ZKProof برای محافظت از تراکنش‌ها استفاده می‌کند و در بلاکچین عمومی جزئیات آن را خصوصی می‌کند. تیم توسعه‌دهنده زی کش با بهره‌گیری از پروتکل انقلابی خود قابلیت اجرای کامل یک تراکنش بدون افشای آدرس کیف پول فرستنده و دریافت‌کننده را ایجاد کرده‌اند. این پروتکل حتی میزان وجه انتقال‌یافته را نیز پنهان می‌کند و تنها اطلاعات مربوط به تاریخ و زمان انجام تراکنش را در این بستر ذخیره می‌کند.

به‌طورکلی شبکه زی کش یک بستر خصوصی اختیاری است بدین معنا که کاربران اگر بخواهند، تراکنش‌ها به‌صورت ناشناس و خصوصی انجام می‌شوند.

در ابتدا این پروتکل با نام زیرو کوین (ZeroCoin) شناخته می‌شد و بعدها نام آن به Zcash تغییر پیدا کرد. این پروتکل در اصل یک فورک بیت‌کوین است و از اکتبر سال ۲۰۱۶ به دنیای کریپتوکارنسی معرفی شد. رمزارز بومی این شبکه، ارز دیجیتال ZEC نام دارد که مانند بیت‌کوین یک ارز الکترونیک همتا به همتا است. همچنین تعداد عرضه آن به ۲۱ میلیون واحد محدود شده است. جالب است بدانید، تمام نقاط اشتراک بین این دو رمزارز همین‌جا به پایان می‌رسد.

هدف از ساخت شبکه Zcash چیست؟

نحوه کار شبکه زی کش

شبکه زی کش با هدف برطرف‌کردن مشکلات بیت‌کوین به وجود آمده است. هم اکنون نیز به دلیل مزیت‌های رقابتی که دارد توانسته محبوبیت خود را در میان کاربران حفظ کند. یک‌لایه امنیتی صفر که در بالاترین بخش‌های بلوک زی کش قرار می‌گیرد، موجب بالارفتن عملکرد آن می‌شود. این لایه موجب می‌شود که پشتیبانی از آن به‌صورت نیمه شفاف باشد.

زی کش پیشرفت‌هایی را در عرصه رمزنگاری به دست آورده است تا به کاربران خود امکان ناشناس بودن در انجام تراکنش‌ها را ارائه دهد. اگرچه تا به امروز بلاکچین‌های زیادی با هدف افزایش حریم خصوصی خلق شده‌اند، اما پروژه زی‌ کش نسبت به همه آنها متفاوت است. هدف از ساخت شبکه زی کش را می‌توان با یک مثال ساده توضیح داد. برای مثال، پس از انجام تراکنش، داده‌هایی نظیر تاریخ و زمان انجام معاملات قابل‌پیگیری هستند، اما نام افراد معامله‌کننده نمایش داده نمی‌شوند. در این شرایط، هر دو طرف معامله می‌توانند از مزایای مخفی بودن اطلاعات استفاده کنند، به همین دلیل امکان سو استفاده در زی کش بسیار کم است.

بررسی ویژگی‌ های بلاکچین زی کش

این شبکه یکی از نوآوری‌های بی‌نظیر و جدید اکوسیستم بلاکچین است و مانند تمامی شبکه‌ها از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که آن را نسبت به سایر رقبایش متمایز می‌کند. ویژگی‌هایی جذاب زی کش عبارت‌اند از:

امنیت بالا

یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های شبکه زی کش، امنیت بالایی است که برای کاربران فراهم می‌کند. در حقیقت این پلتفرم یک‌لایه امنیتی بیشتر نسبت به بیت‌کوین را در نظر گرفته است. همچنین خصوصی‌بودن تراکنش‌ها باعث شده تا نسبت به بسیاری از شبکه‌های هم رده ایمن‌تر باشد. این کار امنیت و حریم خصوصی کاربران را افزایش می‌دهد.

فناوری های پیشرفته

شبکه Zcash، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های گوناگونی را در بستر بلاکچین خود به کار گرفته است که تمامی آنها موجب کارایی بیشتر می‌شوند. ترکیب این فناوری‌ها باعث شده تا این پروژه و ساختار آن بیش از گذشته با پیشرفت‌های حوزه بلاکچین همسو شود. همچنین این نوآوری‌ها، شبکه زی کش را با نیاز کاربران بیشتر منطبق می‌کند.

اقتصاد توکنی

این پلتفرم مانند بیت‌کوین تعداد توکن‌های خود را به ۲۱ میلیون واحد محدود کرده است. البته میزان پاداش بلاک‌ها در این شبکه متفاوت است که همین موضوع باعث شده این توکن در بازار نایاب شود. این موضوع در کنار تقاضای بالای آن موجب شده تا قیمت ارز دیجیتال ZEC رشد بیشتری داشته باشد. نکته مهم در اقتصاد توکنی، عدم ارائه توکن در عرضه اولیه است. بسیاری از پروژه‌ها بخش زیادی از توکن‌های خود را در برای جذب سرمایه بیشتر طی عرضه اولیه می‌فروشند. در نهایت این موضوع منجر به عدم توازن در بازار می‌شود، ‌اما زی کش چنین اقدامی را انجام نداده است. این کار باعث می‌شود از بروز نوسان‌های ناخواسته در بازار جلوگیری شود.

اعتبار بالا

این پروژه دارای یک تاریخچه کاملاً مشخص است و بنیان‌گذاران و مشاوران آن در وب‌سایت رسمی معرفی شده‌اند. علاوه بر این، یک شرکت رسمی ثبت شده، توسعه زی کش را بر عهده دارد.

حفظ حریم خصوصی

این شبکه می‌تواند آدرس کیف پول و معاملات کاربران خود را مخفی کند و از این طریق مانع افشای آدرس مبدأ و مقصد می‌شود. چنین راهکاری، اطمینان خاطر زیادی را برای کاربران به همراه دارد. این ویژگی موجب شده تا طیف زیادی از معامله‌گران بزرگ از شبکه زی کش برای انجام معاملات خود استفاده کنند.

زیر ساخت بهینه

زی کش امکانات و قابلیت‌های زیادی را برای پیشرفت و توسعه بلاکچین فراهم کرده است. برای مثال، چند نوع کیف پول دیجیتال مختلف برای رمزارزهای این شبکه ارائه کرده که برای سیستم‌عامل‌های مختلف مناسب هستند.

سرعت بالا

سرعت تأیید تراکنش‌ها در شبکه Zcash حدود ۴ برابر بیشتر از بیت‌کوین است. اگرچه این مقدار در دوره خود بسیار خوب به نظر می‌رسید، اما هم اکنون شبکه‌هایی با سرعت به‌مراتب بالاتری ساخته شده‌اند که می‌توانند در هر ثانیه هزاران تراکنش را پردازش کنند. اما ازآنجایی‌که زی کش بر پایه کدهای بیت‌کوین خلق شده، می‌توان گفت این افزایش سرعت یک امتیاز محسوب می‌شود.

معرفی خالق و تیم توسعه‌دهنده شبکه زی کش

زوکو ویلکاکس خالق شبکه زی کش

شبکه زی کش توسط زوکو ویلکاکس (Zooko Wilcox) خلق شده است. او پیشینه گسترده‌ای در زمینه رمزنگاری، سیستم‌های غیرمتمرکز و سایر شرکت‌های تکنولوژی محور دارد. از شاخص‌ترین فعالیت‌های کاری او می‌توان به فعالیت در Digicash‌، Mojo Nation و BLAKE2 اشاره کرد. سایر اعضای این تیم را مهندسین و مشاوران بزرگ تشکیل می‌دهند. این افراد اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های معتبری نظیر MIT‌”، “UC Berkeley و دانشگاه “John Hopkins” هستند.

فارغ از تیم قدرتمند و فعال پروژه زی کش، مشاوران بی‌نظیری در این مسیر همراه هستند. از جمله برجسته‌ترین این افراد می‌توان به اشخاصی مانند بری سیلبرت (Barry Silbert‌)‌، اریک وورهیز (Erik Voorhees‌) و راجر ور (Roger Ver‌) اشاره کرد.

برنامه های آینده زی کش

خالق شبکه Zcash اخیراً اعلام کرده است که به دنبال تبدیل مکانیسم انرژی بر «اثبات کار» به مکانیزم سازگار با محیط‌زیست «اثبات سهام» است. گره‌های اثبات سهام می‌توانند دارایی‌ها را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنند. چنانچه غیرقانونی انجام دهند، در معرض خطر مصادره قرار می‌گیرند. بنا به گفته خالق این پروژه، اثبات سهام سبک‌تر، ایمن‌تر و هزینه آن ارزان‌تر است. زی کش این پتانسیل را دارد که به میزان قابل‌توجهی ردپای کربن کریپتو را به حداقل برساند.

بنیان‌گذار زی کش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اثبات سهام قبلاً امتحان خود را در پروژه‌های موفقیت‌آمیزی مانند الگوراند، تزوس و کاردانو پس داده است.

مزایا و قابلیت های شبکه  Zcash

اصلی‌ترین مزایای بلاکچین زی کش عبارت‌اند از:

  • پایین‌بودن نرخ معاملات
  • حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن تراکنش‌های کاربران
  • امکان افشای اطلاعات در صورت نیاز
  • امکان انقضای معاملات
  • معاملات چند امضایی

محدودیت های شبکه Zcash

محدودیت های شبکه Zcash

اصلی‌ترین مشکلی که بلاکچین زی کش دارد این است که می‌تواند پناهگاه امنی برای هکرها و مجرمان سایبری باشد. اگرچه خالق این پروژه مدعی است چندین کاربرد قانونی برای Zcash وجود دارد. برای مثال، ممکن است یک کاربر که بیماری مزمن داشته باشد بخواهد داروهای خود را به‌صورت ناشناس خریداری کند. برخی از کسب‌وکارها می‌خواهند اسرار تجاری و یا اطلاعات زنجیره‌ای خود را در برابر رقبا محافظت کنند.

از جمله خطرهای دیگری که این شبکه وجود دارد، امکان انجام فرآیند تحلیل ترافیک است. بدین معنا که اگر فردی از یک آدرس شفاف استفاده کند، ممکن است حریم خصوصی سایر افراد در معرض خطر قرار بگیرد. دلیل آن نیز قابل‌مشاهده بودن تراکنش‌های انجام شده با “Z-Address” توسط سایر افراد دیگر است. برای مثال، فرض کنید حدود ۵ ZEC را به یک آدرس حفاظت شده ارسال کرده‌اید و پس از آن ۸ ZEC را به یک آدرس عمومی ارسال می‌کنید. کاربران دیگر می‌توانند بین این دو تراکنش ارتباط برقرار کنند و از اطلاعات شما مطلع شوند.

معرفی ارز دیجیتال ZEC

معرفی ارز دیجیتال ZEC

توکن ZEC در قالب رمزارز بومی شبکه زی کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین غیر متمرکز ایجاد شده است و افرادی که از این ارز استفاده می‌کنند، حساب کاربری آنها ناشناس خواهد بود. این پرایوسی‌کوین، مانند بیت‌کوین محدودیت استخراج ۲۱ میلیونی دارد و کوچک‌ترین واحد آن زاتوشی (Zatoshi) نام دارد که یک صد میلیونم یا ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ است. در حال حاضر (فوریه ۲۰۲۳) ارز دیجیتال ZEC با قیمتی حدود ۴۶ دلار و ارزش بازار  ۷۵۹ میلیون دلار در رتبه ۶۲ بازار قرار دارد.

ارز دیجیتال ZEC برای حفظ امنیت بلاکچین خود از الگوریتم اثبات کار (PoW) و تابع هش “SHA-256” استفاده می‌کند. این تابع بخشی از مجموعه الگوریتم‌های “SHA-2” است که توسط بیت‌کوین نیز استفاده می‌شود. در حال حاضر صرافی‌های مطرحی مانند بایننس، اوکی‌ایکس، هوبی و کوین تایگر از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

 پروژه آینده دار زی کش

 حفظ حریم خصوصی معامله‌گران، یکی از اهداف بزرگ پروژه زی کش است. این در حالی است که برخی از صاحب‌نظران کریپتو معتقدند که این موضوع مانند یک شمشیر دو لبه است. برخی افراد سودجو می‌توانند از این قابلیت سو استفاده کنند و دست به اقداماتی نظیر پول‌شویی بزنند. از آنجایی که زی کش نمی‌تواند جایگزین بیت‌کوین شود، نمی‌توان رشد خیلی زیادی از آن داشت.

در این مقاله پروژه زی کش و ارز دیجیتال ZEC را بررسی کردیم. نظر شما درباره این شبکه چیست؟ آیا می‌تواند همان گونه که ادعا می‌کند به‌صورت ناشناس معاملات را انجام دهد؟ نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۵

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا