مقالات ارز دیجیتال

ذخیره ارزش چیست؟ آیا بیت کوین برای ذخیره ارزش مناسب است؟

فلزات گران‌بها مانند طلا و نقره از نظر اغلب مردم یک دارایی مطمئن هستند. در طول تاریخ، طلا به عنوان یک گزینه ذخیره ارزش در مقابل نوسانات شدید بازار شناخته شده است. اما در سال‌های اخیر قیمت بیت کوین نیز افزایش ارزش قابل توجهی را تجربه کرده است. به همین خاطر بسیاری از تحلیلگران بازار مطمئن هستند که بیت کوین نیز می‌تواند یک گزینه ذخیره ارزش باشد. اما هنوز هم افراد زیادی هستند که بین خرید بیت کوین یا طلا دچار تردید شده‌اند.

در این مقاله با تعریف Store Of Value ، می‌خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا خرید بیت کوین واقعاً می‌تواند یک گزینه حفظ ارزش باشد؟

ذخیره ارزش چیست؟

Store of value نوعی از دارایی است که در طول زمان ارزش خود را حفظ کند. طلا و دیگر فلزات به دلیل آن که عمر مفید نامحدودی دارند، به عنوان یک مسیری امن برای حفظ ارزش به حساب می‌آیند. ارزش این نوع از دارایی‌ها با گذشت زمان نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند، بلکه انتظار می‌رود در آینده افزایش پیدا کند.

 ویژگی‌های ذخیره ارزش

ویژگی‌های ذخیره ارزش

کالا یا دارایی‌هایی که به عنوان Store Of Value معرفی می‌شوند، دارای برخی از ویژگی‌هایی زیر هستند:

 ماندگاری

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ذخیره کننده ارزش، ماندگاری است. بسیاری از کالاها دارای ارزش ذاتی هستند اما نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی نگهداری کرد. به عنوان مثال، هر چند مواد غذایی دارای ارزش هستند و ارزش آن‌ها در صورتی که کمیاب شوند، افزایش پیدا خواهد کرد اما به عنوان یک ذخیره ارزش به شمار نمی‌آیند. زیرا مواد غذایی را نمی‌توان برای طولانی مدت حفظ کرد و با گذر زمان به دلیل آن که فاسد خواهند شد، ارزش خود را از دست می‌دهند. اما طلا و دیگر فلزات به دلیل آن که عمر مفید نامحدودی دارند، ذخیره‌ ارزش محسوب می‌شوند.

 کمیابی

یک دارایی با حفظ ارزش مناسب علاوه بر ارزشمند بودن ذاتی، باید کمیاب نیز باشد. برای مثال طلا را را در نظر بگیرید؛ منابع طلا هر چند که ممکن است زیاد باشد اما محدود است. همین محدودیت، طلا را کمیاب کرده است. به همین دلیل است که طلا در درازمدت ارزش خود را حفظ می‎‌کند و از نظر عموم یک گزینه مناسب است.

تولید دشوار و پر هزینه

اغلب افراد ارزهای کاغذی مانند دلار را یک Store of value واقعی می‌دانند. در حالی که چاپ بی رویه ارز می‌تواند ارزش آن را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در حالی که طلا را هر چند در آزمایشگاه هم می‌توان تولید کرد اما تا به امروز هیچ کارخانه‌ای نتوانسته است بازار را از طلا پر کند. زیرا تولید آزمایشگاهی طلا به مراتب سخت‌تر و پر هزینه‌تر از استخراج آن است.

بیت کوین به عنوان ارز یا ذخیره ارزش؟

ذخیره ارزش بیت کوین

ارزهای دیجیتال چند سالی است که مهمان بازارهای مالی دنیا شده‌اند و رفته رفته جایگاه بسیار ویژه‌ای میان اقتصاد دانان و سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌اند. بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را از خود نشان داده است و ماینینگ بیت کوین یک راه عالی برای کسب درآمد بوده است. اما آیا می‌توان این ارز را به چشم ذخیره ارزش بیت کوین دید؟

در حالی که بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال بسیار خوب عمل کرده است، برای برخی افراد عمر نسبتاً کوتاه آن به این معنی است که نباید آن را به عنوان ذخیره ارزش بیت کوین در نظر گرفت. مورد دیگر علیه بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش این است که بیت کوین از نوسان بالایی برخوردار است. با بررسی داده‌های تاریخی بیت کوین متوجه می‌شویم که در برخی مواقع این ارز رشد قیمتی بسیار بالایی داشته است اما در سایر موارد با سقوط قیمت نیز همراه بوده است. همین امر اصل اولیه ذخیره ارزش بیت کوین را زیر سوال می‌برد.

در نهایت، کارشناسان ادعا می‌کنند که بیت کوین یک فناوری قدیمی است. در واقع بیت کوین آغازگر عصر ارزهای دیجیتال بوده است اما نواقص فراوانی دارد. ارزهای جدید بسیاری از نواقص بیت کوین را پوشش می‌دهند و در طول زمان بیت کوین جایگاه خود را به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال از دست خواهد داد. اما آیا بین خرید بیت کوین یا طلا به عنوان ذخیره ارزش دوگانگی وجود دارد؟

مزایای بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش

از نظر بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی، بیت کوین به دلایل زیر یک ذخیره کننده ارزش به شمار می‌رود. همچنین جایگاه بیت کوین در بازارهای مالی نیز می‌تواند به این ارز به عنوان ذخیره ارزش بیت کوین اعتبار دهد.

بیت کوین کمیاب است

تعداد کل بیت کوین‌ها محدود است و تنها ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. با توجه به این که این رمزارز با یک قانون سخت کدگذاری شده است، این اطمینان وجود دارد که هرگز بیشتر از این مقدار نخواهد بود. بیشتر افراد حتی یک عدد بیت کوین کامل ندارند از آن جایی که تعداد آن محدود است، همواره تقاضا برای بیت کوین وجود دارد. با افزایش تقاضا، قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 تولید بیت کوین دشوار است

برای ماینینگ بیت کوین، استخراج کننده‌ها باید با استفاده از توان محاسباتی دستگاه‌های خود، معماهای رمزنگاری‌ شده را حل کنند. به ماینرهایی که موفق به حل مسئله می‌شوند، میزان مشخصی بیت کوین به‌عنوان پاداش تعلق می‌گیرد. حل این معماها دشوار است و به همین دلیل بی شباهت به استخراج طلا نیست. چون هر دو نیاز به صرف وقت و انرژی دارند.

 بیت کوین قابل حمل است

یک ذخیره‌ کننده ارزش باید قابل حمل باشد تا افراد بتوانند برای خرید کالا یا ارائه خدمات به یکدیگر از آن استفاده کنند (پرداخت هزینه). هر چند بسیاری از افراد تنها طلا را به عنوان یک ذخیره ارزش بیت کوین قابل حمل می‌شناسند، اما بیت کوین در این زمینه حتی از طلا نیز بهتر عمل می‌کند.

 دارندگان بیت کوین می‌توانند ثروت چند تریلیون دلاری خود را روی یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری کنند که اندازه آن از کف دست تجاوز نمی‌کند. در حالی که نگهداری طلا در مقدار زیاد به تلاش و هزینه زیادی نیاز دارد. بیت کوین را با هزینه بسیار کم و در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توان به دورترین نقطه دنیا ارسال کرد.

 بیت کوین تقسیم‌پذیر است

تقسیم‌پذیری به معنای دسته‌بندی به واحدهای کوچکتر است. به عنوان مثال، طلا را می‌توان به واحدهای کوچکتر بارها و بارها تقسیم کرد؛ بدون آن که از ارزش آن کم شود. بیت کوین نیز مانند طلا قابل تقسیم به واحدهای کوچکتری به نام ساتوشی است. تقسیم‌پذیری بیت کوین انجام معاملات را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

 نظر افراد مشهور جهان در مورد بیت کوین به عنوان یک ذخیره ارزش

بیت کوین

این که اصطلاح «طلای دیجیتال» برای بیت کوین اولین بار توسط چه کسی بکار برده شد، مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد که این اصطلاح اولین بار زمانی رایج شد که کتاب طلای دیجیتال ناتانیل پوپر روزنامه‌نگار نشریه نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. همچنین در این کتاب، بیت کوین به عنوان ابزار خوبی برای حفظ ارزش نیز معرفی شد. در ادامه، نظرات برخی از افراد مشهور را درباره‌ی بیت کوین می‌خوانیم:

سنتیا لومیس (Cynthia Lummis)

سنتیا لومیس

سناتور منتخب ایالات متحده تاکنون یکی از معدود افرادی بوده است که به صورت شفاف و واضح از بیت کوین حمایت کرده است. او در یکی از مصاحبه‌های خود درباره آینده بیت کوینإ سخن گفت و توضیح داد که به نظر او رمزارز BTC ذخیره کننده ارزش مناسبی در بلندمدت است. همچنین او امیدوار است که بیت کوین را وارد گفتگوی ملی کند.

 مارک کوبان (Mark Cuban)

مارک کوبان

سرمایه‌گذار میلیاردر و چهره مطرح تلویزیون بارها در گفتگوهای خود بیت کوین را زیر سوال برده است. مارک در یکی از مصاحبه‌های اخیر اظهار داشت که به نظر او اتریوم ذخیره ارزش آینده است و به نظر می‌آید که توانایی کنار زدن بیت کوین را نیز در آینده‌ای نه چندان دور دارد.

 ایلان ماسک (Elon Reeve Musk)

ایلان ماسک

مدیرعامل شرکت تسلا، یکی دیگر از افرادی است که به طرفداری از ارزهای دیجیتال شهرت دارد. از نظر او روزی پول کاغذی کنار می‌رود و ارز دیجیتال بدون شک در انتقال ارزش به مراتب بهتر از پول‌های کاغذی عمل خواهد کرد.

 تون ویز (Tone Vays)

به نظر‌ تون ویز معامله‌گر و تحلیلگر ارزهای دیجیتال، بیت کوین احتمالاً بهترین ابزار حفظ ارزش در تاریخ دنیاست. او معتقد است نوسانات بیت کوین به این دلیل است که مدت زمان زیادی از عمر کاربردی آن نمی‌گذرد. ویژگی غیر قابل مصادره بودن، بیت کوین را از بقیه دارایی‌ها متمایز می‌کند و این مورد، ویژگی واقعی ابزار ذخیره محسوب می‌شود.

 جوزف بونو (Joseph Bonneau)

سخنران دانشگاه نیویورک و یکی از نویسندگان کتاب فناوری‌های بیت کوین و ارزهای دیجیتال، در ارتباط با موضوع بیت کوین به عنوان یک ذخیره کننده ارزش بیان کرده است:

چیزی را می‌توان به عنوان ذخیره کننده ارزش معرفی کرد که همه باور داشته باشند در طولانی‌مدت ارزش خود را حفظ خواهد کرد. طلا از نظر اغلب مردم یک ابزار ذخیره ارزش امن است که همواره ارزشمند بوده است. پس این باور وجود دارد که طلا به تغییرات سیاسی وابسته نیست و ارزشش را در آینده حفظ خواهد کرد.

پیتر تیل (Peter Thiel)

بنیان‌گذار سرویس مشهور پی‌پل، بیت کوین را مانند شمش‌هایی از طلا می‌داند که در گاوصندوق‌هایی ثابت نگه‌داری می‌شوند. از نگاه پیتر تیل این ارز دیجیتال تنها راه برای حفظ ارزش در دنیای در حال فروپاشی است.

 تصمیم شما درباره ذخیره ارزش دارایی‌های‌تان چیست؟

بیت کوین اگر چه از نظر بسیاری از افراد یک ذخیره ارزش به شمار می‌رود اما در مقابل بسیاری نیز معتقد هستند که بیت کوین تنها یک ارز دیجیتال است. اما نباید از توجه به این نکته غافل شد که هر چند طلا و نقره یک ذخیره کننده ارزش مطمئن هستند اما آن‌ها نیز دارای معایبی هستند.

به عنوان مثال همان طور که اشاره شد، حمل مقدار زیادی طلا به یک مکان دیگر نیازمند صرف هزینه و انرژی زیاد است. همچنین ویژگی‌های بیت کوین مانند طلا و نقره بر مبنای خاصیت‌های فیزیکی بنا نشده است، بلکه بر مبنای خاصیت‌های ریاضی استوار شده است. از طرف دیگر، بیت کوین به اعتماد یک نهاد یا مرجع مرکزی نیاز ندارد. به همین دلیل است که بیت‌ کوین می‌تواند یک ذخیره‌ کننده ارزش در عصر دیجیتال باشد. شما هم از تجربه و دیدگاه خودتان در این باره برای ما بنویسید.

سوالات متداول

ذخیره ارزش چیست؟

ذخیره ارزش نوعی دارایی است که در طول زمن ارزش خود را حفظ می‌کند.

آیا بیت کوین می‌تواند یک ذخیره ارزش باشد؟

کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی به این سوال داده‌اند و برخی معتقد هستند که بیت کوین نمی‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش شناخته شود.

مزایای بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش چیست؟

کمیابی بیت کوین و محبوبیت آن می‌تواند تضمین کننده حفظ ارزش بیت کوین در طول زمان باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا دلائی میلان
علیرضا دلائی میلان
5 ماه قبل

به نظر بنده بیت کوین بهترین انتخاب برای ذخیره ارزش یک دارایی محسوب میشه و در آینده افراد بیشتری به این ارز نگاه ویژه خواهند داشت، هر چند امروز محبوب بسیاری است ولی آنچنان که باید مورد اعتماد بسیاری نیست

دکمه بازگشت به بالا