سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

دیفای ۲ چیست؟ بررسی اکوسیستم بهبود یافته دیفای

چند سالی است که از معرفی و راه‌اندازی پروژه دیفای می‌گذرد که حالا دیفای ۲ با هدف بهبود مشکلات نسخه قبلی، پا به میدان گذاشت. از زمانی که دیفای متولد شد، پروژه‌های مختلفی شروع به فعالیت کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به یونی سواپ و صرافی‌های غیر متمرکز اشاره کرد. به مرور زمان، کارشناسان بازار، متوجه بروز برخی مشکلات در پروژه‌های دیفای شدند، به همین دلیل، دیفای ۲ با رویکردی جدید، آغاز به کار کرد. از دسامبر سال ۲۰۲۱ پروژه دیفای ۲ فعالیت خود را آغاز کرد و در بازار کریپتوکارنسی تاثیر زیادی گذاشت. در این مطلب قصد داریم که در مورد DeFi 2 توضیحات بیشتری بدهیم و قبل از هر چیز ببینیم ماهیت دیفای چیست و تفاوت‌های با دیفای ۲ در چیست. همراه ما باشید.

دیفای ۲ چیست؟

دیفای دو نسخه بهبود‌یافته دیفای یک است که با هدف تامین منابع مالی برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال از دسامبر سال ۲۰۲۱ شروع به کار کرد. در عرضه اولیه دیفای یک مشکلات مختلفی در مورد امنیت، تمرکز، مقیاس‌پذیری، دسترسی به اطلاعات و نقدینگی وجود داشت که دیفای ۲ قصد از بین بردن این مشکلات را دارد. هر چه مشکلات مربوط به مواردی که ذکر کردیم، کمتر باشند، خطرات کمی هم کاربران دنیای کریپتوکارنسی را تهدید می‌کند؛ به همین منظور چنانچه دیفای ۲ به هدف خود برسد، امنیت کاربران حوزه ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارشناسان حوزه کریپتوکارنسی به دیفای ۲ اهمیت دهند، قابلیت تمرکززدایی آن است. در واقع پروژه‌های ارزهای دیجیتالی که از دیفای ۲ پیروی می‌کنند، به کاربران خود حق رای می‌دهند و با هدف تمرکززدایی، توجه فعالان بازار را به خود جلب می‌کنند.

پروژه دیفای برای افرادی که دارای کیف پول رمزنگاری هستند، خدمات مالی غیر متمرکز مختلفی ارائه کرد، اما نیاز به برخی اصلاحات دارد تا به درستی عمل کند. DeFi 2 نیز به همین منظور ایجاد شد تا این تغییرات را به وجود آورد. باید بگوییم که این پروژه تا حد زیادی هم موفق شد، مثلا توانست روش‎هایی مثل KYC و AML را ارائه کند تا بازار رمز ارزها با قوانین کشورها و دولت‌های مختلف، تطبیق‌پذیری بیشتری پیدا کنند.

دیفای 2 نسخه پیشرفته دیفای 1

یکی دیگر از تغییراتی که دیفای دو به وجود آورد، از بین بردن خطر سرمایه تامین‌کنندگان نقدینگی در LPs یا استخرهای نقدینگی است. در واقع یکی از پروژه‌های موفقیت‌آمیز در دیفای استخرهای نقدینگی یا LPs هستند. این استخرها به کمک تامین‌کنندگان نقدینگی می‌آیند تا به منظور استیک کردن جفت ارزها، کارمزد بگیرند. در این بین، با ایجاد تغییر در نسبت قیمت توکن‌ها، احتمال از دست رفتن سرمایه تامین‌کنندگان هم بیشتر می‌شود. دیفای ۲ به منظور حل این خطر، راه‌حل خوبی ارائه داد. در واقع نسخه پیشرفته دیفای با دریافت هزینه‌ای کم، بیمه‌ای برای تامین‌کنندگان مالی در نظر می‌گیرد تا اطمینان آن‌ها را بیشتر کند. این اتفاق باعث افزایش انگیزه به منظور سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی می‌شود و سود بیشتری هم به کاربران می‌دهد. این چالش در بهترین پروژه‌های دیفای دیده می‌شد.

محدودیت‌های دیفای

محدودیت‌های دیفای چیست؟ پروژه دیفای برخی محدودیت‌ها دارد که در دیفای ۲ بسیاری از این آن‌ها رفع می‌شوند. در زیر به بررسی و توضیح این محدودیت‌ها می‌پردازیم:

  • مقیاس‌پذیری: یکی از مشکلات پروتکل‌های دیفای در بستر بلاکچین، ارائه خدمات با هزینه زیاد و سرعت کم است. هزینه‌های ترافیک و گس این پروتکل‌ها نیز بسیار زیاد است. به همین منظور، انجام کارهای ساده در این پروتکل‌ها زمان زیادی طول می‌کشد.
  • اطلاعات اوراکل‌ها و شخص ثالث: بسته به نیازی که خدمات مالی دارند، به اوراکل‌هایی با کیفیت بیشتر هم نیاز پیدا می‌کنند.
  • تمرکز: اصلی‌ترین هدف دیفای ایجاد تمرکززدایی است اما برخی پروژه‌های دیفای به طور کامل اصول DAO را رعایت نمی‌کنند.
  • امنیت: کاربران بازار کریپتوکارنسی به طور کامل در جریان خطرات دیفای نیستند یا نمی‌توانند آن‌ها را مدیریت کنند؛ اما با این حال شاهد آن هستیم که میلیون‌ها دلار را به واسطه قراردادهای هوشمند معامله می‌کنند. این در حالی است که برخی از آن‌ها هیچ اطلاعی در مورد میزان امنیت این کار ندارند.
  • نقدینگی: مسئولیت بازارها و استخرهای نقدینگی، تامین نقدینگی است ولی این کار دارایی‌ها را قفل می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود که توکن‌هایی که در استخرهای نقدینگی هستند را نتوان در موقعیتی دیگر به کار گرفت. همین موضوع سرمایه کاربران را به معنای واقعی ناکارآمد می‌کند.
دیفای 2 حل کننده بسیاری از محدودیت‌های دیفای 1

اهمیت دیفای ۲

پروژه‌های دیفای فرصت‌های جدیدی برای کاربران بازار کریپتوکارنسی به منظور کسب درآمد به وجود می‌آورند. این پروژه‌ها موانع ورود این کاربران به فرصت‌های جدید را هم از بین می‌برند اما با این حال برای بسیاری از آن‌ها هنوز هم دلهره‌آور هستند. در واقع از طریق کسب درآمد دیفای، کاربران به راحتی می‌توانند به واسطه DeFi وام بگیرند، این در صورتی است که شاید نتوانند از خدمات مالی سنتی استفاده کنند.

DeFi 2 با ایجاد رویکردی جدیدی در پروژه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، ریسک سرمایه‌گذاری کاربران را کاهش می‌دهد و باعث بهبود تجربه کاربری هم می‌شود.

کاربرد پروژه‌های دیفای ۲

پروژه‌های مختلفی در شبکه‌های بلاک‌چینی مثل اتریوم، سولانا و … وجود دارد که از DeFi 2 پشتیبانی می‌کنند. دیفای ۲ نیز در این پروژه‌ها کارکرد و تاثیر به سزایی دارد. در ادامه به مهمترین کارکردهای پروژه‌های DeFi 2 می‌پردازیم:

آزاد کردن دارایی‌های استیک شده

کاربران با استیک کردن جفت توکن‌ها در استخرهای نقدینگی، توکن‌های LP می‌گیرند. آن‌ها امکان اشتراک‌گذاری این توکن‌ها به واسطه دیفای ۱ در ییلد فارم را دارند تا از این طریق سود کنند. در DeFi 2 از توکن‌های ییلد فارم به منظور وثیقه استفاده می‌گردد.

بیمه قراردادهای هوشمند

فقط توسعه‌دهندگان باتجربه هستند که می‌توانند به طور کامل و دقیق قراردادهای هوشمند را بررسی کنند. این اتفاق تمایل کاربران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای را کاهش می‌دهد؛ چرا که این کار ریسک زیادی برایشان دارد. اما در دیفای ۲ این مشکل به واسطه بیمه حل می‌شود. با DeFi 2 چنانچه کاربران سرمایه‌شان را در یک قرارداد هوشمند از دست دهند، امکان پس گرفتن سرمایه‌شان را به وسیله بیمه خواهند داشت.

ارائه بیمه برای قراردادهای هوشمند توسط دیفای 2

بیمه ضرر دائمی

با سرمایه‌گذاری در LPs، چنانچه در قیمت دو توکن قفل شده تغییری ایجاد شود، ضرر و زیان ایجاد می‌شود. دیفای ۲ این مشکل را حل می‌کند. با گذشت زمان، DeFi 2 صندوق بیمه‌ای که حاصل دریافت کارمزد است را ارائه می‌کند تا سرمایه کاربران را ضمانت کند. بر اساس این پروتکل، چنانچه کارمزد به اندازه کافی به منظور جبران ضرر کاربران وجود نداشت، پروتکل از رمز ارزهای دیفای ۲ جدید استفاده می‌کند تا کمبودها جبران شوند. چنانچه تعداد رمز ارزها زیاد بود نیز امکان ذخیره آن‌ها به منظور کاربردهای بعدی هم وجود دارد؛ همچنین امکان سوزاندن این رمز ارزها جهت کم شدن عرضه هم وجود دارد.

بهبود شرایط وام‌ها

معایبی که در گرفتن وام وجود دارد در دیفای ۲ برطرف می‌شوند. از جمله این معایب می‌توان به ریسک لیکوییدیشن و پرداخت بهره اشاره کرد.

مقایسه دیفای ۱ و دیفای ۲

در جدول زیر مقایسه‌ای کلی بین این دو اکوسیستم برای شما آماده کرده‌ایم.

 دیفای ۲دیفای ۱
ارتباط بین کاربرانارتباط قویبدون ارتباط
اکوسیستمسیستم نقدینگی DAOصرافی‌های مختلف DEX
طرح‌های تشویقیپاداش صد در صدیطرح‌های نه چندان جذاب
سیستم حاکمیتیسیستم در اختیار کاربران استدر اختیار جامعه و شرکت‌ها است
دیدگاهدیدگاه بدون محدودیت برای توسعهدیدگاه تکنولوژی یک طرفه و بدون نوآوری

دیفای ۲، فرصت پیشرفت برای بازار کریپتوکارنسی

پروژه DeFi 2 پتانسیل‌های زیادی دارد ولی هنوز بسیاری از آن‌ها در رمز ارزها لحاظ نمی‌شوند. پروژه‌های دیفای ۲ برای بسیاری از کاربران بازار کریتپوکارنسی نیز هنوز ابهاماتی دارند که توصیه می‌کنیم تا رفع ابهامات و آگاهی کامل از این پروژه‌ها، از آن‌ها استفاده نکنید. توکن هایی که از DeFi 2 پشتیبانی می‌کنند اغلب حاکمیتی هستند، این مسئله به تمرکززدایی نیز کمک می‌کند. با توجه به تمام توضیحاتی که دادیم، می‌توان انتظار داشت که پروژه دیفای ۲ به پیشرفت بازار کریپتوکارنسی کمک زیادی کند.

 سوالات متداول

دیفای ۲ چرا به وجود آمد؟

دیفای ۲ در جهت بهبود و افزایش کارایی ورژن قبلی آن یعنی دیفای ۱ به وجود آمد.

بزرگ‌ترین مشکل دیفای ۱ چیست؟

عدم مقیاس‌پذیری بزرگ‌ترین معضل دیفای ۱ است که دیفای ۲ آن را به صورت کلی رفع می‌کند.

چرا دیفای ۲ مهم است؟

دیفای ۲ نگاهی نوآورانه و رو به جلو دارد. همچنین حاکمیت کلی این ورژن به دست کاربرانش است که توسعه این اکوسیستم را تضمین می‌کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا