کیف پول

بلاک والت چیست؟ دانلود و آموزش استفاده از کیف پول Block Wallet

کیف پول بلاک والت (Block Wallet) از خصوصی‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه اتریوم است. کیف پول بلاک والت به کاربران خود امکان ناشناس بودن و خرید اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال را می‌دهد. برای انجام هر تراکنش در این ولت، یک آدرس جدید ایجاد می‌شود، بنابراین تمامی سوابق تراکنش‌های گذشته پاک می‌شوند. به‌علاوه‌ این کیف پول برای ناشناس ماندن تراکنش‌ها از میکسر تورنادوکش استفاده می‌کند. بنابراین امنیت و ناشناسی را به میزان بسیار زیادی ارتقا می‌دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی کامل این ولت، کاربردها و آموزش تصویری استفاده از آن بپردازیم.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: والت چیست؟

معرفی کیف پول بلاک والت (Block Wallet)

کیف پول بلاک والت یک کیف پول غیر حضانتی (Non-custodial) بر روی شبکه اتریوم است. این ولت بر ارائه سطح بالایی از امنیت، حریم خصوصی و ناشناس ماندن کاربران ارز دیجیتال تمرکز دارد. هدف از به وجود آوردن این پروژه، ناشناس نگه داشتن اطلاعات و تراکنش‌های کاربران است که به همین منظور از مفهوم ERC-20 Pooling استفاده می‌کند.

این پروژه از نوامبر ۲۰۲۰ در حالت توسعه مخفیانه قرار داشته است. طبق گفته تیم پشتیبانی آن، Block Wallet هم با ردیابی تراکنش‌ها و هم با تمرکز مقابله می‌کند و به محافظت از حق حریم خصوصی کاربران خود کمک می‌کند. اغلب پلتفرم‌ها، امروزه در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران خود تلاش می‌کنند ولی همچنان، این مسئله امری دور از دسترس است. کیف پول بلاک والت با استفاده از تکنولوژی میکسر تورنادوکش و فناوری Pooling اتریوم تا حدودی به این مهم دست یافته است.

توجه: کیف پول بلنک ولت (Blank Wallet) در اوایل ۲۰۲۳ طی ری‌برندینگ نام خود را به بلاک والت (Block Wallet) تغییر داد. در طی این تغییر همچنان توکن آن با تیکر BLANK شناخته و معامله می‌شود.

حفظ حریم خصوصی در کیف پول بلاک والت

امنیت کیف پول بلاک والت

این ولت برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش از یک Smart Contract جهت پنهان سازی اطلاعات و میزان دارایی ولت منبع استفاده می‌کند. بستر استفاده شده در بلاک والت، Tornado Cash است که از قراردادهای هوشمند ۱۰۰، ۱۰، ۱، ۰.۱ پشتیبانی می‌کند. این قراردادهای هوشمند با عنوان اجزای اصلی برای حفظ حریم خصوصی یک کیف پول شناخته می‌شوند.

علاوه بر این موارد، بلاک والت داده‌های مالی کاربران خود را به Anonymity Set اضافه می‌کند. در این مجموعه از افشا شدن تراکنش‌های خروجی کاربران محافظت می‌شود. در نهایت، افزایش تعداد تراکنش‌ها در این مجموعه، افزایش حفظ حریم خصوصی کاربران را به همراه دارد.

هر زمان که قصد برداشت از کیف پول بلاک والت خود را داشته باشید، می‌توانید درخواست برداشت کنید. بعد از آن، یک آدرس ولت جدید که مبلغ مورد نظر در آن ذکر شده، از طرف بلاک والت ایجاد می‌شود.

بلاک والت برای ایجاد امنیت بیشتر، با شبکه Tor همکاری دارد. این شبکه نسبت به ردیابی فعالیت‌های کاربر در داخل و بیرون از زنجیره بلاک، امنیت بیشتری را ارائه می‌دهد. شبکه Tor از اطلاعات ذخیره شده توسط نودها برای ارسال تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در نتیجه، عدم افشا شدن اطلاعات کاربر کاملاً تضمین می‌شود.

طرز کار کیف پول بلاک والت

عملکرد Block Wallet معمولاً طبق تراکنش‌های خصوصی بر بستر Tornado Cash انجام می‌شود. بلاک ولت با استفاده از یک قرارداد هوشمند از همه توکن‌های دریافتی با رمزنگاری قوی محافظت می‌کند.

عملکرد کیف پول بلاک ولت

بلاک والت اولین افزونه مرورگر کروم است که امکان ناشناس ماندن کاربران را فراهم می‌کند. هنگامی که شما یک کیف پول ایجاد می‌کنید، یک Backup از کلید خصوصی در اختیار شما قرار داده می‌شود که امنیت ارزهای دیجیتال شما در این ولت تضمین می‌کند. برای افزایش میزان امنیت این ولت، یک پروتکل امنیتی وجود دارد. این پروتکل، تمامی سرمایه‌ها را با استخری از کوین‌های متفاوت در بلاک والت ترکیب می‌کند. از این رو، مبدأ سرمایه کاربران مخفی مانده و قابل شناسایی نخواهند بود.

طبق این روند، هر زمان که شما برداشتی از کیف پولتان انجام دهید، الگوریتم بلاک به طور خودکار یک آدرس ولت جدید همراه با مقدار ارز دیجیتال درخواستی شما به وجود می‌آورد.

مزایای کیف پول بلاک والت

کیف پول بلاک والت نیز مانند هر ولتی در دنیای کریپتو دارای مزایای مختص به خود است. در ادامه به بررسی مزایای این ولت می‌پردازیم:

  • مخفی سازی دارایی: تمام دارایی‌های کاربر در یک قرارداد هوشمند ذخیره می‌شود و فرد دیگری امکان دسترسی به آن ندارد. صاحب دارایی یا کاربر، تنها کسی است که به دارایی دسترسی دارد و آن را مدیریت می‌کند.
  • عدم دسترسی به منشأ دارایی: همان‌طور که گفته شد، بلاک والت منشأ دارایی‌ها را مخفی نگه می‌دارد. از این رو، هیچ فرد دیگری به منشأ دارایی شما آگاهی نخواهد داشت.
  • مخفی سازی تراکنش‌ها: هر زمانی که کاربر درخواست تراکنش داشته باشد، بلاک والت یک کیف پول جدید ایجاد می‌کند. این به معنای حذف سوابق قبلی است و انجام این تراکنش‌ها بدون نیاز به KYC (احراز هویت کاربر) انجام می‌شود.

امنیت کیف پول بلاک والت

در این ولت امنیت و حریم خصوصی مکمل همدیگر هستند. اگر حریم خصوصی رعایت نشده و فاش شود، امنیت نیز به طور کامل وجود نخواهد داشت؛ بنابراین، بلاک والت برای حفظ امنیت بیشتر، تمرکز بیشتری روی حریم خصوصی‌ داشته است.

بلاک والت تمامی اطلاعات مهم کاربران از جمله عبارات بازیابی، کلیدها، آدرس‌ها و داده‌های حساب کاربری را همراه با تورنادو کش در حافظه مرورگر ذخیره می‌کند. بعد از ذخیره‌سازی این اطلاعات در حافظه مرورگر، آنها در مقابل هر وب سایت و شبکه‌ای محفوظ هستند و تنها صاحب کیف پول به این دارایی‌ها دسترسی کامل دارد.

اطلاعات موجود در Wallet را تنها با عبارت بازیابی (Seed) می‌توان استخراج کرد. پس، کاربران باید عبارت Seed را به خاطر سپرده یا درجایی امن ذخیره کنند تا امنیت کیف پول آنها حفظ شود.

آموزش نصب و استفاده از کیف پول بلاک والت

ابتدا به سایت رسمی بلاک ولت به آدرس www.blockwallet.io مراجعه کنید. در صفحه اصلی دکمه‌ای سبز رنگ تحت عنوان Download for Chrome را مشاهده خواهید کرد. پس از کلیک بر روی آن، افزونه مرورگر کیف پول بر روی کروم شما نصب می‌شود. همچنین می‌توانید برای دانلود مستقیم افزونه مرورگر بلاک ولت از لینک زیر استفاده کنید.

دانلود افزونه مرورگر بلاک والت:

دانلود و نصب کیف پول بلاک ولت
  • پس از دانلود و نصب، افزونه به مرورگر شما اضافه خواهد شد. در صفحه باز شده دو گزینه Import your wallet و Create new wallet قابل انتخاب است. برای ساخت کیف پول جدید گزینه Create new wallet را کلیک کنید.
ایجاد ولت جدید در بلاک ولت
  • در این مرحله باید رمز عبور ولت را تعیین کنید. در ستون پایین رمز عبور را تکرار کرده و تیک توافق با قوانین کیف پول را بزنید. در ادامه روی دکمه Create کلیک کنید.
تعیین رمز عبور در بلاک ولت
  • در این صفحه به شما یک عبارت ۱۲ کلمه‌ای داده خواهد شد تا زمانی که برای کیف پولتان اتفاقی افتاد بتوانید با استفاده از این کلمات تمام دارایی‌های خود را باز گردانید. با مشاهده عبارت ۱۲ کلمه‌ای کیف پول بلاک والت و کلیک بر روی دکمه Next به صفحه بعدی منتقل می‌شوید.
دریافت عبارت ۱۲ کلمه در بلاک والت
  • در ادامه نیاز است عبارت بازیابی که در مرحله قبل دریافت کردید به ترتیب وارد کنید. در انتها گزینه Confirm را انتخاب کنید.
ورود عبارت بازیابی برای تایید
  • اکنون پس از تایید عبارت پشتیبان وارد Wallet خواهید شد.

دریافت رمزارز در کیف پول بلاک والت

دریافت رمزارز در کیف پول بلاک والت کمی با دیگر ولت‌ها متفاوت است. دلیل این تفاوت بخاطر انحصاری بودن این ولت است؛ در واقع بلاک ولت تنها از توکن‌های ERC-20 و شبکه‌های EVM اتریوم پشتیبانی می‌کند. در ادامه به صورت مختصر روش دریافت روش دریافت رمزارز در این ولت را آموزش می‌دهیم.

  • افزونه BlockWallet را باز کنید و آدرس کیف پول خود را که در بالای سمت چپ نمایش داده شده است پیدا کنید.
کپی کردن آدرس کیف پول در بلاک ولت
  • روی آدرس زیر نام حساب خود کلیک کنید تا کپی شود و آدرس خود را به راحتی با فرستنده به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید روی کد QR کلیک کنید تا آدرس شما به‌عنوان یک کد QR برای اسکن سریع نمایش داده شود.
دریافت کیو آر کد در بلاک ولت

ارسال رمزارز از کیف پول بلاک والت

مراحل ارسال ارز دیجیتال از این ولت، مانند کیف پول‌های دیگر است. در ادامه مراحل آن را آموزش می‌دهیم.

  • در صفحه اصلی کیف پول روی گزینه Send کلیک کنید.
  • رمزارزی را که قصد ارسال آن را دارید، انتخاب کنید.
ارسال رمزارز در بلاک ولت
  • آدرس ولت گیرنده را وارد کرده و روی Next کلیک کنید.
ورود آدرس کیف پول گیرنده در بلاک ولت
  • مقدار توکن‌هایی را که می‌خواهید ارسال کنید وارد کنید، هزینه تراکنش خود را انتخاب کنید و تراکنش را تایید کنید.
تایید تراکنش در کیف پول بلاک ولت

شبکه‌های پشتیبانی شده توسط بلاک والت

طبق اطلاعات مندرج در وایت پیپر بلاک والت، این کیف پول از توکن‌های ERC-20 و شبکه‌هایی که با EVM اتریوم کار می‌کنند پشتیبانی می‌کند. در این صورت صاحب Wallet یک آدرس ثابت داشته که امکان واریز وجه از شبکه‌های آوالانچ، zkSync، اُپتیمیسم، کاوا، پولیگان، آربیتروم، Gnosis، کرونوس و کلایتون وجود دارد. در حال حاضر این Wallet تنها امکان تبادل رمزارز بین این شبکه‌ها را دارد و در آینده دیگر شبکه‌های EVM اتریوم نیز به آن اضافه خواهند شد.

آشنایی با توکن بلنک

بلنک (Blank)، توکن اصلی در پلتفرم بلاک والت است و در اکوسیستم بلاک نقش به‌سزایی دارد. عرضه کل این توکن ۱۲۵ میلیون عدد خواهد بود که در حال حاضر تعداد ۱۹.۳ میلیون از آن در گردش است. امکان استیکینگ توکن بلنک در کیف پول بلاک والت فراهم شده است تا کاربران بتوانند از توکن‌های خود به کسب سود بپردازند. این توکن مزیت‌ها و کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

تخفیف کارمزد برای دارندگان توکن بلنک

کاربران برای استفاده از کیف پول بلاک والت باید مقداری کارمزد مانند دیگر کیف پول‌ها پرداخت کنند. ولی بلاک والت برای دارندگان توکن بلنک تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرد. این خدمات عبارت‌اند از:

  • اگر ۱۰۰۰ توکن بلنک داشته باشید، ۱۰ درصد کارمزد شما کاهش می‌یابد.
  • اگر ۵۰۰۰ توکن بلنک داشته باشید، ۱۵ درصد کارمزد شما کاهش می‌یابد.
  • اگر ۱۰,۰۰۰ توکن بلنک داشته باشید، ۲۵ درصد کارمزد شما کاهش می‌یابد.
توکن بلنک

توکن سوزی

بلاک والت از ۵۰ درصد کارمزدهای به دست آمده از قراردادهای هوشمند برای خرید دوباره توکن بلنک استفاده می‌کند. بعد از خریداری مجدد این توکن‌ها از بازار، آنها را سوزانده و این‌گونه باعث کاهش میزان توکن در گردش می‌شود.

مزایایی خاص برای ارائه دهندگان نقدینگی

بلاک والت برای کاربرانی که به تامین نقدینگی پلتفرم کمک می‌کنند، خدمات خاصی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال این پلتفرم ۵۰ درصد از کارمزد را به کاربرانی که در Uniswap به استکینگ جفت ارز ETH/Blank می‌پردازند، پرداخت می‌کند. هدف بلاک والت از این کار، توزیع متناسب نیمی از کارمزدها به ارائه‌دهندگان نقدینگی است.

ریفرال (Referral) و پاداش

این پاداش برای کاربرانی است که کاربران جدیدی را به کیف پول بلاک والت دعوت می‌کنند. به طور مثال، افراد معروفی مانند اینفلوئنسرها و خبرگزاری‌ها با معرفی بلاک والت می‌توانند پاداش دریافت کنند. البته این پاداش تنها به صورت توکن بلنک به کاربران داده می‌شود.

آینده کیف پول بلاک ولت

کیف پول بلاک والت با وجود سطح امنیتی مناسبی که فراهم می‌کند، باید با همتایان قدرتمندی مانند متامسک، تراست ولت و کیف پول گواردا برای کسب سهم بازار رقابت کند. البته متامسک، تراست ولت و گواردا امکان استفاده از میکسر تورنادوکش و دیگر امکانات امنیتی پیچیده را فراهم نمی‌کنند؛ که این خود یکی از مزیت‌های بلاک ولت محسوب می‌شود. بنابراین با اضافه شدن سایر شبکه‌های پر کاربرد بلاکچین به این Wallet می‌توان انتظار افزایش تعداد کاربران را برای بلاک ولت داشت. در این مقاله به بررسی کیف پول بلاک والت و آموزش تصویری نصب، راه‌اندازی و نحوه استفاده از این کیف پول پرداختیم.

آیا Blank Wallet در ایران قابل استفاده است؟

بله تاکنون هیچ تحریمی از سوی این کیف پول برای کاربران ایرانی گزارش نشده است. همچنین این کیف پول در ایران محبوبیت زیادی نیز دارد.

توکن بلنک چیست؟

بلنک یک توکن ارز دیجیتال، مبتنی بر اتریوم است. از آن جایی داشتن توکن بلنک برای استفاده از کیف پول آن مزایایی دارد؛ دارندگان توکن بلنک در هنگام استفاده از کیف پول آن، هزینه‌های کمتری را پرداخت می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رامبد
رامبد
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر
در ورژن قدیمی گزینه ی privacy داشت
ولی در نسخه های فعلی این گزینه وجود ندارد
این به این معنیست که تراکنش ها مانند دیگر والت ها انجام میشه و دیگر مخفی نیست؟
یعنی هم تراکنش ها و هم موجودی یک آدرس در دسترس عموم هست؟ درسته؟

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  رامبد

سلام وقتتون بخیر
برای تست، یه تراکنش ارسال کنید و توی اکسپلورر ببینید که این دیتاها رو نشون میده یا خیر.

رامبد
رامبد
2 ماه قبل

در جمله ی زیر اشتباها به جای Block Wallet فرمودید Blank Wallet

آیا Blank Wallet در ایران قابل استفاده است؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  رامبد

سلام
وقت به خیر
بله رامبد جان. کیف پول بلنک ولت (Blank Wallet) در اوایل ۲۰۲۳ طی ری‌برندینگ نام خود را به بلاک والت (Block Wallet) تغییر داد. اما عده‌ای هنوز این کیف پول را با نام قدیمی خود میشناسند. بنابراین ما در این مقاله از هر دو نام آن استفاده کرده‌ایم.

دکمه بازگشت به بالا