Defi

نحوه دریافت وام ارز دیجیتال؛ آموزش مراحل گرفتن وام ارز دیجیتال

با تولد و رشد بازار ارزهای دیجیتال و پیشرفت‌هایی که بعدا در آن شاهد بودیم، بسیاری از امور برای افراد ساده‌تر از قبل شد. اکنون آن‌ها می‌توانند برخی از وظایف و کارهای خود که در گذشته با چالش‌هایی در انجامشان مواجه بودند را به راحتی و در کمترین زمان ممکن با اتصال به اینترنت به پایان برسانند. گرفتن وام ارز دیجیتال نیز یکی دیگر از اموری است که به وسیله دنیای ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرد و شاید تا به حال اطلاعی در این خصوص به دست نیاورده باشید.

بر همین اساس، در این مقاله می‌خواهیم ببینیم وام ارز دیجیتال چیست و نحوه دریافت وام ارز دیجیتال به چه صورت است. ضمن این که بهترین پلتفرم‌ها و منابع برای دریافت این دسته از وام‌ها را هم معرفی خواهیم کرد. چنانچه به دنبال دریافت این نوع از وام‌ها در این بازار هستید، حتما تا انتها همراه ما باشید.

وام ارز دیجیتال چیست؟

برای رسیدن به این چالش که نحوه دریافت وام ارز دیجیتال چگونه است، ابتدا باید به چیستی این وام‌ها بپردازیم. این وام آنی در واقع می‌تواند در دنیای ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری به شما کمک شایانی کند. به طور خلاصه، این فرایند شامل دریافت رمز ارز از یک فرد در این بازار و ارائه آن به فرد دیگری است. البته باید در نظر داشته باشید که برای این منظور باید حواستان به کارمزدهایی که آن پلتفرم از شما برای دریافت آن وام کم می‌کند نیز باشد.

دریافت وام به ساده ترین شکل

سرویس‌های دیفای صرفا برای دریافت و ارائه وام به وجود نیامده‌اند و از طریق آن‌ها می‌توانید کسب درآمد کنید. شیوه کار در اینگونه موارد شامل قرار دادن ارزهای خود در استخر و مدیریت آن توسط دیگران است و به این وسیله و با کمترین زحمت می‌توانید از طریق این بازار به سود برسید. این سرمایه‌گذاری به نسبت دیگر روش‌های معرفی شده، ریسک پایین‌تری را به همراه دارد و می‌تواند برای اشخاصی که قادر به ریسک نیستند، کاربردی باشد. البته فراموش نکنید که میزان سود آن در مقایسه با دیگر شیوه‌ها آن قدر هم زیاد نیست.

چگونه می توان وام ارز دیجیتال گرفت؟

حال که به چیستی این وام‌ها پرداختیم، نوبت به آن می‌رسد تا ببینیم نحوه دریافت وام ارز دیجیتال چگونه است. در چنین وام‌هایی سه دسته نقش دارند و باید به این موضوع دقت کنید.

وام دهنده

امروزه افراد و سازمان‌هایی هستند که دارایی‌های خود در دنیای ارز دیجیتال و در قالب رمز ارزها به دیگران وام می‌دهند تا خودشان نیز بتوانند به سود مستمر برسند و از برخی مزایای موجود در این فرایند بهره ببرند. شرکت‌های فراوانی در هر کجای جهان این کار را برایتان انجام می‌دهند که البته باید حواستان به صحت و اعتبار آن‌ها نیز باشد.

برای دریافت وام ارز دیجیتال به چه مواردی نیاز است؟

وام گیرنده

فرد یا گروهی که در سوی دیگر این معامله قرار دارند، وام گیرنده نامیده می‌شوند. حال، شما با توجه به دارایی و نیازی که دارید، تعیین می‌کنید که بخواهید در این سرویس‌ها به وام دادن مشغول شوید یا این که از این تسهیلات برای سرمایه‌گذاری‌های خودتان بهره ببرید.

پلتفرم دیفای

حتما تا کنون با پلتفرم دیفای آشنا شده‌اید و می‌دانید که چه مزیت‌های جالبی را برای سرمایه‌گذاران امروزی به دنبال دارد. این پلتفرم‌ها و سرویس‌ها در واقع همچون یک واسطه فعالیت می‌کنند و عملیات مربوط به ارائه یا گرفتن وام ارز دیجیتال را می‌توان بر بستر آن‌ها انجام داد. پلتفرم دیفای هر چه که باشد، از شما وثیقه یا کارمزدی را به منظور انجام این کار دریافت خواهد کرد. البته برخی از این وام‌ها بدون وثیقه نیز هستند که اصطلاحاً به آن‌ها فلش یا گفته می‌شود و در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

حال در این پلتفرم ممکن است برای ارائه چنین تسهیلاتی از قرارداد هوشمند استفاده شود. در غیر این صورت، مبالغ و سرمایه‌های قفل شده توسط کاربری که قصد پرداخت وام را دارد، به حساب وام گیرنده واریز خواهد شد و این خود برای نحوه دریافت وام ارز دیجیتال شایان توجه است.

قدرت استخرهای نقدینگی

نحوه دریافت وام ارز دیجیتال از آوه

برای درک بیشتر این موضوع، قصد داریم سایت اوه/آوی (Aave) را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم نحوه دریافت وام ارز دیجیتال در آن چطور است. با آموزش قدم به قدم در این سایت همراه ما باشید.

  1. ابتدا وارد وب سایت به نشانی “Aave.com” شوید. نکته مهم این است که استفاده از این سایت و پلتفرم‌های دیگر دیفای به همین سادگی نیست. می‌توانید با تغییر آی پی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. به منظور دسترسی به منوی اصلی این برنامه نیز باید روی گزینه “Enter app” کلیک کنید.
چگونگی دریافت وام ارز دیجیتال از پلتفرم اوه
  • انتخاب نسخه مد نظرتان برای ورود نیز در بالای صفحه امکان پذیر است. سپس با زدن گزینه اتصال (Connect) در بخش بالا و سمت راست، وارد مرحله بعد می‌شوید.
  • حال شما باید کیف پولی که می‌خواهید از آن برای دریافت وام استفاده کنید را انتخاب نمایید. از میان گزینه‌هایی مانند کیف پول تحت وب، موبایلی و یا دیگر موارد، یکی را انتخاب کرده و آدرس آن را نیز در پلتفرم درج کنید. ضمن این که خیالتان باید از بابت اعتبار این پلتفرم و امنیت آن کاملا راحت باشد.
  • سپس برخی از اقدامات مانند اتصال خودکار پلتفرم به کیف پول شما انجام می‌گیرد و فعلا نیاز به انجام کار دیگری ندارید.
اتصال کیف پول به اوه
  • فرض کنید که شما کیف پول موبایلی را انتخاب کرده‌اید. وارد گوشی خود و کیف پولتان می‌شوید و روی حساب کاربری که با آن می‌خواهید از پلتفرم گفته شده استفاده کنید کلیک می‌کنید. در نهایت نیز اقدامات مربوط به اتصال، با زدن دکمه “Connect” صورت خواهد گرفت.
  • چنانچه به دنبال دریافت وام در پلتفرمی مثل Aave هستید، باید وارد بخش Deposit در سایت آن شوید. در این جا نیاز است تا وثیقه وامی که در نظر دارید را در پلتفرم بارگذاری کنید؛ البته این به شرطی است که از وام نوع وثیقه دار استفاده کرده باشید، و نه موارد دیگر.
نحوه دریافت وام ارز دیجیتال
  • یک ارز دیجیتال از میان گزینه‌های مد نظر باید به عنوان وثیقه استفاده شود. در ادامه لیستی از ارزهای دیجیتال به شما نمایش داده می‌شود که باید نسبت به انتخابیکی از آن‌ها اقدام کنید. اکنون میزان آن ارز در کیف پولتان به شما نمایش داده می‌شود. طبیعی است که هر چه مقدار ارز دیجیتال شما بیشتر باشد، وام برای شما به صرفه‌تر و استفاده از مزایای آن نیز بهتر خواهد بود.
  • با انتخاب میزان دلخواهتان از آن ارز به عنوان وثیقه، بر روی گزینه ادامه (Continue) کلیک می‌کنید. سپس نوبت به زدن دکمه Deposit خواهد رسید.
  • در وهله بعد، درخواستی به کیف پولتان فرستاده می‌شود که شامل میزان دارایی، وثیقه، مقدار کارمزد و موارد دیگر خواهد بود. پیشنهاد می‌شود که این قسمت را با دقت بالایی مطالعه کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. این پیغام به منظور تایید توسط شما فرستاده شده و اگر چنین است، روی گزینه تایید (Confirm) بزنید.
مراحل دریافت وام های ارزهای دیجیتال
  1. تبریک می‌گوییم! اقدامات مربوط به تامین وثیقه توسط شما انجام شده است. حال باید ببینید که چه ارزی نیاز دارید و چه مقدار از آن را می‌خواهید. از بخش Borrow در پلتفرم که به معنای قرض گرفتن است، استفاده کنید و دارایی یا همان ارز دلخواهتان که می‌خواهید وام بگیرید را برگزینید. سپس در بخش بعدی با اطلاعات و داده‌هایی مواجه می‌شوید که دقت به آن‌ها نیز اهمیت فراوانی دارد.

به طور مثال، نرخ سود سالانه برای آن ارز به شما نشان داده می‌شود. در واقع این نرخ این پیغام را به شما می‌دهد که بابت وام گرفتن آن ارز دیجیتال، باید چه میزان از سود را در هر سال بپردازید. بی شک اگر این نرخ برای هر ارزی پایین‌تر باشد، به نفع شما خواهد بود. دقت داشته باشید که سود گفته شده می‌تواند به صورت ثابت باشد، و یا نوسانات بازار در آن اثرگذار باشد. دسترسی به چنین اطلاعاتی نیز در این پلتفرم امکان خواهد داشت.

  1. اکنون با توجه به وثیقه‌ای که در نظر گرفته‌اید، حداکثر وامی که برای هر ارز به شما پرداخت می‌شود نمایش داده خواهد شد. ضمنا میزان ریسک بر سر هر وام نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد. این عدد به شما کمک خواهد کرد تا در آینده با مشکلی برای بازپرداخت مواجه نشوید.
  2. در بخش بعدی نیاز است تا نوع وامی که می‌خواهید پرداخت کنید را نیز انتخاب نمایید. انواع این وام‌ها شامل بازپرداخت ثابت و یا متغیر است. طبیعتا افرادی که به دنبال ریسک بالا نیستند، نوع اول را برای خود انتخاب می‌کنند. شیوه متغیر اما با توجه به نوسانات بازار همواره در حال عوض شدن است و این می‌تواند افراد را در وضعیت خوبی قرار دهد، و یا این که ضررهای فراوانی را برایشان در بر داشته باشد.
  3. با کلیک روی گزینه بعدی، خلاصه‌ای از انتخاب‌هایتان برای رسیدن به وام را مشاهده می‌کنید و در نهایت نیز باید بر روی Borrow کلیک کنید. اکنون درخواست دوباره‌ای به کیف پول شما فرستاده خواهد شد و نیاز است تا مجددا بر روی تایید بزنید.
  4. در مرحله بعد نوبت به ثبت قرارداد هوشمند می‌رسد که این روند را باید بر عهده خود پلتفرم بگذارید. مبلغ درخواست شده پس از انجام این فرایند فورا به کیف پول شما واریز می‌شود و می‌توانید از مزایای آن به سود خود استفاده کنید. از روی پلتفرم Aave نیز می‌توانید به اطلاعاتی در مورد نوع ارز خواسته شده، میزان وام و سودهای آن دسترسی پیدا کنید؛ بنابراین حساب خود در پلتفرم مد نظرتان را نیز به یاد داشته باشید تا در مواقع لازم سر وقت آن بروید.

مجدداً تکرار می‌کنیم که این مراحل در پلتفرم‌های دیگر نیز برای شما تا حدودی یکسان است. بازپرداخت‌های این وام نیز با توجه به زمانی که برای پس دادن آن در فرایند گفته شده در نظر گرفته‌اید، از خود کیف پولتان انجام می‌شود. همچنین اگر از وام با بازپرداخت متغیر استفاده می‌کنید، نیاز است تا هر چند وقت یک بار وارد پلتفرم خود شوید تا به اطلاعاتی در مورد تفاوت سودها و بازپرداخت برسید.

نحوه دریافت وام ارز دیجیتال از پلتفرم کامپاند

کامپاند یکی دیگر از سرویس‌های مالی غیر متمرکز به شمار می‌رود. در این سرویس متن باز (Open Source) هم وام گیرنده و هم وام دهنده کاربران هستند. وام دهندگان می‌توانند با دریافت سود کریپتویی به کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتالی خود بپردازند و وام گیرندگان نیز می‌توانند با قرار دادن وثیقه‌ای از جنس ارزهای دیجیتال وام مورد نظر خود را دریافت کنند. هنگامی که مبلغ وام بازگردانده شود و سود آن نیز پرداخت شود، وام گیرنده می‌تواند وثیقه خود را آزاد کند. برای دریافت وام ارز دیجیتال از کامپاند باید مراحل زیر را طی کنید.

۱.برای کم کردن ریسک فرایند معامله، بهتر است یکی از استیبل کوین‌ها را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای دریافت وام توکنی را انتخاب کنید که حداقل نرخ بهره و اگر قصد دارید وام بدهید، توکنی را انتخاب کنید که بالاترین نرخ بهره را دارد. توجه داشته باشید که بهتر است بازارهایی را انتخاب کنید که توکن کامپاند بیشتری دریافت کرده‌اند، چرا که سود اصلی از دریافت این توکن‌ها به هر دو طرف معامله می‌رسد.

دریافت وام ارز دیجیتال از کامپاند

۲. مورد بعدی که باید به آن دقت کنید، ضریب وثیقه گذاری یا همان C.F است. فرض کنید که ضریب وثیقه گذاری ارز دای  0.6 باشد. این عدد نشان می‌دهد که شما می‌توانید به ازای هر ۱۰۰ دای که به عنوان وثیقه تلقی شده است، معادل ۶۰ دای وام بگیرید. نکته قابل توجه این است که شما نمی‌توانید هر ارزی را وثیقه بگذارید و برخی توکن‌ها مانند تتر دارای ضریب وثیقه گذاری صفر هستند.

ضریب وثیقه گذاری در کامپاند

۳. بعد از انتخاب ارز مورد نظرتان برای دریافت وام یا سپرده گذاری، باید وارد داشبورد  instadapp شوید. در مرحله بعد با انتخاب یکی از گزینه‌های موجود، کیف پول را به یک پلتفرم غیر متمرمز وصل می‌کنیم و در نهایت عملیات deposit را انجام می‌دهیم. پس از تایید تراکنش در شبکه واد سربرگ Compound  شده و دارایی مورد نظرمان را deposit می‌کنیم. بعد از اینکه تراکنش در شبکه اتریوم تایید شد، گزینه Maximise Comp Mining را انتخاب می کنیم.

Maximise Comp Mining

۴.در پیج باز شده این امکان وجود دارد که توکن وثیقه و توکنی که قصد دارید به عنوان وام دریافت کنید را مشخص کنید. در نواری که در قسمت پایین وجود دارد، احتمال لیکوئید شدن سرمایه شما نمایش داده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که این گزینه را روی Safe و یا Risky نگه‌دارید.

 انتخاب توکن وثیقه و توکن وام

انواع وام های ارز دیجیتال

وام‌های موجود در دنیای ارزهای دیجیتال خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که در این جا به دو مورد از رایج‌ترین و بهترین‌ها می‌پردازیم.

نگاهی به انواع وام های ارزهای دیجیتال

وام فلش

وام فلش به گونه‌ای طراحی شده است که شما بدون نیاز به وثیقه بتوانید آن را دریافت نمایید. مزیت این وام این است که سرعت بسیار بالایی دارد و اقدامات آن شامل دریافت و بازپرداخت تنها به وسیله یک بلاک رخ می‌دهد. برای بازگرداندن این وام نیز به کل ارزهای داده شده به اضافه سود آن نیاز خواهید داشت. دخالت انسانی در این گونه از وام‌ها چندان رخ نمی‌دهد؛ چرا که پای قراردادهای هوشمند به میان آمده است.

برای انجام اقدامات مربوط به نحوه دریافت وام ارز دیجیتال به صورت فلش، به سرعت عمل بالای شما نیاز است. در هر یک از تراکنش‌های اصلی که میان وام دهنده و گیرنده آن انجام می‌شود، تراکنش‌های فرعی نیز دیده می‌شود که نیاز به انجام آن‌ها نیز خواهد بود؛ در غیر این صورت، تراکنش اصلی صورت نخواهد گرفت. لغو این تراکنش اصلی نیز به وسیله وام دهنده صورت می‌گیرد تا دیگر هیچ کدام از مزایای این وام نصیب شما نشود. به صورت کلی مراحل گرفتن وام فلش از ارزهای دیجیتال به شرح زیر است:

در وهله اول و با درخواست دریافت وام فلش، وجه مد نظر از ارزهای دیجیتال دلخواه به کیف پول شما واریز می‌شود. سپس شما می‌توانید با آن هرگونه اقدامی که نیاز دارید را انجام دهید. در زمان بازگرداندن این وام نیز باید کل مبلغ به اضافه سود را طبق قرارداد هوشمندی که به وجود آمده است، در اختیار فرد وام دهنده قرار دهید و پس از آن، کارمزدی نیز در اختیار پلتفرم دیفای قرار می‌گیرد. البته ذکر یک نکته در این جا اهمیت دارد؛ آن هم این است که از وام فلش با توجه به بدون وثیقه بودنش، صرفا برای انتقال‌های تک زنجیره‌ای استفاده می‌شود و نمی‌توان نقل و انتقالات چند زنجیره‌ای را به وسیله آن‌ها صورت داد.

وام های با وثیقه

با توجه به مطالب فوق، دریافتیم که وام‌های وثیقه دار نیز نوع دیگری در روند و نحوه دریافت وام ارز دیجیتال هستند. وام گیرنده در این زمینه و برای برخورداری از تسهیلات نیاز به ارائه یک وثیقه خواهد داشت. این دسته از وام‌ها بیشتر برای افرادی به وجود آمده است که عجله چندانی برای دریافت آن ندارند و می‌توانند با صبر و حوصله نسبت به دریافت و استفاده از آن اقدام کنند. حتی زمان بازپرداخت این وام نیز به تصمیم همین فرد وابسته است، اما هر چه زودتر بتواند این کار را بکند، طبیعتا برایش بهتر خواهد بود.

وام های وثیقه دار؛ مخصوص افراد کم ریسک

پلتفرم‌های زیادی هستند که کارشان وام دادن به وسیله وثیقه است. در واقع شما به مقدار نیمی از وثیقه‌ای که ارائه می‌دهید، می‌توانید وام دریافت کنید. از مزایای این وام می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مقدار آن با توجه به نوسانات و بالا و پایین شدن‌های بازار، تغییری نخواهد کرد و ریسک آن به نسبت دیگر روش‌ها پایین‌تر است. حال در زمانی که ارزش وثیقه کمتر از ارزش آن وام شود، مبلغ دریافت شده به وسیله شما فروخته می‌شود و یا آن را می‌توان در حساب وام دهنده مشاهده کرد.

سپرده گذاری این دسته از وام‌ها نیز تا حدودی توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. شاید این سوال را داشته باشید که در صورت کاهش ارزش وثیقه باید چه اقدامی انجام دهید؟ در پاسخ باید گفت که شما در آن شرایط به عنوان دریافت کننده یک وام موظف به شارژ وثیقه خود و رساندنش به حال عادی خواهید بود.

بهترین پلتفرم ها برای دریافت وام ارز دیجیتال؛ به کدام یک اعتماد کنیم؟

در پایان نحوه دریافت وام ارز دیجیتال به سراغ بهترین پلتفرم‌ها و سرویس‌های دیفای برای انجام این کار رفته‌ایم.

آوه (Aave)

آوه را باید پروتکلی مبتنی بر اتریوم به شمار آورد. از مزایای این پلتفرم، وام دادن بر روی ارزهای دیجیتال گوناگون است که تعداد آن شاید در مقایسه با دیگر پلتفرم‌ها بیشتر و بهتر باشد. استخرهای نقدینگی در آوه نیز به نوبه خود به خوبی عمل می‌کنند.

کامپاند (Compound)

کامپاند نیز از جمله پلتفرم‌هایی است که امکان دریافت وام به شیوه‌های مختلفی از جمله وثیقه در آن وجود دارد. همچنین کارمزد این پلتفرم به نسبت دیفای‌های دیگر به صرفه است.

بایننس (Binance)

در نهایت نیز باید به بایننس اشاره کرد. این صرافی جدا از خدمات فراوانی که به مردم می‌دهد، در راستای دریافت یا ارائه وام نیز به خوبی عمل کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
binance
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا