Defi

Yield Aggregator چیست؟ معرفی سیستم گرداورنده سود در دیفای

امروزه در حوزه امور مالی غیر متمرکز، پروژه‌های متعددی در حال فعالیت هستند و تلاش می‌کنند تا با پرداخت سود بیشتر به کاربران، نقدینگی را به سمت خود جلب کنند. کاربران نیز در این حوزه همواره باید سود پروتکل‌های مختلف را بررسی کرده و سرمایه خود را جابجا کنند تا در نهایت استراتژی مناسب را پیدا کنند که بهترین بازدهی را برای آن‌ها داشته باشد. Yield Aggregator مفهومی است که می‌تواند این فرایند را برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر کرده و در نهایت بهترین بازدهی را برای آن‌ها به ارمغان آورد. در این مقاله با مفهوم تجمیع کننده سود و اهمیت و سازوکار فعالیت آن‌ها آشنا می‌شویم.

ییلد فارمینگ چیست؟

پیش از تعریف مفهوم Yield Aggregator با مفهوم دیگری به نام ییلد فارمینگ آشنا می‌شویم که به عنوان روشی برای کسب درآمد منفعل از دارایی‌های دیجیتال شناخته می‌شود. این روش که شباهت بسیار زیادی با سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود دارد، از طریق استیکینگ (Stacking) یا سپرده‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در یک پلتفرم دیفای (DeFi) انجام می‌شود. در این روش با سپرده‌گذاری دارایی‌ها در پلتفرم برای مدت زمان معین، بهره مشخصی به کاربر پرداخت می‌شود و کاربر می‌تواند با استیکینگ مجدد دارایی‌های خود، علاوه بر پاداش آن‌ها سود بیشتری نیز بدست آورد.

در پروژه‌های استیکینگ گذشته، دارایی‌هایی که سپرده‌گذاری شده بودند قفل شده و در نتیجه کاربران نمی‌توانستند از این دارایی‌ها در مدت زمان استیکینگ استفاده کنند. اما امروزه درصد زیادی از پروژه‌ها پس از استیکینگ دارایی‌ها، توکن‌های با ارزشی به کاربران می‌دهند که آن‌ها بتوانند پس از پایان استیکینگ با پس دادن این توکن‌ها،‌ دارایی اولیه خود را همراه با پاداش آن دریافت کنند. ییلد فارمینگ که با نام Liquidity Mining نیز شناخته می‌شود این امکان را فراهم کرده است که سرمایه‌گذاران بتوانند با سرمایه‌گذاری دارایی خود در یک پروتکل وام یا dApps (اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز)، استیکینگ انجام دهند.

پیش از ورود به بحث Yield Aggregator باید به این نکته اشاره کرد که کاربران می‌توانند با وام گرفتن دارایی‌ها از طریق dApp نوسان‌گیری از بازار و اسلیپاژ کردن را انجام داده و از این راه کسب درآمد داشته باشند. پلتفرم‌های بلاکچین در فرایند استیکینگ در ازای تأمین لیکوئیدیتی به کاربران پاداش پرداخت می‌کنند؛ زیرا پروژه‌های بلاکچین جوان برای رشد در بلند مدت به این لیکوئیدیتی نیاز دارند. به همین دلیل پروژه‌های نوپا در رقابت با پروژه‌های بزرگ و قدیمی از رویکرد خلاقانه گردآورنده سود (Yield Aggregator) استفاده می‌کنند تا لیکوئیدیتی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

Yield Aggregator چیست

Yield Aggregator یا سیستم تجمیع کننده سود در دیفای چیست؟

با ظهور پروژه‌های مختلف در بازار غیرمتمرکز مالی، یکی از دغدغه‌های کاربران گشتن بین پروژه‌ها و پیدا کردن پروژه‌ای با سود بیشتر است. این موضوع نه تنها زمان زیادی از آن‌ها می‌گیرد بلکه در برخی موارد کارمزد زیادی هم برای جابجایی نقدینگی به پروتکل جدید به آن‌ها تحمیل می‌کند که همین امر باعث می‌شود تا کاربرانی که نقدینگی زیادی ندارند از انتقال به پروتکل جدید منصرف شوند.

این مشکلات باعث شد تا پروژه‌های Yield Aggregator یا گردآورنده سود تشکیل شود. هدف اصلی این پروژه‌ها کمک به کاربران برای بدست آوردن سود بیشتر از طریق تسهیل فرایند ییلد فارمینگ برای تأمین کنندگان نقدینگی است. پروژه‌های Yield Aggregator از طریق تجمیع سرمایه کاربران و جابجا کردن آن به پروتکل‌های مختلف بر اساس استراتژی‌های تعریف شده، نگرانی سرمایه‌گذاران را برای پیدا کردن پروژه‌ با سود بیشتر برطرف می‌کنند. همچنین وقتی که تمام سرمایه یکجا باشد، کارمزدی که برای انتقال دریافت می‌شود قابل توجه و نگران کننده نخواهد بود. 

معرفی چند نمونه از مهم‌ترین پروژه‌های Yield Aggregator

پروژه‌های مربوط به سیستم تجمیع کننده سود در دیفای (Yield Aggregator) در بلاکچین‌های مختلف و با عملکردهای متفاوت ایجاد شده‌اند که در ادامه با چند نمونه از مهم‌ترین پروژه‌ها آشنا می‌شویم.

مهم‌ترین ییلد اگریگیتورها

یرن فایننس (Yearn Finance)

پروتکل Yield Aggregator یرن فایننس پروتکلی بر بستر اکوسیستم اتریوم است که در آن کاربران می‌توانند از طریق وام دادن، وام گرفتن و ترید ارزهای دیجیتال درآمد کسب کنند. این پروتکل یکی از پروژه‌های جدید کسب سود از دیفای است که سرویس‌های خود را به صورت کاملا غیرمتمرکز ارائه می‌کند و در ازای مشارکت کاربران به آن‌ها پاداش می‌پردازد.

گروهی از پروتکل‌ها بر بستر اکوسیستم اتریوم است که کاربران می‌توانند در آن‌ها با وام دادن و وام گرفتن و نیز، تریدینگ ارزهای دیجیتال، درآمد داشته باشند. یرن فایننس به عنوان یکی از پروژه‌های جدید در دنیای دیفای، سرویس‌های خودش را به طور کاملا غیرمتمرکز ارائه می‌دهد و برای اینکار، به ازای مشارکت به کاربران خود پاداش می‌دهد.

در این پروتکل Yield Aggregator کاربران می‌توانند توکن‌هایی را در قراردادهای یرن فایننس بر بستر معاملاتی بالانسر (Balancer) و کرو (Curve) کار می‌کنند قفل کرده و در ازای آن توکن‌های YFI، که توکن‌های بومی این پروتکل هستند، به عنوان پاداش دریافت کنند. بدیهی است که کاربران هرچه دارایی‌های بیشتری را در این پروتکل قفل کنند، توکن‌های YFI بیشتری را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

پروتکل Yield Aggregator بلا (Bella)

این پروتکل مجموعه‌ای کامل از محصولات مالی غیرمتمرکز است که کاربران برای استفاده از آن تنها به یک کلیک نیاز دارند تا به مجموعه کاملی از محصولات شامل ابزار ییلد فارمینگ، پروتکل وام، حساب پس‌انداز و غیره دسترسی داشته باشد. این پروتکل از رابط کاربری ساده‌ای بهره‌مند است و به عنوان اولین پروژه دارای مشارکت در لانچ پول بایننس (Binance Launchpool) شناخته می‌شود. در این پروتکل کاربران توانایی سپرده‌گذاری توکن‌های BNB، BUSD یا APRA را در سه استخر جداگانه دارند که به ازای آن توکن‌های BEL را دریافت می‌کنند. این پروتکل توسط تیم ARPA توسعه یافته که دارای رمزاری است که در حال حاضر در بایننس و چند صرافی دیگر که به‌عنوات بهترین صرافی غیرمتمرکز شناخته می‌شوند، معامله می‌شود.

پروتکل رری کپیتال (Rari Capital)

رری کپیتال یکی از بهترین پروتکل‌های Yield Aggregator است که می‌توان در این پروژه استیکینگ ارزهای دیجیتال را انجام داد. این پروتکل یک توکن بومی به نام RGT دارد که به عنوان پاداش به کاربران پرداخت شده و می‌توان آن را در صرافی‌های معتبر مانند بایننس به راحتی معامله کرد.

پروتکل بیفی فایننس (Beefy Finance)

این پروتکل Yield Aggregator جزو پلتفرم‌های غیرمتمرکز و مولتی چین محسوب می‌شود که به شبکه بلاک‌چین محدود نمی‌شود. کاربران با استفاده از این پروژه می‌توانند از دارایی‌های دیجیتال خود سود ترکیبی کسب کنند. Vaults نام محصول اصلی این پروتکل است که برای استیکینگ ارزهای دیجیتال بکار گرفته می‌شوند. بیفی فایننس به صورت یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا دائو (DAO) کنترل می‌شود که باعث می‌شود کاربرانی که توکن‌های بومی آن را در اختیار دارند بتوانند در تصمیم‌گیری‌های آینده پروژه مشارکت داشته باشند.

پروتکل Yield Aggregator بیفی فایننس به این صورت عمل می‌کند که پاداش بدست آمده از ییلد فارمینگ کاربران را به صورت خودکار و به منظور بیشتر شدن سود، در پلتفرم‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند. همانطور که می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز پاداش‌ها را برداشت کرده، فروخته و برای بدست آوردن سود بیشتر مجدد سرمایه‌گذاری کرد، بیفی فایننس این کار را به صورت خودکار و با تکرر بیشتر برای کاربران انجام می‌دهد. هر کدام از صندوق‌ها در این پلتفرم دارای استراتژی مخصوص به خود بوده و به صورت یک قرارداد هوشمند هستند که هدف اصلی همه آن‌ها در نهایت، افزایش سوده سرمایه‌گذار است. این صندوق‌ها از طریق سرمایه‌گذاری و بازسرمایه‌گذاری دارایی‌های کاربران، سود ترکیبی برای آن‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

به طور کلی ۳ نوع صندوق در بیفی فایننس وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • صندوق تک دارایی
  • صندوق استیبل کوین
  • استخر لیکوئیدیتی

پروتکل کانوکس فایننس (Convex Finance)

آخرین Yield Aggregator در این فهرست کانوکس فایننس نام دارد. این پروتکل برای دارندگان توکن‌های ارز دیجیتال CRV و تأمین‌کنندگان لیکوئیدیتی کرو (Curve) بهترین گزینه محسوب می‌شود که می‌توانند از این طریق سود مازاد بر پاداش استیکینگ بدست آورند. Curve در واقع یک صرافی غیرمتمرکز است که برای معامله استیبل کوین‌ها طراحی شده است. با توجه به این که این کوین‌ها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نوسان قیمت بسیار کمتری دارند و احتمال ضرر ناپایدار را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند، برای تأمین کنندگان لیکوئیدیتی مناسب‌تر هستند.

زمانی که سرمایه‌گذاران از کانوکس فایننس استفاده می‌کنند در واقع توکن‌های خود را همراه با سایر سرمایه‌گذاران به این پلتفرم Yield Aggregator می‌سپارند تا این توکن‌ها به صورت یکجا در استخرهای لیکوئیدیتی کرو سپرده‌گذاری شوند. این پلتفرم با این کار پاداش‌های CRV بیشتری برای سرمایه‌گذاران به دست آورده و این CRV‌ها را به veCRV تبدیل می‌کند. زمانی که تعداد توکن‌های veCRV به حداکثر مورد نیاز برای سپرده‌گذاری لیکوئیدیتی در کرو برسد، سود سپرده‌گذاری به حداکثر مقدار رسیده و به میزان ۲.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

کسب سود بیشتر از دارایی دیجیتال

 Yield Aggregator؛ ابزاری برای کسب سود بیشتر در دیفای

در سال‌های اخیر با پیشرفت‌هایی که در حوزه امور مالی غیرمتمرکز مشاهده می‌شود، روز به روز تجربه کاربری بهبود می‌یابد که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش سهم DeFi در فعالیت‌های مالی شود. Yield Aggregator یکی از همین پیشرفت‌ها محسوب می‌شود که نجات دهنده کاربران از سردرگمی در انتخاب پروتکل‌های ییلد فارمینگ با بالاترین سود است. این پروتکل علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، می‌تواند کارمزدهای پرداختی کاربران را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و کاربران با دانش کمتر نیز می‌توانند ییلد فارمینگ انجام داده و سود بیشتری از دارایی‌های دیجیتال خود کسب کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا