تکنیک‌های سرمایه‌گذاریمنتخب سردبیر

حفظ ارزش سرمایه در شرایط بحرانی؛ کدام دارایی مطمئن‌تر است؟

مقوله سرمایه‌گذاری و انتخاب یک دارایی کم‌ریسک و سودآور آن هم در شرایط تورمی و پرنوسان اقتصاد ایران، امری چالش‌برانگیز است. بر اساس تحقیقات انجام شده در صندوق بین‌المللی پول، رشد تورم‌ در ایران، همگام با افزایش کسری بودجه و تداوم کاهش ارزش ریال، احتمالا تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت. بنابراین، برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در یک دارایی مناسب در زمان تورم و شرایط اقتصادی ناپایدار، می‌تواند به حفظ ارزش سرمایه افراد کمک کند. 

مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران

روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران

روش‌های زیادی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد؛‌ اما چند مورد از اهمیت ویژه‌ای مخصوصا در دوره بحران برخوردارند:

  • سرمایه‌گذاری در طلا
  • سرمایه گذاری در مسکن
  • سرمایه گذاری در بازار سهام
  • سپرده بانکی
  • خرید ارز دیجیتال

شما تا چه حد با مزایا و معایب هر روش سرمایه‌گذاری آشنایی دارید و بهترین روش برای حفظ ارزش دارایی‌ها در زمان‌های پرنوسان بازار چیست؟ بیایید انواع روش‌های سرمایه گذاری را مقایسه کنیم.

بازار مسکن

سرمایه گذاری در بازار مسکن ایران به دلیل عوامل فرهنگی و اقتصادی، از اهمیت زیادی برخوردار است. کارشناسان معتقدند بهترین سرمایه‌گذاری در دوران تورم، بازار مسکن است؛ چرا که  قیمت املاک و مستغلات به مرور زمان افزایش می‌یابد. اما سرمایه گذاری در بازار مسکن معایبی هم دارد که باعث عدم ورود به آن در شرایط پرنوسان می‌شود مثل:

معایب سرمایه گذاری در مسکن (شرایط پر نوسان)
سرمایه‌گذاری در مسکن یک روش بلندمدت است و سودی در کوتاه‌مدت نخواهد داشت
خرید و فروش مسکن شامل مالیات بر عایدی است
نقدشوندگی پایین مسکن باعث می‌شود در هر لحظه نتوان اقدام به فروش (با قیمت مناسب) آن کرد
سرمایه‌گذاری در املاک نیازمند سرمایه نسبتا زیادی است و هر کسی قادر به انجام آن نیست

بازار سهام

سرمایه گذاری در بازار بورس

یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در دنیا  بازار بورس است. شرکت‌‌های معتبر هر کشور در صنایع مختلف سهام خود را در بورس عرضه می کنند تا افراد بر اساس علاقه و دانش خود آن‌ها را خریداری کنند. هرچند بازار بورس در مقایسه با بازار مسکن می‌تواند سود بهتری در کوتاه‌مدت داشته باشد، اما اگر بخواهیم از بزرگ‌ترین معایب سرمایه‌گذاری در بازار بورس در شرایط پرنوسان صحبت کنیم، باید به ریسک زیاد بازار سهام اشاره کنیم.

معایب سرمایه گذاری در سهام (شرایط پر نوسان)
ریسک سرمایه گذاری در بازار سهام زیاد است
در شرایط پرنوسان بازار، صف خرید و فروش باعث کاهش نقدشوندگی سهام می‌شود
نیاز به دانش معاملاتی دارد

سپرده بانکی

هرچند سپرده‌های بانکی یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای افراد کم‌ریسک محسوب می‌شوند؛ اما در مقابل، نرخ‌های بهره بانکی همیشه نمی‌توانند از تورم پیشی بگیرند و در شرایط پرنوسان بازار و سقوط ارزش پول ملی، سپرده بانکی گزینه مناسبی برای حفظ ارزش دارایی افراد نیست.

معایب سرمایه گذاری در سپرده بانکی (شرایط پر نوسان)
در شرایط تورمی، سپرده بانکی نمی‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند
سپرده بانکی در مقایسه با سایر بازارها  (سهام و مسکن و …) بازدهی کمتری دارد

ارز و دلار

سرمایه گذاری در ارز و دلار

سرمایه‌گذاری در ارز و دلار نقدشوندگی بالایی دارد و صرفا به عنوان یک روش ذخیره ارزش شناخته می‌شود. بنابراین خرید دلار، پتانسیل بازدهی بازارهای سهام یا املاک را ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از ارزش دارایی خود در زمان تورم محافظت کنند؛ بنابراین سود بردن از خرید و فروش دلار آن‌هم در شرایط پرنوسان ایران، با ریسک نسبتا زیادی همراه است.

معایب سرمایه گذاری در دلار (شرایط پر نوسان)
خرید دلار صرفا یک روش ذخیره ارزش است و بازدهی برای سرمایه شما به همراه ندارد
به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز در ایران، سرمایه گذاری در دلار یک گزینه پرریسک است

ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو مثل خرید بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها یک از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری در دنیای امروز است. این روش سرمایه‌گذاری از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال معتبر مانند والکس انجام می‌شود. هرچند بازار ارز دیجیتال به دلیل پتانسیل سود بالای خود، توجهات زیادی را به خود جلب کرده، اما فراموش نکنید که با ریسک‌های زیادی هم همراه است. ارزهای دیجیتال ۲۴ ساعت شبانه روز می‌توانند نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کنند و به همین دلیل سرمایه گذاری در این بازار بدون داشتن مهارت تحلیلی لازم و تجربه کافی، ممکن است باعث ضرر سرمایه‌گذار شود.

معایب سرمایه گذاری در ارز دیجیتال (شرایط پر نوسان)
در شرایط پر نوسان بازار می‌تواند منجر به ضرر سرمایه‌گذاران شود
سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال با ریسک زیادی همراه است
احتمال کلاهبرداری در صورت استفاده از پلتفرم‌های نامعتبر وجود دارد

خرید طلای فیزیکی 

در ایران سرمایه‌گذاری در طلا و سکه همواره مورد توجه عموم مردم بوده و می‌توان گفت بهترین روش سرمایه‌گذاری در هنگام بحران‌های اقتصادی و شرایط تورمی خرید طلا است. کارشناسان بر این باورند که طلا هیچ‌گاه ارزش خود را از دست نمی دهد و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند در طول زمان سودده باشد؛ اما طلای فیزیکی به دلیل محدودیت‌هایی که در خرید، جابجایی، نگهداری و فروش دارد، شاید برای سرمایه‌گذاران دافعه ایجاد کند.

معایب سرمایه گذاری در طلای فیزیکی (شرایط پر نوسان)
حفظ و نگهداری طلای فیزیکی سخت و پر چالش است
در هر ساعت از شبانه روز امکان خرید یا فروش طلا وجود ندارد
ریسک تقلب در عیار و وزن وجود دارد
معاملات طلای فیزیکی شامل مالیات بر عایدی است

بنابراین بهترین روش خرید طلا که بتواند در بازارهای پرنوسان امروز همیشه در دسترس سرمایه‌گذار باشد و مشکلات نقدینگی طلای فیزیک را رفع کند، طلای دیجیتال یا تتر گلد (XAUT) است.

طلای دیجیتال

خرید تتر گلد

در دنیایی که سرمایه‌گذاران به‌دنبال روش‌هایی مطمئن و قابل دسترس جهت سرمایه‌گذاری هستند، طلا همچنان یکی از جذاب‌ترین دارایی‌ها از نظر آن‌هاست. استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در در بازار پرنوسان هستند که می‌توانند معایب سایر روش‌های سرمایه گذاری ذکر شده را به خوبی پوشش داده و یک ذخیره امن و مطمئن برای سرمایه شما باشند.

تتر گلد (Tether Gold) یکی از شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین‌های با پشتوانه طلا است که به‌ازای هر توکن آن، یک اونس طلای تروا بر اساس استاندارد پالایش طلای LBMA ذخیره شده است. از مهم‌ترین مزایای خرید تتر گلد، عدم نیاز به خرید فیزیکی طلا و دغدغه‌ نگهداری و حمل‌ونقل آن است. نگهداری طلا در شرکت‌ها یا بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات هزینه نسبتا زیادی دارد. این در حالیست که ذخیره تتر گلد در صرافی‌ها یا کیف پول‌های ارز دیجیتال تقریبا بدون هزینه است.

علاوه بر این، فروش طلای فیزیکی به‌ویژه در بازارهای سنتی دشوار بوده و با محدودیت‌های زمانی مواجه است؛ اما با توجه به وابستگی دقیق قیمت تتر گلد به یک اونس طلا و امکان معامله آن در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، نقدشوندگی این دارایی بسیار سریع‌ و کم‌هزینه انجام خواهد شد.

داراییریسکبازدهینقدشوندگیسرمایه
طلای دیجیتال (تتر گلد)کمبالا (بلند مدت)بسیار خوببا هر مبلغی
طلای فیزیکیزیادبالا (بلند مدت)متوسطنسبتا زیاد
مسکنکمبالا (بلند مدت)ضعیفزیاد
سهامزیادمتوسطمتوسطبا هر مبلغی
ارز دیجیتالزیادبالابسیار خوببا هر مبلغی

مقایسه طلای دیجیتال با طلای فیزیکی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، طلای فیزیکی معایب مختلفی دارد که طلای دیجیتال آن‌ها را برطرف می‌کند. در ادامه مقایسه‌ای بین این دو دارایی خواهیم داشت:

مقایسه طلای دیجیتال و طلای فیزیکی
  • طلای دیجیتال (تتر گلد) دسترسی و نقدینگی بسیار بالایی دارد و در هر لحظه از شبانه روز (۲۴/۷) می‌توانید Tether Gold را خرید و فروش کنید؛ اما طلای فیزیکی این مزایا را ندارد.
  • خرید فروش تتر گلد نگرانی‌های مربوط به نحوه نگهداری، ذخیره و حمل و نقل طلای فیزیکی را کاملا برطرف می‌کند.
  • با تتر گلد امکان مالکیت کسری طلا وجود دارد و شما می‌تونید بر اساس بودجه خود در بازار طلا سرمایه‌گذاری کنید؛ اما طلای فیزیکی را به‌راحتی و با هر مبلغی نمی‌توانید خریداری کنید.
  • خرید و سرمایه گذاری در تتر گلد معاف از مالیات است و هزینه‌های جانبی خرید طلای فیزیکی مانند اجرت را ندارد.
  • خرید و فروش تتر گلد در بستر بلاکچین و محیطی امن و شفاف انجام می‌شود؛ بنابراین خطرات کلاهبرداری در وزن یا خلوص طلا را ندارد.
  • تتر گلد می‌تواند تا شش رقم اعشار داشته باشد. این یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند طلا را با هر بودجه‌ای (در مقیاس‌های کوچک) خرید و فروش کنند.

تتر گلد، توکنی با پشتوانه طلا و شهرت Tether

هر واحد ارز دیجیتال تتر گلد، برابر با ۱ اونس تروای خالص طلا یعنی ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم در قالب یک شمش است که مطابق با استانداردهای اتحادیه بازار شمش طلای لندن ( LBMA) ساخته شده است. علاوه بر این، میزان و نحوه توزیع توکن‌های XAUt توسط کمپانی Tether، خالق یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌های بازار کریپتوکارنسی (USDT) مدیریت می‌شود. شرکت Tether برای تهیه پشتوانه XAUt با شرکت TG Commodities Limited همکاری دارد و ذخایر طلای خود را در کشور سوئیس، با رعایت فاکتورهای امنیتی بالا و ضدسرقت نگهداری می‌کند.

سرمایه‌گذاری در تتر گلد با صرافی والکس

تتر گلد (XAUT) را می‌توانید در صرافی والکس با کارمزد صفر درصد معامله کنید. با عضویت در صرافی والکس شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز (حتی روزهای تعطیل) به خرید تتر گلد بپردازید. با ثبت نام و احراز هویت فوری در والکس و بهره‌گیری از ابزارهای ترید حرفه‌ای مانند بات معامله‌گر، استاپ لاس و معاملات تعهدی با ضریب اعتبار تا ۱۰ برابر، همیشه یک گام جلوتر از سایر معامله‌گران طلا خواهید بود.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا