فارکس

بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید و اسکالپ در سال ۲۰۲۳

فارکس، بزرگترین بازار مالی جهان از نظر گردش پول است. این بازار، امکان معامله و کسب درآمد از نوسانات طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها (از ارز رایج کشورها گرفته تا کالا و فلزات گران‌بها) را به کاربران خود ارائه می‌دهد. بااین‌حال، اصلی‌ترین دارایی‌های آن، ارزهای رایج کشورها در قالب جفت ارز هستند. از بین ده‌ها ترکیب ممکن، حدود ۲۸ جفت ارز، گردش مالی بیشتری دارند. انتخاب بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید، یکی از اولین اقداماتی است که پیش از ورود به این بازار باید انجام دهید. برای این منظور، توجه به معیارهایی مانند نقدینگی، نوسانات، زمان معاملات و تناسب دارایی با استراتژی معاملاتی، امری ضروری است.

با توجه به معیارهای ذکرشده در این مقاله به معرفی ۶ مورد از بهترین نمادهای فارکس برای ترید می‌پردازیم. همچنین با توجه محبوبیت استراتژی معاملاتی اسکالپینگ در این بازار، سهولت اجرای این استراتژی را نیز در انتخاب جفت ارزها در نظر گرفته‌ایم. بنابراین چه معامله‌گر فارکس هستید و چه به تازگی قصد ورود به آن را دارید، با ما همراه شوید تا پرتفوی حرفه‌ای و سودآوری برای خود بسازید.

یورو دلار؛ معروف ترین جفت ارز فارکس

بهترین نمادهای فارکس برای ترید

در میان بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید، یورو دلار آمریکا با نماد EURUSD در صدر است. این دارایی، بیشترین حجم معاملات را در این بازار به خود اختصاص داده و نوسانات بسیار خوبی دارد. ویژگی‌ای که آن را به گزینه‌ای عالی برای ترید تبدیل می‌کند. براساس نظرسنجی انجام‌شده توسط بانک تسویه‌ی بین‌المللی (BIS) در تابستان ۲۰۲۳، حدود ۲۲ درصد نقدینگی فارکس مربوط به این جفت ارز است.

دلار آمریکا، به عنوان واحد پول بزرگترین اقتصاد جهان، بیش از هر ارز دیگری در دنیا متقاضی دارد. حتما می‌دانید که یورو نیز واحد پول اتحادیه‌ی اروپاست. این ارز، نیز دومین کارنسی پرتقاضا در دنیا محسوب می‌شود. دلیل اصلی تقاضای بالا برای یورو و دلار، صادرات بالای آمریکا و کشورهای منطقه‌ی یورو و ثبات اقتصادی عالی آن‌هاست.

نوسانات سریع یورو دلار، آن را به یکی از بهترین جفت ارزهای فارکس برای معاملات اسکالپینگ تبدیل کرده است. همانطورکه می‌دانید، معامله‌گران اسکالپ، پوزیشن‌های معاملاتی خود را در کوتاه‌ترین فواصل زمانی باز و بسته می‌کنند. بنابراین جفت ارزی برای این استراتژی مناسب است که نوسانات کوتاه‌مدت و سریع با اسپرد اندک داشته باشد.

نکاتی برای ترید یورو دلار

قرار داشتن یورو دلار در صدر بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید، به معنی توجه بیشتر تریدرهای حرفه‌ای به آن است. واقعیتی که احتمال ضرر افراد تازه‌وارد را افزایش می‌دهد. هنگام باز و بسته کردن پوزیشن معاملاتی این جفت ارز، باید به روابط سیاسی آمریکا و اروپا و آمارهای مربوط به اقتصاد کلان در این حوزه‌ها مانند نرخ بیکاری، تورم و نرخ بهره توجه کنید. بسیاری از تریدرها، میانگین‌های متحرک یا MA ‌ها را بهترین اندیکاتور تحلیل تکنیکال برای تشخیص وضعیت نرخ مبادله EURUSD می‌دانند.

لازم به ذکر است EURUSD با دلار آمریکا فرانک سوئیس (USDCHF)؛ همبستگی منفی و با پوند انگلیس دلار آمریکا (GBPUSD)؛ همبستگی مثبت دارد.

دلار آمریکا ین ژاپن؛ کسب سود از شرق و غرب

بهترین جفت ارزهای فارکس برای اسکالپ

در تحلیل‌های بسیاری از سایت‌های شناخته‌شده در حوزه‌ی بازارهای مالی، دلار آمریکا ین ژاپن (USDJPY) همواره در رتبه دوم بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید قرار دارد. حجم گسترده‌ی مبادلات این دو کشور و همچنین تاثیر چشم‌گیر ژاپن بر اقتصاد شرق آسیا در طول بیش از چهار دهه، از مهم‌ترین دلایل رونق بازار USDJPY در فارکس است. گزارش BIS‌ نشان می‌دهد در تابستان ۲۰۲۳، حدود ۱۳٫۵ درصد از نقدینگی این بازار متعلق به دلار آمریکا ین ژاپن است.

اما جفت ارز USDJPY علاوه بر نوسانات از یک جهت دیگر نیز در زمره بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید قرار دارد. ژاپن، یکی از کم‌تورم‌ترین کشورهای دنیاست و از این رو، دولت آن معمولا همواره سیاست‌هایی برای افزایش تورم در نظر می‌گیرد. یکی از این سیاست‌ها، پایین نگه داشتن نرخ بهره و گاهی حتی صفر کردن آن است. این در حالی است که نرخ بهره در آمریکا معمولا بیشتر از ژاپن است.

در چنین شرایطی معامله‌گران با استقراض ین از بانک‌های ژاپنی اقدام به لانگ کردن USDJPY و سرمایه‌گذاری روی دلار آمریکا می‌کنند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها علاوه بر نوسانات از اختلاف نرخ بهره این دو ارز نیز به نفع خود استفاده خواهند کرد. این روش معاملاتی، کری ترید (Carry Trade) نام دارد.

اسکالپینگ USDJPY و نکات آن

همانطور که گفته شد USDJPY نوسانات خوبی دارد. به همین دلیل، آن را می‌توان در لیست بهترین جفت ارزهای فارکس برای اسکالپینگ قرار داد. برای کسب سود از اسکالپ این دارایی، تشخیص درست زمان نوسانات بسیار مهم است. به‌خصوص در صورت بروز تنش سیاسی بین آمریکا و شرق آسیا، ژاپن با همسایگانش و یا نزدیک شدن به انتشار آمار مربوط به صادرات ژاپن از سوی اداره‌ی آمار این کشور می‌توانید از این روش معاملاتی نیز سود ببرید. با توجه به اتکای اقتصاد ژاپن به صادرات، تغییر شاخص‌هایی مانند تراز تجاری و تولید ناخالص ملی در این کشور، می‌تواند سبب شدت‌گیری نوسان USDJPY‌ شود.

همبستگی مثبت USDJPY با USDCHF و USDCAD (دلار آمریکا دلار کانادا) و همبستگی منفی آن با قیمت اوراق خزانه داری آمریکا، از جمله نکاتی است که برای پیش‌بینی روند قیمت این جفت ارز می‌توانید در نظر بگیرید. لازم به ذکر است ساعات کار بازار فارکس دو سشن توکیو و نیویورک، هم‌پوشانی ندارند.

پوند دلار آمریکا؛ یک جفت کلاسیک

جفت ارز پوند دلار آمریکا

در لیست بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید هر معامله‌گر حرفه‌ای، حتما سهمی هم برای پوند – دلار آمریکا با نماد GBPUSD در نظر گرفته بگیرید. این دارایی که به کابل (Cable) نیز معروف است، ۹٫۵ درصد از کل نقدینگی فارکس را به خود اختصاص می‌دهد. مهم‌ترین دلیل رونق خرید و فروش آن نیز تسلط آمریکا و انگلیس بر اقتصاد دنیا است.

درباره‌ی آمریکا در بخش‌های قبلی صحبت کردیم. انگلیس نیز یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان است. حجم معاملات تجاری این دو کشور در سال ۲۰۲۲ آن هم در زمان همه‌گیری کرونا، به بیش از ۲۹۵ میلیون دلار رسید. عددی که حاکی از تقاضای بالا دو ارز، بین تجار و دولت‌های دو کشور است.  بنابراین توصیه می‌شود جفت ارزهایی با نقدشوندگی بالا مانند GBPUSD را به‌عنوان یک دارایی پوششی در پورتفولیوی خود قرار دهید.

خصوصیات جفت ارز GBPUSD

اسپرد اندک، نقدشوندگی عالی، نوسانات کافی از مهم‌ترین دلایلی هستند که GBPUSD‌ را همواره در بین بهترین نمادهای فارکس برای ترید قرار می‌دهند. بیشترین نوسانات این جفت ارز، هم‌زمان با اعلام ماهانه‌ی نرخ بهره انگلیس یا اندکی پس از آن رخ می‌دهد. البته بانک BoE در صورت ثبات این نرخ، آن را اعلام نمی‌کند. با نزدیک شدن به این زمان، معاملات اسکالپینگ GBPUSD افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین دلیل نوسانات GBPUSD، تفاوت زیاد نرخ مبادله آن‌ها است. این ویژگی را تقریبا در هر جفت ارز حاوی پوند انگلیس، می‌بینیم. به دلیل اختلاف قابل‌توجه قیمت این ارز با سایر ارزهای رایج، هر نوسان کوچک آن، نرخ مبادله‌اش را به شدت تغییر می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، هر یک درصد تغییر در نرخ مبادله‌ی GBPUSD‌ تقریبا برابر با ۱۹۶ پیپ است. این در حالی است که همین میزان تغییر در EURUSD برابر با ۱۳۲ پیپ خواهد بود.

دلار آمریکا دلار کانادا؛ کسب سود از نوسان دو همسایه

جفت ارز دلار آمریکا دلار کانادا

بسیاری از معامله‌گران، دلار آمریکا-کانادا (USDCAD) را در زمره‌ی بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید قرار می‌دهند. این دو کشور همسایه در سال ۲۰۲۲، نزدیک به هزار میلیارد دلار مبادلات تجاری با سهم نسبتا برابر در صادرات و واردات داشتند. این حجم از تجارت، نشان‌دهنده‌ی تقاضا برای هریک از این دو ارز در کشور دیگر است. جفت ارز USDCAD که به Loonie‌ هم معروف است، حدود ۵٫۵ درصد از کل نقدینگی فارکس را در اختیار خود دارد.

عوامل نوسان جفت ارز USDCAD

نکته‌ی مهم در مورد دلار آمریکا – کانادا این است که بانک مرکزی کانادا (Bank of Canada) بسیار کمتر از همتای آمریکایی خود به اعمال سیاست‌های پولی برای کنترل ارزش ارز رایج این کشور علاقه دارد. این بانک از سال ۱۹۹۸ به‌طور مستقیم در تعیین ارزش این ارز دخالتی نکرده است. بیش از هر چیز، صادرات کانادا در صنایع چوب، غلات، مواد معدنی و نفت است که نوسانات این ارز را مشخص می‌کند. این نوسان طبیعی، USDCAD را تبدیل به یکی از بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید می‌کند.

نرخ بهره USD و نیز قیمت نفت؛ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی بین این دو کشور؛ اصلی‌ترین عوامل نوسان USDCAD هستند. همبستگی این دارایی با دلار استرالیا دلار آمریکا (AUDUSD)، پوند انگلیس دلار آمریکا و یورو دلار آمریکا، منفی است؛ چراکه در آن‌ها USD، ارز مظنه و در USDCAD، ارز پایه است.

دلار آمریکا یوان چین؛ کسب سود از اختلافات

جفت ارز دلار یوان

رابطه بی‌ثبات، پرتنش و درعین‌حال گسترده تجاری بین آمریکا و چین، از مهم‌ترین دلایلی هستند که USDCNY را در لیست بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید قرار می‌دهند. این عوامل، درواقع نیروی محرکه‌ی نوسانات شدید این دارایی به‌شمار می‌روند. از سوی دیگر، نقدشوندگی این جفت ارز به دلیل تقاضای بسیار بالا برای یوان چین در دنیا عالی است. حجم صادرات این کشور در سال ۲۰۲۲ با عدد ۳۷۱۴٫۲۵ میلیارد دلار، حدود ۷۰۰ میلیون دلار از آمریکا بیشتر بوده است. USDCNY حدود ۶٫۶ درصد از حجم معاملات روزانه فارکس را به خود اختصاص می‌دهد.

عوامل نوسان جفت ارز دلار یوان

یکی از ویژگی‌های دلار یوان که آن را برای افراد ریسک‌پذیر به بهترین جفت ارز فارکس برای ترید تبدیل می‌کند، شناوری کمتر ارزش یوان است. دولت این کشور از سیستمی به نام سیستم شناور مدیریت‌شده برای تعیین ارزش ارز رایج خود استفاده می‌کند. در این سیستم، ارزش یوان در برابر دلار و بازه‌ی نوسان آن، توسط بانک مرکزی چین تعیین می‌شود. به همین دلیل، تعیین ارزش واقعی یوان، دشوار و در نتیجه ریسک و سود احتمالی معاملات آن نیز بیشتر است. همبستگی USDCNY با USDCAD و EURAUD مثبت و با NZDJPY و CHFJPY منفی است. برای ترید این جفت ارز، باید اخبار مربوط به روابط این دو کشور را به دقت دنبال کنید.

دلار استرالیا دلار آمریکا؛ تجارت بین دو نیم کره

بهترین جفت ارز فارکس

به دلایل متعدد USD/AUD را می‌توان یکی از بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید قلمداد کرد. به‌طورکلی، نوسان قیمت دلار استرالیا با نماد AUD به دلیل وابستگی شدید این کشور به درآمدهای حاصل از صادرات بالاست. همچنین بانک مرکزی این کشور معمولا در اجرای سیاست‌های پولی به‌منظور کنترل تورم با دست باز عمل می‌کند. بنابراین افزایش و کاهش متناوب نرخ بهره در این کشور، سبب نوسانات مناسب جفت ارز USD/AUD می‌شود.

ویژگی های جفت ارز AUDUSD

هنگام ترید دلار آمریکا – دلار استرالیا باید همواره نیم‌نگاهی به آمار صادرات مواد خام استرالیا داشته باشید. نوسان قیمت کالاهایی مانند سنگ آهن، طلا و زغال سنگ در بازارهای جهانی، سبب نوسان AUD‌ می‌شوند.

امنیت AUDUSD به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی حاکم بر هر دو کشور نیز یکی از مهم‌ترین دلایل قرارگیری آن در جمع بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید است. علاوه بر این، نرخ بهره USD و AUD همواره با یکدیگر اختلاف داشته و گاهی روند معکوس دارد. عاملی که می‌تواند فرصت کسب سود از کری ترید را نیز فراهم کند.

ثبات و نوسان؛ دو ویژگی بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید

با نگاهی به لیست بهترین نمادهای فارکس برای ترید در تقریبا تمامی وب‌سایت‌های تحلیلی، متوجه می‌شویم که دارایی‌های حاوی ارزهای رایج کشورهای با اقتصاد قدرتمند، بر بقیه ارجح هستند. آن‌ها در عین نوسان کافی، به دلیل ثبات اقتصادی کشورهای تابعه‌شان، نقدشوندگی بالا و در حقیقت ریسک کمتری دارند.

بااین‌حال، اگر اهل معاملات پرریسک‌تر باشید سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های حاوی ارزهای Exotic یا نادر نیز می‌تواند سودآور باشد. دلار آمریکا پزو مکزیک (USDMXN)، دلار آمریکا رند آفریقای جنوبی (USDZAR) و دلار آمریکا بت تایلند (USDTHB) نمونه‌ای از این ارزها هستند.

به نظر شما بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید کدامند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲۷

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمدی
محمدی
20 روز قبل

دوست عزیز توی فارکس AUDUSD داریم نه USDAUD لطفا اصلاح کنید

دکمه بازگشت به بالا