صرافی هامنتخب سردبیر

بررسی صرافی ایکس تی برای ایرانیان و آموزش کامل معامله در XT.com

کاربران ایرانی بازار ارز دیجیتال همواره به دنبال صرافی‌های بدون نیاز به احراز هویت و بدون اعمال محدودیت علیه IP‌های ایران بوده‌اند. با وجود این‌که این صرافی‌ها ظاهرا کم نیستند، زمانی که معیارهای امنیتی و امکانات نیز مطرح می‌شوند، گزینه‌های چندانی باقی نمی‌مانند؛ اما هنوز می‌توان پلتفرم‌هایی را یافت که امکان فعالیت کاربران ایرانی در آن‌ها حداقل تا زمان انتشار این مطلب وجود داشته باشد. یکی از آن‌ها صرافی xt است که با حذف شدن گزینه‌هایی مانند بینگ ایکس و کوکوین به خاطر اجباری شدن احراز هویت، شاهد رشد کاربران ایرانی خود بوده است.

اما تا چه اندازه می‌توان به صرافی ایکس تی اعتماد کرد؟ شرایط ثبت نام و احراز هویت در آن برای ایرانیان چگونه است؟ امکانات معاملاتی و جایگاه آن در بازار چیست؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم به اساسی‌ترین سوالات در مورد صرافی xt برای ایرانیان پاسخ دهیم.

از آنجایی‌که صرافی‌های متمرکز خارجی مانند ایکس تی مستقیما با قانون‌گذاران برخورد دارند،‌ بالاخره دیر یا زود احراز هویت را اجباری خواهند کرد و کاربران ایرانی دیگر قادر به استفاده از آن‌ها نخواهند بود. کاربران ایرانی برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناخوشایندی می‌توانند از صرافی‌های داخلی معتبر مانند والکس که امکانات خوبی ارائه می‌دهند و حجم معاملات مناسبی نیز دارند، استفاده کنند.

معرفی صرافی XT و جایگاه فعلی آن در بازار کریپتو

صرافی ایکس تی

صرافی xt با دامنه xt.com یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال با طیف وسیعی از امکانات معاملاتی و پشتیبانی از بیش از ۸۷۰ رمزارز و بیش از ۱۰۰۰ جفت‌ارز معاملاتی است. آنچه در سال‌های اخیر موجب رشد نقدینگی و کاربران آن شده، بخش معاملات مشتقات آن بوده است. این صرافی رفته‌رفته بخش‌ها و بازارهای متنوع دیگری را نیز در اختیار کاربران خود قرار داد. بازار NFT، مارجین تریدینگ، خدمات سرمایه‌گذاری، استیکینگ، استخراج رمزارز، خدمات خرید با ارزهای فیات و بازار OTC نمونه‌هایی از این بخش‌ها هستند.

رشد صرافی XT در ارزش بازار و دیگر جوانب، باعث شده که جایگاه ۲۴ را در لیست صرافی‌های کوین مارکت کپ به‌دست بیاورد. از سوی دیگر XT.COM در بین صرافی‌های ارائه‌دهنده معامله مشتقات در همین رنکینگ، در رتبه هفتم دنیا و بالاتر از کراکن، کوکوین، بیت فینکس، مکسی و کریپتو دات کام قرار دارد. بر اساس اطلاعات Coinmarketcap ارزش کل دارایی‌های این بستر معاملاتی تا تاریخ هفتم مهر ۱۴۰۳، حدود ۹۱٫۷ میلیارد و حجم معاملات روزانه آن نیز حدود ۹۴۲ میلیون دلار است.

آیا صرافی XT برای ایرانیان امن است؟

قوانین صرافی xt‌ برای ایرانیان

در قدم اول باید گفت که فرآیند احراز هویت در این پلتفرم اجباری نیست. به این معنی که کاربران می‌توانند تنها با ساخت حساب کاربری اما با امکانات محدودتر نسبت به کاربران احراز هویت شده، در آن به فعالیت بپردازند. البته همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم،‌ دیر یا زود صرافی ایکس تی نیز همانند سایر صرافی‌ها از جمله بینگ ایکس و مکسی، احراز هویت را اجباری می‌کنند و کاربران ایرانی دیگر قادر به فعالیت در این صرافی نخواهند بود.

در اطلاعیه رسمی وب‌سایت ایکس تی، صراحتا نام کشورهای کره شمالی، کنگو، لیبی، سومالی، سودان جنوبی، سودان و یمن به‌عنوان کشورهایی که این صرافی خدمات خود را به آن‌ها ارائه نمی‌کند، آمده است. در این لیست در حال حاضر نامی از ایران دیده نمی‌شود. هرچند که صرافی ایکس تی، خدمات KYC خود را به شهروندان ایرانی ارائه نمی‌دهد، اما با مراجعه به صفحه ثبت نام صرافی xt نیز می‌بینیم که امکان ثبت نام با شماره ایران نیز وجود دارد. همچنین اتصال با IP ایران به این صرافی نیز ظاهرا بدون مشکل است. 

ثبت نام در صرافی ایکس تی

در پایان این بخش، لازم است شرایط و محدودیت‌های فعالیت بدون KYC در صرافی XT‌ را مرور کنیم. بر اساس آخرین اطلاعیه این پلتفرم، این شرایط به شرح زیر هستند:

  • سقف برداشت (Withdrawal) روزانه تا حداکثر ۰٫۵ بیت کوین و ۲۰۰ هزار تتر
  • محدودیت سقف برداشت در هر تراکنش تا ۳۰ هزار تتر
  • محدودیت سقف برداشت در هر تراکنش با آدرس IP یا آدرس برداشت جدید تا ۱۰ هزار تتر
  • محدودیت سقف برداشت در روز با آدرس IP یا آدرس برداشت جدید تا ۷۰ هزار تتر
  • محدودیت سقف واریز (Deposit) تا پنج هزار تتر برای کاربرانی که تاکنون هیچ تراکنش یا عملیات مالی در صرافی xt نداشته‌اند.

بنابراین در حال حاضر در xt.com می‌توان بدون احراز هویت به خرید ارز دیجیتال، فروش یا دیگر فعالیت‌های مالی پرداخت.

نگاهی به ویژگی‌‌ها و امکانات صرافی XT.COM

ویژگی های صرافی xt

صرافی xt برای ایرانیان از جهت امکانات درآمدزایی و ترید نیز جذابیت‌هایی دارد. پیش از ثبت نام و واریز رمزارز به حساب خود در این پلتفرم، توصیه می‌کنیم به اندازه کافی درباره بخش‌های مختلف آن تحقیق کنید. در این قسمت مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کارمزد معامله در صرافی xt

کارمزد‌های صرافی ایکس به شرح زیر است:

  • واریز: صفر
  • کارمزد میکر و تیکر در سفارشات اسپات: از ۰٫۰۲ تا ۰٫۲ درصد بسته به سطح کاربر از نظر حجم معاملات و KYC
  • برداشت: بسته به نوع توکن متفاوت است.

بازار معاملات آنی و P2P

اصلی‌ترین خدمات صرافی XT شامل دو بازار معاملات آنی با امکان خرید مستقیم ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات و نیز بازار P2P است. در خرید و فروش آنی از کارت‌های اعتباری مانند ویزاکارت و مسترکارت پشتیبانی می‌شود. در بازار P2P نیز به ابزارهای معاملاتی حرفه‌ای از جمله انواع چارت‌ها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال برای بیش از ۱۰۰۰ جفت‌ارز دسترسی دارید. این صرافی، امکان کپی تریدینگ در معاملات اسپات را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است.

مارجین ترید در ایکس تی

بازار مارجین ترید صرافی XT برای تریدرهای خطرپذیرتر و حرفه‌ای‌تر طراحی شده است. در این بازار، قادر به باز کردن موقعیت‌های شورت و لانگ تا ۲۰ برابر سرمایه خود هستید. XT مدعی است که سود بسیار کمی در قبال وام‌هایی که ارائه می‌دهد، از کاربران خود دریافت می‌کند. ابزارهای مدیریت ریسک مانند استاپ لاس، تریلینگ استاپ لاس و روش‌های سفارش‌گذاری استاپ لیمیت و مارکت نیز در این بخش دیده می‌شوند.

بازار مشتقات صرافی ایکس تی

بازار مشتقات صرافی ایکس تی

صرافی xt یکی از گسترده‌ترین بازارها برای معامله مشتقات ارز دیجیتال محسوب می‌شود. در این بخش دو قرارداد فیوچرز USDT-Margined یا USDT-M برای مشتقات با وثیقه تتر و Coin-Margined یا Coin-M با وثیقه پرداختی با کوین‌های دیگر طراحی شده‌اند. این قراردادها در قالب فیوچرز دائمی (Perpetual) یا تحویلی (Delivery) قابل معامله هستند. ایکس تی یک بخش دمو و نیز یک ربات معامله‌گر فیوچرز گرید نیز دارد. امکان انجام معاملات مشتقه با کپی تریدینگ نیز وجود دارد.

بازار معامله صندوق‌های قابل معامله (ETF)

یکی از جدیدترین ویژگی‌های صرافی XT بخش معامله ETF آن است. در این بازار محصولات ETF اسپات برای ده‌ها کوین مانند بیت کوین، بایننس، اتریوم و تون کوین ارائه شده‌اند. این بازار، بدون خطر لیکوئید شدن است و یک اهرم داخلی سه برابری نیز دارد.

بخش فایننس صرافی ایکس تی دات کام

از ویژگی‌های خلاقانه صرافی xt می‌توان به قسمت Finance آن اشاره کرد. در این قسمت قادر به انجام سرمایه‌گذاری، استیکینگ، ماینینگ، دریافت وام و سرمایه‌گذاری در محصولات مالی این صرافی مانند Shark Fin و Dual Investment هستید.

سایر بخش‌های صرافی XT

بازار nft‌ صرافی ارز دیجیتال ایکس تی

صرافی XT شامل بخش‌های فرعی‌تر دیگری مانند یک بازار تجمیع‌کننده NFT است. در این بازار، قادر به ساخت و معامله توکن‌های غیرقابل تعویض هستید. همچنین امکان ساخت کالکشن‌ها و نیز مشارکت در پروژه‌های NFT‌ همین صرافی را نیز خواهید داشت. لانچ‌پد، بازار پیش‌فروش، ریفرال و افیلیت مارکتینگ نیز از دیگر بخش‌های مهم XT.COM هستند.

بررسی تاریخچه و معرفی بنیانگذار XT.COM

بنیانگذار صرافی xt.com

صرافی XT در سال ۲۰۱۸ در جزیره سیشل (Seychelles) کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور آفریقا به ثبت رسید، اما دفتر مرکزی این شرکت در سنگاپور واقع شده است. XT.COM همچنین دفاتر دیگری نیز در دبی، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه دارد. خدمات مالی این صرافی ارز دیجیتال تقریبا همه حوزه‌های مالی و قضایی از آسیا و خاورمیانه تا اروپا و آمریکا را پوشش می‌دهد. تا زمان انتشار این مطلب و بر اساس اطلاعات سایت صرافی XT، تعداد کاربران این پلتفرم از مرز ۷٫۸ میلیون نفر فراتر رفته است. این پلتفرم ادعا می‌کند که جمعیت اکوسیستم‌اش نیز به بیش از ۴۰ میلیون نفر می‌رسد. 

بر اساس اطلاعات وب‌سایت Crunchbase‌ دفتر صرافی xt در دبی ۱۵ کارمند دارد. همچنین این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری نیز فعالیت کرده و از چهار پروژه به نام‌های NexGami، Bitlight Labs، Hivello و Neptune Mutual حمایت مالی می‌کند. حوزه فعالیت این پروژه‌ها نیز خدمات مالی غیرمتمرکز یا دیفای، توسعه بلاکچین و بازی‌های P2E است.

بنیانگذار صرافی XT، آقای آلبین وارین (Albin Warin)، یک کارآفرین فرانسوی و ساکن چین است. زمینه فعالیت‌های اقتصادی او عمدتا شامل فناوری، بلاکچین و وب ۳ می‌شود. آقای وارین از مدرسه تجارت ICN فرانسه فارغ‌التحصیل شده و سابقه راه‌اندازی چند استارتاپ را نیز در کارنامه دارد.

مراحل ثبت نام در صرافی ایکس تی

پیش از توضیح این بخش، لازم به تذکر است که شرایط استفاده از صرافی xt برای ایرانیان می‌تواند در آینده تغییر کند. در صورت تصمیم به ثبت نام در این پلتفرم، همواره نگاهی به صفحه Announcements یا اطلاعیه‌های آن داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود با وجود عدم تحریم آدرس‌های آی پی ایران، حتی‌الامکان از VPN‌های مطمئن و معتبر IP‌ ثابت برای اتصال به این صرافی استفاده کرده و حداقل سرمایه را در آن نگهداری کنید.

مراحل ثبت نام در صرافی XT با استفاده از وب‌سایت این پلتفرم در حال حاضر به شرح زیر است:

۱) ورود به وب‌سایت XT.COM و کلیک روی گزینه Sign Up‌ در نوار بالای صفحه:

ثبت نام صرافی ایکس تی

۲) انتخاب یکی از روش‌های ثبت نام با ایمیل یا موبایل و پر کردن کادرهای مربوطه. در اینجا ما با ایمیل ثبت نام کردیم. پس از کلیک روی Sign Up‌ تسک امنیتی سایت را کامل کنید.

آموزش ثبت نام صرافی xt

۳) کد تایید ارسال شده به ایمیل‌تان را در صفحه بعدی وارد کنید.

ایمیل تایید برای ثبت نام صرافی ایکس تی

در این مرحله ثبت نام شما انجام شده و می‌توانید به ترید، واریز یا برداشت و استفاده از دیگر امکانات صرافی XT بپردازید.

صرافی‌های جایگزین ایکس تی

از آنجایی که هر لحظه ممکن است صرافی XT نیز همانند سایر صرافی‌های متمرکز خارجی، جلوی فعالیت کاربران ایرانی را بگیرد، پیشنهاد می‌کنیم که یا از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید که امکانات محدودی در اختیار کاربران قرار می‌دهند و یا از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی استفاده کنید که به‌راحتی و بدون دغدغه بتوانید به معامله رمزارزها و تبدیل آن‌ها به ریال بپردازید.

صرافی والکس به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین صرافی‌های داخلی،‌ با امکان معامله بیش از ۱۳۰ رمزارز، امکانات زیادی از جمله معاملات اسپات، آنی، مارجین و بات‌های معامله‌گر را در اختیار شما قرار داده و می‌توانید در مدت‌زمان بسیار کوتاهی احراز هویت خود را کامل کرده و وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید. در صورت داشتن هرگونه سوال، پشتیبانی ۲۴ ساعته والکس همواره در خدمت شماست.

صرافی ایکس تی؛ یک صرافی دو پهلو برای ایرانیان

در سال‌های اخیر، صرافی XT برای ایرانیان تبدیل به گزینه‌ای نسبتا امن برای معامله ارز دیجیتال در فضای بین‌المللی شده است. همانطور که در این مقاله گفتیم، در حال حاضر امکان ثبت نام بدون احراز هویت با IP و حتی شماره تلفن ایران در این پلتفرم وجود دارد. در لیست کشورهای محدود شده این بستر، نام ایران دیده نمی‌شود؛ اما امکان احراز هویت برای شهروندان ایرانی وجود ندارد. همچنین سایت XT.COM نسخه فارسی یا پشتیبانی فارسی نیز ارائه نکرده است.

با توجه به همه این موارد نباید از نظر دور داشت که امکان تحریم قریب‌الوقوع دسترسی از ایران مانند آنچه در گذشته در مورد صرافی‌های بینگ ایکس و کوکوین شاهد آن بودیم، از سوی صرافی ایکس تی نیز وجود دارد. با این‌حال، اگر به بازارها و خدمات این صرافی علاقه داشته یا اهل معامله مشتقات رمزارز هستید، می‌توانید با رعایت جوانب احتیاطی از آن استفاده کنید. نظر یا تجربه شما از صرافی xt چیست؟ آیا واریز سرمایه به آن را توصیه می‌کنید؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا