تریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال | مزیت استفاده از (stop loss)

احتمالاً اگر بتوان افراد را درباره راه‌های جلوگیری از ضرر در معامله ارزهای دیجیتال قانع کرد، می‌توان این بازار را به‌عنوان یکی از بهترین بازارهای فعال سرمایه‌گذاری شناخت. همیشه ترس ازدست‌دادن سرمایه و دارایی‌هایی که از ابتدا وارد بازار‌های مختلف، خصوصاً بازار ارزهای دیجیتال می‌شود، وجود دارد. به‌جرئت می‌توان گفت این ترس و ناشناخته بودن بازار آن، از جمله چیزهایی است که افراد زیادی را از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بازمی‌دارد.

بااین‌حال، حتی اگر قبول کنیم ضرر و زیان ارز دیجیتال بخش غیرقابل‌انکاری از سرمایه‌گذاری است، کسی دوست ندارد همه دارایی‌های خود را در این بازار از دست بدهد.

اینجاست که تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال (stop loss) به کمک افراد می‌آید تا جلوگیری از ضرر در بازار ارزهای دیجیتال را انجام دهند. در این مطلب از مجله ارز دیجیتال قرار است با شما درباره مدیریت سرمایه و ریسک و اهمیت در معامله‌های دیجیتال صحبت کنیم. همراه ما باشید تا به شما بگوییم حد ضرر (SL) چگونه می‌تواند سرمایه شما را نجات دهد.

جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال

باتوجه‌به توضیحاتی که در ابتدا گفتیم، به نظر شما stop loss چیست؟ در یک تعریف کلی حد ضرر (SL) تعیین یک سفارش پیش‌فروش مشخص برای زمانی است ارزش رمزارز‌ تا قیمتی مشخص شده، کاهش پیدا می‌کند. زمانی که ارزش رمزارز به قیمت تعیین شده برسد، سفارش پیش‌فروشی که از قبل ثبت شده است، فعال خواهد شد. مهم‌ترین دلیل استفاده از این روش محدودکردن ضرر یا سود در یک معامله است. این مفهوم می‌تواند برای معاملات کوتاه‌مدت و همچنین بلندمدت استفاده شود.

تعیین حد ضرر در ارز دیجیتال درواقع یک سفارش خودکار است که سرمایه‌گذار با تعیین مقدار مشخصی، اجازه معامله رمزارز را به کارگزارهای ارز دیجیتالی یا صرافی‌های آنلاین می‌دهد. حد ضرر (SL) همچنین به‌عنوان «stop order» یا «stop-market order» هم شناخته می‌شود. با قراردادن یک دستور توقف ضرر، سرمایه‌گذار به کارگزار دستور می‌دهد تا زمانی که ارز دیجیتال به سقف قیمتی ازپیش‌تعیین‌شده رسید، آن را به طور خودکار بفروشد.

 

جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال با stop order

مزایای محدودکردن ضرر یا سود در ترید

مزایای مختلفی می‌توان برای محدود کردن ضرر یا سود در ترید تعیین کرد. این مزایا شامل:

  •  رایگان بودن
  •  پایبندی به استراتژی
  • جلوگیری از ضرر در معامله ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین مزایای استفاده از استاپ لاس و جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال این است که اجرای آن هیچ هزینه‌ای ندارد. کارمزد معمولی شما فقط زمانی محاسبه می‌شود که به قیمت توقف ضرر رسیده باشد و رمزارز باید فروخته شود. درواقع جلوگیری از ضرر در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به‌عنوان یک بیمه‌نامه رایگان و مطمئن دانست تا که حد قابل قبولی از سرمایه اولیه افراد محافظت می‌کند.  

مزیت دیگر استفاده از حد ضرر (SL) و کاهش ضرر این است که اجازه می‌دهد معامله‌گر به استراتژی معامله خود پایبند بماند و یک تصمیم‌گیری درست و عاری از هرگونه تأثیر احساسی داشته باشد. اگر کمی تجربه در بازار کسب کرده باشید، مطمئناً با این اصطلاح رایج در بازار آشنا شده‌اید که مردم تمایل دارند «عاشق رمزارز خود» شوند. آنها ممکن است این باور غلط را حفظ کنند که اگر به یک رمزارز فرصت دیگری بدهند، دوباره به بازار خواهد آمد، رشد خواهد کرد و ضرر‌های قبلی را جبران می‌کند. واقعیت این است که این تأخیر ممکن است فقط باعث افزایش ضرر در معامله شود. اینجاست که محدودکردن ضرر یا سود در ترید به کمک سرمایه‌گذار می‌آید تا از ضررهای بعدی جلوگیری کند.

مدیریت سرمایه و ریسک

مهم نیست که چه نوع سرمایه‌گذاری‌ای انجام می‌دهید، باید بتوانید علت مالکیت رمزارز خود را شناسایی کرده و مطابق با آن، مدیریت سرمایه و ریسک داشته باشید. سرمایه‌گذارانی که به ارزش رمزارزهای موجود نگاه می‌کنند با سرمایه‌گذارانی خرید ارز دیجیتال را فقط معطوف به ارزهای درحال‌رشد کرده‌اند و سرمایه‌گذارانی که فقط به دید معامله وارد بازار شده‌اند، استراتژی متفاوتی دارند. مهم نیست که استراتژی چیست، استراتژی تنها در صورتی جواب می‌دهد که به آن پایبند باشید.

 مدیریت سرمایه و ریسک در بازار ارزهای دیجیتال

بنابراین، اگر شما سرمایه‌گذاری هستید که استراتژی معامله خود را بر اساس خرید و نگهداری طولانی‌مدت پایه‌ریزی کرده‌اید، سفارش‌های جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال برای شما تقریباً بی‌فایده هستند.

باید به استراتژی خود اطمینان داشته باشید. این به معنای اجرای برنامه خود است. مزیت دستورهای توقف ضرر این است که می‌توانند به شما کمک کنند در مسیر خود بمانید و از تصمیم‌گیری سریع و غلبه احساسات بر استراتژی خود جلوگیری کنید.

همچنین در نهایت، مهم است که بدانید که سفارش‌های توقف ضرر تضمینی برای کسب درآمد در بازار رمزارز نیست. هنوز باید تصمیمات هوشمندانه‌ای برای سرمایه‌گذاری بگیرید. اگر این کار را نکنید، همچنان ممکن است سرمایه و دارایی خود را از دست بدهید.

سفارش حد ضرر (SL) راهی برای توقف سود

سفارش‌های توقف ضرر به طور سنتی به‌عنوان راهی برای جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال معرفی می‌شوند. بااین‌حال، یکی دیگر از کاربردهای این ابزار قفل‌کردن سود است. در این مورد، گاهی اوقات از دستورات توقف ضرر به‌عنوان «توقف انتهایی» یاد می‌شود. در این شرایط، دستور توقف ضرر در سطح درصدی کمتر از قیمت فعلی بازار (نه قیمتی که آن را خریداری کرده‌اید) تنظیم می‌شود. با نوسانات قیمت رمزارز، قیمت استاپ ضرر تعدیل می‌شود.

مهم است که به‌خاطر داشته باشید که اگر یک سهم افزایش یابد، سود غیر قابل تحققی خواهید داشت. شما پول نقد در دست ندارید تا زمانی که بفروشید. استفاده از تریل استاپ به شما اجازه می‌دهد تا برای مثال با خرید بیت کوین، حداقل سودی که به دست آورید را اجرا کنید و درعین‌حال مقداری از سود سرمایه واقعی را تضمین کنید.

استراتژی استاپ هانت (Stop hunt)

تعیین حد سود (TP) یا تعیین حد ضرر (SL) را می‌توان به‌نوعی استراتژی استاپ هانت هم دانست. توقف شکار نسبتاً ساده است. هر دارایی با حجم بازار به‌اندازه قابل‌توجه در یک منطقه تجاری کم‌وبیش تعریف شده با مناطق حمایت و مقاومت حرکت می‌کند.

 استراتژی استاپ هانت

استاپ ضررهای نزولی معمولاً در یک نوار محکم درست زیر مقاومت قرار می‌گیرند، درحالی‌که ضررهای توقف صعودی درست بالای سطح حمایت قرار دارند. معامله‌گران بزرگ‌تری که به دنبال اضافه‌کردن یا خروج از یک موقعیت هستند، می‌توانند به‌خاطر نوسان قیمت و تأثیر آن بر بازار، قیمت را با معاملات حجمی تغییر دهند و شکار را متوقف کنند.

به‌طورکلی، این استراتژی در نمودارها با افزایش حجم و افزایش فشار در یک‌جهت مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال، قیمت ممکن است با افزایش حجم و قبل از شکست، دو بار از حمایت خارج شود. معامله‌گران کوچک‌تر از این رفتار استاپ هانت استفاده می‌کنند تا از نوساناتی که در کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند، سود کسب کنند. بسته به استراتژی و شاخص‌های خود، می‌توانید با یک موقعیت کوتاه در استاپ هانتینگ در جهت نزولی شرکت کنید یا آن را فرصتی برای بازکردن یک موقعیت خرید با قیمتی کمتر از محدوده معاملاتی اخیر در نظر بگیرید.

معایب دستور جلوگیری از ضرر در بازار ارزهای دیجیتال

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از مزایای سفارش توقف ضرر این است که شما نیازی به نظارت روزانه بر عملکرد رمزارز ندارید. این راحتی مخصوصاً زمانی مفید است که در تعطیلات هستید یا در موقعیتی هستید که شما را از تماشای حرکت بازار رمزارز برای مدت طولانی بازمی‌دارد.

بااین‌وجود، یک نوسان کوتاه‌مدت در قیمت ارزدیجیتال می‌تواند حد ضرر را فعال کند. در نتیجه می‌تواند باعث شود بدون حضور شما و بدون اینکه متوجه شوید در استراتژی سرمایه‌گذاری شما چه اتفاقی می‌افتد، دارایی‌تان به طور خودکار فروخته شود. نکته کلیدی انتخاب یک درصد توقف ضرر است که به رمزارز اجازه می‌دهد روزانه نوسان داشته باشد و درعین‌حال از ریسک نزولی تا حد ممکن جلوگیری کند. تعیین یک دستور توقف ضرر ۵ درصدی برای رمزارزی که سابقه نوسان ۱۰ درصد یا بیشتر در یک هفته دارد، ممکن است بهترین استراتژی نباشد. در چنین شرایطی شما به‌احتمال زیاد فقط بابت کمیسیون ایجاد شده از اجرای دستور توقف ضرر خود ضرر خواهید کرد.

معایب دستور جلوگیری از ضرر در بازار ارزهای دیجیتال

هیچ قانون سخت و سریعی برای سطحی که باید در آن حد ضرر (SL) تعیین کرد، وجود ندارد. این کاملاً به سبک سرمایه‌گذاری فردی افراد بستگی دارد. یک معامله‌گر فعال ممکن است از سطح ۵٪ استفاده کند، درحالی‌که یک سرمایه‌گذار بلندمدت ممکن است ۱۵٪ یا بیشتر را انتخاب کند.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی به قیمت توقف خود رسیدید، دستور توقف شما به دستور بازار تبدیل می‌شود. بنابراین، قیمتی که در آن می‌فروشید ممکن است با قیمت توقف بسیار متفاوت باشد. این واقعیت به‌ویژه در بازارهای در حال حرکت که قیمت رمزارز می‌تواند به‌سرعت تغییر کند، صادق است.

سفارش‌های جلوگیری از ضرر در معاملات ارز دیجیتال خطرات بالقوه بیشتری دارند. این سفارش‌ها می‌توانند محدودیت قیمت را تضمین کنند، اما ممکن است معامله انجام نشود. اگر دستور توقف آغاز شود، این روش می‌تواند در روند یک بازار سریع به سرمایه‌گذاران آسیب برساند، اما قبل از اینکه قیمت بازار از حد قیمت خارج شود، سفارش حد ضرر تکمیل نمی‌شود. اگر اخبار بدی در مورد یک رمزارز منتشر شود و قیمت محدود فقط ۱ یا ۲ دلار کمتر از قیمت توقف ضرر باشد، سرمایه‌گذار باید رمزارز را برای مدت نامشخصی قبل از افزایش مجدد قیمت رمزارز نگه دارد.

جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال و شکار سرمایه

دستور جلوگیری از ضرر در معامله ارز دیجیتال یک ابزار ساده است، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران استفاده درست و مؤثر از آن را نمی‌دانند. چه برای جلوگیری از ضرر و زیان ارز دیجیتال و چه برای قفل‌کردن سود باشد، تقریباً همه سبک‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند از این ابزار بهره‌مند شوند. توقف ضرر را به‌عنوان یک بیمه‌نامه در نظر بگیرید؛ اما خوب است بدانید که در صورت نیاز امکان استفاده از این روش حفاظتی را هم دارید.  

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲

ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مربوط به آنها مثل چتری هستند که از هنر تا اقتصاد و از اشیاء تا انسان‌ها می‌توانند زیر این چتر قرار بگیرند. حوزه‌ای که نوشتن از آن برای من پر از آگاهی و لذت است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهرداد
مهرداد
2 سال قبل

با سلام . میخواستم سوال کنم که چرا در صرافی والکس آپشن استاپ لاس وجود نداره ؟ و آیا برنامه ای برای اضافه کردن این گزینه در آینده دارید یا خیر ؟ ممنون

ر رواقی
ر رواقی
2 سال قبل
پاسخ به  مهرداد

سلام
وقت به خیر
در حال حاضر قابلیت استاپ لاس در والکس فعال نشده است. اما به زودی خبرهای خوشی در این خصوص برای شما داریم.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا