Defi

بهترین پروژه های دیفای ۲۰۲۲ که حسابی سروصدا کرده اند

با ظهور بخش DeFi صنعت رمزارزها هم دستخوش تغییراتی جدی شد. امروزه سرمایه‌گذاران با ورود به پروژه‌ دیفای، نه تنها می‌توانند وجوه خود را هولد کنند، بلکه از طریق قابلیت‌هایی مانند ییلد فارمینگ، توکن‌های وثیقه‌ای و صرافی‌های غیرمتمرکز با مختصات جدیدی در این بازار رو به توسعه آشنا می‌شوند. از این رو، در ادامه این مقاله قصد داریم بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲ را به شما همراهان معرفی کنیم.

DeFi چیست؟

مفهوم دیفای

پیش از اینکه به معرفی بهترین پروژه های دیفای بپردازیم، باید بدانیم DeFi چیست؟ دیفای مخفف عبارت Decentralized Finance (فایننس غیرمتمرکز) است که به ورود قابلیت‌های امور مالی سنتی به فضای کریپتو دلالت دارد. این کار با جداسازی خدمات مالی مختلف و غیرمتمرکز کردن آنها انجام می‌شود.

به طور خاص این بخش، خدمات ارزی مانند وام، استقراض، کسب سود و معامله دارایی را از طریق قراردادهای هوشمند به ارمغان می‌آورد. به همین دلیل اغلب گفته می‌شود که DeFi تا حدودی مانند بانکداری سنتی عمل می‌کند. پروژه‌های دیفای معمولاً به داده‌ها و زیرساخت‌هایی مانند ابزارهای مدیریت دارایی، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، زیرساخت‌های مالی و … اشاره می‌کنند. اگرچه سرمایه‌گذاری و استفاده از پروژه‌های دیفای با ریسک‌هایی همراه است، اما با گذشت زمان، آنها بهینه شده و با اقتصاد توکنی (tokenomics) بهتر و زیرساخت‌های ایمن‌تر ظاهر می‌شوند.

بهترین پروژه های دیفای در سال ۲۰۲۲

در ادامه به معرفی و بررسی دقیق برترین پروژه‌های دیفای سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم تا شما نیز گزینه‌های انتخابی خود را برای سرمایه‌گذاری بشناسید.

۱. پروژه چین لینک (Chinlink)

چین لینک

بسیاری از برنامه‌های کاربردی در فضای کریپتو برای تعامل با داده‌های دنیای واقعی به اوراکل نیاز دارند و چین لیک رهبر بلامنازع اوراکل هاست. این پروژه مجموعه‌ا‌ی از داده غیرمتمرکز را از طریق از اوراکل‌ها و قراردادهای هوشمند ارائه می‌کند. پروژه چین لینک از سال ۲۰۱۹، به طور تصاعدی توسعه یافت و بیش از ۷۵ فید قیمتی برای ۳۰۰ قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز ارائه کرد. همچنین چین لینک به عنوان یک پروژه توسعه یافته به سایر طرح‌های ارز دیجیتال که برای این اکوسیستم مفیدند، کمک مالی می‌کند. 

در فضای دیفای، چین لینک با تسهیل پروژه‌های دیگر به کمک اوراکل‌های خود برای اطمینان از عملکرد آنها، تاثیر قابل توجهی دارد. چند نمونه از پروژه های دیفای که از اوراکل‌های چین لینک استفاده می‌کنند عبارتند از:

  • Synthetic
  • AAVE
  • KyberSwap

چین لینک همچنین دارای یک توکن بومی به نام لینک (LINK) است که بر بستر شبکه اتریوم (ERC-20) ساخته شده و برای پرداخت پاداش به نودهای این شبکه در ازای داده‌هایی که به بلاکچین اتریوم و سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند ارائه می‌دهند، استفاده می‌شود. موارد استفاده از توکن لینک عبارتند از:

  • استفاده در قراردادهای هوشمند
  • کارمزد شبکه
  • استیکینگ

۲. پروژه رن (Ren)

پروژه دیفای رن

REN یک پروتکل معاملاتی غیرمتمرکز است که به کاربران کریپتو امکان انتقال هر توکنی را بین سایر بلاکچین‌ها می‌دهد. این راهکار تبادل بین زنجیره‌ای رن، مشابه توکن‌های مصنوعی یا رپد توکن (wrapped token) نیست، بلکه نقدینگی را با قراردادهای هوشمند از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگر منتقل می‌کند.

هرچند در مفهوم، renBTC تشابهاتی با wBTC دارد. اما تفاوت آنها در این واقعیت است که بر خلاف wBTC که در آن بیتکوین در شبکه‌ای از نودهای غیرمتمرکز به نام «دارک نود» نگهداری می‌شود؛ در REN توسط کد اداره می‌شود. از آنجایی که پروتکل REN مانند یک ربات عمل می‌کند، کاربران می‌توانند هر تعداد درخواستی را که بخواهند، در هر زمان ارسال کنند.

ماشین مجازی رن (Ren VM) را می‌توان در بسیاری از پروژه‌های دیفای به منظور تامین نقدینگی آنها ادغام کرد. تاثیر Ren VM در مورد دارندگان بیت کوین قابل توجه است و به افرادی که بیت کوین دارند اجازه می‌دهد وجوه خود را به پروتکل‌های اعطای وام داده و از این راه سود کسب کنند.

نودها در ارز دیجیتالی که از طریق RenVM مبادله می‌شود، کارمزد دریافت می‌کنند. کاربران برای راه‌اندازی یک نود، نیاز به داشتن ۱۰۰ هزار REN دارند.

۳. پروژه میکر (Maker)

پروژه میکر

میکر یکی از اولین پروژه‌های دیفای است که سعی در ساخت محصولات مالی غیرمتمرکز در بلاکچین‌های دارای قرارداد هوشمند دارد و شامل دو بخش است: 

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (MakerDAO) ؛ پلتفرم نرم‌افزاری (Maker Protocol). میکر به دنبال ایجاد سیستمی برای اعطای وام و تراکنش‌های همتا به همتا است که بسیاری از ویژگی‌های بیت کوین مانند مقاومت در برابر سانسور را حفظ و در عین حال ثبات نسبی ارزهای فیات مانند دلار آمریکا را داشته باشد. برای این منظور میکر از یک مدل دو توکنه بهره می‌برد: 

  • استیبل کوین دای (DAI) که با نوسانات نسبتاً  کم، پیوندی نزدیک با دلار آمریکا دارد 
  • ارز میکر (MKR) که برای پرداخت‌های حاکمیتی

تفاوت اصلی DAI و سایر استیبل کوین‌‌ها این است که دای کاملاً غیرمتمرکز است و توسط صدها پروژه DApp و دیفای یکپارچه شده است. همچنین، یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز برای اطمینان از تثبیت قیمت این استیبل کوین، آن وثیقه می‌کند. علاوه بر این فرآیند صدور دای توسط یک نهاد متمرکز مدیریت نمی‌شود و هر فرد تنها در ازای وثیقه خود می‌تواند توکن دای را منتشر کند.

موارد استفاده توکن دای عبارتند از:

  • تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اتریوم و پروژه های DeFi
  • تامین نقدینگی پروتکل های مختلف
  • وثیقه‌گذاری در اکوسیستم‌های DeFi

موارد استفاده توکن MKR عبارتند از:

  • حاکمیت
  • پرداخت کارمزد
  • استیکینگ
  • اصلاح ساختار مالی

۴. پروژه آوالانچ (Avalanche)

پروژه دیفای آوالانچ

آوالانچ (Avalanche) یک پلتفرم قرارداد هوشمند قابل تعامل است که برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های فایننس غیرمتمرکز، دارایی‌‌های مالی و سایر خدمات استفاده می‌شود. این پلتفرم از ماشین مجازی اتریوم و همچنین قابلیت‌های شاردینگ، برنامه نویسی در سطح شبکه و توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کند. به گفته توسعه‌دهندگان لابراتوار آوه، آوالانچ اولین شبکه قرارداد هوشمند است که به صورت استاندارد در کمتر از یک ثانیه تراکنش‌ها را تایید می‌کند.

این پلتفرم از پروتکل اجماع اثبات سهام برای ارائه شبکه‌هایی که در آن دارایی‌های غیرمتمرکز معامله و کاربران تراکنش‌های فرعی را تایید می‌کنند، استفاده می‌کند. توکن AVX ارز بومی پروژه آوالانچ است که در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • انگیزه‌ای برای ایمنی شبکه
  • پرداخت کارمزد
  • استیکینگ 
  • یک ارز پایه بین چندین بلاکچین مستقر در آوالانچ

۵. پروژه یونی سواپ (uniswap)

پروژه یونی سواپ

از یونی سواپ (uniswap) به عنوان رهبر فعلی در فضای صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال یاد می‌شود. این صرافی در سال ۲۰۱۷ توسط هیدن آدامز (Hayden Adams) بر بستر شبکه اتریوم ساخته شد.

این پروتکل معاملاتی به عنوان یک بازارساز خودکار درون زنجیره‌ای عمل می‌کند که می‌تواند قیمت یک ارز دیجیتال را بر اساس نسبت دو ارز دیجیتال در یک استخر نقدینگی تعیین کند. یونی سواپ امکان معامله و تبدیل توکن‌های مختلف DeFi و همچنین توکن‌های تامین کنندگان نقدینگی (LP) را فراهم می‌کند. حتی اگر توکن ERC20 خود را در لیست آن پیدا نکردید، با داشتن آدرس قرارداد هوشمند آن می‌توانید یک جفت معاملاتی ایجاد و آن را با سایر رمزارزها معامله کنید. کاربران علاوه بر معامله توکن، با تامین نقدینگی در استخرهای موجود یا ایجاد استخرهای جدید، پاداش می‌گیرند. این پاداش در قالب توکن UNI که ارز بومی این پروژه دیفای است پرداخت می‌شود. کاربردهای UNI عبارتد از:

  • حاکمیت درون زنجیره‌ای
  • استیکینگ در استخرها
  • پاداش استیکینگ و تامین نقدینگی در استخرها

۶. پروژه آزموسیس (Osmosis) 

پروژه آزموسیس

آزموسیس (Osmosis) یک صرافی غیرمتمرکز و یک بازارساز خودکار است که بر اساس کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) کازماس ساخته شده است. این پلتفرم مبتنی بر یک بلاکچین اثبات سهام است و با استفاده از قابلیت بین زنجیره‌ای (IBC)، تراکنش‌هایی بین بلاکچین‌های مختلف انجام می‌دهد.  اکوسیستم کازماس بر پایه معماری بلاکچین، به عنوان اپلیکیشن غیرمتمرکز عمل می‌کند؛ بدین معنا که آزموسیس بلاکچینی متصل به هاب کازمس و در عین حال یک صرافی غیرمتمرکز است.

آزموسیس به کمک IBC، به کل اکوسیستم زنجیره‌های کازموس و بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های بومی آن متصل است. این پلتفرم امکان ایجاد استخرهای نقدینگی با پارامترهای منحصر به فرد را به کاربران می‌دهد. به عنوان مثال در استخرهای نقدینگی مرسوم باید دو توکن با نسبت برابر را اضافه کنید؛ اما در این پروژه دیفای می‌توان استخرهایی با چند نسبت‌ ایجاد کرد.

 توکن حاکمیتی آزموسیس OSMO نام دارد که به هولدرهای آن اجازه داده همزمان در استیکینگ و استخراج نقدینگی شرکت کنند. موارد استفاده توکن OSMO عبارتند از:

  • حاکمیت درون زنجیره‌ای
  • استیکینگ در استخرها
  • اعطای پاداش

۷. پروژه فرکس (Frax)

پروژه دیفای فرکس

فرکس (Frax) یک سیستم استیبل کوین الگوریتمی متن باز درون زنجیره‌ای با هدف ارائه یک پول دیجیتال بسیار مقیاس‌پذیر، غیرمتمرکز و الگوریتمی است. این پروتکل در حال حاضر بر بستر اتریوم ساخته شده و امکان پیاده‌سازی بین زنجیره‌ای را در آینده فراهم می‌کند.

در این پروتکل دو توکن وجود دارد. توکن FRAX که یک استیبل کوین منحصر به فرد ۱ دلاری است که قیمت آن از طریق وثیقه و الگوریتم‌های برنامه نویسی شده تثبیت می‌شود. توکن FXS که یک ارز حاکمیتی برای پرداخت کارمزدها، حق مالکیت و جمع آوری ارزش مازاد وثیقه است.

کاربرد توکن FRAX عبارت است از:

  • تامین نقدینگی برای پروتکل های مختلف
  • وثیقه‌گذاری در اکوسیستم‌های DeFi
  • استفاده در پروتکل‌های اعطا و دریافت وام

در مورد FXS، این توکن دارای کاربردهای زیر است:

  • حاکمیت
  • تخصیص کارمزد
  • اصلاح ساختار مالی

۸. پروژه پنکیک سواپ (PancakeSwap) 

پروژه دیفای پنکیک سواپ

پنکیک سواپ (PancakeSwap) یک بازارساز خودکار و صرافی غیرمتمرکز در زنجیره هوشمند بایننس است. این پلتفرم در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و در مدت زمان کوتاهی، میانگین حجم معاملات روزانه آن به حدود ۷۰۰ میلیون دلار رسید. در حقیقت پنکیک سواپ، مشابه یونی سواپ اما با چند ویژگی جدید است: 

  • ییلد فارمینگ که در آن می‌توانید با  ارائه‌ نقدینگی، توکن کیک پاداش بگیرید و یا با استیک کردن توکن کیک خود، کیک یا سایر توکن‌های BEP20 را دریافت کنید.
  • بلیط بخت آزمایی
  • بازار حراج برای NFT های مختلف
  • پیشنهاد اولیه فارم
  • گیمیفیکیشن (Gamification) از طریق استفاده از تیم‌های اجتماعی، لیدر بورد (leader boards)، تسک‌های مختلف و دستاوردها

توکن بومی این پلتفرم کیک (Cake) نام دارد که برای اهداف مختلفی مانند فارمینگ بهره، استیکینگ، شرکت در قرعه‎‌کشی و رای‌گیری در مورد پیشنهادات مربوط به پنکیک سواپ استفاده می‌شود.

۱۰. پروژه یوما (ٰUMA)

پروژه دیفای یوما

پروژه دیفای UMA مخفف Universal Market Access به معنای دسترسی به بازار جهانی است که برای ایجاد مشتقات مصنوعی برای هر چیزی که دارای قیمت در این دنیاست، استفاده می‌شود. به عبارتی ما توسط این پروتکل می‌توانیم دارایی‌های حقیقی خود را با یکدیگر معامله کنیم.  

این پروتکل به دو طرف معامله اجازه می‌دهد با ساخت یک قرارداد هوشمند، معامله خود را انجام دهند و با این کار نیاز به کارگزاری، بازار بورس یا صرافی را از بین می‌برد. قرارداد هوشمند «خود اجرا شونده» به طور خودکار حاشیه سود طرفین را تنظیم و معاملات را ضمانت می‌کند. همچنین یوما با کاهش استفاده از فیدهای قیمت اوراکل‌های خارج از زنجیره، خود را از خطر دستکاری اوراکل که در بسیاری از پروتکل های دیفای مشاهده می‌شود، مصون میدارد.

توکن بومی این پروژه دیفای، UMA نام دارد که  از استاندارد ERC-20 اتریوم استفاده می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد توکن‌های مصنوعی و قراردادهای مشتقه خود را توسط آن ایجاد کنند.

۱۱. پروژه فانتوم (Fantom)

پروژه فانتوم

فانتوم یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که در سال ۲۰۱۸ توسط دکتر آن بی انگ ایک (Ahn Byung Ik)، دانشمند علوم کامپیوتر در کره‌جنوبی تاسیس شد. فانتوم خدمات دیفای را از طریق الگوریتم اجماع گراف جهت دار غیر مدور (DAG) به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد که با هدف دستیابی به مقیاس‌پذیری تقریبا بی‌نهایت و انجام تراکنش‌های فوری با هزینه نزدیک به صفر انجام می‌شود! در حقیقت ماموریت پروژه فانتوم «سازگاری بین تمام نهادهای معاملاتی در سراسر جهان» است. یکی دیگر از تلاش‌های تیم توسعه‌دهنده فانتوم، ایجاد یک ماشین مجازی ایمن و دارای عملکرد بسیار بالا به منظور اجرای قراردادهای هوشمند است.

برخی ویژگیهای فانتوم عبارتند از:

  • یکپارچه‌سازی تمام Dappهای موجود  
  • یک سیستم اعطای پاداش استیکینگ
  • ارائه ابزارهای داخلی DeFi

توکن بومی این شبکه، FTM نام دارد که برای مواردی همچون حاکمیت، پرداخت‌ها و کارمزد شبکه استفاده می‌شود. FTM به عنوان توکن اصلی فانتوم، هم به صورت توکن ERC20 در اکوسیستم اتریوم و هم توکن BEP2 در اکوسیستم بایننس در دسترس است.

۱۲.پروژه کامپاند (Compound)

پروژه دیفای کامپاند

کامپاند (Compound) یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های DeFi است که به سرمایه‌گذاران فرصت‌های کسب سود و درآمد زایی با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در یک استخر نقدینگی را می‌دهد. در این پروژه دیفای، کاربران در ازای تامین نقدینگی، cToke (برای اترcETH) دریافت می‌کنند تا در آینده با بازخرید آنها سود دریافت کنند. این پروتکل همچنین امکان دریافت وام با سپرده‌گذاری وثیقه‌های رمزارزی را فراهم می کند و معادل ۵۰ تا ۷۵ درصد ارزش وثیقه وام می‌دهد.

توکن بومی این پلتفرم، COMP نام دارد که یک توکن حاکمیتی برای ارائه پیشنهاد، بحث و رای دادن به تغییرات این پروتکل است. موارد استفاده توکن COMP عبارتند از:

  • حاکمیت
  • پرداخت پاداش
  • استیکینگ
  • اعطا و دریافت وام

بهترین پروژه دیفای در سال ۲۰۲۲ از نظر شما کدام است؟

در سال ۲۰۲۲، ده‌ها پروژه با اقتصاد توکنی و قابلیت‌های شگفت‌انگیز معرفی شدند که ممکن است نام برخی از آنها را در آینده بیشتر بشنویم. ما در این مقاله تعدادی از بهترین پروژه های دیفای را برای معرفی قابلیت‌های آنها مرور کرده‌ایم. توجه داشته باشید پروژه های معرفی شده در این مقاله صرفاً بر اساس توفیق آنها در یک سال اخیر بوده‌اند و هرگز آنها را به‌عنوان یک مشاوره مالی در نظر نگیرید. بنابراین همیشه برای یافتن بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، چشمان خود را باز نگه داشته و بر اساس دانش و تحقیقات خود پیش بروید.

در پایان امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. هرگونه پرسش یا دیدگاهی در خصوص پروژه های دیفای و آینده آنها دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۶

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا