Defiتکنولوژی

دیفای چیست؟ آشنایی با Defi دنیای فایننس غیرمتمرکز

شاید شما هم طی چند سال اخیر واژه دیفای در حوزه کریپتوکارنسی و تکنولوژی بلاکچین را به دفعات شنیده باشید و از خود بپرسید defi چیست، چه کاربردی دارد و نحوه سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از طریق آن چگونه است؟ اگر می‌خواهید بیشتر در این باره بدانید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

دیفای (DeFi) چیست؟

واژه دیفای از ترکیب انگلیسی Decentralized Finance گرفته شده که به معنای فایننس غیرمتمرکز است. این مفهوم، برای توصیف هرگونه خدمات مالی غیرمتمرکز، از ارز دیجیتال گرفته تا بلاکچین، به کار می‌رود و هدف اصلی آن، از بین بردن واسطه‌های مختلف در معاملات رمزارزها است. در حقیقت DeFi زیرمجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) محسوب می‌شود که به طور ویژه بر امور مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند تمرکز دارد. امروزه اکثر پروژه‌ های دیفای در بستر بلاکچین اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس فعالیت دارند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

«دیفای مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی برای انجام امور مالی غیرمتمرکز است که به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند دسترسی بهتری به دارایی خود داشته باشند.»

منظور از فایننس غیرمتمرکز یا متمرکز چیست؟

دیفای در ارزهای دیجیتال

متمرکز بودن امور مالی یک کشور، به این معناست که بازار مالی آن تحت مدیریت کامل مقامات و بانک‌ مرکزی قرار دارد. در دنیای امروز، فایننس غیرمتمرکز شرایطی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که باعث کمرنگ‌تر شدن سیستم‌های مالی سنتی و دخالت دولت‌ها می‌شود. بنابراین با ظهور این نوآوری سیستم‌های مالی، مستقل از دولت و بانک مرکزی عمل می‌کنند. به طوری که سرمایه‌گذاران کنترل مستقیم بر دارایی خود دارند. به این خدمات مالی، فایننس (وثیقه) یا امور مالی غیرمتمرکز گفته می‌شود.

دیفای از تکنولوژی نهفته در ارزهای دیجیتال یعنی بلاکچین الهام گرفته است که در آن موجودی‌های مختلف، آمار تراکنش‌ها و تاریخچه آنها در دسترس است و توسط یک شخص یا نهاد خاص اداره نمی‌شود. این موضوع در کیفیت معاملات اهمیت زیادی دارد؛ زیرا استفاده از سیستم‌های متمرکز و نیروی کار انسانی، باعث کندی معاملات شده و به کاربران دسترسی کمتری برای مدیریت مستقیم سرمایه خود می‌دهد.

مزایای سیستم های مالی غیر متمرکز

مزایای Defi

به طور کلی برنامه‌های DeFi در چهار جنبه‌ی مختلف بر بازارهای جهانی تاثیرگذارند:

دسترسی یکسان جهانی به خدمات مالی

امروزه افراد بسیاری در کشورهای توسعه‌یافته، به دلیل دسترسی آسان به خدمات مالی، اهمیت این موضوع را دست کم می‌گیرند. در حالی که در برخی کشورها اگر مردم علاقه‌ای هم به امور مالی داشته باشند، به راحتی به آنها دسترسی نخواهند داشت. دیفای، شرایطی را ایجاد کرده تا تمام مردم جهان فارغ از نژاد، کشور یا مقدار سرمایه‌ای که در اختیار دارند، بتوانند دسترسی یکسانی به امور مالی غیرمتمرکز داشته باشند. آینده دیفای از این جهت بسیار قابل توجه است.

مبلغ کم برای انتقال بین‌المللی وجوه

موضوع دیگری که شاید نادیده گرفته شود، هزینه انتقال وجه به سایر کشورهاست. این مشکل توسط مهاجرانی که برای خانواده خود پول می‌فرستند، بیشتر قابل درک است. در سیستم‌های مالی سنتی، برای انتقال وجه به سایر کشورها واسطه‌های زیادی درگیر می‌شوند. در نتیجه هزینه انجام تراکنش بالا می‌رود. اما با کمک دیفای، هیچ واسطه‌ای در کار نیست. بنابراین، هزینه این تراکنش‌ها به مقدار چشمگیری پایین می‌آید و تمام اقشار جامعه در کشورهای مختلف می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.

افزایش امنیت و حریم خصوصی

همانطور که گفتیم‌، در فایننس غیرمتمرکز، هر سرمایه‌گذار مسئول اصلی حفظ سرمایه خودش است و امور مالی بدون نیاز به تایید بانک مرکزی انجام می‌شود. این موضوع تاثیر زیادی در افزایش امنیت تراکنش‌ها و حفظ حریم خصوصی کاربران دارد.

انجام معاملات بدون سانسور

در دیفای هیچ بانک و نهاد مرکزی وجود ندارد که بعد از انجام معامله آن را بی‌اعتبار بخواند یا به هر دلیلی خدمات مالی را به برخی افراد ارایه ندهد. معاملات در بلاکچین‌های دیفای به طور پیوسته انجام می‌شود و هر فرد در هرجای دنیا با دسترسی به اینترنت، می‌تواند در این معاملات شرکت کند.

این موضوع به کشورهایی که تحت سلطه رژیم‌های فاسد قرار دارند کمک زیادی می‌کند. مردم این کشورها می‌توانند از این ویژگی DeFi به نفع خود استفاده کنند تا سرمایه آنها در اختیار دولت قرار نگیرد. برای مثال خیلی از مردم ونزوئلا برای این که سرمایه خود را دور از دسترس دولت حفظ کنند، به خرید بیت کوین پناه برده‌اند.

معایب سیستم های مالی غیر متمرکز

معایب دیفای

تا اینجا با مفهوم دیفای و کاربردهای آن آشنا شدیم. اما باید بدانید که این حوزه مانند هر پدیده دیگری بی‌نقص نیست و در کنار مزایایش معایبی هم دارد. در این بخش، به بررسی این معایب پرداخته‌ایم.

ریسک بالا برای سرمایه‌گذاران

DeFi امکان دسترسی کامل و مدیریت مستقیم سرمایه را برای مردم فراهم کرده و افراد زیادی از این موضوع راضی هستند. اما این دسترسی ریسک کار را بالا می‌‌برد. برای مثال با فراموشی رمز عبور و عدم امکان بازیابی آن، خطر از دست رفتن کل سرمایه شما وجود دارد؛ زیرا عدم احراز هویت در این پلتفرم، کل دارایی شما را تنها به رمز عبورتان وابسته خواهد کرد. علاوه بر این، خطرات دیگری نظیر تایپ اشتباه آدرس گیرنده نیز در کمین کاربران دیفای هستند. تنها یک اشتباه در تایپ آدرس کیف پول مقصد برای انتقال دارایی‌های شما به یک شخص ناشناس و نابودی آن‌ها کافی است!

امکان گم شدن دارایی‌ها

طبق آمار رسمی، در حال حاضر بیشتر از یک پنجم بیت کوین‌های موجود گم شده‌اند و این رقم همچنان در حال افزایش است. علاوه بر این، قراردادهای هوشمند DeFi، فضا را برای هکرهایی که در قراردادهای عادی حضور ندارند فراهم می‌کند. در تاریخچه این قراردادهای هوشمند، افراد زیادی هستند که طی یک معامله ارز دیجیتال خود را از دست داده‌اند.

با این حال فایننس غیرمتمرکز نقش خود را در سرمایه‌گذاری‌ها پررنگ کرده است، به گونه‌ای که می‌توان به‌راحتی از معایب آن چشم‌پوشی و از کاربرد آن نهایت استفاده را برد.

خریدی بدون واسطه با پروژ‌ه های دیفای

همانطور که گفتیم بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال امکان خرید بدون واسطه را برای کاربران فراهم می‌کنند. خرید بدون واسطه فقط بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود و آنها برای توقف، تایید یا ثبت معامله اختیار کامل دارند.

اما با خلق پروژه‌های غیرمتمرکز، دیگر خرید بدون واسطه محدود به تراکنش‌های ارز دیجیتال نیست. امروزه شرکت‌های بزرگ، خدمات مالی خود مانند درخواست وام، بیمه، سرمایه‌گذاری جمعی و مشتقات آن را به طور مستقیم (یا توسط اوراکل) انجام می‌دهند و این کار فقط توسط دیفای انجام می‌شود. از این رو، DeFi به عنوان مهم‌ترین پدیده کشف شده برای انجام امور مالی شناخته می‌شود. شما با استفاده از آن می‌توانید وام ارز دیجیتال بگیرید، به حساب پس‌انداز خود پول واریز کنید، معامله‌های بزرگ مالی و کارهای مختلف دیگری انجام دهید.

توجه داشته باشید که تمام این خدمات مالی در سطح جهانی و بدون هیچ واسطه، با تایید شخص خودتان انجام می‌گیرند. یعنی با  دیفای، بدون نیاز به اجازه کسی می‌توانید امور مالی مختلف خود را در سطح جهانی انجام دهید.

معرفی مشهورترین پروژه‌های دیفای

پروژه های Defi

پروژه های دیفای مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی هستند که امور مالی غیرمتمرکز شما را در بلاکچین‌های اتریوم (شبکه ERC-20)، زنجیره هوشمند بایننس و غیره، با استفاده از قرارد هوشمند (قراردادهایی که به طور خودکار در بلاکچین اجرا می‌شوند) انجام می‌دهند. نام برخی از بهترین پروژه های DeFi را که اخیراً توجه کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌ عبارتند از:

  • صرافی یونی سواپ (Uniswap)
  • چین لینک (LINK)
  • رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin)
  • آوه (Aave)
  • پنکیک سواپ (CAKE)
  • پروژه استیبل کوین دای (Dai)
  • کامپوند (Compound)
  • یرن فایننس (Yearn finance)
  • یام فایننس (Yam finance)
  • کرو فایننس (Curve finance)

مهم‌ترین چالش‌های حوزه دیفای

حوزه دیفای با تمام ساختارشکنی‌ها و ابداعات خود، همچنان با چالش‌های فراوانی مواجه است. البته با توجه به نوظهور بودن این حوزه، وجود چالش در مسیر آن یک موضوع عادی به شمار می‌رود. با این وجود در صورتی که این حوزه قصد بقا و رشد را داشته باشد، نیازمند عبور از این مشکلات خواهد بود. برخی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در مسیر DeFi عبارت‌اند از:

عدم وجود قانون‌گذاری مشخص

DeFi یک نهاد غیرمتمرکز بوده و توسط هیچ بانک، دولت یا شخص ثالثی کنترل نمی‌شود. از همین رو، عملکرد مستقل این نهاد باعث شده تا الزامات نظارتی خاصی به آن تحمیل شود. سیستم‌های بانک‌داری سنتی به دلایلی نظیر احتمال پول‌شویی، تأمین مالی تروریسم و مواردی از این قبیل، به شدت تحت نظارت قرار دارند. با این حال در یک سیستم غیرمتمرکز نظیر دیفای، امکان چنین نظارت سفت و سختی وجود نخواهد داشت.

آسیب‌پذیری در برابر هک

بلاک‌چین یک شبکه غیرقابل تغییر بوده و ایجاد هرگونه دست‌کاری در سوابق گذشته ثبت شده در این محیط بسیار دشوار است. با این حال برخی از مولفه‌های DeFi این فناوری را مستعد هک و نقض داده‌ها می‌کند. گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهند که پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز آسیب‌پذیر بوده و تاکنون بیش از ۴.۷۵ میلیارد دلار به دلیل تراکنش‌های جعلی و هک، از کاربران سرقت شده است.

چالش های دیفای

محدودیت در مقیاس‌پذیری و عملکرد

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر DeFi دو مزیت بزرگ شفافیت و امنیت را با خود به ارمغان آوردند؛ با این حال چالش ناکارآمد بودن این دسته از نرم‌افزارها در مقیاس بزرگ، به شدت احساس می‌شود. در مجموع پلتفرم‌های دیفای در مقایسه با سیستم‌های متمرکز سنتی، سرعت و مقیاس‌پذیری بسیار کمتری دارند. درنتیجه، فرایندها در این دسته از نرم‌افزارها زمان‌بر بوده و بر روی عملکرد کلی شبکه تأثیرگذار هستند.

کمبود کارشناسان در این حوزه

شرکت‌ها و پروژه‌های امور مالی غیرمتمرکز در هنگام استخدام توسعه‌دهندگان و متخصصان، با چالش‌هایی مواجه هستند. در حال حاضر تعداد متخصصانی که از دانش کافی در زمینه بلاک‌چین برخوردار بوده و آگاهی کاملی از روند حرکت این فناوری برخوردار باشند، بسیار اندک است. این مسئله باعث کند شدن پیشرفت حوزه DeFi شده و فرایندهای توسعه و عیب‌یابی در نرم‌افزارها را با مشکل مواجه کرده است.

کارمزد بالا و کمبود نقدینگی

در دنیای ارزهای دیجیتال، نقدینگی به میزان خرید یا فروش دارایی‌های دیجیتال اشاره دارد. به عنوان مثال، بازار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم مملو از دارایی‌های دیجیتال مختلفی است که ارزش هر یک از آن‌ها به طور مداوم تغییر می‌کند. هرچه نوسان بازار بیشتر شود، قدرت خرید و فروش و در نتیجه نقدینگی پلتفرم کاهش خواهد یافت. با کاهش نقدینگی، در سمت دیگر کارمزد تراکنش‌ها افزایش می‌یابد. به‌ویژه برای جابه‌جایی ارزهای دیجیتال خاص و کمتر پشتیبانی شده، ممکن است نیازمند پرداخت رقم بالایی به عنوان کارمزد باشید.

محدودیت قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، به عنوان واسطه‌هایی در نظارت بر عملکرد صحیح DAppهای دیفای عمل می‌کنند. از همین رو، بدون خطا بودن این دسته از قراردادها اهمیت بالایی دارد. قراردادهای هوشمند نیاز به استفاده از کدهای ایمن و غیرقابل‌نفوذ و هک دارند. نقص در ساختار کدها ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه، سرقت توکن‌ها، حذف کیف پول یا حتی حذف کامل یک کاربر از یک پلتفرم خاص شود. با این حال کمبود ابزار و تکنیک‌های فنی در حوزه دیفای، باعث شده تا قراردادهای هوشمند مستعد خطاهای انسانی بوده و پتانسیل بالایی برای ایجاد مشکل داشته باشند.

دیفای ۲ چیست؟

حوزه امور مالی غیرمتمرکز تنها در عرض چند ماه پس از پیدایش خود، با استقبال بسیار بالایی مواجه شد. رشد سرسام‌آور اکوسیستم دیفای در کنار افزایش پروژه‌ها و کاربران، باعث شد تا توسعه‌دهندگان خیلی زود به فکر انتشار نسخه دیگری از این حوزه باشند. طبق وعده کارشناسان، دیفای ۲.۰ نسل جدیدی از نوآوری‌ها را به نسخه قبلی خود اضافه خواهد کرد. برای درک بهتر ویژگی‌های جدید نسخه جدید DeFi، شاید بهتر باشد ابتدا محدودیت‌های نسخه اولیه آن را مرور کنیم.

دیفای 2.0

محدودیت‌های DeFi 1.0

حوزه امور مالی غیرمتمرکز علی‌رغم تمام مزایا و نوآوری‌های خاص خود، با ایرادات و محدودیت‌هایی روبه‌رو است. به همین علت، توسعه‌دهندگان برای رفع این مشکلات، برنامه‌ای برای ارائه نسخه دوم آن ارائه کردند. یکی از محدودیت‌های DeFi 1.0 مربوط به رابط و تجربه کاربری آن است. دشوار بودن UI و UX در این زمینه باعث شده تا کاربران مبتدی از استفاده از آن محروم مانده و تنها افراد حرفه‌ای قادر به استفاده از خدمات آن باشند.

علاوه بر این، مشکلات مقیاس‌پذیری، بالا بودن کارمزدها و طولانی‌تر شدن زمان انجام هر تراکنش از جمله دیگر محدودیت‌های نسخه ابتدایی دیفای به شمار می‌روند. با توجه به پیاده‌سازی شدن اغلب برنامه‌های این حوزه بر روی شبکه اتریوم، انجام هر تراکنش گاهی به دلیل ازدحام کاربران بسیار زمان‌بر و پرهزینه می‌شود. این موضوع منجر به تخلیه مکرر نقدینگی شده و روند اقتصادی ناسالمی را ایجاد می‌کند.

در نهایت مشکلات نقدینگی، تغییرات قیمت توکن‌ها در صرافی‌های غیرمتمرکز و عدم وجود برنامه‌های تشویقی مناسب، باعث شده تا سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای نسبت به انتظارات اولیه و آرمانی خود، فاصله بسیاری داشته باشد. با این حال، DeFi 2.0 آمده تا این مشکلات را برطرف کند!

اهداف دیفای ۲

بر خلاف نسل قبلی، DeFi 2.0 با یک طراحی ساده و قابل‌درک، برای کاربران جدید نیز مناسب خواهد بود. این حوزه به‌ویژه تمرکز بسیاری بر روی تجارت‌های بین کسب‌وکارها (B2B) دارد. پروتکل‌های نسخه جدید با تکیه بر پایگاه کاربران نسخه اولیه و دعوت از افراد و سرمایه‌گذاران جدید، تحولات بسیاری در زمینه رشد و رونق امور مالی غیرمتمرکز را با خود به همراه خواهند داشت. از همین رو یکی از اهداف مهم نسخه دوم DeFi را می‌توان تلاش برای تداوم و بلندمدت کردن عمر این حوزه دانست.

در کنار این، دیفای ۲٫۰ پیشگامان منحصربه‌فردی دارد. به عنوان مثال، پروژه OlympusDAO به عنوان یکی از پیشگامان فعال این حوزه در تلاش برای ایجاد یک ارز غیرمتمرکز ذخیره و رزرو است. این ارز غیرمتمرکز، مشکلات کمبود نقدینگی این حوزه را تا حد بسیار زیادی حل خواهد کرد. همچنین ساخت مکانیزم‌های کنترل‌شده توسط پروتکل‌های جدید، راهکار دیگری است که در خدمت سازمان‌های غیرمتمرکز (DAO) در این حوزه خواهد بود.

مقایسه نسخه اول و دوم DeFi

در حالت کلی، تفاوت‌های نسخه اول و دوم امور مالی غیرمتمرکز را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

DeFi 1.0DeFi 2.0
ارتباط بین کاربرانبدون ارتباط موثرارتباط قوی و کارآمد
اکوسیستمشامل برنامه‌های تجاری و غیرمتمرکز، وام‌دهی، استخرهای نقدینگی، پروژه‌های مبتنی بر بیمهشامل تشویق‌های نقدی به کاربران، ایجاد یک معماری مالی غیرمتمرکز و صمیمی‌تر، ایجاد پایداری و پیوستگی برای کارایی سرمایه
طرح‌های تشویقیعدم وجود طرح‌های تشویقی جذابارائه پاداش به تمام کاربران برای جذب افراد جدید
الگوهای حکمرانیجامعه نامنظم و نحوه تصمیم‌گیری نامناسباعطای حق حاکمیت و تصمیم‌گیری به اعضا
زمینه‌های نوآوریتوسعه یک‌طرفه فناوری و نوآوریدامنه‌ای نامحدود برای نوآوری‌های فنی و مالی

مقایسه DeFi و CeFi

در حوزه ارزهای دیجیتال، ممکن است در کنار اصطلاح DeFi، با عبارت CeFi نیز مواجه شوید. سیفای مخفف عبارت centralized finance و به معنای امور مالی متمرکز است. به بیان ساده، CeFi را می‌توان ترکیبی از دنیای نوظهور ارزهای دیجیتال و بانکداری سنتی دانست. البته که این حوزه نیز تمرکز خود را بر روی کوین‌ها و توکن‌های دیجیتال قرار داده؛ با این وجود در سیفای، شاهد قانون‌گذاری‌های دقیق‌تر و تا حدودی شبیه به اقتصاد سنتی هستیم.

سیفای، رویکردی در بازار ارزهای دیجیتال برای مدیریت خرید، فروش و مبادله دارایی‌ها توسط یک صرافی متمرکز است. این حوزه، نمادی از کارگزاری‌های سنتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را در دنیای بلاک‌چین و رمزارزها پیاده‌سازی می‌کند. هر چند که قوانین سفت‌وسخت اقتصاد و بانکداری سنتی جایی در CeFi ندارند؛ اما این حوزه از نظر نظارتی، بسیار سخت‌گیرانه‌تر از دیفای عمل می‌کند.

مقایسه DeFi و CeFi

در CeFi کاربران برای انجام تراکنش، اغلب نیازمند تأیید هویت در یک صرافی متمرکز خواهد بود. از همین رو می‌توان به اهمیت KYC در سیفای پی برد. صرافی‌های متمرکز اغلب بخشی از کلیدهای خصوصی کاربران را ذخیره کرده و از این طریق، تراکنش‌های آن‌ها را به صورت آگاهانه‌تری کنترل می‌کنند. این دسته از صرافی‌های متمرکز نیز ممکن است برای انجام تراکنش و خرید و فروش ارز دیجیتال، هزینه‌ای به عنوان کارمزد تراکنش دریافت کنند. در امور مالی متمرکز، ویژگی‌هایی نظیر تراکنش‌های مارجین و اعطای وام مستقیم به کاربران نیز وجود دارد. برای درک بهتر تفاوت دیفای و CeFi، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)امور مالی متمرکز (CeFi)
کنترل وجوه توسط کاربرانکنترل وجوه به صورت حضانتی توسط صرافی متمرکز
عدم وجود خدمات مشتریانارائه خدمات مشتریان توسط صرافی‌های بزرگ
محرمانگی و ناشناس ماندن کاربراناحراز و تأیید هویت کاربران
ارائه سیستم‌های بدون نیاز به مجوزلزوم صدور مجوز برای تراکنش‌ها
کارمزد تراکنش پایینکارمزد تراکنش بالا
الگوریتم‌های پیچیده و قراردادهای هوشمنداستفاده از رابط کاربری ساده‌تر
امنیت کم و ریسک بالاامنیت بالا و ریسک پایین

دریافت وام در دیفای

وام‌های DeFi یکی از بخش‌های روبه‌رشد در این اکوسیستم به شمار می‌روند. در حال حاضر حدود ۲۰.۴۶ میلیارد دلار در پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز قفل شده و همین مسئله به خوبی استقبال کاربران از ویژگی اعطای وام آن را به نمایش می‌گذارد. به لطف وام‌های دیفای، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال امکان کسب سود بیشتر را به دست می‌آورند. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار، می‌توانید بخشی از دارایی‌های خود را به صورت وام در اختیار دیگران قرار داده و سود آن را دریافت کنید. همچنین در صورتی که امکان کسب درآمد از طریق تحلیل بازار و سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال خاص و روبه‌رشد را دارید، می‌توانید با استفاده از وام سرمایه اولیه مورد نیاز خود برای ورود به بازار را تأمین کنید.

در این قسمت، به مزایای وام‌های DeFi پرداخته و سپس برخی از بهترین پلتفرم‌های اعطا و دریافت وام ارز دیجیتال در این حوزه را به شما معرفی خواهیم کرد.

وام ارز دیجیتال در DeFi

مزایای ویژگی وام در DeFi

شاید رونق بازار ارزهای دیجیتال به شکل امروزی خود، مدیون ویژگی اعطای وام در حوزه امور مالی غیرمتمرکز باشد. اعطاکنندگان وام در DeFi سود بیشتری نسبت به حالت مشابه آن در بانکداری سنتی دریافت کرده و البته دریافت‌کنندگان وام نیز امکان کسب سود بالاتر از طریق این سپرده دیجیتال خواهند داشت. علاوه بر کسب سود، برخی از مهم‌ترین مزایای اعطای وام در این پلتفرم شامل موارد زیر می‌شود:

امکان تجزیه و تحلیل

بهره‌مندی از یک فرایند دیجیتال برای اعطا و دریافت وام، به ارزیابی بهتر استقراض و سایر جزئیات آن کمک می‌کند. این ویژگی به خوبی در پلتفرم‌های DeFi در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این قسمت بینش‌های دقیقی در اختیار کاربران این دسته از پلتفرم‌ها قرار داده و به آن‌ها در بهبود تصمیم‌گیری و عملکرد وام کمک می‌کند.

سرعت بالا

دریافت وام در بانک‌داری سنتی به معنای واقعی کلمه یک روند طولانی و طاقت‌فرسا است. با این حال در یک پلتفرم دیفای، شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن و بلافاصله پس از تأییدشدن درخواست، وام مورد نظرتان را دریافت کنید. پلتفرم‌های DeFi به لطف استفاده از خدمات ابری، امکان هرگونه تقلب در فرایند وام‌دهی را به حداقل رسانده و بسیاری از پیچیدگی‌های سنتی در این مسیر را رفع می‌کنند.

شفافیت و تغییرناپذیری

شفافیت در روند ارائه وام، بازپرداخت اقساط و همچنین سود به دست آمده از این طریق، یک المان مهم برای طرفین معامله است. به لطف یک شبکه تغییرناپذیر به نام بلاک‌چین، این مسئله به بهترین شکل ممکن در حوزه امور مالی غیرمتمرکز پیاده‌سازی شده است.

امکان پس‌انداز

سرویس‌های اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز DeFi اکنون با روش‌های نوآورانه‌ای برای مدیریت پس‌انداز از طریق برنامه‌های وام‌دهی تعریف می‌شوند. کاربران این حوزه می‌توانند با اتصال حساب‌های خود به پلتفرم‌های وام‌دهی، میزان کسب سود خود را به حداکثر میزان ممکن رسانده و قدرت پس‌انداز بیشتری از این طریق داشته باشند.

برترین پلتفرم‌های وام‌دهی در DeFi

در حال حاضر پلتفرم‌های بسیاری امکان ارائه و دریافت وام بدون واسطه را برای کاربران حوزه امور مالی غیرمتمرکز فراهم کرده‌اند؛ با این حال برخی از این پلتفرم‌ها به دلیل خدمات خاص خود، بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. در این بخش به بررسی چند نمونه از بهترین بسترهای وام در DeFi می‌پردازیم.

Compound

کامپاند (Compound) نوعی پروتکل نرخ بهره مستقل در دیفای است که برای برنامه‌های مالی باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پلتفرم به سادگی امکان اعطا و دریافت وام ارز دیجیتال را خواهید داشت. Compound به غیر از خدمات اعطای وام، امکان مشارکت کاربران در تصمیم‌گیری‌های پلتفرم با استفاده از توکنی با نام CToken را نیز فراهم کرده است. در حال حاضر این بستر از اتریوم، USDC و DAI پشتیبانی می‌کند.

Aave

Aave یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب دیفای است. این پلتفرم از سال ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کرده و یک پروتکل نقدینگی متن‌باز را به وجود آورده است. کاربران این پلتفرم می‌توانند دارایی‌های خود را در استخرهای نقدینگی قرار داده و به مقدار مشارکت خود، توکن AToken دریافت کنند. نرخ‌های بهره در این پلتفرم بر اساس عرضه و تقاضا در یک استخر نقدینگی تنظیم می‌شود.

Unswap

یونی‌سواپ (Unswap) یک صرافی غیرمتمرکز بوده که بر روی شبکه بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است. کاربران این صرافی به لطف استفاده مناسب از قراردادهای هوشمند، می‌توانند کنترل کاملی بر روی وجوه خود داشته باشند. علاوه بر این، با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان لیست‌کردن سکه‌ها و توکن‌های جدید در این صرافی به سادگی امکان‌پذیر شده است. یونی‌سواپ در کنار ارائه خدمات کامل به عنوان یک صرافی، بستر مناسبی برای دریافت وام در دیفای نیز به وجود آورده و شما می‌توانید به سادگی از این ویژگی نیز استفاده کنید.

پلتفرم دریافت وام دیفای

دیفای و استقلال در دنیای مالی

در این مقاله سعی داشتیم به معرفی دیفای (وثیقه مالی غیر متمرکز) بپردازیم. بدون شک بلاکچین اتریوم به‌عنوان پیشگام در قراردادهای هوشمند و تنوع داشتن در پلتفرم‌های معاملات رمز ارزها و NFT،  درصد بالایی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را به خود اختصاص داده است. از طرفی زنجیره هوشمند بایننس به عنوان اصلی‌ترین رقیب اتریوم، از نظر سرعت و کارمز تراکنش، شرایط به مراتب بهتری را نسبت به شبکه بلاکچین اتریوم دارد.

به نظر شما با توسعه زنجیره هوشمند بایننس و ظهور بلاکچین‌های جدید، آیا کماکان اتریوم می‌تواند جایگاه خود را به‌عنوان پادشاه پروژه‌های فایننس غیرمتمرکز حفظ کند؟

سوالات متداول

مزیت اصلی فایننس غیرمتمرکز چیست؟

در یک جمله هدف DeFi، خلاص شدن از شر اشخاص ثالثی است که در تمام تراکنش‌های مالی دخیلند و موجب کندی و هزینه بر شدن معاملات می‌شوند.

آیا فایننس غیرمتمرکز مشابه بیت کوین است؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است ولی DeFi برای استفاده از رمزارزها در اکوسیستم خود طراحی شده است. بنابراین بیت کوین می‌تواند به بخشی مهمی از این وثیقه مالی غیر متمرکز بدل شود.

منظور از دارایی قفل شده در DeFi چیست؟

منظور از ارزش کل دارایی قفل شده (TVL) در دیفای، تمام رمزارزها اعم از وام‌ها و سپرده‌ها در استخرهای DeFi است. در حال حاضر کل ارزش قفل شده در پلتفرم‌های DeFi برابر با ۱۷۸/۴۷۹ میلیارد دلار است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۷ / ۵. مجموع آرا: ۲۴

منبع
coindesk
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رضا رادنیک
رضا رادنیک
7 ماه قبل

سلام… یک اکانت ظاهرا خارجی از من خواسته که برای اینکه ان اف تی هام رو بخره من از Dapp استفاده کنم !!! راستش گیج شدم و نمیدونم داستان چیه.. لطفا راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  رضا رادنیک

سلام
ما به هیچ وجه پیشنهادات معاملاتی که در شبکه های اجتماعی انجام میشود را تایید و توصیه نمیکینم. تنها راه مطمئن برای خرید فروش Nft ها استفاده پلتفرم‌های شناخته شده مثل اپن سی است. توجه داشته باشید که Dappهای جعلی زیادی از سوی کلاهبرداران سایبری ساخته میشود که با اتصال کیف پول خود به آنها، داراییتان سرقت خواهد شد. بنابراین لطفا در این خصوص بسیار محتاط عمل کنید.

سپاس از همراهی شما

علی
علی
2 سال قبل

سلام میشه در مورد سایت defigroups معلومات بدین آیا معتبره؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام
وقت به خیر

طبق نتایج جست و جوی ما، تا کنون گزارش زیادی از اسکم یا کلاهبرداری بودن این سایت منتشر نشده است. اما ما نتوانستیم اطلاعات کافی نیز برای تایید سایت پیدا کنیم بنابراین ترجیح میدهیم به آن برچسب مشکوک بزنیم. چون:
۱- هویت گردانندگان سایت و تیم اصلی نامشخص است.
۲- رتبه الکسای پایینی دارد.
۳- خدمات پرریسکی ارائه می‌دهد که تضمینی برای آن وجود ندارد.

بهتر است قبل از ورود به این سایت برای سرمایه گذاری، خود شما نیز تحقیق بیشتری انجام دهید.

ممنون از همراهی شما.

دکمه بازگشت به بالا