آموزش ابزارهامعرفی رمزارزها

تورنادو کش چیست؟ معرفی پلتفرم Tornado cash و ارز دیجیتال Torn

اگر جزو افراد علاقه‌مند و فعال در زمینه ارزهای دیجیتال باشید، احتمالاً تا کنون بارها به دنبال راهی برای بالا بردن امنیت تراکنش‌های خود و ناشناس بودن در آن‌ها بوده‌اید. تورنادو کش به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز یکی از راه‌های مناسب برای حل این مشکل است. این پلتفرم که بر بستربلاک چین اتریوم ساخته شده است با وجود سال‌های کمی که از تأسیس آن می‌گذرد توانسته محبوبیت خود را بین فعالان ارز دیجیتال پیدا کند. پلتفرم تورنادو کش دارای نوعی توکن حاکمیتی برای خود است. در واقع با خرید ارز تورنادو کش می‌توانید خود را یکی از سهام‌داران این پلتفرم دانسته و در تصمیماتی که برای آن گرفته می‌شود مشارکت کنید. ما در این مقاله سعی داریم تا به سؤالاتی مثل ارز TORN چیست، تورنادو کش چیست و چه کاربردی دارد و … به شکلی جامع و کامل پاسخ دهیم.

تورنادو کش چیست؟

افرادی که به عنوان فعالان ارز دیجیتال شناخته می‌شوند احتمالاً پلتفرمی تحت عنوان تورنادو کش را می‌شناسند و از آن برای حفظ حریم خصوصی حساب شخصی و تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند. در پاسخ به سؤال تورنادو کش چیست می‌توان گفت تورنادو کش  (Tornado cash) در واقع یک پلتفرم از نوع غیرمتمرکز است که بر مبنای بلاک چین اتریوم تشکیل شده است. تیم zcash (یکی از  کوین‌های حریم خصوصی) بر اساس پروژه متن باز یا (open source) سیستم تورنادو کش را توسعه داده است و در کنار آن این امکان برای کاربران فراهم شده است که به وسیله سیستم قرارداد هوشمند، توکن‌های ERC-20 و ETH را انتقال دهند.

تورنادوکش پلتفرمی بر پایه بلاک چین اتریوم

لازم به ذکر است که قرارداد هوشمند تورنادو کش به هیچ عنوان قابل تغییر نیست و حتی توسعه دهندگان هم نمی‌توانند هیچ گونه تغییری روی آن ایجاد کنند. در تمام نکاتی که تا کنون به آن‌ها اشاره کردیم، تورنادو کش هم مانند سایر پلتفرم‌هایی که بر مبنای اتریوم کار می‌کنند عمل می‌کرد. اما نکته‌ی مهم در پاسخ به سؤال تورنادو کش چیست این است که زمانی که سپرده‌ای به این پلتفرم واریز می‌شود یا از آن برداشت می‌شود، هیچ ارتباطی بین حساب کاربر ارسال کننده و کاربر دریافت کنند مشخص نخواهد بود.

با توجه به این موارد، کاربران در این پلتفرم می‌توانند بدون اینکه ردی از انجام تراکنش‌های مختلف در این سیستم از خود به جای بگذارند، دارایی‌های خود را به شبکه تورنادو کش و سپس کیف پول غیر حضانتی دیجیتالی خود منتقل کنند. در واقع می‌توان گفت که کاربران این پلتفرم، اختیار کاملی روی دارایی‌های خود دارند. همچنین لازم به ذکر است که این سیستم توسط جامعه آن اداره شده و از تاریخ می ۲۰۲۰، بنیان‌گذاران این پلتفرم تقریباً هیچ کنترلی روی بخش‌های مختلف آن ندارند. به عبارت دیگر تورنادو کش در حال حاضر یک سیستم غیر متمرکز است.

اختیار تورنادو کش در دست استفاده کنندگان

ارز دیجیتال تورنادو کش (tornado cash) چیست؟

پس از تعریف کاملی که از پلتفرم تورنادو کش ارائه دادیم، نوبت به ارائه پاسخ برای سؤال ارز دیجیتال tornado cash چیست می‌رسد. این ارز دیجیتال که در واقع یک نوع توکن حاکمیتی است، برای کاربران این پلتفرم مانند یک سهام عمل می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان این گونه گفت که دارندگان این رمز ارز توانایی شرکت در رای‌گیری‌‌های شرکت و قدرت تصمیم گیری در مسائل مهم را برای این پلتفرم دارند و مانند یک سهام‌دار می‌توانند در سرنوشت این سیستم تأثیر گذار باشند.باید به این نکته اشاره کنیم که این ارز حاکمیتی، نوعی توکن ERC-20 است که ذخیره‌ای ثابت داشته و با نام TORN شناخته می‌شود. جالب است بدانید که کاربران این پلتفرم بر اساس تعداد تراکنش‌ها و تعاملی که با سیستم تورنادو کش دارند، امتیاز برای ناشناس بودن در رتبه‌های بالاتر کسب می‌کنند. در نهایت جمع این امتیازات و رسیدن آن‌ها به حد نصاب باعث می‌شود که بتوانند آن‌ها را به توکن TORN تبدیل کنند.

نام دیگر ارز دیجیتال تورنادو کش torn

کل ذخیره این توکن ۱۰ میلیون بوده و در تاریخ فوریه ۲۰۲۱، چیزی حدود ۵ درصد از آن که شامل پانصد هزار توکن بود ایردراپ شد. این ایردراپ باعث شد تا ارزش توکن TORN به طور ناگهانی تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و به ۴۳۶ دلار برسد. اما این افزایش قیمت خیلی پایدار نبود و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه دوباره قیمت ارز دیجیتال تورنادو کش سقوط کرد و به چیزی حدود ۵۰ دلار رسید. در حال حاضر نیز ارزش این توکن معادل تقریباً ۳۷.۸۲ دلار است.

آشنایی بیشتر با TORN 

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، ارز دیجیتال بومی پروتکل تورنادو کش توکن TORN نام دارد. تقسیم بندی مقدار کل ذخیره شده این توکن در پلتفرم تورنادو کش به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • ۵۵ درصد معادل ۵.۵ میلیون ارز دیجیتال TORN در خزانه این سازمان خودگردان غیرمتمرکز توزیع می‌گردد که طی یک دوره پنج ساله آزادسازی خواهد شد.
  • ۳۰ درصد معادل ۳ میلیون رمز ارز تورن در بین توسعه‌دهندگان موسس و حامیان اولیه این شبکه توزیع می‌شود.
  • ۱۰ درصد معادل یک میلیون ارز قرار است در بین استخراج‌کنندگان ناشناس توزیع شود.
  • ۵ درصد معادل ۵۰۰ هزار ارز دیجیتال TORN در قالب ایردراپ به صورت رایگان بین کاربران اولیه این شبکه توزیع شد.

در همان ابتدای کار پلتفرم تورنادو کش، افرادی مثل ویتالیک بوترین ادعا داشتند که پروژه‌ای مثل تورنادو کش می‌تواند خیلی موفقیت‌آمیز باشد. دلیل این ادعای او این بود که به عقیده‌ی او این سیستم‌ها و پلتفرم‌ها تنها ابزارهایی برای استفاده مردم هستند و به تنهایی نمی‌توانند یک اکوسیستم باشند. او معتقد بود که دنیای ارز دیجیتال و فعالان آن به ابزارهای متنوع بیشتری در این زمینه نیاز دارند.

لازم به ذکر است که در زمان ایردراپ تورنادو کش و ارائه ۵ درصد از ذخیره توکن خود به بازار، بسیاری از مردم نسبت به ارزش این توکن حاکمیتی شک داشتند و از قیمت آن مطمئن نبودند. زیرا تا قبل از آن اتفاق، تورنادو کش تنها مانند یک ابزار خوب برای انجام تراکنش‌های ارزی عمل می‌کرد.

بنیان گذاران پلتفرم تورنادو کش

افرادی با نام رومن استورم (roman storm) و رومن سمنوف (roman Semenov) به عنوان دو فردی که پلتفرم تورنادو کش را راه اندازی کردند شناخته شده‌اند. رومن استورم که از سال ۲۰۱۱ با عنوان شغلی توسعه دهنده نرم افزار کار می‌کند در سال‌های قبل برای شرکت آمازون کار می‌کرد و در تشکیل قراردادهای ICO و نوشتن برنامه ارزهای ERC-20 مشغول به فعالیت است. همچنین رومن سمنوف به عنوان یک کارآفرین، متخصص آمار کوانتمی نیز بوده و تا قبل از تأسیس تورنادو کش، به عنوان یکی از افراد بنیان گذار Viking studio مشغول به فعالیت بوده است.

سپرده گذاری در تورنادو کش

سپرده گذاری در تورنادو کش در ابتدا نیاز به ایجاد رمز توسط کاربر برای خود دارد. بعد از آن باید هش خود را همراه با مبلغی که به عنوان سپرده قصد دارید به این پلتفرم واریز کنید، به قرارداد هوشمند آن ارسال کنید. این سیستم قرار داد هوشمند است که در این مرحله، بعد از پذیرفتن سپرده، تعهد را به لیست سپرده‌ها اضافه خواهد کرد. به این ترتیب امنیت اتریوم و سیستم تورنادو کش در کنار هم می‌توانند شرایطی ایده‌آل برای انجام تراکنش‌های شما فراهم کنند.

امنیت تورنادو کش

بررسی حریم خصوصی تورنادو کش

پیوندهای زنجیره‌ای که بین دو آدرس مبدأ و مقصد در یک تراکنش هستند، در سیستم تورنادو کش شکسته شده و باعث بهبود حریم خصوصی در آن تراکنش می‌شود. کوین اتریوم و سایر رمز ارزها به کمک سیستم قرارداد هوشمند در این پلتفرم، از آدرس یک کاربر پذیرفته شده و سپس امکان‌ پذیرفته شدن آن در آدرسی دیگر فراهم می‌شود.

تورنادو کش در سال ۲۰۲۱ یا به عبارتی خرداد ماه ۱۴۰۰، شبکه‌های بلاک چینی و زنجیره‌های جانبی دیگری را علاوه بر بلاک چین اتریوم به سیستم خود اضافه و قراردادهای هوشمند خود را در آن‌ها مستقر کرد. به این ترتیب کاربران این پروتکل توانستند تا از آن در شبکه‌های دیگر نیز استفاده کنند؛ بنابراین در حال حاضر پلتفرم تورنادو کش در شبکه‌های مختلفی قابل استفاده بوده که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • بلاک چین اتریوم
  • زنجیره بایننس
  • شبکه پالیگان
  • شبکه Gnosis
  • شبکه آوا لانچ
  • شبکه لایه ۲ optimism
  • شبکه لایه ۲ arbitrum

چرا بلاک چین اتریوم برای تورنادو کش انتخاب خوبی است؟

پلتفرم تورنادو کش از سال ۲۰۱۹ فعالیت خود را بر مبنای بلاک چین اتریوم شروع کرد. بنابراین انتقال توکن‌های زیر به کمک این پروتکل برای کاربران آن امکان‌پذیر است:

  • ETH
  • USDC DAI
  • WBTC
  • Cdai
  • تتر

سرمایه گذاری روی اتریوم و پلتفرم‌هایی که بر مبنای آن ساخته می‌شوند به دلیل امنیت بالایی که دارند، کاری عاقلانه است. این امنیت بالا به دلیل همان سیستم قرارداد هوشمندی است که در قسمت‌های قبل به آن اشاره کردیم. در این سیستم می‌توانید تراکنش‌هایی با امنیت بالا و خیالی مطمئن انجام دهید.

به طور کلی با کمی دقت و بررسی متوجه می‌شوید که اتریوم یکی از بلاک چین‌های محبوب در بین فعالان ارز دیجیتال است. این موضوع دلایل زیادی دارد که در قسمت‌های قبل به چند مورد از آن‌ها اشاره کردیم. اتریوم سیستمی برنامه‌ریزی‌شده است و این عبارت می‌تواند یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن باشد.

بلاک چین اتریوم و حفظ امنیت

همچنین امکان انجام تراکنش‌های خصوصی در آن باعث می‌شود تا در صورت هک اتریوم، دیگر هیچ کاربری نگران فاش شدن اطلاعات تراکنش خود نباشد. برخی دیگر از ویژگی‌های مثبت بلاک چین اتریوم که باعث شده انتخاب مناسبی برای انجام تراکنشات باشد به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • آزاد بودن آن
  • پشتیبانی گسترده‌ی آن
  • اجرای سریع و آسان
  • قابلیت همکاری و اشتراک
  • سرمایه گذاری از طریق ارز دیجیتال تتر

استخرهای تورنادو کش

قرارداد هوشمندی که در پروتکل تورنادو کش قرار گرفته است مانند یک استخر نقدینگی عمل کرده و بعد از ترکیب تمام ارزهای دیجیتال واریز شده به یک آدرس، آن‌ها را در استخر واریز می‌کند. حال زمانی که یک کاربر، اموال و دارایی‌های خود را به عنوان سپرده در یک استخر قرار می‌دهد، یک یادداشت خصوصی یا private note که حکم کلید خصوصی را دارد برای او ایجاد می‌شود. در واقع کاربر با استفاده از این کلید خصوصی می‌تواند هر زمان که خواست، به رمز ارزهای خود دسترسی داشته باشد.

نکته‌ی مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که میزان امنیت پلتفرم تورنادو کش با میزان واریزی‌های استخر و تعداد کاربران آن ارتباط مستقیم دارد. در واقع می‌توان این گونه گفت که هر چه تعداد افراد بیشتری ارز خود را به این استخر واریز کنند، امنیت این پلتفرم بالا می‌رود و دلیل این موضوع این است که با افزایش تراکنش‌های انجام شده در استخر، امکان ردیابی یک تراکنش به نسبت آن سخت‌تر می‌شود.

با تمام این موارد باز هم یک سری نکات کلی وجود دارد که رعایت آن برای حفظ حریم شخصی و ناشناس ماندن حین انجام تراکنش ضروری است. این نکات به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • صبر کردن بین عملیات واریز و عملیات برداشت
  • پرداخت کارمزد تراکنش برای برداشت به کمک relayer
  • صبر کردن برای مخلوط شدن دارایی‌های خود با ارزهای دیگران

چند روش برای بالا بردن امنیت در تورنادو کش

همان‌طور که احتمالاً تا کنون متوجه شده‌اید، تورنادو کش به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز به شما کمک می‌کند تا حریم خصوصی خود را برای حساب کاربری‌تان حفظ کنید. اما در نهایت این شما هستید که با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید این امنیت و حریم شخصی را برای خود چند برابر کنید. در ادامه‌ی این متن به بررسی کامل و دقیق این نکات می‌پردازیم.

استفاده از VPN

ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) این قابلیت را دارند تا شما را با یک آدرس IP شناسایی کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از این شناسایی باید از VPN یا یک مرورگر TOR برای انجام تراکنش‌های خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از وی پی ان‌های رایگان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا این نرم افزارها این قابلیت را دارند که داده‌های شما را ذخیره کنند و حتی ممکن است آن‌ها را بفروشند.

ذخیره یادداشت خصوصی

باید توجه داشته باشید که برای برداشت ارزهای دیجیتال خود از همان استخر تورنادو کش، شما به یادداشت خصوصی خود نیاز دارید؛ بنابراین با ذخیره‌ی آن در جایی امن، می‌توانید از سوء استفاده افراد سودجو از آن و ایجاد دسترسی به حسابتان برای آن‌ها جلوگیری کنید.

حذف کردن داده‌ها از مرورگر خود

مرورگر شما از هر نوعی که باشد، تمام اطلاعات شما را در خود ذخیره کرده و به عبارتی می‌توان گفت که یک منبع اطلاعات کامل برای صفحه‌هایی است که شما به عنوان کاربر از آن استفاده می‌کنید؛ بنابراین باید توجه داشته باشید که بعد از هر عملیات برداشت یا واریز، اطلاعات خود را از مرورگرتان حذف کنید. اگر این عملیات‌ها با کوکی‌های شبیه به هم انجام شود، امکان ردیابی آن دو تراکنش برای برنامه‌ای که از آن استفاده می‌کنید وجود دارد.

صبور بودن

همان‌طور که در چند قسمت قبل اشاره کردیم، فاصله بین دو تراکنش واریز و برداشت باید رعایت شود. زیرا در صورتی که پشت سر هم این دو عملیات را در تورنادو کش انجام دهید، امکان شناسایی شما افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هرچه انتظار بیشتری بکشید، امنیت شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

حفظ حریم خصوصی تراکنش‌ها

استفاده از آدرس‌های مختلف

اگر قصد خارج کردن دارایی‌های خود از تورنادو کش را دارید بهتر است که این کار را در چند مرحله مختلف انجام دهید. همچنین باید دقت داشته باشید که بهتر است برداشت وجه از حسابتان هر بار از آدرسی مختلف باشد تا امکان پیگیری و شناسایی IP شما به صفر برسد.

بررسی برنامه ماینینگ ناشناس بودن (Anonymity Mining)

برنامه ماینینگ ناشناس یا anonymity mining در تورنادو کش تنها یک سال اجرا شد. در واقع این برنامه در تاریخ هجده دسامبر ۲۰۲۰ آغاز و در تاریخ هجده دسامبر ۲۰۲۱ پایان یافت. حال برای اینکه با تعریف این برنامه آشنا شوید، توضیح مختصری درباره آن به شما ارائه می‌دهیم.

این برنامه در واقع یک روش برای افزایش انگیزه کاربران درباره بالا بردن امنیت و حفظ حریم خصوصی آن‌ها است. کاربران مختلف می‌توانند دارایی‌های خود را از هر نوعی که هست در نوعی استخر ذخیره کرده و در ازای آن امتیاز ناشناس بودن یا anonymity points یا AP دریافت می‌کنند. در نهایت با جمع کردن این امتیازها می‌توانند در ازای آن توکن TORN دریافت کنند.

آینده از آن پروژه‌های متمرکز بر حریم خصوصی

با توجه به اینکه تورنادو کش سیستم کار خود را بر مبنای بلاک چین اتریوم بنا کرده و یکی از پلتفرم‌های غیرمتمرکز مطمئن برای انجام تراکنش‌های ارزی است، شناخت و آشنایی کامل با آن برای افراد فعال در این زمینه امری ضروری است. همچنین بسیاری از افراد حرفه‌ای می‌دانند که برای حفظ امنیت دارایی‌های خود و حفظ حریم خصوصی حسابشان باید از پلتفرم‌هایی مثل تورنادو کش استفاده کنند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به تعریف و بررسی این پلتفرم و پاسخ به سؤالاتی مثل ارز TORN چیست بپردازیم.

تورنادو کش چیست؟

تورنادو کش (tornado cash) راهی امن همراه با حفظ حریم شخصی برای انجام تراکنش‌های ارزی است که بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده و به عنوان یک پلتفرم غیر متمرکز فعالیت می‌کند.

ارز دیجیتال تورنادو کش tornado cash چیست؟

ارز دیجیتال تورنادو کش یک نوع ارز حاکمیتی است که برای کاربران و دارندگان آن حکم سهام در تورنادو کش را دارد. آن‌ها با استفاده از این توکن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های این پلتفرم مشارکت داشته باشند.

ارزش ارز دیجیتال torn چقدر است؟

توکن TORN به عنوان ارز دیجیتال تورنادو کش، بعد از ایردراپ این پلتفرم در سال ۲۰۲۰ دچار افزایش ارزش چشمگیری شد و پس از آن دوباره ارزش آن سقوط کرد. در حال حاضر ارزش توکن TORN چیزی نزدیک به ۴۰ دلار است.

۱۴

تورنادو کش (Tornado Cash)

گام قبلی (۱۴/۱۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا