سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

بررسی آینده استلار؛‌ سرنوشت Lumens چه می شود؟

Stellar Lumens یک ارز دیجیتال آلت کوین است که تحت نماد XLM در بازار رمزارزها معامله می‌شود. ارز دیجیتال استلار در ابتدا به عنوان یک هارد فورک از ارز ریپل شروع به کار کرد، اما از همان زمان آنقدر میان سرمایه‌گذاران محبوب شد و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کرد که پس از گذشت بیش از ۷ سال از ورود این ارز هنوز بسیاری به دنبال این هستند تا ببینند ارز دیجیتال استلار چیست و چگونه می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

 XLM با وجود رشد چشمگیری که در اوایل ورود خود به بازار داشت یک دوره رکود را نیز تجربه کرد و حتی مدتی بنا به دلایلی معاملات آن متوقف شد، اما باز هم توانست خود را به دور رقابت بازگرداند. اکنون در سال ۲۰۲۲ و با وجود چندین ماه رکود بیت کوین و بازار رمز ارزها، سوال بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که آینده استلار چه می‌شود؟ با ما همراه باشید تا پیش‌بینی قیمتی استلار در سال‌های آینده را با هم بررسی کنیم.

آنچه باید در مورد استلار بدانید

اگر بخواهیم آینده استلار را پیش‌بینی کنیم، در ابتدا باید با مفاهیم پایه‌ و سیستم پشت این ارز به طور نسبی آشنا باشیم؛ البته لازم به ذکر است گذشته قیمتی یک ارز تاثیر چندانی بر آینده آن ندارد، اما تیم تشکیل‌دهنده و اهداف پروژه نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده قیمتی ارزهای دیجیتال خواهند داشت.

استلار یک شبکه منبع باز برای ارزها و پرداخت‌ها حتی برای دلار یا بیت کوین است. این ارز به عنوان پل بین چندین ارز عمل می‌کند تا همه آن‌ها بتوانند در یک شبکه مالی یکسان، عمل کنند. این پروژه در سال ۲۰۱۴ توسط یک بنیاد غیرانتفاعی به دست جویس کیم (Joyce Kim) و جد مک‌کالب (Jed McCaleb)، بنیانگذاران سابق پلتفرم ریپل و مالک صرافی معروف Mt. Gox، توسعه داده شد.

شبکه استلار

شبکه استلار بر اساس پروتکل اجماع استلار (Stellar Consensus Protocol یا SCP) عمل می‌کند. مکانیسم این شبکه بسیار شبیه به پروتکل تحمل خطا بیزانسی (Byzantine Fault Tolerance یا BFT) پلتفرم ریپل است، اما یک تفاوت اساسی آن دو، یعنی برابری همه اعتبارسنج‌ها و توانایی آن‌ها برای استقرار گره‌ها و تشکیل بلاک‌های جدید در پروتکل  SCP باعث شده تا آینده استلار برتری نسبی نسبت به پلتفرم ریپل نیز داشته باشد.

استلار چیست؟

استلار جزو شبکه‌های غیرمتمرکز بوده و برای تامین انرژی خود به بلاک چین متکی است اما تراکنش‌های این شبکه، تا حد زیادی سریع‌تر و ارزان‌تر از بلاک چین‌های قدیمی مانند بیت کوین و اتریوم انجام می‌شود. در بلاکچین استلار هیچ گره کنترل مرکزی وجود ندارد، اما در صورت انباشته شدن تعداد زیادی گره و فعالیت مشکوک، کل شبکه استلار به دلایل امنیتی منجمد خواهد شد.

توسعه‌دهندگان پروژه همچنین به تطبیق‌پذیری سیستم توجه ویژه‌ای دارند. در حالی که شبکه بیت کوین فقط برای انجام معاملات با بیت کوین طراحی شده، استلار با شبکه غیرمتمرکز خود برای تراکنش با هر نوع دارایی مناسب است و این خود یکی از دلایل اصلی خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به آینده استلار نیز به شمار می‌رود.

میزان دارایی استلار

برخلاف بیت‌کوین، توکن‌های ارز XLM در طول زمان توسط پروتکل استخراج یا اعطا نمی‌شوند بنابراین تعداد توکن‌ها بسیار محدود است. در ابتدا ۱۰۰ میلیارد سکه XLM در زمان راه اندازی شبکه تولید شد اما پس از مدتی عرضه این کوین به به نصف کاهش یافت. بنابراین اکنون تقریباً ۵۰ میلیارد توکن استلار، بدون اینکه از این پس هیچ XLM جدیدی اضافه شود، باقی مانده است.

همانطور که تجربه نشان داده، ارزهایی که تعداد توکن محدودی را برای عرضه تولید می‌کنند، رشد قیمتی خوبی خواهد داشت. درست مثل استلار که عرضه کمتر باعث افزایش قیمت و هجوم خریداران به کیف پول استلار شد. این کار اگرچه مضراتی را به همراه دارد اما از دید تحلیل‌گران نکته مثبتی برای آینده ارز دیجیتال XLM به شمار می‌رود.

اما از این ۵۰ میلیارد توکن، تنها ۲۰ میلیارد در بازار آزاد قابل خریداری و معامله است و باقی آن توسط بنیاد استلار و برای ترویج پذیرش این ارز و افزایش اعتبار نگه‌داری می‌شود. این بنیاد همچنین هر ماه حساب‌های خود را به صورت شفاف ارائه می‌کند تا هر کسی که علاقه‌مند به بررسی آن‌ها است بتواند جستجوهای لازم را انجام دهد. این شفافیت در کنار پشتیبانی از پیشگامان ارزهای دیجیتال اولیه و تمرکز بر افراد حقیقی، ارز XLM  را در میان جامعه ارزهای دیجیتال، محبوب کرده و باعث شده تا افراد زیادی به دنبال خرید استلار باشند تا آن‌ها نیز سهمی از آینده استلار داشته باشند.

تاریخچه قیمتی ارز استلار از ابتدا تا ۲۰۲۱

حالا که با اهداف پروژه استلار و شبکه آن تا حدی آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده نگاهی داشته باشیم به رفتار این ارز در سال‌های گذشته تا بتوانیم آینده استلار را به درستی پیش‌بینی کنیم. زمانی که این ارز در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی و به بازار عرضه شد، ارزش آن حدود ۰.۰۰۳ دلار بود. در چند سال اول حضور XLM، از آنجا که این کوین به‌عنوان یک رمزارز جدید و در زمانی که افراد زیادی شناخت چندانی از ارزهای دیجیتال نداشتند وارد بازار شد، تقریباً قابل پیش‌بینی بود که در این سال‌ها رشد چشمگیری را از خود نشان ندهد.

در واقع، استلار کوین تا می ۲۰۱۷، یعنی نزدیک به سه سال پس از شروع معامله در بازار رمزارزها، نتوانست توجه زیادی را به خود جلب کند و رشد قیمتی کمی داشت تا جایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به آینده استلار ناامید شده بودند. اما همه چیز شروع به تغییر کرد و در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸، که شاید اولین زمان رونق واقعی برای بازار ارزهای دیجیتال بود، ارز دیجیتال XLM نیز همراه با سایر رمزارزها درگیر هیجان بازار شد و رشد قابل توجهی را تجربه کرد. این سکه در ۴ ژانویه ۲۰۱۸ به رکود تاریخی خود یعنی ۰.۹۳۸۱ دلار رسید، رقمی که همچنان به عنوان بالاترین قیمت ارز دیجیتال استلار محسوب می‌شود.

نمودار رشد قیمت استلار در سال‌ های اخیر

حباب قیمتی استلار پس از ۴ ژانویه ۲۰۱۸ مدت زمان زیادی باقی نماند و این ارز رکود دوباره‌ایی را در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز تجربه کرد. تا این که در این تا ۲۱ نوامبر، بالاخره توانست از سد ۰.۱۰ دلار عبور کند و سال ۲۰۲۰ را با قیمت  ۰.۱۲۸۴ دلار به پایان برساند.

روند قیمتی استلار در ۲۰۲۱

برخلاف دو سال قبلی سال ۲۰۲۱ سال بسیار خوبی برای رمزارز XLM بود و تاثیر زیادی بر بازار رمزارزها گذاشت به طوری که در ماه اول سال رشدی معادل ۱۳۸% داشت که رقم بی‌نظیری در تاریخ بازار بود. رشد قیمتی استلار تقریبا تا پایان فوریه ادامه پیدا کرد و پس از دو سال به قیمت ۰.۴۰۶۷  دلار رسید. اما این بار هم مانند صعود قبلی دوام چندانی نداشت و پس از پشت سر گذاشتن دو ماه قرمز XLM در آوریل ۲۰۲۱ بار دیگر سقف قبلی خود را شکست و ماه آوریل با سقف قیمتی جدید یعنی ۰.۵۲۹۵ دلار بسته شد.

درست از می ۲۰۲۱ همزمان با آغاز سقوط بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال، استلار نیز سقوط وحشتناکی را به چشم دید و با بیش از  ۲۳ درصد کاهش قیمت ماه می را به پایان رساند. XLM تابستان و پاییز پر نوسانی را پشت سر گذاشت و به طور کلی از همان زمان روند نزولی خود را حفظ کرده و پس از این مدت و با شروع سال ۲۰۲۲ و آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین این ارز اکنون و در تاریخ در حدود قیمتی ۰.۱۴۶ دلار معامله می‌شود.

طبق آمار ارائه شده توسط CoinMarketCap، در این زمان، ۲۴.۹۵ میلیارد XLM از مجموع عرضه کمی بیش از ۵۰ میلیارد در گردش است که این امر به ارز استلار ارزش بازاری کمتر از ۳.۶۵ میلیارد دلار داده و آن را به بیست و پنجمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر این معیار تبدیل کرد.

آینده ارز دیجیتال استلار در سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰

 اگرچه با وجود نوسانات بسیار بیت کوین و سایر آلت‌ کوین‌ها تاکنون تحلیل‌های زیادی در مورد ارزهای دیجیتال و آینده استلار شکست خورده‌اند اما با این وجود تحلیلگران انتظار دارند که در پایان تابستان ۲۰۲۲، قیمت XLM حدود ۰.۱۵ دلار باشد و در نوامبر به حداکثر ۰.۱۷ دلار برسد یا بار دیگر به ۰.۱۵ دلار کاهش یابد. آن‌ها همچنین می‌گویند قیمت ارز استلار در پاییز نیز در همین حدود باقی خواهد ماند و در نهایت ممکن است تا پایان سال در قیمتی حدود ۰.۱۶ تا  ۰.۱۸ دلار در نوسان باشد.

پس از تجزیه و تحلیل روند قیمتی استلار در سال‌های گذشته، فرض بر این است که در سال ۲۰۲۳، قیمت آینده ارز استلار حداقل حدود ۰.۲۳ و حداکثر حدود ۰.۲۷ دلار خواهد بود. پس از آن و در سال ۲۰۲۴ کارشناسان انتظار دارند قیمت آینده استلار در میانگین قیمتی ۰.۳۴ دلار معامله شود و در سال ۲۰۲۵ به سقف قیمتی  ۰.۵۰دلار نیز برسد.

پیش بینی قیمت آینده استلار

تحلیل‌گران اعتقاد دارند استلار روند قیمتی صعودی خود را پس از ۲۰۲۵ همچنان حفظ می‌کند و اگر همه چیز آنطور که انتظار می‌رود، پیشی بگیرد، قیمت استلار به ترتیب به ۰.۷۵، ۱.۰۲، ۱.۲۵، ۱.۵۷ در سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ می‌رسد و در نهایت در سال ۲۰۳۰ ارزشی معادل ۳ دلار خواهد داشت.

آیا استلار به قیمت ۱۰ دلار می رسد؟

اگرچه پیش‌بینی‌های متفاوتی در مورد قیمت‌های آینده استلار وجود دارد، اما تقریباً همه آنها روند صعودی را از این آلت کوین انتظار دارند. بنابراین  سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ممکن است ایده بهتری برای این ارز دیجیتال باشند. نکته جالب این که چون روند قیمتی استلار همچنان صعودی و در حال افزایش است برخی کارشناسان معتقدند که این کوین ممکن است تا سال ۲۰۳۰ قیمت ۱۰ دلار را نیز ببیند.به طور کلی انتظار می‌رود XLM در آینده روند مثبتی را از خود نشان دهد و به همین دلیل تحلیلگران WalletInvestor و TradingBeasts این ارز دیجیتال را یک ایده سرمایه‌گذاری خوب می‌دانند و نسبت به آینده استلار خوش‌بین هستند. با این حال، شایان ذکر است که بازار ارزهای دیجیتال غیرقابل پیش‌بینی است و احتمال حرکت بازار در جهت خلاف انتظارات وجود دارد پس سعی کنید پیش‌بینی‌های قیمت را خیلی جدی نگیرید و با استراتژی خودتان پیش روید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا