تریدسرمایه گذاری

راهنمای تعیین زمان خرید بیت کوین؛ معرفی استراتژی های مختلف

یکی از اصلی‌ترین سوال‌ها برای سرمایه‌گذاران، زمان فروش سهام آنها است.

بهترین زمان خرید و فروش بیت کوین کدام است؟ تحلیل‌های مختلف چگونه کار می‌کنند؟ ریسک این سرمایه‌گذاری تا چه حد هست؟

علاوه بر تحلیل‌ تکنیکال و تحلیل فاندامنتال برای رمزارز محبوب بیت کوین، روش‌های ساده‌تری نیز برای پیش‌بینی زمان خرید بیت کوین وجود دارد. البته همواره تاکید می‌شود این موارد با احتیاط فراوان و در کنار سایر موارد تحلیلی مورد استفاده قرار گیرد.

حالا که متوجه شدید کریپتوکارنسی چیست؛ در این مقاله به بررسی بهترین زمان ممکن برای خرید اولین کریپتوکارنسی یعنی بیت کوین می‌پردازیم (تمامی موارد ذکر شده در این مقاله صرفاً پیشنهادی بوده و جنبه تاکیدی ندارند).

استراتژی‌های مهم در بازار بیت کوین

استراتژی‌های مختلفی برای خرید بیت کوین در بازار ارز دیجیتال وجود دارد که در ادامه، به ۷ مورد از استراتژی‌های مهم اشاره می‌کنیم.

در قیمت پایین بخریم و در قیمت بالا بفروشیم

استراتژی‌های بازار بیت کوین

زمان ورود به بازار و زمان خروج از آن، ۲ مسئله مهمی است که در همه بازارهای مالی مانند بورس یا ارز دیجیتال باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

تصوری که اغلب سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی خصوصاً ارز دیجیتال دارند، بر این اساس است که زمانی که قیمت پایین هست، اقدام به خرید و در زمان رشد قیمت اقدام به فروش آن کنند. با وجود صحیح بودن این استراتژی، همیشه معامله ارز دیجیتال به این سادگی نخواهد بود و ریسک از بین رفتن دارایی شما در این مدل  بسیار بالا خواهد بود و باید با دقت عمل کنید.

متاسفانه برخی از تریدرها با مشاهده افزایش قیمت بیت کوین و هجوم افزاد برای خرید، اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند. این هیجانات باعث می‌شود فرد تصمیم‌های احساسی بگیرد. در این مواقع، فرد مجبور خواهد شد بیت کوینی که در قیمت بالا خریداری کرده است را در قیمت‌های پایین بفروشد؛ به این دلیل که زمان درستی وارد بازار بیت کوین نشده است. بنابراین، بسیار مهم است که چه زمانی بیت کوین می‌خرید و چه زمانی آن را می‌فروشید.

رصد کردن مقدار نوسان بیت کوین؛ نوسانات بازار فرصت خوبی برای کسب سود است

نوسانات بازار بیت کوین

ممکن است این روش شباهت‌هایی با روش قبلی که عنوان شد، داشته باشد اما نکته مهم در این روش، استفاده از ابزارهای تحلیلی در کنار رصد کردن بازار است. یکی از نشانه‌های خوب برای تعیین زمان خرید بیت کوین، مشاهده مقدار نوسان این رمزارز است که تریدرهای حرفه‌ای از این فرصت استفاده کرده و اقدام به فروش بیت کوین می‌کنند. سپس در ریزش قیمت، مجدد اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند.

قیمت بیت کوین ممکن است در ۲۴ ساعت، ۴۰ درصد رشد داشته باشد که فرصتی را برای خرید و فروش پر سود فراهم می‌کند. برعکس، ممکن است بیت کوین ۴۰ درصد ریزش قیمت داشته باشد و اگر در این بازار تجربه معامله نداشته باشید، ممکن است تصمیمات احساسی و هیجانی بگیرید.

این استراتژی نیازمند صرف مدت زمان زیاد پشت سیستم‌های کامپیوتری یا تلفن‌های همراه بوده و با ریسک زیای همراه است. این موضوع در دنیای سریع امروزی، کمی دشوار و چالش برانگیز به نظر می‌رسد و باید با احتیاط عمل کنید.

معاملات روزانه و لحظه‌ای بیت کوین

نمودار معاملات روزانه بیت کوین

می‌توان گفت این استراتژی، محبوب‌ترین مدل معاملاتی در میان تریدرهای بازار بیت کوین است.

نوسان‌گیری روزانه که به آن اسکالپینگ یا خرید و فروش فوری گفته می شود. یکی از سریع‌ترین راه‌های سود دهی در بازارهای مالی خصوصاً بازار رمزارزها است. اما برای دست یافتن به موفقیت، به دانش متوسط در زمینه تحلیل‌ تکنیکال و تحلیل روی نمودارهای قیمتی نیاز دارید.

استفاده صحیح از ابزارهای تحلیل تکنیکال و همچنین توانایی کار با انواع چارت‌های تحلیلی از جمله چالش‌های این مدل معاملاتی محسوب می‌‎شود. البته نباید فراموش کرد که معاملات روزانه نیازمند سرمایه در گردش متوسط است (هر چه سرمایه شما بیشتر باشد، سود بیشتری به دست می‌آورید).

همچنین میزان ریسک معاملاتی در این روش بسیار بالا است، چرا که معاملات روزانه همواره به سمت نوسانات مثبت در حرکت نخواهد بود و حتی ممکن است در یک روز کل روند حرکتی بازار بیت کوین منفی باشد.

سرمایه گذاری میان مدت در بازار

آن دسته از سرمایه‌گذارانی که به دنبال ریسک پایین‌تری هستند، باید سرمایه‌گذاری میان مدت را مدنظر قرار بدهند. به این معنی که پس از تحلیل‌های مختلف و محاسبه مقدار رشد و ریزش، نسبت به فروش بیت کوین پس از دوره‌های شش ماهه یا حتی یکساله اقدام کنند.

با وجود اینکه این روش ریسک کمتری خواهد داشت و امکان از بین رفتن سرمایه و متضرر شدن در این بازار به حداقل خواهد رسید، اما ممکن است سود زیادی نیز نصیب سرمایه‌گذاران نشود. این روش نیازمند درک دقیق و کامل‌تری از روش‌های تحلیلی برای رمزارزها است.

سرمایه گذاری بلند مدت (HODL)

معرفی سرمایه گذاری بلند مدت یا HODL

این روش جزو مطمئن‌ترین و کم ریسک‌ترین مدل‌های معاملاتی است. سرمایه‌گذاری بلند مدت (HODL) بیشتر مناسب افرادی است که به سرمایه خود نیاز فوری نداشته و می‌توانند مبلغی را برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارند. سرمایه‌گذاران در این روش، بیت کوین را خریداری کرده و تا روزی که مشخص کرده‌اند (مدت زمان طولانی؛ برای مثال ۳ سال)، اقدام به فروش نخواهند کرد.

رمزارزی مانند بیت کوین که بیش از ۱۰ سال از عمر آن می‌گذرد، از سال ۲۰۰۸ تاکنون بیش از ۱۳ هزار درصد رشد را تجربه کرده است. امروز قیمت یک بیت کوین (۱۲ آذرماه)، بیش از ۱۸ هزار دلار است. این قیمت در آذرماه سال گذشته، حدود ۷ هزار دلار بود (بیش از ۱۵۰ درصد رشد در یک سال). نمودار زیر، تغییرات قیمت بیت کوین را از سال ۲۰۰۸ تا امروز نشان می‌دهد.

نمودار قیمت بیت کوین

به نگهداری طولانی مدت ارز دیجیتال، “HODL” می‌گویند.

تمام دارایی خود را نفروشید!

عدم فروش تمامی دارایی

نکته بسیار مهمی که اشاره به آن خالی از لطف نیست، این است که نباید صد در صد سرمایه خود را به فروش برسانید. طبق پیشنهاد تریدرهای حرفه‌ای‌، مقدار فروش هر دارایی از جمله بیت کوین همواره باید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از کل سرمایه شما در آن بازار باشد.

اگر قصد دارید تمام بیت کوین‌های خودتان را بفروشید، بهتر است این کار را در بازه‌های زمانی مختلف انجام دهید و تمام بیت کوین‌هایتان را در یک روز نفروشید.

۷- سرمایه گذاری مرحله ای یا DCA

معرفی سرمایه گذاری مرحله ای یا DCA

سرمایه‌گذاران تازه وارد به دنبال کسب سودهای کلان در بازه‌های کوتاه هستند و تصمیمات آنها در خصوص خرید و فروش اکثراً برگرفته از هیجانات درونی‌شان است.

حتماً ضرب‌المثل رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود، به گوش شما خورده است. از جمله کم استرس‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، خرید مرحله‌ای است. برای مثال، بسته به میزان درآمد شما، می‌توانید به صورت هفتگی یا ماهانه مقدار کمی بیت کوین و یا سایر رمزارزها را خریداری کنید.

آمارها نشان داده است اگر فردی به مدت سه سال هر هفته حدود ۱۰ دلار بیت کوین خریداری کرده باشد، در بازه ۳ ساله سود ناخالص کسب شده حدوداً ۱۱۹% بوده است.

۸- تعیین حد ضرر

بازار بیت کوین و سایر رمزارزها همواره شامل رشد نمی‌شود و ممکن است برخلاف تمام اهداف و تحلیل‌های شما حرکت کند. اقدام به فروش در چنین شرایطی هر چند ممکن است تلخ به نظر برسد اما قطعاً مانع از دست رفتن تمام سرمایه شما خواهد بود.

پیشنهاد می‌شود همواره حد ضرری را برای خود مخشص کنید و به محض ریزش قیمت بیت کوین و رسیدن به ضرر مشخص شده، اقدام به فروش آن کنید. به یاد داشته باشید ضرر کردن مقطعی نسبت به از دست دادن کل دارایی‌هایی که با زحمت و تلاش بدست آورده‌اید، بهتر و منطقی‌تر است.

هدف گذاری در بازار

انتخاب هدفی خاص در بازار

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای برای معاملات خود هدف خاصی را در نظر می‌گیرند و به آن پایبند هستند. بنابراین، در بازار بیت کوین بهتر است شما نیز هدف‌گذاری را مدنظر قرار دهید. هنگام رسیدن به هدف، اقدام به فروش بیت کوین کنید و سعی کنید از طمع و تردید دور بمانید (حد سود و زیان تعیین کنید).

فرض کنید زمانی که قیمت بیت کوین ۱۹۰۰۰ دلار بوده، شما اقدام به خرید کرده‌اید و تصمیم داشتید در قیمت ۱۹۵۰۰ دلار، بیت کوین خود را بفروشید تا سود کسب کنید. بنابراین، بر اساس هدف تعیین شده هر زمان که قیمت به ۱۹۵۰۰ رسید، بیت کوین خود را بفروشید و برای کسب سود بیشتر، طمع نکنید؛ ممکن است لحظاتی بعد قیمت بیت کوین ریزشی را تجربه کند و شما پشیمان شوید.

هدف‌گذاری در بازار ارز دیجیتال نکته کلیدی در کسب درآمد و جلوگیری از ضررهای احتمالی است. همچنین، پایبند بودن به هدف‌های از قبل تعیین شده نیز چالشی در این استراتژی محسوب می‌شود.

ممکن است روند صعود و یا ریزش بیت کوین بیشتر از مقدار هدف‌گذاری شده باشد و اهداف تعیین شده ممکن است اشتباه به نظر برسند. اما سرمایه‌گذاران موفق همواره طبق استراتژی و اهداف از قبل تعیین شده اقدام به معامله می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های خرید و فروش بیت کوین، مقاله (ترید ارز دیجیتال) می‌تواند به شما کمک کند.

چند نکته دیگر:

  • میزان سرمایه‌ای که وارد بازار بیت کوین می‌کنید، نباید تمام سرمایه زندگی شما باشد. به گونه‌ای سرمایه‌گذاری کنید که در صورت از دست رفتن سرمایه، تمام زندگی شما با مشکل رو به رو نشود.
  • برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال، بیت کوین بهتر است یکی از اولویت‌های اصلی شما باشد. بیش از ۶۰ درصد حجم بازار رمزارزها به بیت کوین اختصاص دارد و اتریوم، ریپل و تتر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
  • سبد سرمایه خود را متنوع کنید و چند رمزارز اصلی و مهم را در سبد خود داشته باشید.

صحبت پایانی

در کنار تمام موارد ذکر شده در این مقاله ، توصیه اکثر سرمایه‌گذاران و تریدرهای حرفه‌ای در بازار بیت کوین، استفاده از تمامی ابزارهای موجود در کنار یکدیگر است که  می‌تواند ضامن موفقیت شما در این بازار و تعیین زمان مناسب برای فروش بیت کوین باشد.

دوری از رفتارهای هیجانی بازار و پایبند بودن به تحلیل‌ها و استراتژی‌های از قبل تعیین شده نقشی کلیدی در موفقیت سرمایه‌گذاران و تریدرهای بازار ارز دیجیتال خواهد داشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
11 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
خادمی
خادمی
1 ماه قبل

مطالبتون خیلی آموزنده و مفید بود ازتون سپاسگزارم

محمد
محمد
3 سال قبل

خیلی عالی بود تشکر می کنیم

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام آقای محمد

خواهش میکنیم؛ خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما واقع شده

سپاس از همراهیتان

پیام
پیام
3 سال قبل

عااااالی

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  پیام

سلام
از رضایت شما در مورد این مقاله، خیلی انرژی گرفتیم.

سپاس از همراهیتان

محمد
محمد
3 سال قبل

بهتره ابتدا در مورد نقطه ی ورود برای خرید توضیح بدین فروش قابل تشخیص خواهد بود با تشکر از والکس

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام آقای محمد

در مورد نقطه ورود به بازار و شروع خرید و فروش نیز مقاله ای در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

سپاس از همراهیتان

فرزاد
فرزاد
3 سال قبل

عاااااالی بود

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  فرزاد

سلام آقای فرزاد
بسیار خوشحالیم که این مقاله مورد پسند شما واقع شده

سپاس از همراهیتان

mrhashem
mrhashem
3 سال قبل

ببخشید ولی لطفا افراد را با این پست های بی اساس گمراه نکنید.
پایین بخرید بالا بفروشید که خب هدف همه ی ماها همین است. کسی آیا هدفش ضرر کردنه؟
نوشتید هدف گذاری را فراموش کنید. کدام استاد تایید شده ای همچین حرفی زده؟

اول تریدرهای حرفه ای رو بشناسید و خودتان ترید کنید و تایید کنید و بعد توضیه کنید. این پست باعث ضرر افرادی میشود که به آن عمل کنند.

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  mrhashem

سلام
ممنون که نظرتان را در مورد این مقاله با ما در میان گذاشتید.
بنده در این خصوص، توضیحات مختصری خدمت شما ارائه می دهم:
مورد اول: دقیقاً همینطور هست؛ هدف همه ما کسب سود در بازارهای مالی است. در این شکی نیست. اما آیا همه افراد در زمان درستی برای خرید بیت کوین یا خرید سهام اقدام می کنند؟ خیر. هدف ما در این مقاله، یادآوری نکات مهم به افرادی است که قرار است سرمایه ای که به سختی به دست آورده اند را وارد بازار رمزارزها کنند. این افراد نباید در زمان نادرستی وارد بازار شوند.
برای مثال، برخی از افراد زمانی که می بینند دیگران در حال خرید بیت کوین هستند، اقدام به خرید می کنند و تصمیمات احساسی می گیرند و هیجانی می شوند؛ بدون اینکه در مورد زمان خرید و زمان فروش بیت کوین تحقیق یا تحلیل کنند.
پس، اصلی ترین موردی که اینجا مطرح می شود این است که ما در زمان درستی اقدام به خرید کنیم و زمانی که قیمت پایین است بیت کوین بخریم که در تئوری همه ما این مورد را قبول داریم اما متاسفانه در عمل به درستی آن را انجام نمی دهیم.

مورد دوم: در هیج جای مقاله ما ننوشتیم که هدف گذاری را فراموش کنید! بخش پایانی مقاله را به این مورد اختصاص دادیم و اهمیت هدف گذاری نه تنها در بازار بیت کوین، بلکه در تمام بازارها و فعالیت ها بر کسی پوشیده نیست. خود ما هم برای نوشتن این مقاله هدف داشتیم (یادآوری نکات مهم بازار بیت کوین به مخاطبان عزیزمان)

مورد سوم: برخی از مطالب ارائه شده در این مقاله، برگرفته از منابع معتبری مانند bloomberg و coinmama است و منابع هم در مقاله ذکر شده است. ما برای نوشتن مقالات بلاگ از منابع معتبر لاتین استفاده می کنیم و خودمان نیز در بازار رمزارزها ترید کردن را تجربه کرده ایم (با این وجود، همچنان از اعمال نظرات شخصی در مقالات خودداری می کنیم).

دیگر منابع معتبر خارجی و ایرانی نیز هنگام معرفی استراتژی های خرید و فروش بیت کوین مواردی مانند انجام تحلیل تکنیکال، خرید و فروش اسکالپینگ، سرمایه گذاری بلند مدت و میان مدت و … را معرفی کرده اند که در این مقاله به اختصار به این موارد اشاره کردیم.

رسالت ما در بلاگ، آموزش آسان و ساده به کاربران عزیزمان است و از هر گونه تلاشی در این زمینه چشم پوشی نخواهیم کرد.

خوشحالیم که مخاطبان حساس و ریزبینی مانند شما داریم.
سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا