استخراجسرمایه گذاری

استخراج یا ترید ارز دیجیتال؛ کدام گزینه بهتر است؟

دو راهی استخراج یا ترید ارز دیجیتال یکی از چالش‌های ورود به دنیای کریپتوکارنسی است. می‌خواهید در دنیای رمزارزها، کسی باشید که کوین‌های از قبل استخراج شده را خرید و فروش می‌کند یا دلتان می‌خواهد کوین‌های جدید وارد چرخه رمزارزها کنید؟ اگر انتخاب شما گزینه اول است، ترید کردن و اگر مورد دوم را ترجیح می‌دهید، استخراج گزینه مناسب است. اما این تنها معیار برای انتخاب کردن یکی از این دو مسیر نیست، هر مسیر مزایا و معایب خودش را دارد.

با این مقاله والکس همراه باشید تا از مزایا و معایب هر دو روش صحبت کنیم. انتخاب نهایی با شما خواهد بود که با توجه به شرایط و امکانات خودتان، بهترین تصمیم را بگیرید.

ترید رمزارزها یعنی چه؟

به خرید و فروش رمزارزها، ترید یا همان معامله (Trade) گفته می‌شود. هدف از ترید کردن، کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه است. ترید روزانه ارز دیجیتال در مقابل سرمایه‌گذاری بلندمدت قرار می‌گیرد که فرد یک بار خرید می‌کند و برای مدت مشخصی به آن دست نمی‌زند. تریدر کسی است که با خرید و فروش مکرر رمزارزهای موجود در بازار، به دنبال این است که از نوسان‌های مثبت و منفی بازار سود کسب کند.

ترید رمزارزها

استخراج رمزارزها یعنی چه؟

رمزارزها از ابتدا با استخراج شدن پا به بازار گذاشتند. رمزارزها در واقع یک رشته کد در شبکه بلاکچین هستند که با دانش برنامه‌نویسی شکل گرفته و با حل شدن معادلات ریاضی این رشته کد به کار خود ادامه می‌دهد. استخراج همین حل کردن معادلات ریاضی شبکه بلاکچین است. کار استخراج را ریگ‌های استخراج رمزارز و تراشه‌های قدرتمند کامیپوتری انجام می‌دهند.

استخراج رمزارزها

فرآیند استخراج هم تراکنش‌های قبلی شبکه را تایید می‌کند و هم کوین‌های جدیدی به چرخۀ بازار رمزارز معرفی می‌کند. این کوین‌ها در غالب پاداش به ماینر یا همان استخراج کننده داده می‌شود. ماینر می‌تواند این پاداش را نگه‌ دارد یا آن را بفروشد. در واقع از همین راه است که رمزارزها به حضور خود در دنیای پول و سرمایه ادامه می‌دهند. جهت انتخاب یک رمزارز برای استخراج، باید به پاداش استخراج رمزارز، سختی شبکه و هزینه‌های استخراج دقت کنید.

مزیت استخراج رمزارز در برابر ترید کردن

اگر اهل تکنولوژی هستید، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای استخراج را می‌شناسید و به این فضا علاقه دارید، احتمالاً اولین انتخاب شما استخراج خواهد بود. استخراج کردن، به خصوص برای آن‌هایی که مجذوب دنیای کامیپوترها هستند، کار بسیار جذابی است. در ادامه چند مزیت مهم استخراج را در برابر خرید و فروش برای شما توضیح می دهیم.

۱- ریسک کمتر

هرچند استخراج کردن هم ریسک‌های خودش را دارد، اما این ریسک‌ها همچنان از ترید کردن کمتر است. ریسک‌هایی که برای استخراج باید بپذیرید، مواردی شبیه به ورود یک تکنولوژی پیشرفته‌تر برای استخراج نسبت به دستگاه شما یا آسیب‌ به تجهیزات است. اما این ریسک‌ها در طولانی مدت بیشتر نمایان می شوند و تا حد زیادی قابل کنترل هستند. در ضمن شما همیشه این حق انتخاب را دارید که تجهیزات خود را بفروشید و بخش مهمی از اصل سرمایه‌تان را برگردانید.

کاهش ریسک ترید کردن

در مقابل، ریسک ترید کردن می‌تواند کوتاه مدت و حتی یک روزه باشد. اگر قیمت رمزارزی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید در یک روز سقوط سنگینی را تجربه کند، شما در عمل هیچ راه بازگشتی ندارید. به علاوه هنوز در ایران و بسیاری از کشورهای دنیا قانونی برای رمزارزها وضع نشده است؛ پس شرایط می‌تواند به گونه‌ای پیش برود که دولت در یک روز خرید و فروش را ممنوع کند یا اختیارات شما را برای کنترل دارایی‌تان کمتر کند. به عنوان یک تریدر ارز دیجیتال، باید مدام اطلاعات خود را به‌روز کنید.

۲- زمان کمتر

به‌عنوان یک ماینر، مجبور نخواهید بود که هر روز و هر ساعت تلفن همراه خود را برای قیمت‌ها چک کنید. یک‌بار برای همیشه دستگاه را راه‌اندازی می‌کنید و هر چند وقت یک‌بار نرم‌افزار را به‌روز می‌کنید تا با فورک‌های جدید هماهنگ باشید. حتی در مواقع اضطراری که ممکن است دستگاه ماینر شما خاموش شود، یک راه‌اندازی مجدد چندان زمان‌گیر نیست. البته مراحل شروع کار استخراج زمان‌بر هستند، مثل: انتخاب بهترین دستگاه های ماینینگ برای استخراج، پیدا کردن محلی برای قرار دادن دستگاه و پیدا کردن یک منبع برق ارزان. اما فقط یکبار نیاز است این کارها را انجام دهید.

در مقابل، برای اینکه تریدر موفقی باشید، باید مدام آمارها، قیمت‌ها و نمودارها را بررسی کنید. شاید این کار در کل شبانه‌روز شما را درگیر کند. در صورتی که دید شما به آینده دنیای کریپتو کارنسی مثبت است، کنترل احساسات و عواطف خود را دارید و به دنبال فرصت های سرمایه گذاری در بازارهای مختلف هستید، خرید و فروش ارز دیجیتال برایتان آسان خواهد بود. اما اگر جزء کسانی هستید که همیشه از تحلیل‌ کردن فراری بوده‌اید، ترید کردن شاید انتخاب مناسبی برای شما نباشد.

زمان کمتر از مزیت های استخراج

۳- استرس کمتر

استخراج رمزارز به طور کلی فشار روانی کمتری به شما تحمیل می‌کند. هنگام استخراج لازم نیست هر لحظه نگران قیمت‌ها باشید یا به‌خاطر یک معامله عجولانه ضرر زیادی تجربه کنید. این یک ویژگی مثبت استخراج نسبت به ترید است. کار استخراج، به خصوص زمانی که به یک استخر استخراج خوب متصل باشید، درآمد نسبتاً ثابت و پایداری دارد.

مزیت ترید رمزارز در برابر استخراج کردن

ترید کردن، دنیای محبوب کسانی است که از تحلیل اعداد و ارقام لذت می‌برند. تریدرها با یک پیش‌بینی درست و دقیق، علاوه بر سود مالی، حس خوب زیادی را هم تجربه می‌کنند. در ادامه، جنبه‌های مثبت ترید کردن را با هم بررسی می کنیم.

۱- نیاز به سرمایه کمتر و تجهیزات کمتر

اگر بخواهید یک یا چند دستگاه استخراج راه‌اندازی کنید، حداقل معادل ۲۰۰۰ دلار پول نیاز دارید. پول کمی نیست، نه؟ در عوض، ترید کردن با مبالغ خیلی کمتر هم شدنی است. برای مثال، در صرافی ارز دیجیتال والکس شما برای آغاز خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها، تنها به صد هزار تومان نیاز دارید. می‌توانید با حداقل سرمایه وارد دنیای رمزارزها شوید و هر وقت احساس کردید کمی با وضعیت بازارها آشنا شده‌اید، پول بیشتری را وارد تجارت خود کنید.

سرمایه کمتر و تجهیزات کمتر از مزایای ترید کردن

 2- حق انتخاب بیشتر برای سرمایه گذاری

اگر تصمیم بگیرید استخراج ارز دیجیتال را شروع کنید، یک یا نهایتاً چند رمزارز را می‌توانید انتخاب کنید که الگوریتم استخراج یکسان داشته باشند. چرا که هر دستگاه استخراج تنها از یک الگوریتم پیروی می‌کند. چنین محدودیتی در ترید کردن وجود ندارد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همۀ تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارند، پس شاید بین ترید یا استخراج، گزینه اول را انتخاب کنید.

ارزش همۀ رمزارزها یکسان نیست و بازارهای متفاوتی دارند. هرچند تمام رمزارزها تا حدودی به بیت کوین وابسته‌اند اما همچنان رفتار کاربران و بازار با هم متفاوت است. شما می‌توانید روی چندین رمزارز متفاوت سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید از سود بازارهای مختلف بهره ببرید.

محدود نبودن در انتخاب برای سرمایه‌گذاری

۳- پتانسیل بیشتر برای کسب سود

یکی از مزیت‌های بزرگی که برای ترید می‌توان برشمرد، پتانسیل کسب سود است. اگر شما یک تریدر ماهر باشید که بتوانید در لحظه‌های حساس، تصمیم‌های درست بگیرید، ترید کردن می‌تواند به یکی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد شما تبدیل شود.

تحلیل‌ تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، شم پیش‌بینی رفتار کاربران و البته سرعت عمل، شاید بیش از چیزی که حدس بزنید برای شما سودآوری داشته باشد. اما هنگامی که استخراج را انتخاب می‌کنید، تنها زمانی که تصمیم بگیرید رمزارزهای استخراجی بفروشید و آنها را به ریال یا دلار تبدیل کنید، با قیمت‌ها روبه‌رو می‌شوید.

پتانسیل بیشتر برای کسب سود

استخراج کردن در بهترین حالت کمک می‌کند که سرمایه اولیه‌تان در چند ماه برگردد و وارد سوددهی شوید؛ اما با ترید کردن صحیح و دقیق، بعید نیست بتوانید در مدتی کوتاه به سود برسید. سودهای ۵ درصد در روز یا ۱۰۰ درصد در یک یا دو ماه در دنیای رمزارزها چندان سخت نیست .

به هر حال، نباید روی ترید کردن به عنوان یک شغل ثابت، تنها راه درآمد یا حتی راهی برای پولدار شدن نگاه کنید. خصوصاً زمانی که قیمت رمزارزها در ایران علاوه بر قیمت جهانی، از قیمت دلار هم تاثیر می‌گیرد. نوسانان‌های غیرقابل پیش‌بینی این دو بازار، کار را برای تریدرهای ایرانی کمی سخت‌تر کرده است.

تاثیر قیمت دلار در انتخاب بین ترید یا استخراج رمزارزها

اگر در ایران زندگی‌ می‌کنید، حتماً با نوسانات قیمت دلار آشنایی دارید. یکی از چالش‌هایی که بازار کریپتوکارنسی در ایران با آن مواجه است، نوسان‌های زیاد قیمت دلار است. نوسان‌هایی که گاهی خلاف مسیر قیمت ارزهای دیجیتال پیش می‌رود. وابستگی قیمت بیت کوین و دیگر رمزارزها در ایران به دو بازار جهانی رمزارزها و بازار دلار، کار ترید را سخت و افراد را برای ورود به این بازار دچار تردید می‌کند.

قیمت دستگاه‌های استخراج بیت کوین و حتی اصول سرمایه‌گذاری طولانی مدت می‌تواند با توجه به قیمت دلار تغییر کند. اما این ریسک در ترید کردن بیش از دو مورد دیگر اثرگذار است. پس هنگامی که تصمیم گرفتید ترید کنید، باید اخبار سیاسی و اقتصادی روز کشور را هم دنبال کنید تا بتوانید مانع از اشتباهات رایج تریدرها شوید و تا حدی قیمت دلار را پیش‌بینی کنید. بسیاری از تریدرها برای حفظ سرمایه خود هنگام نوسان شدید بازار دلار، آن را به ارز دیجیتال تتر تبدیل می‌کنند. حفظ سرمایه اصلی به شکل تتر، کمک می‌کند که اصل سرمایه شما ارزش خود را نسبت به دلار از دست ندهد.

تاثیر قیمت دلار در انتخاب بین ترید یا استخراج رمزارزها

صحبت پایانی

با اطلاعاتی که از این مقاله کسب کردید، شما کدام روش را برای فعالیت در بازار رمزارزها ترجیح می‌دهید؟ ترید یا استخراج رمزارزها؟

اگر سرمایه کم، وقت زیاد و دانش کار با اعداد را دارید، ترید کردن احتمالاً می‌تواند برای شما هم یک روش کسب سود و هم یک تفریح باشد. در مقابل، اگر وقتِ کم دارید، می‌توانید سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشید، کمی با دنیای کامیپوترها آشنایید و می‌توانید هزینه‌ها را بپردازید، استخراج یکی از گزینه‌های پیش روی شماست.

تجربه نشان داده که استخراج کردن در طولانی مدت و ترید کردن در کوتاه مدت سودآوری خود را نشان می‌دهند. البته اگر در دنیای رمزارزها یک تازه وارد هستید، بهتر است با مبالغ کم ترید کردن را شروع کنید تا با فضای این بازار آشنا شوید. بعد از این که احساس کردید تا حدی بر این کار تسلط پیدا کرده‌اید، به سراغ گزینه‌های دیگر مانند استخراج بروید.

البته، در دنیای رمزارزها محدودیتی وجود ندارد. می‌توانید هر دو گزینه را انتخاب کنید و سرمایه خود را بین این دو گزینه، یعنی ترید و استخراج، تقسیم کنید.

تا امروز شکل فعالیت شما در دنیای رمزارزها چگونه بوده‌ است؟ برای ما بنویسید که این مقاله چقدر به شما در تصمیم‌گیری کمک کرد. اگر سوالی در این‌ مورد دارید، خوشحال می شویم در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
8 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
Fatemeh
Fatemeh
4 ماه قبل

سلام و عرض ادب خدمت شما
اول ازهمه تشکر میکنم بابت مطلب آموزنده و خوبتون💚
ببخشید بنده یه سوال داشتم ، برای انجام ترید در این صرافی کلا به ۱۰۰ هزار تومان نیازه؟
یعنی حداقل ۱۰۰ اره؟
امکانش هست با ۱۰۰ هزار؟
یا نه؟
آخه ذکر کردید که با ۱۰۰ هم میشه.
ممنون میشم پاسخ بدید💚
موفق و سربلند باشید.

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  Fatemeh

سلام و عرض ادب
ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید. حداقل خرید برای رمزارزها بر اساس شبکه آنها و همچنین نرخ کارمزدها متفاوت است. اما در حال حاضر، شما با داشتن حداقل ۱۵۰ هزارتومان میتوانید در صرافی والکس اقدام به خرید برخی ارزهای دیجیتال کنید.
“هنگام خرید هر ارز، حداقل مقدار قابل خرید به شما نمایش داده میشود.”
سپاس از همراهی شما

محمدمهدی فتحی
محمدمهدی فتحی
1 سال قبل

سلام من برای برداشت تتر وانتقال به کیف پولم اون رمز ۶رقمی رو فراموش کردم بایستی چکارکنم باتشکر

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
محمد عزیز اگر رمز ۶ رقمی تراست ولت خود را فراموش کرده‌اید، تنها راه شما، ایمپورت مجدد کیف پول با استفاده از عبارات بازیابی آن است. قبل از انجام این کار حتما از صحت عبارات بازیابی خود مطمئن شوید. همچنین لیستی از دارایی هایی که روی تراست ولت خود دارید تهیه کنید تا برای فعال کردن آنها مشکلی با به خاطر داشتن نام آنها نداشته باشید.
مقاله آموزش بازنشانی تراست ولت با استفاده از عبارات بازیابی

سپاس از همراهی شما

فارکس من
فارکس من
2 سال قبل

عالی بود

محمد حسن وطانی
محمد حسن وطانی
3 سال قبل

ترید یا استخراج ارز دیجیتال؛ کدام گزینه بهتر است؟
با سلام و عرض ادب و اخترام
قبل از هر چیز به شما و تمامی دست اندار کاران این سایت خسته نباشید می گویم ،بنده یک باز نشسته تحصیلاتم فوق دیپلم است با فضای مچازی آشنایی دارم و بیشتر اوقاتم را در حال وب گردی هستم مدتی است به ارزهای رمزنگاری شده علاقه مند شده ام و بیشتر تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال را مطالعه می کنم و ب نحوه استخراج و ترید آشنا شدم ود حال حاضر سرمایه گذاری در استخراج مزرعه بیت کوین با ۱۵ تراهش کردم و بازگشت سرمایه ام صورت گرفته است زمان بازگشت سرمایه ام حدود ۵ ماه بطول انجامید و در حال حاضر با توجه به قرار دادم که ۲۴ ماهه است در دوران سود دهی می باشم و راضی هستم ولی با توجه به مقاله شما که خیلی مفید و جالب برایم بود می خواه یک دوره ترید را هم آموزش ببینم که با روش علمی وارد این معقوله بشوم مقاله ها و دس نوشته هاو اخبار سایت شما برایم خیلی جالب و مفید واقع شده است و بیشرین زمان را می خواهم صرف مطالعه را درسایت شما داشه باشم واز مقاله ها و اخبار های شما حداکثر بهره را ببرم
آیا بنظر شما روشی را که انتخاب کردم با وجه به سن و سالم و علاقمندی ام مناسب این کار اس چون خیلی علاقه مند هسم که در رمز های نگاری شده فعالی داشه باشم واگر ایده ای و یا کمکی بمن بدهید کمال تشکر را دارم و یا اگر کلاس و یا دوره ای اموزشی در این ضمینه دارید مایل به شرک در آن می باشم
با تشکر و سپاس از شما

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل

سلام آقای وطانی

باعث افتخار ماست که بلاگ والکس را برای مطالعه در حوزه ارزهای دیجیتال انتخاب کرده اید و از حسن توجه شما ممنونیم.

به شما تبریک می گوییم که دنبال علاقه خودتان هستید و در بحث استخراج نیز موفقیت هایی را بدست آوردید. در بخش ترید ارز دیجیتال نیز، سن، جنسیت و …مطرح نیست و می توانید فعالیت خودتان را آگاهانه شروع کنید.

برای شروع در حوزه ترید از مقالات زیر استفاده کنید:
ترید ارز دیجیتال چیست و چه روش هایی برای انجام آن وجود دارد؟
نکات مهم برای ترید بیت کوین
چگونگی خرید و فروش بیت کوین به همراه آموزش کامل

در حال حاضر دوره آموزشی فعالی نداریم. هر سوال و مشکلی داشتید، در بخش کامنت های بلاگ و پشتیبانی سایت با ما در میان بگذارید تا راهنمایی تان کنیم.

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا