تریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

معامله جفت ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ترید دارایی­‌هایی مانند کالا یا سهام با خرید ارز دیجیتال متفاوت است. گاهی اوقات شما قصد ندارید که ارزهای دیجیتال خود را به ریال تبدیل کنید، اما نگران نوسانات بازار هستید. در این مواقع، با استفاده از معامله جفت ارز یا همان معامله ارز به ارز، می‌­توانید ارز دیجیتال خود را به یک ارز دیجیتال مطمئن دیگر تبدیل کنید.

در این مقاله به پاسخ پرسش جفت ارز چیست می‌پردازیم. در ادامه یکی از قابلیت‌های صرافی آنلاین والکس با عنوان “معامله جفت ارز دیجیتال” (معادله ارز به ارز) را معرفی می‌کنیم و به بررسی بهترین Pairهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

معامله جفت ارز دیجیتال چیست؟

نحوه عملکرد جفت ارز

معامله جفت ارز دیجیتال یا Cryptocurrency Pair به معامله‌­ای گفته می‌­شود که به واسطه آن، همزمان با فروش یک ارز دیجیتال، ارز دیجیتالی دیگری را خریداری کنید (۲ ارز دیجیتال مستقیماً با هم مبادله شوند). برای مثال، در یک معامله ارز به ارز، شما می­‌توانید بیت کوین خود را بفروشید و در ازای آن، ارز تتر دریافت کنید؛ بدون اینکه نیاز باشد برای خرید تتر، بیت کوین خود را به ریال یا دلار تبدیل کنید.

با استفاده از معامله ارز به ارز، می­‌توانید در بازه‌­های زمانی مختلف و با توجه به تحلیل بازار، سراغ ارزهای دیجیتال مختلف بروید و با استفاده از تفاوت ارزش آنها، در معامله خود سود کنید.

انواع مختلف جفت ارز

در بازارهای معاملاتی که دو ارز با هم معامله می‌شوند، از جفت ارز یا Pair استفاده می‌شود که اصلاحا به آن جفت ارز معاملاتی گفته می‌شود. این Pairها به صورت کلی دو نوع مختلف دارند که عبارتند از جفت ارز فیات و جفت ارز کوین. در ادامه به بررسی این دو نوع Pair می‌پردازیم.

جفت ارز فیات

جفت ارز فیات، در بازار فارکس استفاده می‌شود. در این Pair، ارز اول دارایی‌ای است که معامله‌گر قصد خرید یا فروش آن را دارد و ارز دوم، دارایی‌ای است که کاربر از آن به عنوان ابزاری برای پرداخت هزینه معامله استفاده می‌کند. به عنوان مثال جفت ارز AUD/USD یکی از Pairهای پرکاربرد بازار فارکس است. در این Pair نیز AUD ارز قابل خرید یا فروش و USD ارز پرداختی در معامله است.

جفت ارز کوین

جفت ارز کوین، در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در این حالت ارزهای دیجیتال با هم جفت شده و معامله‌گر در بازارهای مربوط به Pairها به معامله آنها می‌پردازد. به عنوان مثال BTC/USDT یکی از پرکاربردترین Pairهای بازار کریپتو است. در این حالت، تریدر به وسیله USDT به خرید BTC یا فروش آن می‌پردازد. در بازار رمزارزها معمولا ارزهای دیجیتال با تتر (USDT)، بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) جفت می‌شوند که تتر بیشترین حجم معاملات و اتریوم کم‌ترین حجم معاملات را در این لیست دارد.

نحوه عملکرد جفت ارزها

Pairهای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که قیمت‌ها را بین ارزهای دیجیتال مختلف مقایسه کنید. Pairها به نشان دادن ارزش نسبی دارایی‌های رمزنگاری کمک می‌کنند. صرافی‌ها معمولاً چندین گزینه معامله جفت ارز را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، اگر شما صاحب بیت کوین هستید، می‌توانید با هر جفت‌هایی که شامل بیت کوین می‌شوند معامله کنید.

علاوه‌براین کاربران به واسطه Pairها به افزایش دارایی‌های مورد علاقه خود می‌پردازند. فرض کنید، معامله‌گری به آینده بیت کوین خوش بین است و قصد بیشتر کردن ساتوشی‌های خود را دارد. این تریدر منطقا باید با جفت معاملاتی بیت کوین به معامله بپردازد. به عنوان مثال برای معامله BNB باید از جفت ارز BNB/BTC استفاده کند. زیرا بدین وسیله با سود در این معامله، سود خود را در قالب بیت کوین دریافت خواهد کرد. بیشتر معامله‌گران بزرگ مارکت کریپتو که در حال حاضر تبدیل به نهنگ‌های مارکت شده‌اند، از همین روش اقدام به افزایش تعداد بیت کوین‌های خود کرده‌اند.

از طرفی دیگر، استفاده از Pairها از پرداخت کارمزدهای اضافه جلوگیری می‌کند. مثلا کاربری که قصد تبدیل بیت کوین‌های خود به اتریوم را داشته باشد، به راحتی در بازار معاملاتی ارز با ارز BTC/ETH می‌تواند این دارایی‌ها را تبدیل کند. اما در صرافی‌هایی که این Pair وجود نداشته باشد، کاربر مجبور است اول بیت کوین‌ را به تتر تبدیل کرده و سپس تتر را به اتریوم تبدیل کند که منجر به بالارفتن کارمزد پرداختی می‌شود.

بهترین جفت ارزها

بهترین جفت ارزها

معاملات Pair برای بسیاری از کاربران به صرفه‌تر است. Pairهای زیادی در بازار وجود دارند که کابران ترجیح می‌دهند از طریق آنها خرید و فروش انجام دهند. در حال حاضر لیست زیر به عنوان جفت ارزهای برتر بازار شناخته می‌شوند.

  • بیت کوین/تتر
  • تتر/بیت کوین
  • بایننس کوین/تتر
  • بیت کوین/بایننس کوین

امکان معامله جفت ارز در صرافی والکس

والکس قابلیت جدیدی را به بخش معاملات ارزهای­ دیجیتال خود اضافه کرده است. در این صرافی، علاوه بر خرید و فروش ریالی بیت کوین و سایر رمزارزها، می­‌توانید از تتر برای خرید و فروش بیت کوین استفاده کنید. در حال حاضر، امکان خرید و فروش رمزارزها بر پایه ریال، تتر و بیت کوین در کیف پول والکس وجود دارد و در آینده، Pairهای بیشتری به این پلتفرم اضافه خواهد شد. در ادامه نحوه معامله جفت ارز در صرافی والکس را بیشتر بررسی می‌کنیم.

خرید و فروش رمزارزها بر پایه ریال در صرافی والکس به صورت زیر است:

  • بیت کوین- ریال
  • اتریوم- ریال
  • بیت کوین کش- ریال
  • لایت کوین- ریال
  • دش- ریال
  • تتر- ریال

خرید و فروش رمزارزها بر پایه تتر در صرافی والکس به صورت زیر است:

  • بیت کوین- تتر
  • اتریوم- تتر
  • بیت کوین کش- تتر
  • لایت کوین- تتر
  • دش- تتر

در نهایت خرید و فروش ارزهای دیجیتال بر پایه بیت کوین در صرافی والکس به صورت زیر است:

  • تتر- بیت کوین
  • اتریوم- بیت کوین
  • دوج کوین – بیت کوین
  • لایت کوین- بیت کوین

به عنوان مثال، برای خرید بیت کوین به وسیله USDT نیاز از در تب بالای سایت روی “بازارها” کلیک کرده و در نوار کشویی باز شده به “بازارهای پایه تتر” وارد شوید. در روبروی این تب، Pairهای بر پاپه تتر نمایش داده می‌شوند.

یافتن پایه های معاملاتی در سایت والکس

حال فرض می‌کنیم قصد معامله در بازار بیت کوین تتر را داریم. برای این منظور روی گزینه بیت کوین در تب باز شده کلیک کرده و وارد بازار معاملاتی USDT-BTC می‌شویم. در این صفحه نمودار قیمت بیت کوین بر پایه تتر، لیست سفارشات خرید و فروش و بخش‌های مربوط به سفارش‌گذاری خرید و فروش قرار دارند.

بازار معاملاتی بیت کوین تتر در والکس

مزایای ترید با جفت ارزها

مزایای استفاده از جفت ارزها

ترید Pairهای دیجیتال به کاربران این امکان را می‌دهد که از نوسان قیمتی ارزها سود ببرند. به طور کلی، ترید جفت ارزهای دیجیتال یک تعهد کوتاه مدت است. پس از کسب سود مناسب، شما می‌توانید به معامله خود پایان دهید. استفاده از Pairها به عنوان ابزار مالی مزایای زیادی دارد، از جمله ایجاد تنوع بیشتر برای سبد شما و کاوش در بازارها و فرصت‌های مالی جدید و متفاوت. البته که مانند هر اقدامی در بازار رمزارزها، استفاده از Pairها نیز نیازمند تحقیق در بازار و قیمت ارزهای دیجیتال است.

یکی دیگر از دلایل استفاده از Pairهای معاملاتی کاهش کارمزد معاملات است. فرض کنید یک معامله‌گر به دنبال معامله Pair دوج/شیبا در یک صرافی متمرکز است. اگر صرافی مورد نظر این بازار معاملاتی را نداشته باشد، معامله‌گر باید دوج‌های خود تتر خریده و سپس تترهای خود را به شیبا تبدیل کند. کارمزد این خرید و فروش‌ها به مراتب بیشتر از تبدیل مستقیم دوج به شیبا است.

به صورت کلی مزایای استفاده از Pairها شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری
  • امکان ترید ارزهای دیجیتال مختلف
  • کاهش کارمزد معاملات
  • امکان کسب سود در قالب ارزهای دیجیتال مطرح مانند بیت کوین

تبدیل به اتریوم یا سایر رمزارزها

بیت کوین به اتریوم

فرض کنید شما رمزارز خود را به یک رمزارز دیگری مانند اتریوم تبدیل می­‌کنید و منتظر نوسانات بازار می­‌مانید. اما اگر قیمت اتریوم ناگهانی افت کند، قطعاً شما ضرر می­‌کنید. برای پرهیز از این اتفاق باید رمزارزهای خودتان را در مواقع بحرانی به ارز دیجیتال تتر تبدیل کنید که قیمت ثابتی دارد و ریسک نوسانات قیمتی را کاهش می­‌دهد. مجدداً زمانی که احتمال افزایش قیمت وجود داشت، می‌توانید با همان تترها، رمزارز مورد نظر خود را خریداری کنید تا ارزش دارایی­‌های شما حفظ شود.

یکی از مزیت­‌های اصلی استفاده از والکس به عنوان صرافی خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال این است که دیگر نیازی نیست نگران تحریم‌­ها و بلوکه شدن حسابتان از سمت صرافی­‌های خارجی مانند بایننس باشید. برخی از کاربران ایرانی تجربه‌­های تلخی را در رابطه با مسدود شدن حسابشان در صرافی‌­های خارجی مانند بیترکس و بایننس داشتند. یکی از دلایل شکل گرفتن والکس نیز همین مشکلات به ­وجود آمده برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال بود، بنابراین تلاش کردیم که بستری امن و مطمئن را برای کاربران ایرانی فراهم کنیم تا به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.

از دیگر مزیت­‌های معاملات جفتی بر پایه تتر در صرافی والکس، می‌­توان به سرعت بالای انجام معاملات و پشتیبانی حرفه­‌ای آن اشاره کرد.

سوالات متداول

بهترین جفت ارز بازار کدام است؟

بدون شک بیت کوین/تتر بهترین و پر استفاده‌ترین معاملات ارز با ارز در صرافی‌های ارز دیجیتال است.

آیا معامله از طریق جفت ارز به صرفه است؟

بسته به وضعیت بازار و البته جفت ارزی که برای معامله انتخاب می‌کنید، معاملات جفت ارزی می‌تواند به صرفه باشد.

منظور از جفت ارز دیجیتال چیست؟

معامله جفت ارز دیجیتال به معامله‌­ای گفته می‌­شود که همزمان با فروش یک ارز دیجیتال، ارز دیجیتالی دیگری را خریداری کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
22 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیوان
کیوان
1 سال قبل

سلام
کجا میشه نمودار قیمتی جفت ارز ، ارزهای مختلف رو مشاهده کرد ؟ مثلا نمودار btc/eth در طی زمان ؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  کیوان

سلام
وقت شما به خیر
صرافی والکس از پایه بازارهای تتر و بیت کوین پشتیبانی میکند. بنابرین با انتخاب پایه بازار خود اگر وارد بخش معاملات حرفه‌ای یا کلاسیک هر ارز دیجیتالی شوید، چارت آن هم بر اساس همان پایه بازار نمایش داده می‌شود.
روش دیگر این است که وارد بخش معاملات حرفه ای شوید. سپس در پنجره سمت راست جفت ارز مورد نظر خود (مثلا USDT/BTC) Vا انتخاب کنید تا چارت آن هم به نمایش در آید.

سپاس از همراهی شما

آرش
آرش
2 سال قبل

سلام در تنظیمات تراست ولت گزینهwalletconnect چی هست؟

ابوالفضل
ابوالفضل
2 سال قبل

سلام من در والکس بیت کوین به ریال خریدم الان برای انتقال اون به کیف پول تراست والت مشکلی پیش نمیاد؟

مهدی
مهدی
2 سال قبل

امکان ارسال تتر از صرافی شما به بایننس وجود داره ؟؟؟
منظورم اینه که حساب بایننسم مسدود نمیشه ؟؟؟؟

بهار کاظمی
بهار کاظمی
2 سال قبل

سلام و وقت بخیر .من چطوری میتونم حساب والکسمو شارژ کنم.؟ و چطور میتونم تتر بخرم از والکس ممنون‌میشم راهنماییم کنید

رسول بغدادی
رسول بغدادی
2 سال قبل

آیا میتوان میزان تتری که در والکس دارم را به کیف پول کوینکسم منتقل کنم؟ یا بالعکس از کوینکس به والکس منتقل کنم؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  رسول بغدادی

سلام آقای بغدادی

بله میتوانید این کار را انجام دهید. صرفا به این نکته توجه داشته باشید که والکس فعلا از تتر بر بستر اتریوم پشتیبانی می کند که کارمزد انتقال در آن حداقل ۳۰ تتر است. لطفا پیش از انجام تراکنش به این نکته دقت کنید.

ممنون از همراهیتان.

نیما همتی
نیما همتی
2 سال قبل

روز بخیر ، من هم چنین مشکلی دارم در صرافی والکس ، چگونه مشکل انتقال تتر برحسب اتریوم را حل کنم؟ گزینه دیگه ای برای رفع این مشکل هست که من تتر به حساب کوینکس انتقال بدم و بر بستر اتریوم نباشه و بر بستر ترون باشه ؟ با ارز دیگه ای میشه این انتقال انجام داد ؟ ممنون میشم کامل راهنمایی بفرمایید

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  نیما همتی

سلام
وقت به خیر

در حال حاضر هیچ راهی به جز انتقال تتر بر همین بستر از طریق والکس وجود ندارد. ما به زودی شبکۀ ترون را اضافه خواهیم کرد. این کار در آینده بسیار نزدیک اجرایی خواهد شد. لطفاً تا آن موقع شکیبا باشید. همچنین می‌توانید از ارزهایی که کارمزد کمتری دارند استفاده کنید.

ممنون از همراهی شما

علی ح
علی ح
2 سال قبل

سلام و عرض دب و ممنون بابت مطالب مفیدتون …ببخشید من در یک صرافی ایرانی بیت تورنت دارم و الان در صرافی کوینکس ثبت نام کرده ام و میخوام از طریق کوینکس چند تا ارز دیگه رو بخرم ..حالا سوالم این هست باید بیت تورنت های خودم رو به کوینکس انتقال بدم و انجا بیت تورنتها رو نقد کنمو تبدیل به ارزهای دیگر یا اینکه حتما باید تتر داشته باشم تا بتونم در کونکس نقدش کنم و تبدیل کنم به ارزهای دیگر ؟ممنون

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  علی ح

سلام
وقت به خیر

اگر کوینکس از بیت تورنت پشتیبانی می‌کند می‌توانید همین ارز را به صرافی انتقال داده و آنجا تبدیل به تتر کنید، به ارزهای دیگر تبدیل کنید یا بفروشید و پول نقد به صورت دلاری دریافت کنید.

ممنون از همراهی شما.

Fatemehasadpoor
Fatemehasadpoor
1 سال قبل

سلام برای برداشتن سود بیت کوئین نیازی به نت هست آیا؟؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  Fatemehasadpoor

سلام
وقت به خیر
بله؛ شما برای انجام تمام فعالیت‌های مالی اعم از ارسال و دریافت تراکنش، استیکینگ و … نیاز به داشتن ارتباط اینترنتی دارید.

سپاس از همراهی شما

ابراهيم خدابنده
ابراهيم خدابنده
2 سال قبل

سلام خانم امینی
در مورد جفت ارزها سوال داشتم
مثال میزنم که بهتر متوجه بشین
اگر من یک عدد اتریوم با بیت کوین بخرم وبعد سه حالت پیش بیاد
۱ : بیتکوین بره بالا
۲ : اتریوم بره بالا
۳ : هر دو ارز با‌هم برن بالا
تو کدام حالت سود بیشتری میکنیم
و ممنون میشم یک‌مثال بزنید که درصدها سود معلوم باشه

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل

سلام آقای خدابنده
وقت به خیر

اگر با اتریوم یک بیت کوین بخرید، ارز نهایی شما بیت کوین است و دیگر سود شما به قیمت اتریوم وابسته نیست. برای مثال اگر با ۱ عدد اتریوم حدود ۰.۰۳۵۶۲۷ بیت کوین بخرید، با افزایش قیمت بیت کوین سود خواهید کرد و با کاهش قیمت آن ضرر می‌کنید. در این محاسبات دیگر اتریوم اثری ندارند.

ممنون از همراهی شما.

حسین
حسین
2 سال قبل

سلام من تو والکس بیت تورنت نمیتونم بخرم؟یعنی تو والکس جز ۵تا ارز چیز دیگه ای نمیتونیم بخریم؟

دکمه بازگشت به بالا