مفاهیم تحلیلی

اندیکاتور ADX چیست؟ آموزش اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌ دار

همان طور که می‌دانید، اندیکاتور این روزها سهم ویژه‌ای در کمک به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران دارند و نباید از نقش آن‌ها غافل شد. ما تا کنون در بلاگ والکس به معرفی اندیکاتورهای فراوانی پرداخته‌ایم که هر یک وظایف مختلفی را برای یک سرمایه‌گذار انجام می‌دهند. اکنون و به درخواست کاربران عزیز، نوبت به اندیکاتور ADX رسیده است تا ببینیم چیست و چه کاربردی دارد. اگر شما هم به دنبال یک اندیکاتور مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های خود در بازارهای مختلف هستید، تا انتهای مقاله همراهمان باشید.

اندیکاتور ADX چیست؟

ابتدا لازم است تا به صورت خلاصه به این موضوع بپردازیم که اندیکاتور ADX چیست. نام دیگر این اندیکاتور شاخص میانگین جهت‌ دار یا Average Directional Movement Index است که برخی از وظایف را در سرمایه‌‌گذاری‌های ما به عهده دارد. به طور کلی آن را باید شاخصی از بازار به شمار آورد که اکثرا به منظور آنالیز فنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم مروری بر تاریخچه اندیکاتور ADX داشته باشیم، باید بگوییم که برای نخستین بار توسط فردی به نام ولز وایلدر (Welles Wilder) به وجود آمد و در آن زمان شاید امکانات چندانی را در خود نداشت. با این حال، رفته رفته نسبت به رفع و اضافه شدن امکانات این اندیکاتور اقدام شد و اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برد. استقبال از این اندیکاتور به مرور زمان افزایش یافت و این طور که به نظر می‌رسد، در آینده عده بیشتری به سراغش خواهند رفت. برخی دیگر از ابزارها مانند اندیکاتور تاخیری نیز می‌تواند سهم زیادی از موفقیت شما را داشته باشند.

مروری بر تاریخچه اندیکاتور ADX

کاربرد اندیکاتور ADX

حال شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که اندیکاتور شاخص میانگین جهت دار یا همان ADX چه کاربردی دارد و تفاوت آن با دیگر اندیکاتورها در چیست؟ به صورت خلاصه، اگر به دنبال این باشید که موقعیت‌های روند دار را روی چارت مشخص و سپس سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید، قادر به استفاده از این اندیکاتور خواهید بود. البته تعیین برخی از وضعیت‌ها و حالات بدون روند نیز به وسیله این ابزار امکان‌پذیر خواهد بود.

نحوه محاسبه و روش تنظیم اندیکاتور ADX

حال به این موضوع می‌رسیم که چطور می‌توان اندیکاتور ADX را تنظیم کرد. متاسفانه عده زیادی از افراد قادر به انجام این کار نیستند و به همین علت، باقی مراحل برای بهره بردن از این اندیکاتور را هم به اشتباه طی می‌کنند؛ بنابراین با برنامه‌ریزی و شیوه تنظیم درست می‌توان از اندیکاتور گفته شده در راستای رسیدن به هدف و انجام تحلیل تکنیکال استفاده کرد.

اندیکاتور ADX در واقع از چند نمودار و بخش متفاوت تشکیل شده است که DI+، DI- و خود خط ADX هستند. در ادامه می‌توانید تعریف کوتاه و ساده‌ای از هر کدام از این موارد را مشاهده کنید.

نحوه محاسبه نمودارهای ADX

DI+ یا Positive Directional Indicator

همان طور که از نام این نمودار و عنصر مشخص است، از آن می‌توان برای روندها و جهت‌های مثبت استفاده کرد. شما با دیدن این نمودار از اندیکاتور می‌توانید تعیین کنید که روند ارز یا سهام مد نظر شما چه زمانی به سمت مثبت در حرکت بوده است تا در جهت مثبت روند بتوانید سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. این نمودار از اندیکاتور ADX معمولا روی چارت به رنگ سبز در می‌آید؛ هر چند که امکان تعویض رنگ در بخش تنظیمات برای شما وجود خواهد داشت.

DI- یا Negative Directional Indicator

مطمئنا با مطالعه مورد قبلی، حدس‌هایی در خصوص این نمودار زده‌اید. از این نمودار می‌توان برای روندهای منفی در بازارها استفاده کرد و نسبت به تشخیص آن‌ها به درستی اقدام کرد. این نمودار نیز معمولا با رنگ قرمز مشخص می‌شود.

شاخص جهت دار میانگین یا خط ADX

خط ADX را شاید بتوان مهم‌ترین بخش از این اندیکاتور به شمار آورد که داده‌های نسبتا زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این خط معمولا به رنگ آبی است و توسط آن می‌توانید شاخصی از روند و به صورت کلی میانگین مربوط به آن را شاهد باشید. البته در ادامه مقاله بیشتر در خصوص این بخش‌ها توضیح خواهیم داد.

شیوه تفسیر اندیکاتور ADX

با معرفی موارد گفته شده که در واقع قسمت‌های مهم از اندیکاتور ADX بودند، اکنون نوبت به آن می‌رسد که ببینیم چطور می‌توان به تفسیر هر یک از آن‌ها پرداخت. چند حالت می‌تواند برای نمودارهای ذکر شده رخ دهد که بر حسب هر یک از آن‌ها، سرمایه‌گذار قادر به تصمیم‌گیری در خصوص آینده خود خواهد بود. پیشنهاد می‌شود که حتما به این حالات دقت داشته باشید تا در زمان تحلیل دچار مشکل نشوید. پیدا کردن برخی سرنخ‌ها مانند سطوح حمایت و مقاومت نیز به این وسیله امکان خواهد داشت.

DI+ بالاتر از DI-

در صورتی که نگاهی به نمودارها داشته باشیم و DI+ را بیشتر و بالاتر از DI- ببینیم، این می‌تواند نشان دهنده تمایل چارت و آن ارز یا سهام به سمت بالا باشد؛ بنابراین افرادی که همواره به دنبال روندهای مثبت در بازار هستند، می‌توانند از این بخش به خوبی استفاده کنند.

DI- بالاتر از DI+

عکس این قضیه نیز ممکن است رخ دهد و این بار DI- بالاتر از DI+ باشد. در چنین شرایطی، بدیهی است که انتظار افت و میل آن ارز به سمت پایین را داشته باشیم. این دو حالت در واقع کلی‌ترین تفاسیر مربوط به اندیکاتور ADX هستند. حال با خط ADX یا همان شاخص میانگین نیز می‌توان فعالیت‌های جالبی را انجام داد که در ادامه از آن صحبت می‌کنیم.

همه چیز در مورد خط ADX

از آن جایی که این خط ترکیبی از دو مورد بالا است، می‌توانیم از آن به نتایجی برسیم. چنان چه این خط به سمت بالا در حرکت باشد و صعودی بودنش را ببینیم، این یعنی آن ارز یا سهام به صورت کلی روند دار است. در سوی دیگر، اگر این نمودار به صورت راکد و یا نزولی باشد، یعنی احتمالا با بازاری بدون روند سروکار داریم و باید استراتژی‌های دیگری را در خصوص سرمایه‌گذاری پیاده کنیم.

تفسیر اندیکاتور ADX

آیا اندیکاتور ADX به سرمایه گذار کمک می‌کند؟

در نهایت باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا ADX برای ما کارآمد است؟ با توجه به نقش و کاربردهای این اندیکاتور که در بالا ذکر شد، متوجه می‌شویم که در بسیاری از موارد می‌توانیم به سراغش برویم. البته امکان خطا برای هر اندیکاتور و ابزاری وجود دارد و این نکته را هم نباید از یاد برد که هیچ چیز در بازارهای سرمایه‌گذاری قطعی نیست و بر پایه احتمالات پیش می‌رود. با این حال بهره بردن از برخی ابزارها مانند اندیکاتور ADX می‌تواند به شما برای تایید تحلیل‌هایتان کمک کند.

زمان استفاده از اندیکاتور؛ عصای دست تریدرها

اندیکاتورها به صورت کلی مجموعه‌ای از ابزارها هستند که در .نمودارهای معاملاتی به کمک ما می‌آیند. کار اصلی آن‌ها نیز یاری‌رسانی برای شفافیت بیشتر بازار است. آن‌ها می‌توانند تعیین کنند که بازار روند دار است یا این که فعلا تغییری در آن رخ نمی‌دهد. شاخص‌های دیگر در این مورد نیز اطلاعات دیگر را به ما می‌دهند؛ مانند این که یک دارایی در محدوده‌ای بیش از حد خریده یا فروخته شده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا