Defi

پیش بینی آینده دیفای؛‌ آینده امور مالی غیر متمرکز چه می‌شود؟

برنامه‌های امور مالی غیر متمرکز، برنامه‌هایی هستند که بر اساس بلاکچین فعالیت می‌کنند و نیازی به نظارت نهادها و سازمان‌ها ندارند. امور مالی غیر متمرکز یا “DeFi” که به تازگی در دنیای ارزهای دیجیتال مطرح شده‌اند، قابلیت و خدمات ویژه‌ای را در قالب پروژه‌های مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که آینده دیفای با توجه به این پروژه‌ها و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کند بسیار روشن خواهد بود.

مسیری که دیفای برای پیشرفت خود طی خواهد کرد هنوز تکمیل نشده است. هرچند همین میزان امکانات فعال شده در آن نیز توانسته فضای هیجان‌انگیزی را برای کاربران فراهم کند. آینده امور مالی غیر متمرکز یا همان دیفای تا حد زیادی به شناخته شدن این مفهوم در بازار بین کاربران مختلف، پیشرفت پروژه‌های آن و مواردی از این قبیل بستگی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی مفهوم دیفای و آینده آن خواهیم پرداخت.

امور مالی غیر متمرکز

تمام پلتفرم‌ها، پروژه‌ها و خدماتی که به کمک بلاکچین فعالیت می‌کنند و عامل واسطه یا شخص سوم را از امور مالی سنتی حذف می‌کنند، امور مالی غیر متمرکز یا دیفای می‌گویند. دیفای (Decentralized Finance) یا امور مالی غیر متمرکز از لحاظ مفهومی کاملا در نقطه مقابل بازارها و امور مالی سنتی قرار دارد. اگر یک محصول مالی غیر متمرکز را روی شبکه بلاکچین راه‌اندازی کنیم، در واقع یک برنامه غیر متمرکز ایجاد کرده‌ایم. این برنامه‌ها و به طور کلی این سیستم، کنترل و نظارت مؤسسات مالی و بانک‌ها را روی سرمایه کاربران و محصولات مالی از بین خواهد برد.

حذف عامل واسطه در پروژه‌های دیفای

برای بررسی آینده دیفای بهتر است ابتدا با مفهوم آن به خوبی آشنا شوید. پلتفرم‌های دیفای که انواع مختلفی دارند، امکانات و کاربری‌های خاص و جدیدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که استیکینگ ارز دیجیتال یکی از آن‌ها است. همچنین دریافت وام، ترید و معاملات ارزهای دیجیتال، والت ارز دیجیتال، تولید یک رمز ارز و… جزو محصولات مالی دیگری هستند که با عرضه دیفای دستخوش تغییر شده‌اند. این امکانات باعث می‌شوند تا فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال شکل جدیدی داشته باشد.

حرکت امور مالی متمرکز به سمت دیفای

بازارهای مالی موجود که به بازارهای مالی متمرکز معروف هستند عموما فضای محدودی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کنترل و مدیریتی که سازمان‌ها و نهادهای نظارتی به عنوان شخص ثالث روی دارایی کاربران و فعالیت‌های آن‌ها دارند در برخی مواقع دردسرساز می‌شود. اکثر سرویس‌های مالی متمرکز دارای سرعت پایینی بودند و احتمال خطای انسانی جزو خطراتی بود که همیشه کاربران آن‌ها را تهدید می‌کرد. تمام این موارد جزو اموری هستند که در آینده دیفای بهبود خواهند یافت.

تمایل امور مالی متمرکز به سمت دیفای

برای مثال می‌توانید وام گرفتن یک کاربر از یکی از بانک‌های مرکزی را تصور کنید. دوندگی زیاد، سرعت پیشروی بسیار پایین، لزوم استفاده از وثیقه، داشتن سرمایه اولیه و… جزو مواردی هستند که ممکن است مانع موفقیت شما شوند. در صورتی که گرفتن وام کریپتو بدون نیاز به داشتن وثیقه و سرمایه اولیه و در مدت زمانی کوتاه از طریق پلتفرم‌های دیفای امکان پذیر خواهد بود. نکته مهمی که در رابطه با بررسی آینده دیفای باید به آن توجه کرد، حذف کارمزدهایی است که سازمان‌ها و نهادهای مالی متمرکز از کاربران خود بابت ارائه خدمات مالی دریافت می‌کنند. لذا شما حین استفاده از خدمات مالی غیر متمرکز مجبور به پرداخت هیچ هزینه اضافی نخواهید بود.

تغییرات امور مالی غیر متمرکز

وام دهی پلتفرم میکردائو (MakerDAO) جزو اولین اتفاقاتی بود که امور مالی غیر متمرکز را بین کاربران دنیای کریپتو بر سر زبان‌ها انداخت. این پروژه اولین پلتفرم غیر متمرکزی بود که توانست طرفداران زیادی پیدا کند و افراد را نسبت به آینده دیفای امیدوار کند. کمی بعد در سال ۲۰۲۰ پلتفرم کامپاند فایننس (Compound Finance) به عنوان یکی دیگر از پلتفرم‌ها ارائه دهنده خدمات مالی غیر متمرکز به مردم معرفی شد.

پروژه‌های سپرده گذاری دیفای برای کسب درآمد

قابلیت استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) یکی از اصلی‌ترین امور مالی غیر متمرکزی بود که در پروژه کامپاند ارائه می‌شود. زمانی که کاربران متوجه شدند بدون نیاز به انجام معاملات سنتی در سیستم‌های بانکی و تنها با ذخیره کردن دارایی خود در پلتفرم‌هایی این چنینی می‌توانند کسب درآمد کنند، نسبت به آینده دیفای نگاه خوش‌بینانه‌تری پیدا کردند. مفهوم ییلد فارمینگ (Yield Farming) نیز در همین راستا ایجاد شد. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانستند دارایی‌های خود را در پلتفرم‌های دیفای سپرده گذاری کنند و در ازای آن سود و پاداش (توکن بومی همان پلتفرم) دریافت کنند.

کمی بعد از این اتفاقات، مقاله کاملی درباره امور مالی غیر متمرکز، ریسک‌های موجود ، فرصت‌های سرمایه گذاری در آن و به طور کلی آینده دیفای از روزنامه معتبر واشنگتن پست (Washington Post) منتشر شد؛ بنابراین روز به روز افراد بیشتری به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند می‌شدند. مخصوصا با وجود قابلیت‌های جذابی مثل استخراج نقدینگی، ییلد فارمینگ، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین و … نیز این علاقه در کاربران چند برابر شد.

حدودا در ماه سپتامبر همان سال، گزارش دیگری از طریق مجله معتبر بلومبرگ (Bloomberg) منتشر شد که بیان می‌کرد پروژه‌های دیفای، حدودا دو سوم از بازار ارزهای دیجیتال را از آن خود کرده‌اند. حال در شرایط کنونی، پروژه‌های امور مالی غیر متمرکز در جایگاه خوبی بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال قرار دارند و آینده دیفای نیز تصویر روشن خواهد بود.

امیدوار بودن به آینده دیفای

پروژه‌های حوزه دیفای

انسان با ساخت ارز دیجیتال به فکر ایجاد جایگزینی برای پول سنتی افتاد و حالا با ایجاد امور مالی غیر متمرکز در پروژه‌های مختلف به فکر ایجاد جایگزینی برای سیستم سنتی بانکداری افتاده است. اگر پروژه‌ها و کاربردهای امور مالی غیرمتمرکز را به خوبی بشناسید و با کارکرد آن‌ها آشنا باشید، نگاه بازتر و درست‌تری به آینده دیفای خواهید داشت. به طور کلی پروژه‌های دیفای شامل این چند دسته می‌شوند:

  • صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال
  • پلتفرم‌های وام دهی
  • پلتفرم‌های سپرده گذاری و ییلد فارمینگ
  • پلتفرم‌های پیش بینی

درباره پلتفرم‌های سپرده گذاری کمی قبل صحبت کردیم. صرافی‌های غیر متمرکز نیز که در مقابل صرافی‌های متمرکزی مثل بایننس (Binance) قرار دارند، تحت نظارت و مدیریت هیچ نهاد یا سازمانی نیستند. این صرافی‌های می‌توانند به طور مستقیم به یکدیگر وصل شوند و معاملات ارزی خود را با یکدیگر انجام دهند. یکی از مشکلات این پلتفرم‌ها، مشکل تأمین امنیت آن‌ها است که در پروژه‌های دیفای ۲ در حال بهبود یافتن است.

در این صرافی‌ها والت ارزی شما به طور مستقیم به آن‌ها وصل می‌شود و به عبارتی اختیار صفر تا صد اموالتان از همان ابتدا با خودتان خواهد بود. به همین دلیل است که آینده دیفای را پیشرفت این پروژه‌ها و میزان محبوبیتشان بین کاربران تعیین خواهد کرد. مهم‌ترین صرافی‌های غیر متمرکز عبارت‌اند از:

  • سوشی سواپ (SushiSwap)
  • یونس سواپ (UniSwap)
  • کرو (Curve)
دیفای و صرافی‌های رمز ارز

پلتفرم‌های وام دهی

در پلتفرم‌های وام دهی کاربران به دو دسته وام دهنده و وام گیرنده تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید برای کسب درآمد، سرمایه خود را به عنوان قرض در اختیار کاربران دیگر قرار دهید و در ازای آن سود دریافت کنید. ضمن اینکه برای وام گرفتن نیازی به وثیقه ندارید و مراحل انجام آن نیز به سرعت طی می‌شود. با وجود جذابیت‌های این چنینی می‌توان از آینده دیفای و موفقیت آن مطمئن شد. مهم‌ترین پلتفرم‌های وام دهی شامل این موارد می‌شود:

  • میکر
  • کامپاند
  • Aave

پلتفرم‌های پیش بینی

استفاده از پلتفرم‌های پیش بینی برای افرادی که به تحلیل و بررسی رفتار رمز ارزها در بازار ارزهای دیجیتال علاقه دارند به شدت توصیه می‌شود. در این پروژه‌ها کاربران می‌توانند روی اتفاقات آینده دنیای کریپتوکارنسی شرط‌بندی کنند. البته هنگام بررسی آینده دیفای متوجه خواهید شد که جایگاه این پلتفرم‌ها در آینده بین کاربران پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. مهم‌ترین پروژه‌های دیفای در این زمینه عبارت‌اند از:

  • آگر (Augur)
  • جی نوسیس (Gnosis)
  • اف تی اکس (FTX)

آینده امور مالی جهانی با حضور دیفای

به طور کلی برای پیش بینی آینده دیفای از شاخصی تحت عنوان ارزش کل قفل شده (TVL) استفاده می‌شود. با استفاده از این شاخص می‌توان میزان سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف دیفای را فهمید. شاخص TVL ابتدای سال ۲۰۲۰ چیزی حدود ۶۰۱ میلیون دلار بود. اکنون که در سال ۲۰۲۲ هستیم این شاخص عدد ۲۳۹ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توان متوجه رشد ۵۰ هزار درصدی میزان سرمایه گذاری در پلتفرم‌های دیفای خواهید شد.

امور مالی جهانی و دیفای

آینده دیفای با توجه به خلاقیت‌هایی که پروژه‌های فعال در این زمینه برای سرمایه گذاری کاربران استفاده می‌کنند، آینده‌ای هیجان‌انگیز و روشن خواهد بود. امور مالی غیر متمرکز با وجود اینکه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد از پتانسیل زیادی برخوردار است. این خدمات در آینده پیشرفت می‌کنند و راه‌های جدیدی برای کالایی کردن داده‌های مختلف فراهم می‌کنند. البته رسیدن به تمام این موفقیت‌ها در آینده دیفای، نیازمند طی کردن مسیری طولانی خواهد بود.

ماهیت امور مالی غیر متمرکز بر اساس تمرکززدایی تعریف می‌شود. آینده دیفای در جهت افزایش استقلال کاربران روی دارایی‌ها و امور مالی خود شکل خواهد گرفت. به همین دلیل است که پروژه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند عموما برای کاربران جذابیت زیادی دارند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا