بلاکچینمقالات ارز دیجیتال

ساخت ارز دیجیتال؛ چگونه یک ارز دیجیتال بسازیم

در سال‌های اخیر بسیاری از استارت‌آپ‌ها از طریق ساخت رمزارز و فروش توکن در عرضه اولیه، موفق به جذب سرمایه زیادی شدند. اما برای ایجاد یک ارز دیجیتال کاملاً جدید، چه مراحل و شرایطی لازم است؟ در این مقاله به آموزش ساخت ارز دیجیتال پرداخته و در پایان، به برخی از سوالات رایج شما در این مورد پاسخ داده‌ایم. اگر به دنبال آشنایی با روند و اصول ساخت رمزارز هستید، مطالعه این مقاله می‌تواند شروع مناسبی برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: رمز ارز  چیست؟

چرا ارزهای دیجیتال جدید ایجاد می‌شوند؟

امروزه بیش از ۹ هزار نوع ارز دیجیتال در سایت coinmarketcap ثبت شده که این مقدار، از تعداد انواع ارزهای فیات در سراسر جهان بیشتر است. اما چرا روز به روز افراد بیشتری برای ساخت ارز دیجیتال ترغیب می‌شوند؟

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، برای مدت‌ها رقیب و همتایی نداشت؛ اما امروزه تقریبا در هر زمینه‌ای از اقتصاد، یک ارز دیجیتال جدید خودنمایی می‌کند. در واقع تنها پس از مدت کوتاهی از خلق بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، توسعه دهندگان دیگر نیز به فکر استفاده از این روش برای خلق توکن‌های جدید افتادند. در اثر همین تلاش‌ها، کارشناسانی مانند مهندس سابق گوگل، چارلی لی (Charlie Lee)، به ایجاد یک آلت کوین‌  به نام لایت کوین روی آورد. با این حال ساخت ارز دیجیتال به همین‌جا ختم نشد و به زودی تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال دیگر به‌ وجود آمدند. به‌ طور کلی، اصلی‌ترین علت ایجاد ارزهای دیجیتال جدید به موفقیت عظیم بیت کوین و تعدادی از آلت کوین‌ها مربوط می‌شود.

ایجاد رمزارز جدید
ایجاد رمزارز جدید

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از افراد به آموزش ساخت ارز دیجیتال روی آورده‌اند و برای ساخت آن تشویق شده‌اند، بازدهی بالای عرضه اولیه کوین است. بسیاری از ارزهای دیجیتال در عرضه اولیه خود موفقیت چشمگیری کسب کرده و باعث تشویق توسعه‌دهندگان به ادامه مسیر مشابهی شده‌اند.

همچنین برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارزهای دیجیتال، شرکت‌ها و افراد را به فکر ساخت رمزارز جدید انداخته است. به عنوان مثال امن و محرمانه بودن، عدم نیاز به نظارت یک نهاد مرکزی، شفاف بودن تراکنش‌ها، معاملات سریع و آسان بودن انتقال، از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال رمزنگاری شده برای سازمان‌ها است.

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال

بررسی تفاوت کوین و توکن

برخی از افراد به اشتباه توکن و کوین را به عنوان مترادف به کار می‌برند. در حالی که این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت دارند. مهم‌ترین چیزی که توکن را از کوین متمایز می‌کند، نداشتن بلاکچین مستقل است. توکن‌ها روی پلتفرم بلاکچین‌های دیگر ایجاد می‌شوند؛ اما کوین، بلاک چین مستقل خود را دارد. برای مثال زمانی که شما مقداری ارز اتریوم منتقل می‌کنید، رسید پرداخت به شبکه اتریوم می‌رود. این درحالی است که توکن‌ها بلاک چین خود را نداشته و روی بلاک‌چین‌های دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم کار می‌کنند.

یکی دیگر از موارد تفاوت کوین با توکن به کاربرد آن‌ها مربوط می‌شود. کوین‌ها برای خرید و فروش مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان شیوه‌ای از پرداخت به شمار می‌روند؛ در حالی که بیشتر توکن‌ها برای کاربرد در یک اپلیکیشن یا به عنوان یک دارایی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت کوین از مشهورترین کوین‌های بازار ارز دیجیتال هستند. تتر، چین لینک، دای و آوی نیز در دسته‌ توکن‌ها جای می‌گیرند. علاوه بر این، گونه محبوب دیگری در این دسته به نام توکن هواداری نیز وجود دارد. این دسته از توکن‌ها کاربردهای خاص خود را داشته و در کنار حفظ ارزش، مزایای دیگری را برای دارندگان خود به ارمغان می‌آورند.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم کوین و توکن این است که کوین را می‌توان استخراج کرد. برای مثال، شما می‌توانید بیت کوین را از طریق روش استخراج سنتی در الگوریتم اجماع اثبات کار استخراج کنید. همچنین، اگر به ساخت ارز دیجیتال علاقه دارید باید بدانید که ایجاد توکن‌ بسیار آسان‌تر از کوین است. برخی از شبکه‌ها مانند اتریوم قالب‌هایی را ارائه می‌کنند که در آن می‌توانید برای ساخت رمزارز، توکن‌های خود را ایجاد کرده و معامله را شروع کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا هر کسی که دانش فنی کمی دارد بتواند به‌راحتی وارد این بازار شود.

مقایسه ساخت کوین با ایجاد توکن

همان‌طور که اشاره شد، آموزش ساخت ارز دیجیتال از طریق ایجاد توکن بسیار ساده‌تر از ساخت کوین است. این روش می‌تواند برای افرادی که به‌تنهایی قصد ساخت ارز دیجیتال جدید دارند، بهترین انتخاب باشد. ساخت رمزارز با ایجاد توکن در یک بلاک چین معتبر می‌تواند شانس موفقیت پروژه را افزایش دهد. البته، این موضوع را هم در نظر داشته باشید که با ایجاد توکن نمی‌توان کنترل همه‌جانبه بر روی آن داشت؛ اما قابلیت‌هایی برای سفارشی سازی آن وجود دارد. برای ایجاد توکن می‌توانید از وب‌سایت‌ها و ابزارهای مختلف که در بلاک چین‌های معتبر در دسترس هستند استفاده کنید.

روند ساخت رمزارز با ایجاد کوین می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. برای این کار لازم است که یک انشعاب از یک بلاک چین در نظر گرفته و از آن به‌عنوان بستری برای ایجاد کوین استفاده کنید. از نمونه‌های معروف که از این طریق ساخته شده‌اند، می‌توان به بیت کوین کش اشاره کرد. با این حال ساخت رمزارز از این روش به دانش فنی و مهارت کدنویسی در بلاک چین نیاز دارد و می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد.

نکات و ترفندهای ساخت ارز دیجیتال

شما به عنوان یک توسعه دهنده لازم است در کنار آشنایی با روش ساخت ارز دیجیتال، با روش‌های ترویج و موفقیت‌آمیز کردن پروژه نیز آشنا باشید. ترفندهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای کسب موفقیت در مسیر ساخت ارز دیجیتال جدید موثر هستند:

انتخاب تیم توسعه‌دهنده مناسب

لازمه موفقیت در مسیر ساخت ارز دیجیتال، قدرت و مهارت اعضای تیم سازنده آن است. ارز دیجیتال جدید شما قرار است سالیان سال مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین هنگام ساخت رمزارز، اعضایی انتخاب کنید که توانایی مراقبت از آن در بلندمدت را داشته باشند. مراقبت از ارز دیجیتال شامل اصلاح باگ‌ها، نقض‌ها و مشکلات دیگر می‌شود. همچنین ارائه به‌روزسانی‌های مفید در بازه‌های زمانی معین، یکی دیگر از مسائلی است که اعضای تیم توسعه دهنده باید قابلیت انجام دادن آن را داشته باشند.

تبلیغ برای عرضه اولیه سکه (ICO)

قدرت تبلیغ را دست کم نگیرید! پس از انجام مراحل ساخت ارز دیجیتال،‌ از رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های مطبوعاتی، وبلاگ‌نویسی، بازاریابی ایمیلی و انواع روش‌های تبلیغات برای تبلیغ ارز دیجیتال خود استفاده کنید.

ایجاد یک جامعه قوی

با نگاهی به ارزهای دیجیتال‌ موفق مانند بیت کوین و اتریوم، می‌بینید که وجه اشتراک آنها داشتن جوامعی فعال و حمایتگر است. اگر می‌خواهید پروژه ساخت ارز دیجیتال به موفقیت بیانجامد، باید پس از ساخت رمزارز، از طریق راه‌های ارتباطی مختلف با اعضای جامعه ارتباط داشته باشید و به سوالات و دغدغه‌های آنها پاسخ دهید.

روشهای ساخت ارز دیجیتال

برای پاسخ به این سوال که چگونه ارز دیجیتال بسازیم چند روش وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

ایجاد ارز دیجیتال جدید از طریق ایجاد توکن

یکی از روش‌های ساخت ارز دیجیتال، ایجاد توکن است. همان‌طور که اشاره شد، توکن یک ارز دیجیتال است که بلاکچین مستقل خود را ندارد و در بستر یک بلاکچین دیگر ایجاد و راه‌اندازی شده است. به همین دلیل زمانی که یک توکن ایجاد می‌شود، نیازی به کار روی قواعد اجماع نیست.

ساخت رمزارز با ایجاد توکن برای توسعه‌دهندگان بلاکچینی مقرون به صرفه است؛ زیرا برای دستیابی به این هدف نیازی به هزینه‌های نجومی برای طراحی یک بلاکچین نخواهد بود. البته بسیاری از ارزهای دیجیتال در روزهای ابتدایی خود برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها روی یک بستر بلاکچین دیگر پیاده‌سازی می‌شوند؛ اما پس از آن بلوغ و توسعه یافتن، بستر بلاک چین اختصاصی خود را ارائه می‌کنند.

توکن را روی تمام پلتفرم‌های بلاکچینی که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، می‌توان ایجاد کرد. اتریوم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ایجاد توکن بوده و تا زمان نگارش این مقاله، میزبانی بیش از ۸۰٪ از توکن‌های بازار را بر عهده دارد. بایننس‌چین، ایاس، کازماس، تزوس و ترون از دیگر پلتفرم‌های رایج برای ساخت رمزارز با ایجاد توکن هستند.

زبان سالیدیتی، زبان برنامه‌نویسی اتریوم است. سالیدیتی از مفاهیمی استفاده می‌کند که در دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند php وجود دارد. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا بوده و تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موردنیاز برای یک نرم‌افزار بلاکچینی را در خود جای داده است.

زبان برنامه نویسی رمزارزها

ایجاد ارز دیجیتال از طریق کپی و تغییر بلاکچین‌های فعلی

یک روش دیگر برای ساخت ارز دیجیتال، استفاده از بلاکچین‌هایی است که به صورت متن باز (Open Source) موجود هستند. بلاکچین‌های متن باز پس از ساخته شدن، به همراه کدهای برنامه‌نویسی در اختیار عموم قرار می‌گیرند.

کدهای برنامه‌نویسی اتریوم و بیت کوین نیز متن باز بوده و هر کسی می‌تواند در پلتفرم‌هایی نظیر گیت‌هاب به این کدها دسترسی داشته باشد. بلاکچین‌های بسیار زیادی نظیر لایت کوین با الگوبرداری از این دو ارز دیجیتال راه‌اندازی شده‌اند.

ایجاد ارز دیجیتال از طریق ساخت بلاکچین جدید

سومین روش برای آموزش ساخت ارز دیجیتال، ساخت و طراحی شبکه است. در بلاکچین، داده‌ها در بلاک‌ ذخیره می‌شوند و یک زنجیره‌ به هم پیوسته‌ تشکیل می‌دهند. این ساختار یک سیستم ذخیره‌سازی تغییرناپذیر را به وجود می‌آورد. بلاک‌ها با استفاده از هش‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند.

مراحل ساخت رمزارز جدید

در صورتی که قصد ایجاد یک ارز دیجیتال کاملاً جدید را داشته باشید، نیاز به دانش فنی و یک نقشه راه برای رسیدن به این هدف خواهید داشت. خوشبختانه انجام این کار مراحل مشخصی داشته و افراد علاقه‌مند می‌توانند با دنبال کردن این قدم‌ها، به یک توسعه دهنده ارز دیجیتال تبدیل شوند.

در ادامه این بخش، مراحل ساخت ارز دیجیتال را به شما معرفی کرده و توضیح مختصری در مورد هر یک از این مراحل ارائه کرده‌ایم. البته توضیحات این بخش بیشتر به عنوان یک نقشه راه برای آغاز حرکت کاربرد دارند. در صورت نیاز می‌توانید با شروع کار خود، به مرور زمان اطلاعات بیشتری در مورد هر یک از این قدم‌ها به دست آورده و با پیش‌روی در این مسیر به هدف نهایی خود نزدیک‌‌تر شوید.

۱. سازوکار اجماع را انتخاب کنید

سازوکارهای اجماع، پروتکل‌هایی برای تأیید تراکنش‌های انجام‌ شده در بلاکچین بدون نیاز به شخص ثالث (واسطه) هستند. در حال حاضر روش اثبات کار و اثبات سهام، مشهورترین و ابتدایی‌ترین مکانیسم‌های اجماع بلاکچین هستند.

۲. پلتفرم بلاکچین را انتخاب کنید

سالیدیتی از زبان های محبوب برای ساخت ارز دیجیتال

انتخاب صحیح بستر بلاک چین بستگی به سازوکار اجماعی دارد که انتخاب کرده‌اید. هر یک از پلتفرم‌های زیر دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود نظیر سطح امنیت و سازوکار اجماع متفاوتی است. به عنوان مثال شبکه اتریوم از سازوکار مبتنی بر اجماع اثبات سهام (proof-of-stake) استفاده می‌کند. در این حالت دارندگان توکن می‌توانند با قفل کردن دارایی‌های خود، به ایجاد بلوک‌های جدید شبکه کمک کرده و پاداش دریافت کنند. همچنین پلتفرم Waves از مکانیسم اثبات سهام اجاره‌ای (LPoS) بهره می‌برد. در نهایت شما پس از انتخاب مکانزیم مورد نظر خود از میان گزینه‌های مختلف، نیازمند تحقیق در مورد شرایط هر یک از پلتفرم‌های بلاکچین خواهید بود. بهترین سیستم عامل‌های بلاکچین عبارتند از:

  • Ethereum
  • (Waves (WAVES
  • Hyperledger Fabric
  • NEM
  • IBM blockchain
  • (Nxt (NXT
  • HydraChain
  • BlockStarter
  • BigChainDB
  • EOS
  • Quorum
  • IOTA
  • CoinList
  • MultiChain
  • Openchain
  • Chain Core

۳. نودها را طراحی کنید

شما باید در مورد نحوه کار بلاکچین تصمیم بگیرید و نودها را بر اساس آن طراحی کنید. به عنوان مثال، انتخاب نوع مجوزها از بین گزینه‌های خصوصی و عمومی و همچنین تعیین نحوه میزبانی روی سیستم‌های تحت وب on-premises یا سیستم‌های ابری، جزو مواردی هستند که نیاز به تصمیم‌گیری‌های دقیق خواهند داشت.

۴. معماری بلاکچین را مشخص کنید

قبل از ساخت رمزارز مورد نظر، باید در مورد تمام جنبه‌ها مطمئن باشید؛ زیرا بعد از راه‌اندازی نمی‌توانید چندین پارامتر زنجیره بلوک را تغییر دهید. به عنوان مثال، شما باید مشخص کنید که بلاکچین از چه آدرسی برای دنبال کردن مبادلات رمزارزهای مختلف پیروی خواهد کرد.

۵. رابط کاربری را طراحی کنید

اگر رابط کاربری شما مناسب نباشد، پروژه‌ی ساخت رمزارز با شکست مواجه خواهد شد. شما باید اطمینان حاصل کنید که از جدیدترین ورژن سرورهای FTP، پایگاه داده‌ و غیره استفاده می‌کنید.

۶. یک توسعه دهنده بلاک چین استخدام کنید تا یک ارز دیجیتال برای شما ایجاد کند

شما می‌‎توانید با استخدام یک شرکت توسعه دهنده بلاک چین، کوین یا توکن جدید با ویژگی‌های سفارشی موردنظرتان ایجاد کنید. بسیاری از شرکت‌ها با دریافت هزینه ساخت ارز دیجیتال، سرویس‌های مربوطه را ارائه می‌دهند. در این بین برخی از این شرکت‌ها بلاک چین‌های سفارشی مشتریان را می‌سازند، در حالی که برخی دیگر از زیرساخت‌های بلاک چین موجود خود استفاده می‌کنند.

برخی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های ساخت ارز دیجیتال شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آمازون وب سرویس (Amazon Web Services)
  • بلاک استریم (Block Stream)
  • چین زیلا (Chainzilla)
  • چین میکرز (ChainMakers)
  • لی وی هرتز (Leewayhertz)
  • مایکروسافت آژور (Microsoft Azure)
  • آی بی ام بلاک چین (AMB blockchain)

مزایا و معایب ساخت ارز دیجیتال جدید

یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت ارز دیجیتال جدید امکان سفارشی‌سازی تمام ویژگی‌های مورد نیاز آن است. همچنین ساخت ارز دیجیتال به صورت کامل به شما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درمورد فناوری بلاک چین به‌دست آورید و این اطلاعات را در معاملات و فعالیت‌های دیگر مربوط به ارزهای دیجیتال به‌کار بگیرید.

اما اگر برای این کار مصمم هستید، نباید زمان و هزینه‌های مورد نیاز برای آن را دست کم بگیرید. همچنین ساخت ارز دیجیتال به دانش فنی زیادی نیاز دارد. این مسئله به طور ویژه در ارائه وایت پیپر نمایان است.

به سراغ این انتخاب هیجان‌انگیز برویم؟

ساخت ارز دیجیتال جدید هر چند در ابتدا ممکن است یک پیشنهاد جذاب و سودآور به نظر برسد، اما نباید فراموش کرد که در این مسیر چالش‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل باید قبل از هرگونه اقدام، به اندازه کافی در مورد این سوال که چگونه ارز دیجیتال بسازیم تحقیق کنیم. از طرف دیگر، باید سرمایه لازم برای ساخت رمزارز و بازاریابی آن تامین شود. در غیر این صورت به احتمال قوی پروژه ساخت ارز دیجیتال در همان مراحل ابتدایی با شکست روبه‌رو خواهد شد.

آیا ساخت یک ارز دیجیتال همواره به سودآوری منجر می‌شود؟

خیر. در حال حاضر بیش از چند صد هزار ارز دیجیتال روی بسترهای مختلف راه‌اندازی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها با شکست مواجه شده‌ است.

دلیل شکست برخی از ارزهای دیجیتال جدید چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست آن‌ها این است که نتوانستند بازاریابی خوبی انجام دهند. ابتدا باید سیستم مارکتینگ به خوبی تعریف شود.

اولین قدم در ساخت ارز دیجیتال جدید چیست؟

اولین قدم در ایجاد ارز دیجیتال جدید این است که وایت پیپر ارز دیجیتال به خوبی تعریف شود.

هزینه ساخت ارز دیجیتال جدید چقدر است؟

ساخت رمزارز جدید کار ساده‌ای نیست و احتمالا به برخی از منابع مالی نیاز دارد؛ مگر اینکه بتوانید از عهده مواردی مانند توسعه، اسناد و مدارک و بازاریابی برآیید.

آیا ساخت ارز دیجیتال جدید قانونی است؟

 ساخت رمزارز جدید به‎طور کلی قانونی است، اگرچه برخی از کشورها و حوزه‌های قضایی تا حدی یا به طور کامل ارز دیجیتال را ممنوع کرده‌اند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۴۲

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
13 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حمید حدادی
حمید حدادی
5 ماه قبل

سلام، لطفاً روش فروش ارز دیجیتال بعد از ساخت توضیح بدین,روش معرفی

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  حمید حدادی

سلام
ارزهای دیجیتال دسته بندی های مختلفی دارند به عنوان مثال رمزارزها، توکنهای متاورسی، توکن های NFT. اما نکته مشترک برای فروش تمامی ارزهای دیجیتال، پذیرش آن توسط پلتفرمهای مبادلاتی مختلف است. این برای توکن های NFT امری ساده تر است و شما با ساخت توکن غیرقابل تعویض خود میتوانید آن را در یک پلتفرم مبادلات NFT مثل اپن سی برای فروش قرار دهید.
اما رمزارزها داستان متفاوت تری دارند. به دلیل قوانین سخت صرافی ها، یک رمزارز نیازمند پشتوانه قوی، وایت پیپر شفاف و برنامه توسعه دقیق است تا موجب پذیرش آن توسط یک صرافی گردد. البته در کنار این موارد مارکتینگ و بازاریابی قوی برای قبول یک پروژه در نظر اذهان عمومی را نباید نادیده گرفت.

سپاس از همراهی شما

سالارعقیلی
سالارعقیلی
6 ماه قبل

سلام بنده یک ارزدیجیتال به نام سعید کوین saedcun ساختم هر واحد به تومان ۱۰ تومن هست

اَحمَد زارِعی
اَحمَد زارِعی
7 ماه قبل

سلام میحوام یک ارز دیجیتال بسازم چه اافرادی انجام دهنده اند.که صحبتی در این باره باهاشون داشته باشم.

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل

سلام
دنیای کریپتو بسیار وسیع است و امروزه انواع توکن و کوین در استانداردهای مختفی ارائه می‌شوند. اگر قصد شما ساخت یک توکن است، میتوانید این کار را از طریق وبسایت‌ها و پلتفرمهای واسط انجام دهید. اما برای ساخت کوین، (به دلیل اینکه کوین دارای بلاکچین اختصاصی است)، شما نیاز به دانش تخصصی در حوزه بلاچین و زبان های برنامه نویسی خواهید داشت.
راهنمای ساخت توکن
چگونه یک ارز دیجیتتال بسازیم؟

مهدی حسینی
مهدی حسینی
8 ماه قبل

سلام وقت بخیر آیا خرید ارز درشرف تایید اگر از شخصی خرید کنیم و به کیف دیجیتال واریز شده باشد بعد از ثبت نهایی وتایید نیاز هست دوباره شخص اول فروشنده کاری انجام بدهد برای ما تا ما بتوانیم ارز را مالک شویم سپاسگزارم

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  مهدی حسینی

سلام
خیر در صورت ارسال توکنی در بستر بلاکچین، امکان هیچگونه تغییر یا ادعای مالکیتی از سوی فرستنده تراکنش نیست.

کریم محمدی
کریم محمدی
1 سال قبل

سلام سرکار خانم آذروند.
ممنون بابت این مقاله که جمع آوری و ترتیب داده بودید. واقعا مقاله جامع وکاملی بود.

سوال من اینجاست که ساخت ارز دیجیتال جدید در ایران نیاز به چه مجوز هایی دارد؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  کریم محمدی

سلام وعرض ادب
ساخت ارز دیجیتال در هر کشوری ارتباط نزدیکی با رویکرد قانونگذاران دارد. در ایران هنوز ما شاهد یک دستورالعمل قانونی از سوی نهادهای مالی برای ایجاد یک ارز (دیجیتال یا غیر دیجیتال) نیستیم. در گذشته هم افراد یا نهادهایی که اقدام به عرضه هر پولی خارج از ضوابط دولتی کرده بودند، با مشکل مواجهه شدند. به عنوان مثال چند سال قبل یکی از صرافی های داخلی اقدام به عرضه توکنی اختصاصی کرد که از سوی نهادهای قضایی سریعاً شناسایی و فعالیتش متوقف شد.
پس در پایان به طور خلاصه باید خدمت شما عرض کنیم تا زمان تدوین نشدن یک دستورالعمل و آیین نامه از سوی دولت، نمیتوان قاطعانه در خصوص مجوزهای مورد نیاز صحبت کرد.

سپاس از همراهی شما

مونا سلیمانی
مونا سلیمانی
2 سال قبل

مقاله جامعی بود ولی من چون زمینه برنامه نویسی نداشتم از توکن ساز coincode.app استفاده کردم
البته یه نمونه داخلی هم بنام tokensaz.org هست که با اونم میشه توکن ساخت ولی امتحان نکردم.
روش ساخت توکن هم خیلی راحت بود متامسک را روی کروم نصب کردم تعداد و اسم و نماد و نوع توکن را انتخاب کردم صفحه مرورگرم وصل شد به متامسک و طی حدودا ۵ دقیقه بعد توی شبکه اصلی توکن ساخته شد آدرس قرارداد هوشمندمو به والت متاماسک دادم توکن هام نمایش داده شد نکته ای که مهمه بدونید، هنگام ساخت توکن اگر گزینه mintable را نزنید توکن قابلیت اضافه کردن ساپلای را بعدا بهتون نمیده یا برای اینکه توکن تون مثل شیبا باشه یعنی بشه بعدا توکن سوزی کرد باید حتما گزینه burnable روشن باشه.

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل

سلام خانم سلیمانی
وقت به خیر

ممنون که اطلاعات خود را با ما در میان گذاشتید.

موفق باشید.

AlirezaR
AlirezaR
1 سال قبل

خانم سلیمانی مبلغی که بعنوان کارمزد تعیین کرده را باید پرداخت کنیم؟ چون زمان ورود به وبسایت گفته که توکن خودتون رو رایگان بسازید. میشه پاسخ بدید ممنون

علی شریف
علی شریف
4 ماه قبل
پاسخ به  AlirezaR

بله کارمزد شبکه در ساخت توکن توسط مالک توکن پرداخت می شود

دکمه بازگشت به بالا