مقالات ارز دیجیتال

عرضه اولیه دیفای چیست؟ نحوه شرکت در عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO)

عرضه اولیه دیفای (IDO) نوعی عرضه ارز دیجیتال است که در صرافی غیرمتمرکز (DEX) صورت می‌گیرد. نقشه اصلی در فرایند IDO بر عهده استخرهای نقدینگی یا LP است که پس از فروش نقدینگی ایجاد می‌کند. یک IDO معمولی به کاربران این امکان را می‌دهد که در ازای توکن‌های جدید در طول رویداد تولید توکن، وجوه خود را قفل کنند. سپس برخی از وجوه جمع‌آوری‌شده با توکن جدید به یک LP اضافه می‌شوند تا بعداً به پروژه بازگردانده شوند. دیفای (Defi) یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای کریپتو است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: دیفای چیست؟

عرضه اولیه دیفای که روشی ساده و ارزان برای توزیع توکن‌های پروژه‌ها است، مدتی است به وجود آمده، اما هنوز در حال تکامل و ارائه مدل‌های جدیدی همچون عرضه اولیه مزرعه (IFO) است. 

کسانی که مایلند به یک عرضه اولیه دیفای وارد شوند، به کیف پول متامسک و مقداری ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه تراکنش و اشتراک نیاز دارند. در ادامه باید ضمن تحقیق در مورد پروژه، نگاه دقیق به ساختار IDO  و تیم پروژه و توکونومیک، اقدام به سرمایه‌گذاری مطمئن از طریق DEX کنند.

عرضه اولیه دیفای (IDO) 

ازآنجایی‌که خرید توکن به قیمت زمان راه‌اندازی آن برای سرمایه‌گذاران بسیار ارزشمند است، عرضه اولیه توکن فرصتی هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. البته این‌همه داستان نیست؛ اگر به عرضه اولیه کوین (ICO) در شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۷ نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که پروژه‌های کلاهبرداری زیادی موجب ضرر سرمایه‌گذاران زیادی شده است.

پس از آن جامعه کریپتو روش‌های جایگزین ارائه توکن، از جمله عرضه اولیه صرافی (IEO)، عرضه اولیه دیفای (IDO) و ارائه توکن امنیتی STO را توسعه دادند. IDOها به یک انتخاب محبوب تبدیل شده‌اند، اما بیایید ببینیم چه تفاوتی با ICOها دارند و آیا استفاده از آن‌ها برای سرمایه‌گذاران امن‌تر است؟

عرضه اولیه کوین (ICO) چیست؟

عرضه اولیه کوین، روشی برای جذب سرمایه است که به‌وسیله آن یک پروژه یا کسب‌وکار نوپا،ارز دیجیتال جدیدی را برای فروش عرضه می‌کند. روش‌های تأمین مالی جمعی می‌تواند متفاوت باشد، مانند استفاده از یک پلتفرم صرافی متمرکز برای مدیریت فرایند (IEO)، کار با یک تنظیم‌کننده مالی محلی (STO)، یا انجام آن به‌تنهایی (ICO). برخی از سرمایه‌گذاران این کوین‌ها را برای مصارف خود خریداری می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر این کار را برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

تفاوت های عرضه اولیه دیفای، سکه و صرافی

تفاوت عرضه اولیه دیفای و کوین

روش‌های مورداستفاده در ICO و IDO کاملاً متفاوت هستند، حتی اگر نتایج عمدتاً یکسان باشند. در اینجا یک توضیح اجمالی درمورد تفاوت ICO و IDO ارائه می‌دهیم:

فرایند بررسی:

فرایند بررسی پروژه IDO بر عهده DEX است؛ اما پروژه ICO بررسی نمی‌شود، زیرا پروژه فروش را خودش اجرا می‌کند.

جذب سرمایه:

در پروژه IDO، وجوه سرمایه‌گذاران را  DEX مدیریت می‌کند؛ اما در پروژه ICO، خود این پروژه وجوه سرمایه‌گذاران را مدیریت می‌کند.

قراردادهای هوشمند:

در پروژه IDO، قراردادهای هوشمند را DEX ایجاد و اجرا می‌کند؛ اما در پروژه ICO، خود این پروژه قراردادهای هوشمند را ایجاد و اجرا می‌کند.

لیست شدن توکن:

در پروژه IDO، استخرهای نقدینگی در DEX باز می‌شوند و در پروژه ICO، پروژه باید یک صرافی را پیدا کند تا در آن لیست شود.

روش کار عرضه اولیه دیفای (IDO)

عرضه اولیه دیفای (IDO) برای تسهیل فروش توکن خود از یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) استفاده می‌کند. یک پروژه ارز دیجیتال توکن‌های خود را در اختیار DEX قرار می‌دهد، کاربران وجوه خود را از طریق پلتفرم، سپرده‌گذاری و تضمین می‌کنند و DEX توزیع و انتقال نهایی را تکمیل می‌کند. این فرایندها خودکار هستند و از طریق قراردادهای هوشمند روی بلاکچین انجام می‌شوند.

روش کار عرضه اولیه دیفای

قوانین و مراحل عرضه اولیه دیفای به صرافی غیرمتمرکزی که مجری عرضه است بستگی دارد، اما چند روش رایج وجود دارد:

  1. پس از یک فرایند بررسی، یک پروژه برای اجرای یک IDO بر روی یک DEX پذیرفته می‌شود. آنها بخشی از توکن‌ها را با قیمت ثابت عرضه می‌کنند و کاربران در ازای این توکن‌ها، وجوه خود را قفل می‌کنند. سرمایه‌گذاران توکن‌ها را بعداً در طی رویداد تولید توکن (TGE) دریافت خواهند کرد.
  2. معمولاً یک لیست انتظار از سرمایه‌گذاران وجود دارد. برای پیوستن به این لیست ممکن است مجبور شوید کارهای بازاریابی را تکمیل کنید یا به‌سادگی آدرس کیف پول خود را ارائه دهید.
  3. برخی از وجوه جمع‌آوری‌شده برای ایجاد یک استخر نقدینگی با توکن پروژه استفاده می‌شود. مابقی بودجه در اختیار تیم قرار می‌گیرد. سپس سرمایه‌گذاران می‌توانند توکن را پس از TGE معامله کنند. به طور معمول، نقدینگی ارائه شده برای مدت معینی قفل می‌شود.
  4. در TGE، توکن‌ها به کاربر منتقل می‌شوند و استخرهای نقدینگی برای معامله باز می‌شود.

ورود و شرکت در عرضه اولیه صرافی غیر متمرکز

پیشنهاد شرکت در عرضه اولیه

برای ورود به یک IDO، به یک کیف پول رمزنگاری نیاز دارید که بتواند به برنامه‌های کاربردی مانند MetaMask یا Binance Chain Wallet متصل شود. همچنین برای خرید توکن‌ها و پرداخت هزینه تراکنش‌ها به مقداری ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت. رمزارزی که به آن نیاز دارید بستگی به فروش دارد و حتی اگر در یک IFO (عرضه اولیه مزرعه) شرکت می‌کنید، می‌تواند توکن‌های LP باشد.

کیف پول بایننس در عرضه اولیه دیفای

بعد از اینکه کیف پول خود را آماده کردید، باید با استفاده از دکمه اتصال که معمولاً در گوشه سمت راست بالا یافت می‌شود، به IDO DApp متصل شوید.

اکنون دستورالعمل‌های خاصی در مورد نحوه قفل‌کردن وجوه خود در آماده‌سازی برای فرایند تولید توکن به شما داده می‌شود. اطمینان حاصل کنید که وجوه کافی برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های خود را نیز دارید. در بیشتر موارد، پس از اتمام دوره اشتراک، توکن‌ها به کیف پول شما منتقل می‌شوند. بااین‌حال، برخی از عرضه‌ها ممکن است توکن‌های جدید شما را برای مدت معینی قفل یا به اشتراک بگذارند. قبل از شرکت در IDO حتماً جزئیات را مطالعه کنید.

پرطرفدارترین لانچ پدهای عرضه اولیه دیفای

لانچ پدهای پرطرفدار ido

تعداد زیادی DEX در میان بلاکچین‌های مختلف وجود دارد که خدمات عرضه اولیه دیفای (IDO) ارائه می‌دهند. یک راه ساده برای جستجو در میان آنها، از طریق فهرست CoinGecko کوین‌های برتر لانچ پد بر اساس سرمایه بازار است. هر DEX که سکه مخصوص به خود را داشته باشد که تقریباً همه آنها دارند، در لیست موجود است. بااین‌حال، فراموش نکنید که ارزش بازار بزرگ لزوماً به این معنی نیست که DEX قابل‌اطمینان یا قابل‌اعتماد است. قبل از انتخاب یک DEX برای استفاده در یک IDO، باید از این اطلاعات همراه با سایر اصول اساسی استفاده کنید.

نحوه تشخیص یک عرضه اولیه دیفای 

اولین جایی که می‌توان یک عرضه اولیه دیفای (IDO) را پیدا کرد، از خود پروژه است. درگیرشدن با جامعه پروژه و دنبال‌کردن کانال‌های رسانه‌های اجتماعی آن‌ها، راه خوبی برای شروع است. همچنین می‌توانید DEXها را بررسی کنید تا لیست IDOهای آینده آن‌ها مانند PancakeSwap یا DODO را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید یک نمای کلی از همه IDO‌های آینده داشته باشید، کوین مارکت کپ (https://coinmarketcap.com) فهرستی از عرضه‌های اولیه دیفای را برای مشاهده در دسترس قرار داده است. همه اینها IDO نخواهند بود، اما CoinMarketCap به‌وضوح مشخص می‌کند که کدامشان امکان این اتفاق را دارند.

نکات ایمنی در فرایند عرضه اولیه دیفای 

با ترکیبی از سهولت استفاده، مقرون‌به‌صرفه بودن و دسترسی، IDOها به یک مدل استاندارد جمع‌آوری سرمایه برای بسیاری از پروژه‌های جدید در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. در واقع، ارائه توکن به‌خودی‌خود به یک صنعت تبدیل شده است. بخش بزرگی از موفقیت در یک عرضه اولیه دیفای (IDO) انتخاب پروژه مناسب است. برای این امر، هیچ‌چیز بهتر از تحقیقات خوب و دقیق در فضای کریپتو نیست.

درست مانند هر سرمایه‌گذاری، نکات ساده و کاربردی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تاحدامکان خود را در فرایند عرضه اولیه دیفای (IDO) ایمن کنید:

  •  برای اشتراک در عرضه اولیه دیفای (IDO) از لینک صحیح استفاده کنید.
  •  از لانچ پد DEX مطمئن استفاده کنید.
  • در مورد پروژه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید تحقیق کنید.
  • شرایط و مقررات عرضه اولیه دیفای (IDO) را بررسی کنید.
  • فقط روی چیزی که توانایی ازدست‌دادن آن را دارید، سرمایه‌گذاری کنید.

مزایا و معایب عرضه اولیه دیفای 

با گذشت زمان، عرضه‌های توکن عمدتاً برای سرمایه‌گذاران منصفانه‌تر و امن‌تر شده‌اند. IDOها دارای مزایای مشخصی هستند که از این موضوع پشتیبانی می‌کند:

مزایای عرضه اولیه دیفای

۱. نیازی نیست مستقیماً با یک پروژه سروکار داشته باشید و به قرارداد هوشمند آن‌ها اعتماد کنید. یک پلتفرم IDO قابل‌اعتماد چندین فروش موفقیت‌آمیز را به پایان خواهد رساند. اگر قراردادهای هوشمند یکسان هستند، می‌توانید به پیشنهاد اعتماد کنید.

۲. نقدینگی فورا پس از فروش ارائه می‌شود. IDOها برخی از وجوه جمع‌آوری‌شده در استخرهای نقدینگی را برای ایجاد بازار نقدینگی پس از فروش، قفل می‌کنند. این امر به کاهش نوسانات کمک می‌کند.

۳. نیازی به ثبت‌نام نیست برای شرکت در فروش فقط به یک کیف پول ارز دیجیتال و سرمایه نیاز دارید و به اطلاعات شخصی نیازی ندارید. این باعث می‌شود که آن را برای همه نوع کاربر باز کند. بااین‌حال، فقدان فرایندهای KYC (احراز هویت) یا AML (اقدامات ضد پولشویی) نیز می‌تواند به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در نظر گرفته شود.

۴. IDOها مقرون‌به‌صرفه و برای پروژه‌ها در دسترس هستند. معمولاً برای یک پروژه کوچک و کمتر شناخته شده، راه‌اندازی توکن خود از طریق یک DEX نسبت به یک صرافی متمرکز و بزرگ ساده‌تر و ارزان‌تر است.

۵. IDOها اغلب اقدامات ضد نهنگ دارند، به این معنی که هیچ سرمایه‌گذاری به‌تنهایی نمی‌تواند تعداد زیادی توکن خریداری کند.

برخی از نقاط قوت IDO، نقاط ضعفشان نیز هستند. این مشکلات عمدتاً از جنبه‌های غیرمتمرکز و ناشناس یک IDO سرچشمه می‌گیرند. در ادامه به بررسی نقاط ضعف عرضه اولیه دیفای می‌پردازیم:

معایب عرضه اولیه دیفای
  1. بدون KYC یا AML: سرمایه‌گذاران و پروژه‌ها زمانی که بررسی‌های مناسب انجام شود محافظت می‌شوند. این اقدامات به جلوگیری از پول‌شویی و فرار از تحریم‌های اقتصادی کمک می‌کند. برای مثال، اگر یک توکن به‌عنوان یک پوشش امن در نظر گرفته شود، برخی از کشورها ممکن است به طور قانونی در یک IDO شرکت نکنند.
  2. دقت کمتر پروژه‌ها: توزیع توکن خود از طریق یک فرایند عرضه اولیه دیفای (IDO) برای یک پروژه نامعتبر بسیار ساده‌تر از این است که از طریق یک IEO با یک مبادله بزرگ و تنظیم شده انجام شود.

چه آینده‌ای در انتظار مدل عرضه اولیه دیفای است؟

بررسی آینده عرضه اولیه دیفای (IDO)

درحالی‌که مدل بالا یک عرضه اولیه دیفای (IDO) معمولی است، عرضه‌های توکن همیشه در حال تغییر است. به‌عنوان‌مثال، ما مدل عرضه اولیه مزرعه یا  IFO) Iitial Farm Offering) را داریم که محبوبیت فزاینده‌ای دارد. سخت است که بگوییم آیا می‌توان آن را یک IDO سنتی نامید یا خیر، اما به همان مفاهیم اصلی بستگی دارد: استخرهای نقدینگی و صرافی‌های غیرمتمرکز.

سرمایه‌گذاران به‌جای قفل‌کردن مستقیم توکن‌های خود، ابتدا باید در استخرهای نقدینگی سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) سهام داشته باشند تا توکن‌های LP را به دست آورند. به‌عنوان‌مثال، پروژه‌ای که می‌خواهد توکن خود را برای BNB در یک IFO در PancakeSwap بفروشد، سرمایه‌گذاران را ملزم می‌کند که سهام BNB و CAKE را در BNB-CAKE LP داشته باشند.

سپس توکن‌های BNB-CAKE LP برای توکن‌های جدید قفل می‌شوند و BNB را در زمانی که CAKE می‌سوزد، دریافت می‌کند. تعداد توکن‌هایی که دریافت می‌کنید به تعداد شرکت‌کنندگان در فروش بستگی دارد و هرگونه وجوه اضافی به شما بازگردانده می‌شود. حتی ممکن است اقداماتی برای عادلانه‌تر کردن سهم سرمایه‌گذاران کوچک از عرضه اولیه دیفای، مانند ویژگی‌های فروش پایه و فروش نامحدود در آینده PancakeSwap IFO وجود داشته باشد.

یکی دیگر از تغییرات احتمالی IDO ممکن است الزام فرایندهای احراز هویت یا KYC و جلوگیری از پول‌شویی یا همان AML باشد. رگولاتورهای مالی در سراسر جهان علاقه بیشتری به DeFi و وضعیت نظارتی آن دارند. AML و KYC اکنون برای صرافی‌های متمرکز استاندارد هستند و DEXها نیز ممکن است در آینده مشمول قوانین مشابهی باشند.

عرضه اولیه دیفای (IDO) چگونه کار می‌کند؟

IDO از صرافی غیرمتمرکز (DEX) برای تسهیل فروش توکن استفاده می‌کند. یک پروژه رمزنگاری توکن‌های خود را در اختیار DEX قرار می‌دهد، کاربران وجوه خود را از طریق پلتفرم قفل می کنند و DEX توزیع و انتقال نهایی را تکمیل می‌کند.

برای ورود به یک عرضه اولیه دیفای به چه نیاز است و چه باید کرد؟

به یک کیف پول متامسک و مقداری ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه پرداخت تراکنش و اشتراک نیاز دارید. ضمن تحقیق در مورد پروژه از جمله نگاه دقیق به ساختار IDO و تیم پروژه و توکونومیک، اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

مزایای عرضه اولیه دیفای (IDO) چیست؟

نیازی نیست مستقیماً با یک پروژه سروکار داشته باشید و به قراردادهای هوشمند آن‌ها اعتماد کنید. نقدینگی فوری پس از فروش ارائه می‌شود. همچنین IDOها مقرون‌به‌صرفه و برای پروژه‌های نوپا در دسترس هستند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا