افراد مشهور

پاول دورف کیست؟ معرفی Pavel Durov بنیانگذار تلگرام

در صنعت ارز دیجیتال و بلاکچین چهره‌های شاخص و تاثیرگذار فراوانی هستند که هنگام سرمایه‌گذاری در این بازار باید نسبت به آنها شناخت نسبی پیدا کرد. در سال ۲۰۲۴ و به‌ویژه با رشد محبوبیت مینی‌گیم‌های مبتنی بر تلگرام، نام بنیانگذار این اپلیکیشن پیام‌رسان و مدیرعامل‌اش بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاده است. 

پاول دورف (Pavel Durov)، یک کارآفرین اهل روسیه است که گستره نفوذ و فعالیت‌اش در صنعت کریپتوکارنسی به تلگرام محدود نمی‌شود. در این مقاله تلاش می‌کنیم به معرفی او پرداخته و به سوالاتی مانند پاول دورف کیست؟ چه سوابقی دارد؟ دستاوردهای دورف چیست؟ پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا با یکی از مهم‌ترین چهره‌های این روزهای دنیای ارز دیجیتال و بلاکچین آشنا شوید.

پاول دورف کیست؟

معرفی پاول دورف

پاول والریویچ دورف (Pavel Valeryevich Durov) یک مدیر بازرگانی و کارآفرین اهل روسیه است. او بیش از هر چیز به‌خاطر راه‌اندازی شبکه اجتماعی VK در این کشور و پس از آن تلگرام شناخته می‌شود. او بیشتر سال‌های زندگی خود را در ایتالیا گذرانده اما در سال‌های اخیر در کشورهای دیگر مانند فرانسه، امارات و سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis) زندگی کرده و تابعیت همه این کشورها را دارد.

در پاسخ به سوال پاول دورف کیست پیش از هر چیز باید به این موضوع اشاره کرد که او در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از گام نهادن به عرصه بلاکچین به یکی از مدافعان سرسخت اینترنت آزاد و غیرمتمرکز یا همان وب ۳ بدل شده است. این کارآفرین جوان، مدعی است که تلگرام، شرکت تحت رهبری‌اش، بالاترین حد از چارچوب‌های مربوط به حریم خصوصی را برای کاربران‌اش قائل است.

آقای دورف از سال ۲۰۲۳ در لیست میلیاردرهای نشریه فوربس قرار دارد. هرچند که مطابق گزارش این نشریه، سرمایه او در سال‌های قبل نیز از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفته بود. در زمان نگارش این مطلب در ماه سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳) فوربس، سرمایه دورف را بیش از ۱۵.۵ میلیارد دلار گزارش کرده است. به‌این‌ترتیب او اکنون در بین ثروتمندترین افراد جهان در رتبه ۱۲۲ قرار دارد.

زندگی کاری پاول دورف پیش از تلگرام

بیوگرافی پاول دورف

درحالی‌که شاید منظور اکثر افراد از جستجوی عبارت پاول دورف کیست؟ بررسی فعالیت‌های وی در تلگرام باشد، اما او پیش از آن نیز موفقیت‌های چشمگیری در حوزه تکنولوژی به‌دست آورده بود. در روسیه بیش از هر چیز او را با عنوان مدیرعامل سابق Vkontakte یا به‌اختصار VK بزرگترین شبکه اجتماعی داخلی این کشور می‌شناسند. او این رسانه را در سال ۲۰۰۶ به همراه همکلاسی سابق خود در دانشگاه به نام ویاچسلاو میریلاشویلی (Vyacheslav Mirilashvili) راه‌اندازی کرد. ایده آنها الهام گرفته از فیسبوک (متا) بود. 

در ادامه، همکلاسی دیگر آنها، لو بینزوموویچ لویو (Lev Binzumovich Leviev) و برادر پاول  نیکلای دورف (Nikolai Durov) به تیم آنها پیوستند. تعداد کاربران VK تنها چند ماه پس از راه‌اندازی به بیش از یک میلیون و در سال ۲۰۰۸ به ۱۰ میلیون نفر رسید. ارزش شرکت ثبت‌شده برای VK‌ نیز در همان سال از مرز سه میلیارد دلار عبور کرد.

پس از چند سال عملکرد موفق، پاول دورف در آوریل ۲۰۱۴ و پس از اختلاف نظر با مقامات قضایی روسیه و هیئت مدیره VK از سمت خود برکنار شد. اختلاف پیش‌آمده بر سر درخواست مقامات قضایی روسیه مدعی ارائه اطلاعات کاربران مظنون به دخالت در جرائم سایبری مانند تروریسم و کلاهبرداری بود. دورف اما افشای این اطلاعات را مغایر با سیاست‌ها و اصول آن می‌دانست. او درنهایت در همان سال، سهام خود را فروخت و روسیه را به مقصد کشور سنت کیتس و نویس ترک کرد.

تلگرام؛ بزرگ‌ترین دستاورد پاول دورف

بنیانگذار تلگرام

دورف، پس از خروج از روسیه با سرمایه‌گذاری در صنعت شکر کشور سنت کیتس و نویس توانست تابعیت آن را به دست آورد. او سرمایه خود از محل فروش سهام VK را صرف راه‌اندازی پروژه بعدی خود یعنی تلگرام کرد؛ یک سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده که دفتر آن ابتدا در برلین و امروز در دبی است. این سرویس، بیش از هر چیز بر دستیابی به راه‌کارهای بهبود حریم خصوصی کاربران و امنیت اطلاعات آنها تمرکز دارد. 

تلگرام، امروز یک پلتفرم جهانی است که بنابر گزارش‌ها تا ماه جولای ۲۰۲۴، بیش از ۹۵۰ میلیون کاربر فعال دارد. طبق گزارش وب‌سایت Businessofapps این سرویس در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۵ میلیون دلار درآمد داشت.

تاسیس بلاکچین تون

بنیانگذار بلاکچین تون

در بیوگرافی پاول دورف، سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ نیز یک نقطه عطف به‌شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۸ او اعلام کرد به همراه برادرش و تیم توسعه تلگرام در راستای دستیابی به اهدافشان مبنی بر هرچه غیرمتمرکز کردن سرویس پیام‌رسان تلگرام، بلاکچین باز تلگرام (Telegram Open Network) یا به‌اختصار TON را خلق کرده‌اند. شبکه‌ای که هدف آن فراهم کردن یک پایگاه کد غیرمتمرکز برای تلگرام بود. توکن بومی این شبکه در ابتدا GRAM نام داشت. توکنی که در آن زمان به بیت کوین تلگرام معروف شد و در لیست انتظار چندین صرافی ارز دیجیتال نیز قرار گرفت.

در همین سال اعلام شد که پروژه TON موفق به جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار شده است. اما در ادامه، سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) جلوی این سرمایه‌گذاری‌ها را گرفت. نقض قوانین تامین مالی ایالات متحده، دلیل اصلی این امر عنوان شد. در نهایت در نتیجه رای دادگاه در سال ۲۰۲۰، دورف، پایان همکاری رسمی تلگرام با بلاکچین تون را اعلام کرد. نام بلاکچین نیز از Telegram Open Network به The Open Network تغییر یافت تا نام اختصاری آن همچنان TON‌ باقی بماند. توکن گرم نیز هیچگاه منتشر نشد.

از سال ۲۰۲۰، بلاکچین TON توسط یک تیم مستقل و مستقر در سوئیس به نام بنیاد غیرانتفاعی تون (TON Foundation) شامل پاول دورف و نیکلای دورف مدیریت می‌شود. در سال‌های اخیر، تلگرام و تون به شکل دو نهاد مستقل با یکدیگر همکاری‌های متعددی داشته‌اند. پس از آن و در سال ۲۰۲۱ بود که یک توکن بومی دیگر برای شبکه تون معرفی شد که تون کوین (Toncoin) یا همان TON‌ نام گرفت.

ویژگی‌ های بلاکچین تون

بلاکچین تون

در معرفی Pavel Durov و زندگی کاری او نمی‌توان به موفقیت بلاکچین تون اشاره نکرد. توکن بومی این بلاکچین، یعنی Toncoin‌ طی کمتر از چهار سال از زمان انتشار‌اش توانست در بین ده ارز دیجیتال برتر از نظر مارکت کپ قرار بگیرد. به‌این‌ترتیب خرید تون کوین اکنون برای سرمایه‌گذاران نهادی نیز تبدیل به گزینه‌ای جذاب شده است.

شبکه تون، یک بلاکچین لایه یک است که از مدل اجماع اثبات سهام یا PoS برای تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت خود استفاده می‌کند. مقیاس‌پذیری بالا، امنیت پیشرفته و راه‌کارهای افزایش حریم خصوصی کاربر، از مهم‌ترین ویژگی‌های این بلاکچین هستند. بنیاد TON اعلام کرده که چشم‌انداز ایجاد یک اکوسیستم کاملا غیرمتمرکز وب ۳ در پیام‌رسان تلگرام را دارد؛ اکوسیستمی که بیش از هر چیز به مالکیت هویت دیجیتال و کنترل کاربران بر داده‌ها و دارایی‌های‌شان تمرکز می‌کند. 

راه‌اندازی بلاکچین تون قطعا نقطه عطفی در بیوگرافی پاول دورف و برادرش نیکلای است. بااین‌حال مزیت مهم این شبکه، نحوه مدیریتش محسوب می‌شود. این شبکه به‌صورت اپن سورس و توسط تیمی از متخصصان بلاکچین اداره شده و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند پیشنهادهای خود را برای آن ارسال کند. هدف نهایی شبکه تون، فراهم کردن بستری برای پردازش تراکنش‌ها در مقیاس انبوه با اتکا به معماری چندزنجیره‌ای است. یک معماری تطبیقی که حساب هر کاربر را در واقع تبدیل به مجموعه‌ای از شارد چین (Shard Chains)‌ های موازی می‌کند.

نقطه تاریک پاول دورف؛ دستگیری در فرانسه

دستگیری پاول دورف در فرانسه

اگر در تابستان ۲۰۲۴ عبارت «پاول دورف کیست» را در گوگل جستجو کرده باشید، به اخباری مبنی بر دستگیری وی در فرانسه برخورد کرده‌اید. او در تاریخ ۲۴ آگوست این سال در فرودگاه Le Bourget پاریس پس از خروج از جت شخصی‌اش توسط افسران گمرک این کشور دستگیر شد. در مراحل بعدی مشخص شد او در ۱۲ پرونده با موضوع جرائم رخ‌داده در تلگرام، متهم واقع شده است. استفاده از تلگرام در جرائمی مانند سوء استفاده جنسی از کودکان، قاچاق مواد مخدر، کلاه‌برداری، تروریسم و پولشویی نمونه‌هایی از این جرائم هستند. مهم‌ترین آنها اما امتناع از همکاری با دادگاه برای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات حساب‌های کاربری مشکوک به انجام این جرائم عنوان شده است.

تیم تلگرام، عنوان کرده که سوءاستفاده از تلگرام توسط کاربر نمی‌تواند به‌عنوان مسئولیت این شبکه در رخ دادن این جرائم قلمداد شود. آقای دورف، پس از چهار روز بازداشت موقت با وثیقه‌ای پنج میلیارد یورویی آزاد شد. همچنین او از کشور فرانسه تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج است. از آن زمان، چهره‌هایی مانند ایلان ماسک و ادوارد اسنودن و حتی دولت روسیه از دورف حمایت کرده‌اند. اما امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور گفته این کشور ضمن تعهد به اصول آزادی بیان، نمی‌تواند از قوانین بازدارنده خود و اتحادیه اروپا چشم‌پوشی کند. در زمان نگارش این مطلب، هنوز زمان تشکیل دادگاه بعدی آقای دورف مشخص نیست.

پاول دورف؛ کودکی، تحصیلات و زندگی شخصی

معرفی Pavel Durov

مقاله پاول دورف کیست را با مروری بر زندگی شخصی این کارآفرین به پایان می‌بریم. مدیر فعلی تلگرام و بزرگترین کارآفرین ساکن دبی، در سال ۱۹۸۴ در شهر لنینگراد روسیه که در آن زمان، هنوز اتحاد جماهیر شوروی نامیده می‌شد، به دنیا آمد. اما در همان سال‌های کودکی به همراه خانواده خود به شهر تورین ایتالیا مهاجرت کرد.

دورف تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در ایتالیا گذراند و مجددا برای تحصیلات دانشگاهی به روسیه بازگشت. او در سال ۲۰۰۶ در رشته فیلولوژی کلاسیک از دانشگاه ایالتی سنت‌پترزبورگ در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد. در آن زمان، پدر پاول، والری سمنوویچ دورف (Valery Semenovich Durov) در همین دانشگاه و در همین رشته تدریس می‌کرد. پاول دورف، صاحب پنج فرزند است و همانطور که گفتیم در سال‌های اخیر در دبی زندگی می‌کند.

اما در بیوگرافی پاول دورف نام برادرش به‌عنوان مهم‌ترین همکار او می‌درخشد. نیکلای دورف، متولد سال ۱۹۸۰ در روسیه یک دانشمند بلاکچین و علوم ریاضی است. او سه مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی و دو مدال طلا و نقره المپیاد جهانی آمار را در کارنامه دارد. نیکلای، دو مدرک دکتری خود را در زیرشاخه‌های رشته ریاضی از دانشگاه‌های ایالتی سن پترزبورگ و بن آلمان دریافت کرده است. 

سرنوشت یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های تکنولوژی

بدون شک پاول دورف یکی از چهره‌های تاثیرگذار دنیای امروز در زمینه اینترنت، تکنولوژی، بلاکچین و ارز دیجیتال است. او ایده‌ها و اهداف خودش را دنبال می‌کند و در این مسیر، چالش‌های متعددی داشته که دستگیری و پرونده قضایی‌اش در فرانسه از مهم‌ترین آنها هستند. باید دید که تلگرام و در راس آن، مدیرانش چطور می‌توانند تعادلی بین مزایا و معایب اینترنت آزاد و هماهنگی با قوانین بین‌المللی برقرار کنند.

در این مقاله با توجه علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در توکن‌های تلگرام و بلاکچین تون، مانند تون کوین، نات کوین و داگز، سعی بر این بود به این مسئله بپردازیم که پاول دورف کیست؟ و اخبار مربوط به وی و برادرش را مرور کنیم. به نظر شما نتیجه پرونده تلگرام در فرانسه چه تاثیری در قیمت توکن‌های شبکه تون خواهد داشت؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۶

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی
مهدی
5 روز قبل

دقیقش را نمی‌دونم چه تاثیری میزاره، ولی معمولا در کوتاه مدت کاهش قیمت ، مگر اینکه دادگاه تبرئه کنه، که اونوقت در کوتاه مدت افزایش قیمت، ولی در بلند مدت عملکرد خود پاول دورف و تیمش تاثیر بیشتری میزاره

دکمه بازگشت به بالا