افراد مشهور

معرفی مایکل سیلر؛ از نیروی هوایی تا تاسیس مایکرواستراتژی

اگر اهل پیگیری اخبار مربوط به بازارهای مالی به‌خصوص ارز دیجیتال و بیت کوین باشید، احتمالا نام مایکل سیلر را شنیده‌اید. سرمایه‌گذار و کارآفرین آمریکایی که عمدتا به خاطر مهم‌ترین شرکت تحت مدیریتش، یعنی مایکرواستراتژی شناخته می‌شود. فعالیت‌های گسترده مایکل جی سیلر از تالیف کتاب تا آموزش‌های رایگان و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی، او را به یکی از اینفلوئنسرهای دنیای تجارت، تکنولوژی و بیت کوین تبدیل کرده است.

در این مقاله، ضمن معرفی مایکل سیلر و مرور مختصر زندگی‌نامه او به بررسی فعالیت‌های اقتصادی‌اش می‌پردازیم. خصوصاً ماهیت شرکت مایکرواستراتژی را معرفی کرده و تاثیر آن بر قیمت ارز دیجیتال را مرور می‌کنیم. با ما همراه شده تا با یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های دنیای تکنولوژی و اقتصاد آشنا شوید.

مایکل سیلر کیست؟ از کودکی تا جوانی

مطابق اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت شرکت مایکرواستراتژی، مایکل جی سیلر (Michael J. Saylor) یک کارآفرین، مدیر اجرایی، مخترع، نویسنده و فعال حقوق بشر آمریکایی است. او در سال ۱۹۶۵ در شهر لینکلن، مرکز ایالت نبراسکا متولد شد. خانواده او غالبا نظامی بودند و مایکل نیز دوران کودکی خود را در پایگاه‌های نظامی مختلف این کشور در سراسر دنیا گذراند. با رسیدن به سنین نوجوانی، خانواده‌ی وی سرانجام در یک پایگاه نظامی در نزدیکی شهر اوهایو به‌طور دائمی مستقر شدند. او نیز دوران دبیرستان خود را در این شهر طی کرد.

تحصیلات دانشگاهی مایکل جی سیلر

تحصیلات مدیر مایکرواستراتژی

مایکل سیلر به تبع حضور و رشد در یک خانواده‌ی نظامی، همین حوزه را برای آینده‌ی خود برگزید. او ابتدا یک دوره‌ی آموزش افسری پرواز را در یک پایگاه نیروی هوایی به نام Lackland در سن‌آنتونیوی تگزاس گذراند. در پایان این دوره، مدرک ستوان دوم نیروی هوایی آمریکا به وی اعطا شد.

سیلر در ادامه به نیروی هوایی رزرو آمریکا پیوست و با بورسیه کامل همین سازمان، وارد دانشگاه MIT شد. در زمان دانشجویی به فعالیت‌های مختلفی پرداخت که از مهم‌ترین آنها، عضویت در انجمن تتا دلتا (سازمانی با اهداف انسان‌دوستانه)، یادگیری پرواز با گلایدر و در نهایت تجارت و شبیه‌سازی کامپیوتری بود. مایکل سیلر جوان، سرانجام در سال ۱۹۸۷ با دو مدرک لیسانس علوم تکنولوژی و جامعه و همچنین هوانوردی فارغ‌التحصیل شد.

مایکل سیلر، قبل از مایکرواستراتژی

علایق چندگانه‌ی آقای سیلر در سال‌های جوانی به حوزه‌های مختلف، او را بر سر چند راهی قرار داده بود. اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که عدم قبولی‌اش در آزمایشات پزشکی ارتش آمریکا و در نتیجه بازماندن از رویای خلبانی، مقدمه‌ای برای تحقق یک رویای بسیار بزرگتر برای او باشد.

مایکل در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان مشاور در شرکتی به نام The Federal Group مشغول به کار شد. در این شرکت، او علاقه‌ی جدید خود یعنی مدل‌سازی و شبیه‌سازی کامپیوتری را دنبال کرد. سال بعد به استخدام شرکت معروف DuPont فعال در حوزه تکنولوژی مواد درآمد. سیلر به کمک شبیه‌سازی کامپیوتری توانست رکود قیمت سهام این شرکت در دو سال آینده را پیش‌بینی کند.

موفقیت در DuPont راه مایکل سیلر را به شرکت‌های دیگر نظیر Dow (فعال در حوزه علم مواد) و Exxon (فعال در صنعت نفت و گاز) به‌عنوان یک مشاور حرفه‌ای باز کرد. کار اصلی او در این شرکت‌ها، کمک به آنها در اتخاذ تصمیمات استراتژیک به‌خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری با استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری بود.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری چیست؟

مایکرواستراتژی؛ بزرگترین دستاورد مایکل سیلر

شرکت مایکرواستراتژی

پس از تنها دو سال از گذشت فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، مایکل سیلر تصمیم گرفت با استفاده از دانش و تجربه‌ی خود در حوزه‌های تکنولوژی و تجارت، شرکت مایکرواستراتژی را راه‌اندازی کند. هدف اولیه‌ی MicroStrategy که هنوز هم اصلی‌ترین حوزه‌ی فعالیت آن است، کمک به شرکت‌ها و افراد در اتخاذ تصمیمات برآمده از داده (Data-Driven Decision) است. در نهایت نیز به آنها پیشنهادهایی برای حفظ و رشد سرمایه، مانند ورود به انواع صندوق سرمایه گذاری یا بازارهای مالی ارائه می‌شود.

داده‌های مورد نیاز مایکرواستراتژی از منابع مختلفی به دست می‌آیند. برخی از آنها منابع داخلی شرکت‌ها و برخی دیگر خارجی هستند. این شرکت با استفاده از مدل‌های توسعه‌یافته بر اساس شبیه‌سازی کامپیوتری نسبت به آنالیز داده‌ها اقدام می‌کند. پس از ارزیابی و ارزش‌گذاری، گزارش‌هایی از آنها تهیه شده و تصمیمات بهینه به شرکت‌ها اعلام می‌شود.

مایکرواستراتژی در دهه ۹۰

مایکل سیلر، مایکرواستراتژی را در سال ۱۹۹۸ در بورس نزدک نیویورک به‌عنوان یک شرکت سهامی عام و با نام اختصاری MSTR ثبت کرد. موفقیت و دستاوردهای این شرکت، زمانی مشخص شد که در طول بحران معروف به حباب دات کام در میانه‌ی دهه ۹۰ و سقوط دومینوار سهام شرکت‌ها، جایگاه آن در حوزه‌ی آنالیز داده و هوش تجاری، حتی مستحکم‌تر شد. عقد قرارداد ۱۰ میلیون دلاری با مک دونالد در سال ۱۹۹۲ یکی از مهم‌ترین پله‌های موفقیت این شرکت بود.

جایگاه فعلی مایکرواستراتژی

در طول سالیان گذشته، مایکرواستراتژی، تبدیل به یکی از رهبران تکنولوژی در حوزه‌ی هوش مالی و تجاری شده است. در ابتدا، تنها ابزار تکنولوژیک این شرکت، قدرت پردازش سخت‌افزارهای کامپیوتری بود. اما رفته‌رفته، راهکارهای جدیدتری مانند قدرت پردازش ابری، هوش تجاری، نرم‌افزارهای موبایل، سرورهای مشترک و ROLAP توسعه داده شد.

مایکل سیلر تا هشتم آگوست سال ۲۰۲۲، مدیرعامل مایکرواستراتژی باقی ماند. از آن زمان نیز با دادن جای خود به شریک قدیمی‌اش، سانجو بانسال (Sanju Bansal)، در سمت مدیریت اجرایی این شرکت فعالیت می‌کند.  در حال حاضر  سهام مایکرواستراتژی در دسته شرکت‌های A بورس نزدک با مارکت کپ بیش از ۹٫۳۷ میلیارد دلاری قرار دارد.

اختراعات، تالیفات و دیگر شرکت‌های مایکل جی سیلر

کتاب های مایکل سیلر

حاصل علاقه‌ی آقای سیلر به تکنولوژی‌های نوین و کاوش او در این زمینه‌ها، ثبت بیش از ۴۰ اختراع برای او تا سال ۲۰۲۳ بوده است. یکی از مهم‌ترین آنها، آنالیز رابطه‌ای یا Relational Analytics‌ است. بر اساس این تئوری، مدل‌ها و ابزارهای زیادی به‌منظور شناسایی کارمندان مفید و هم‌جهت با اهداف شرکت‌ها ایجاد شده است.

Microstrategy، خود اولین و مهم‌ترین شرکتی است که از این مدل‌ها بهره می‌برد. مایکل سیلر، همچنین اختراعات دیگری در حوزه‌های آنالیز وب، آنالیز توزیع‌شده (Distributed Analytics)، آنالیز تلفن همراه، رایانش ابری، هویت تلفن همراه و اینترنت اشیا داشته است.

تالیفات مایکل جی سیلر

مهم‌ترین کتاب مایکل سیلر، موج موبایل (Mobile Wave) نام دارد. این کتاب به بررسی تاثیرات تلفن‌های هوشمند، رایانش ابری، شرکت‌های بزرگ و شبکه‌های اجتماعی بر اقتصاد جهانی می‌پردازد. موج موبایل سال ۲۰۱۲ از سوی نشریه‌ی نیویورک تایمز در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال قرار گرفت. دیگر کتاب مهم سیلر نیز پول چیست (What is Money) نام دارد.

دو شرکت دیگر این مدیر مایکرواستراتژی

شرکت Alarm.com دستاورد مهم سیلر در صنعت اینترنت اشیا و امنیت خانگی بود که در سال ۲۰۰۹ به یک سرمایه‌گذار خطرپذیر به ارزش ۲۷٫۷ میلیون دلار فروخته شد. سیلر در ادامه، شرکت Angel.com را تاسیس کرد که بر حوزه‌ی پاسخ‌های صوتی مبتنی بر فضای ابری متمرکز بود. این شرکت نیز در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت Genesys با ارزش ۱۱۰ میلیون دلار خریداری شد.

بنیاد سیلر (Saylor Foundation)، دیگر شرکت مهم مایکل سیلر است که در سال ۱۹۹۹ با اهداف بشردوستانه تاسیس شد. این بنیاد در ادامه، آکادمی سیلر را با وب‌سایت Saylor.org تاسیس کرد. این آکادمی، آموزش‌ها و دوره‌های رایگان در حوزه‌های تکنولوژی، مدیریت مالی و غیره ارائه می‌کند.

سرمایه گذاری مایکل سیلر روی بیت کوین

تاثیر مایکل جی سیلر بر بیت کوین

اما دلیل اصلی حضور پرتکرار نام مایکل سیلر در اخبار مربوط به ارز دیجیتال، حمایت گسترده‌ی او از بیت کوین است. از ابتدای پیدایش بلاکچین، سیلر همواره از مبلغان بیت کوین و ارزش‌هایش محسوب می‌شد. اما در آگوست ۲۰۲۰، اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری مایکرواستراتژی روی رمزارز اول جهان، خبرساز شد. این شرکت، اولین شرکت سهامی عام است که BTC یکی از دارایی‌های آن محسوب می‌شود.

در سال ۲۰۲۲، مایکل سیلر تمرکز بر توسعه‌ی استراتژی‌های خرید بیت کوین و اجرایی کردن طرح‌های حمایت از آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل کناره‌گیری‌اش از سمت مدیرعاملی مایکرواستراتژی، اعلام کرد. این شرکت، در بیانیه‌های رسمی خود، این دارایی را به‌عنوان یک ذخیره‌ی ارزش قابل اعتماد و بهتر از پول نقد، عنوان کرده است. جالب توجه است که مایکرواستراتژی تنها یک بار اقدام به فروش BTC کرده است. در این تراکنش که در دسامبر ۲۰۲۲ ثبت شده، ۷۰۸ بیت کوین به ارزش ۱۱ میلیون دلار به فروش رفت.

جزئیات سرمایه گذاری مایکرواستراتژی در بیت کوین

تا تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳، مایکرواستراتژی، ۱۷۴۵۳۰ BTC را در اختیار خود دارد. این عدد به تنهایی معادل حدود ۰٫۸۳ درصد از کل عرضه این دارایی بوده و این شرکت را به بزرگترین هولدر این رمزارز بدل می‌کند. گفته می‌شود این شرکت عمدتا از یک صرافی ارز دیجیتال برای خرید BTC استفاده می‌کند. مطابق آخرین گزارش نشریه‌ی فوربس در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳، مایکل سیلر، مالکیت ۱۷۷۳۲ بیت کوین را در اختیار دارد.

تاثیرات متقابل مایکرواستراتژی و بیت کوین

تاثیر مایکرواستراتژی بر بیت کوین

با توجه به حجم سرمایه‌گذاری مایکرواستراتژی در بیت کوین، سیاست‌های این شرکت به‌ویژه مایکل سیلر نسبت به این رمزارز، یکی از عوامل موثر در قیمت آن است. همچنین وضعیت کلی این شرکت در بازار سهام آمریکا، برنامه‌های آتی، موفقیت‌ها، شکست‌ها و حواشی‌اش نیز سبب نوسانات قیمت بیت کوین می‌شوند. از سوی دیگر، خرید سهام این شرکت، یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی BTC است.

سخن آخر؛ کمی از زندگی شخصی مایکل سیلر

مطابق گزارش نشریه‌ی فوربس، کل سرمایه‌ی مایکل سیلر ۵۸ ساله تا سال ۲۰۲۳، به ۱٫۸ میلیارد دلار می‌رسد. او بخش بزرگی از سرمایه‌ی خود را به خرید گسترده‌ی بیت کوین اختصاص داده است. سیلر که هنوز ازدواج نکرده در محله‌ی مک‌لین ویرجینیای آمریکا زندگی می‌کند. دفتر مرکزی مایکرواستراتژی نیز در همین شهر واقع است. او املاک و مستغلات مجلل دیگری نیز در نیویورک و میامی دارد. نظرات آقای سیلر نیز درباره‌ی بازارهای مالی و بیت کوین نیز قبل از هر جای دیگری در توئیترش منتشر می‌شوند و او شخصی فعال در رسانه‌های اجتماعی است

نظر شما در خصوص مسیر زندگی مایکل سیلور و تاثیرات اون بر بازار کریپتو، خصوصاً بیت کوین چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا