سرمایه گذاری

بررسی روند قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲

پس از شناخت صنعت کریپتوکارنسی چیست، می‌دانید پیش‌بینی قیمت BTC، همواره یکی از موضوعات جذاب برای افراد علاقه‌مند به خرید و فروش بیت کوین و حتی کاربران عادی بوده است. در ابتدای هر سال کارشناسان با توجه به داده‌های تاریخی و اصول تکنیکال، دورنمایی را برای بازار رمزارزها متصور می‌شوند. در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق‌تر به تحولات طی شده در یک سال اخیر و پیش‌بینی کارشناسان برتر حوزه کریپتو بیندازیم تا روند قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ را بهتر ارزیابی کنیم.

سال ۲۰۲۱ برای بیت کوین چگونه گذشت؟

نمودار قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱

برای بیت کوین سال ۲۰۲۱ سالی پرفراز و نشیب بود، به طوری که این ارز با رشد ۱۲۵درصدی از ۲۹ هزار دلار به سقف ۶۴ هزار دلار در ماه آوریل رسید. سپس BTC وارد یک فاز اصلاحی ۳ ماهه شد و با ۵۵ درصد ریزش به محدوده ۲۸ هزار دلار بازگشت! در پی این ریزش، سراسر مارکت دچار وحشتی شدید شد به طوری که برخی کارشناسان صنعت کریپتوکارنسی، پایان سیکل صعودی ۱۳ ماهه بیت کوین را که از آوریل ۲۰۲۰آغاز شده بود، اعلام کردند.

اما این پایان ماجراجویی BTC در سال ۲۰۲۱ نبود و این پادشاه رمزارزها طی ۵ ماه (ژوئیه تا نوامبر) با ۱۴۱ درصد افزایش، این بار خود را به سقف تاریخی ۶۸۷۸۹ دلار رساند! اتفاقی که موجی از امیدواری را برای کاربران کریپتو به همراه داشت؛ و حتی تحلیلگر نام‌آشنای رمزارزها، پلن بی (PlanB) که او را با مدل معروف انباشت به جریان (S2F) می‌شناسیم، وعده بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری را برای پایان سال ۲۰۲۱ داد! ادعایی بزرگ و جنجالی که در زمان خودش با مخالفت بسیاری از تحلیلگران همراه شد. هرچه بود، پیش‌بینی بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری هرگز در سال ۲۰۲۱ محقق نشد و مارکت نشان داد که همیشه مطابق انتظار تحلیلگران هم حرکت نمی‌کند. 

نقاط عطف بیت کوین در سال ۲۰۲۱

بیت کوین و سال ۲۰۲۱

علی‌رغم عدم توفیق بیت کوین در فتح قله ۱۰۰ هزار دلار، دستاوردهای مهمی برای این ارز دیجیتال در این سال رقم خورد، از خریدهای مکرر مایکرواستراتژی تا پذیرش بیت کوین در السالوادور و یا تایید اولین صندوق ETF بیت کوین در ایالات متحده، تنها گوشه‌ای از اتفاقات مثبتی بود که در سال ۲۰۲۱ موجب رشد این ارز دیجیتال شد. برخی از مهمترین اتفاقات بیت کوین در سال ۲۰۲۱ عبارتند از:

  • فوریه ۲۰۲۱: شرکت تسلا به‌صورت رسمی طی بیانیه‌ای اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریده است.
  • ژوئن ۲۰۲۱: برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تاریخ بیت کوین در میامی با حضور ۱۵ هزار  نفر از علاقه‌مندان به این ارز.
  • ژوئن ۲۰۲۱: السالوادور به اولین کشور جهان بدل شد که بیت کوین را به عنوان پول قانونی پذیرفت.
  • ژوئن ۲۰۲۱: فعالیت ماینرها چینی محدود شد و قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای معاملات ارزهای دیجیتال در چین اعمال گردید.
  • اکتبر ۲۰۲۱: سرانجام اولین صندوق ETF بیت کوین (Valkyrie) در ایالات متحده تایید شد.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟

 نمودار قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲

به هرحال سال ۲۰۲۱ برای BTC با قیمت ۴۷ هزار دلار به پایان رسید و بر اساس نمودار بیت کوین در سال ۲۰۲۲ این ارز طی چهار ماه ابتدایی کماکان در کانال ۳۳ الی ۴۸ هزار دلار در نوسان است. کارشناسان معتقدند بریک اوت (شکست) این کانال از سمت بالا منجر به افزایش قیمت تا ۱۰۰ هزار دلار؛ و از سمت پایین ریزش تا محدوده ۲۰ هزار دلار را موجب خواهد شد. اما در کنار تحلیل‌های تکنیکال، پارامترهای بنیادی مهمی هم در سال ۲۰۲۲ برای بیت کوین نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. در بین آنها می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل قانون‌گذاری حوزه کریپتو و تایید صندوق‌های ETF بیت کوین در ایالات متحده
  • نبرد روسیه با اوکراین و شرایط تورم اقتصادی

نقش ETFها در قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲

etf بیت کوین و علامت کمیسیون بورس و اوراق بهادار

بدون شک یکی از کاتالیزورهای اصلی رشد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ بحث قانون‌گذاری آن و همچنین ورود صندوق‌های رمزارزی به بازار بورس است. این صندوق‌ها که با نام ETF شناخته می‌شوند قبلاً در کانادا، اروپا و آمریکای لاتین راه‌اندازی شده‌ و در ایالات متحده هم صندوق ETF پروشرز (ProShares) و والکری (Valkyrie) دو نمونه از صندوق‌های ETF بیت کوین هستند که پس از ماه بحث و جدل موفق به اخذ تاییدیه از کمیسیون بورس و اوراق بهادار شدند. 

کارشناسان باور دارند که با راه‌اندازی چنین صندوق‌هایی در ایالات متحده، حجم عظیمی از سرمایه روانه این بازار می‌شود و بهای بیت کوین رشد شدیدی را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر ۱۲شرکت درخواست خود مبنی بر راه‌اندازی صندوق ETF اسپات بیت کوین را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ارائه کرده  و امیدوارند در سال ۲۰۲۲ مجوز فعالیت خود را دریافت کنند.

نبرد روسیه – اوکراین، بازی برد برد برای بیت کوین!

تصویر بیت کوین به همراه پرچم روسیه و اوکراین روی دیوار

با توجه به شرایط ژئوپلیتیک کنونی، نبرد روسیه با اوکراین، تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و ضعف سیستم بانکی اوکراین، کارشناسان بیش از گذشته مساله رمزارزها را جدی گرفته‌اند. در جنگ فعلی روسیه و اوکراین، بیت کوین در نقش یک منجی برای مردم اوکراین ظاهر شد. به دلیل ناکارآمدی سیستم بانکی سنتی این کشور، کمک‌های زیادی از سرتاسر جهان در قالب BTC برای مردم و ارتش این کشور ارسال شد. این مساله مانور تبلیغاتی چشمگیری برای صنعت کریپتو بود و باعث شد کارشناسان مالی بیش از پیش به اهمیت سیستم‌های پولی غیرمتمرکز خصوصاً در مواقع بحرانی پی ببرند.

در روسیه هم به دلیل تشدید تحریم‌های وضع شده علیه این کشور، شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت به طوری که قانونگذاران روسیه در تلاش برای وضع مقررات جدید برای استفاده کریپتو در معاملات بین‌المللی خود بر آمدند. بنابراین جنگ روسیه با اوکراین که به عنوان یک عامل فاندامنتال پیش‌بینی نشده در سال ۲۰۲۲ ظاهر شد، می‌تواند نقشی کلیدی را برای پذیرش هرچه بیشتر بیت کوین و حتی افزایش قیمت آلت کوین ها در ماه‌های پیش رو سال ۲۰۲۲ ایفا کند.

نظرات کارشناسان درخصوص قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲

یکی از جذاب‌ترین بخش مقالات حوزه مالی، پیش‌بینی قیمت و دورنمای یک مارکت است. ما هم در اینجا قصد داریم شما را با نقطه نظرات برخی کارشناسان مطرح حوزه کریپتو درخصوص روند قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ آشنا کنیم.

تحلیلگران بلومبرگ(Bloomberg): سالی پر نوسان در پیش است!

بیت کوین و بلومبرگ

در گزارشی که بلومبرگ (Bloomberg) در ۶ فوریه ۲۰۲۲ منتشر کرد، نشان داد که بیت کوین علی‌رغم اصلاح گسترده خود در آغاز سال جاری میلادی، آماده رشد بیشتر است. طبق گزارش بلومبرگ با نام Intelligence: Crypto Outlook، میزان عرضه و تقاضا بر افزایش بالقوه قیمت بیت کوین تاثیر به سزایی دارد. بنابراین آستانه کلیدی بعدی بیت کوین احتمالاً ۱۰۰هزار دلار است. این گزارش افزود: بیت کوین به احتمال زیاد در حال تشکیل یک کف قیمتی است، به این معنا که معامله‌گران محدوده حمایتی ۳۰ هزار دلار و مقاومت ۶۰ هزار دلار را ممکن است چندین بار تجربه کنند. 

«بر اساس قوانین اقتصادی، بازارها با افزایش تقاضا و کاهش عرضه، به مرور زمان رشد خواهند کرد. بیت کوین برای چند ماه در بازه ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار در نوسان خواهد بود».

شرکت سرمایه‌گذاری اینوسکو (Invesco): نزولی

پیشبینی شرکت Invesco برای قیمت بیت کوین

در نقطه مقابل بلومبرگ، غول سرمایه گذاری Invesco پیشبینی کرد که حباب بیت کوین در سال ۲۰۲۲ می‌ترکد و سرانجام با کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به این ارز، ما شاهد بیت کوین زیر ۳۰ هزار دلاری خواهیم بود. این غول سرمایه‌گذاری، با درنظر گرفتن نوسانات شدید بیت کوین در سال ۲۰۲۱، ترکیدن حباب آن را با بحران مالی سال ۱۹۲۱ مقایسه کرد و افزود: بازار این دارایی در حال از دست دادن قدرت حرکتی خود است. 

«الگوها نشان می‌دهد که حباب‌ها معمولاً بعد از دو سال می‌ترکند. بنابراین، تصور اینکه بیت کوین در سال جاری به زیر ۳۰ هزار دلار سقوط کند چندان دور از ذهن نیست».

هونگ فانگ(Hong Fang) ، مدیرعامل OKCoin: صعودی

هانگ فانگ بنیانگذار OKCoin

هونگ فانگ (Hong Fang)، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال OKCoin گفت علی‌رغم اینکه قیمت BTC نوسانات شدیدی دارد، هدف قیمتی ۱۰۰ هزار دلاری آن همچنان پابرجاست. فانگ پیش‌بینی کرد بیت کوین به شرط ثبات اصول بنیادین خود (مانند نرخ هش شبکه)، به این رقم خواهد رسید. او همچنین پیش‌بینی کرد که این دارایی به دلیل رویدادهای مرتبط با محصولات و مشتقات اهرمی، با نوسانات کوتاه‌مدت مواجه خواهد شد.

«من هنوز معتقدم که قیمت ۱۰۰ هزار دلاری معقول است، اما زمان آن ممکن است کمی مبهم باشد. زیرا ما در معرض بازار پویایی هستیم. بنابراین فکر می‌کنم برای کوتاه مدت عناصر زیادی دخیلند، اما برای درازمدت رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار یا حتی بالاتر، نباید مشکلی ایجاد کند».

فرانک هولمز (Frank Holmes) از شرکت گلوبال اینوستور (Global Investors): صعودی

فرانک هولمز و قیمت بیت کوین در سال 2022

فرانک هولمز (Frank Holmes)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری U.S. Global Investors، پیش‌بینی کرد علی‌رغم این واقعیت که طلا در سال ۲۰۲۲ دارای پتانسیل افزایش ارزش است، بیت کوین از این فلز گرانبها پیشی می‌گیرد. او فعالیت نسل هزاره (ملنیال) را محرک اصلی این اتفاق دانست.

به گفته این مدیر عامل، عملکرد بهتر بیت کوین نسبت به سایر طبقات دارایی در سال ۲۰۲۱، BTC را در موقعیتی مناسب برای رسیدن به ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۲ قرار می‌دهد.

«بر اساس مشارکت هزاره‌ها، بیت کوین در راه تبدیل شدن به با ارزش‌ترین ذخیره ارزش جهان است. بیت کوین جایگزین طلا به عنوان ذخیره ارجح ثروت برای ملنیال‌ها شده است».

آنتونی ترنچف (Antoni Trenchev)، بنیانگذار نکسو (Nexo): صعودی

آنتونی ترنچف و قیمت بیت کوین در سال 2022

آنتونی ترنچف (Antoni Trenchev)، بنیانگذار موسسه اعطای وام رمزارزی Nexo، گفت او به دو دلیل ساده معتقد است ارزش بیت کوین تا اواسط سال ۲۰۲۲ بیش از دوبرابر سطح فعلی خود (۴۲ هزار دلار) افزایش خواهد یافت.

«پذیرش نهادی، بی سر و صدا ادامه دارد، شرکت‌ها خزانه‌های خود را با بیت کوین پر می‌کنند. همچنین، موضوع واقعیت‌های کلان اقتصادی و چاپ پول بدون پشتوانه، به قوت خود باقی مانده که این برای کریپتو که پوشش تورم و طلای دیجیتال است، عالیست. بنابراین من نسبت به بیت کوین بسیار خوشبینم. من معتقدم احتمالاً تا اواسط امسال بهای آن به ۱۰۰هزار دلار خواهد رسید»

مایک مک گلون (Mike McGlone)، استراتژیست کالا: صعودی

مایک مک گلون و بیت کوین

به گفته مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد کالا در بلومبرگ، رکود اقتصادی می‌تواند منجر به افزایش تورم در سال ۲۰۲۲ و باعث رسیدن بهای بیت کوین به ۱۰۰هزار دلار شود. یه گفته این تحلیلگر سال ۲۰۲۲ سالی سودآور برای بیت کوین و طلا خواهد بود و ارزش این ارز دیجیتال به ۱۰۰هزار دلار خواهد رسید.

مک گلون در توییتی نوشت:

#بیت کوین = ۱۰۰هزار دلار، #نفت = ۸۰ دلار، #طلا = ۲۰۰۰ دلار خواهد شد. اوج گیری کالاها و کاهش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری به خطرات احیای تورم در سال ۲۰۲۲، پیامدهای مثبتی بر بیت کوین و طلا خواهد داشت. 

ملاحظه می‌کنید که این صحبت‌های مک‌گلون در خصوص طلا و نفت تقریباً محقق شد و شاید اگر تاثیر جنگ روسیه و اوکراین را فاکتور بگیریم، بهای نفت چنین رشد ۱۰۰ دلاری را تجربه نمی‌کرد.

در پایان باید اشاره کنیم درخصوص اینکه:

 قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ چه روندی را طی می‌کند؟ 

و آیا BTC به ۱۰۰هزار دلار می‌رسد یا تا ۲۰ هزار دلار سقوط می‌کند؟ هیچ اظهار نظر قاطعانه‌ای وجود ندارد. 

شما چه فکر می‌کنید. آیا امسال بیت کوین موفق به ثبت سقف تاریخی جدیدی خواهد شد؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان هستیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا