مقالات ارز دیجیتال

آشنایی جامع با سازنده Yearn.finance

در طی دو سال اخیر که DeFi یا همان اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز با افزایش بازدهی همراه بوده، توجه بسیاری از معامله‌گران به آن جلب شده است. بسیاری معتقدند بخش مهمی از این رشد DeFi را باید مدیون توکن‌های حاکمیتی دانست که به دارندگان اجازه رای و انتخاب در مورد مسیر پروتکل‌ها را می‌دهند. یکی از این توکن‌ها، ارز انفجاری YFI است. yearn.finanace، که خود به عنوان غیرمتمرکزترین پروژه‌ کریپتوکارنسی شناخته می‌شود، با سوار شدن بر موج توکن‌های حاکمیتی، ارز دیجیتال خود با نماد YFI را در جولای ۲۰۲۰ روانه بازار و همین موضوع جرقه‌ی خرید یرن فایننس را آغاز کرد.

ارز yearn.finance همچین با ورود به بازار، خیلی سریع فضای ارزهای دیجیتال را معطوف به خود کرد؛ زیرا قیمت ۳ دلاری خود را در عرض یک ماه به ۳۰۰۰۰ دلار رساند و بازده بی‌نظیر ۲۰۰۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران در سال اول حضور خود به ارمغان آورد. اگر شما هم درباره این ارز کنجکاو شده‌اید با ادامه مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را از سازنده yearn.finance تا دارایی‌های ۶۰۰ میلیون دلاری این ارز برایتان بگوییم.

یرن فایننس را چه کسی ساخت؟

برخلاف سازنده بیت کوین که خود را پشت نام رازآلوده ساتوشی ناکاموتو پنهان کرده است، سازنده yearn.finance  ترسی از شناخته شدن ندارد و هر از چندگاهی نیز سخنرانی می‌کند. سازنده yearn.finance یک برنامه‌نویس نابغه با آرزوهای بلند پروازانه است که تصمیم گرفت ایده‌‌های تخیلی خودش را واقعی کند. آندره کرونژ (Andre Cronje) ابتدا مشغول به تحصیل در رشته حقوق بود که با گذشت زمان فهمید به این رشته علاقه زیادی ندارد.

او تصمیم گرفت ادامه زندگی خود را در رشته مورد علاقه‌ی خود یعنی علوم کامپیوتری و برنامه‌نویسی بگذراند. با توجه به علاقه و استعدادی که داشت در کمترین زمان ممکن توانست در این زمینه متخصص شود و ایده خلق پروژه‌ی یرن فاینسس را که مدت‌ها ذهنش را به خود درگیر کرده بود به حقیقت تبدیل کند.

خالق yearn.finance چه کسی است

آندره معتقد بود سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مانند بازی قمار است؛ اما باز هم نتوانست در برابر علاقه‌ی خود به پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز و سوددهی‌های وسوسه‌انگیز استیبل کوین‌های سپرده‌گذاری شده در این نوع پروتکل‌ها مقاومت کند. بنابراین کار خود را در این زمینه آغاز کرد.

سازنده yearn.finance در ابتدا یک نسخه‌ی ساده از این پروتکل را برای خود ساخت و شروع به و پول‌های خود و اطرافیان را در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد. آندره این سرمایه‌ها را به شکل دستی و غیرخودکار به پلتفرم/استیبل کوین‌هایی که بالاترین بازده سالیانه را داشتند منتقل می‌کرد. اما با گذشت زمان و با توجه به افزایش تعداد کاربران، کار به جای رسید که سیستم اولیه دیگر قادر به پاسخگویی این حجم از جابه‌جایی سرمایه نبود.

کرونژ تصمیم گرفت سیستم خود را در عین ساده‌سازی ارتقا دهد و این‌گونه بود که یرن فایننس امروزی شکل گرفت. اعتقاد آندره کرونژ، سازنده yearn.finance، بر این است که دیفای به خودی خود آن‌قدر پیچیده است که مردم عادی نمی‌توانند با آن تعامل داشته باشند. به همین دلیل او توانست با ساخت پروژه یرن، دیفای را برای همه افراد ساده‌تر کند. نکته آخری که باید به آن اشاره کرد این است که سازنده yearn.finance قصد دارد تا این پروژه را به امن‌ترین پروتکل در دسترس دیفای، تبدیل کند. به همین خاطر و به‌منظور اطمینان سرمایه‌گذاران، او گفته همانطور که اولین سرمایه‌گذار این سیستم بود که حاضر شد تمام سرمایه خود را در این پروژه بگذارد همچنان آخرین نفری خواهد بود که پول خود را از این پروژه خارج می‌کند.

یرن فایننس yearn.finance چیست؟

یرن فایننس یک اکوسیستم زیر مجموعه DeFi بوده که از پروتکل‌ها تشکیل شده و بر بستر تکنولوژی اتریوم اجرا شده است. هدف پروژه یرن فایننس، به گفته سازنده yearn.finance ساده‌سازی دیفای برای علاقمندان به بازار ارز دیجیتال است. البته این پروژه توانست در کنار هدف اصلی خود، به حداکثر میزان سوددهی سالانه در زمینه‌ی پروژه‌های دیفای برای سرمایه‌گذاران نیز برسد که یک دستاورد مهم برای تیم یرن فایننس نیز محسوب می‌شود.

به لطف پروتکل‌های اکوسیستم یرن فایننس نیاز به یک واسطه مالی مانند بانک یا متولی را از بین برده و سرمایه‌ی کاربران به طور خودکار میان پروتکل‌های وام‌دهی بهینه مانند Dydx، Aave و compound جابجا می‌شود تا بازده درصدی سالیانه تا حد امکان افزایش پیدا کند.

پلتفرم yearn.finance از چندین محصول مستقل تشکیل شده است، از جمله:

  • APY: جدول داده‌ای که نرخ بهره را در پروتکل‌های مختلف وام‌دهی نشان می‌دهد.
  • Earn: تعیین کننده‌ی بالاترین نرخ بهره‌ای که کاربران می‌توانند با وام دادن یک دارایی کسب کنند.
  • Vaults: مجموعه‌ای از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که برای ایجاد بالاترین بازده از سایر پروژه‌های DeFi طراحی شده‌اند.
  • Zap: چندین معامله را با یک کلیک جمع می‌کند تا در هزینه و نیروی کار صرفه‌جویی شود.

بر خلاف فناوری‌هایی که به شکل انحصاری متعلق به یک نفر هستند، با نبوغ سازنده yearn.finance کل اکوسیستم از طریق توکن‌های YFI و توسط یک جامعه از افراد توسعه‌یافته اداره می‌شود تا سایر کاربران نیز از روند پروژه و جزئیات آن آگاه باشند.

ارز دیجیتال یرن فایننس یا YFI چیست؟

ارز دیجیتال YFI یکی از پروژه‌های yearn.finance است و بیشتر برای مدیریت پروتکل‌ها در اکوسیستم این پروژه استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال که بر بستر بلاک چین اتریوم برنامه‌نویسی شده و یک توکن ERC-20 به حساب می‌آید از زمان ورود به بازار جنجال و هیاهوی زیادی به‌پا کرد و در مدت زمان کمی توانست جای خود را در بازار رمزارزها پیدا کند.

ارز دیجیتال یرن فایننس

ارز دیجیتال یرن فایننس در اوایل کار خود توانست با رشد ۳۰۰٪ در یک روز توجه بسیاری از کاربران و سرمایه‌گذران را به خود جلب کند. اما یک نکته که به هیچ عنوان نمی‌­توان آن را نادیده گرفت، رقم ۶۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های قفل شده این ارز در پروتکل‌ها است که باعث شده بسیاری از تریدر­ها و سرمایه‌گذارن همواره تلاش کنند تا هر طور شده جزء کوچکی از این پروژه میلیون دلاری محبوب باشند.

معامله‌گران می‌توانند توکن‌های این رمزارز را از طریق تعامل با پروتکل‌های این پروژه بدست آورند. برای این کار دو راه پیش روی سرمایه‌گذاران است:

  1. لیکوئیدیتی مورد نیاز یکی از پلتفرم‌های یرن فایننس را تامین کنند.
  2. رمزارز را به طور مستقیم، مانند دیگر ارزهای دیجیتال، از یک صرافی خریداری کنند.

سازنده yearn.finance  برای این که رمزارز خود را کمیاب و خاص نگه‌دارد تنها ۳۰ هزار کوین از آن را برای عرضه ایجاد کرده و با وجود مخالفت‌ها و ساخت پروژه‌های جدیدی مانند YFII یا DFI.MONEY باز هم بر تفکر خود باقی مانده است.

آینده‌ی پروژه yearn.finance

پروژه یرن فایننس ساخته شده تا عصر جدیدی را برای دیفای و پروژه‌های مالی غیرمتمرکز رقم بزند. به لطف خلاقیت آندره کرونژ، سازنده yearn.finance، استفاده از DeFi که روزی برای کاربران عادی بسیار پیچیده بود آسان شده است. دیگر همه افراد می‌توانند معاملات خود را در این فضا اجرا کنند، وام بگیرند، سرمایه‌گذاری کنند و البته با ریسک پایین سودهای کلان به دست آورند. با وجود آن که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند آینده توکن یرن فایننس به دلیل نوظهور بودن مشخص نیست، اما این رمزارز تاکنون موفق عمل کرده و می‌توان آن را به عنوان اولین تجربه واقعی و عملی جهان از سیستم‌های مالی غیرمتمرکز دانست حتی اگر روزی پروتکل‌های کنونی نیز دچار تغییر شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
kraken
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا