سرمایه گذاری

معرفی ۴ ولیدیتور ترون برای استیکینگ ارز دیجیتال TRX

استیکینگ ارز ترون (TRON Staking)، روشی بدون دردسر برای هولدرهای این رمزارز است تا هم‌زمان با مشارکت در تامین امنیت شبکه، سرمایه‌گذاری خود را هم افزایش دهند. اما نحوه انتخاب و شناسایی یک ولیدیتور ترون (Tron Validator) بر چه اساس است و برای این کار باید به چه پارامترهایی توجه کنیم؟ پاسخ به این سوالات به همراه معرفی ۴ اعتبارسنج ترون را در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

نقش ولیدیتور در استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

بلاکچین ترون

استیکینگ (Staking)، فرایند قفل کردن یا نگه داشتن دارایی‌های دیجیتال در یک بلاکچین به‌خصوص مثل بلاکچین ترون است. ولیدیتورها، گره‌های مخصوصی هستند که مسئولیت تهیه زیرساخت، اعتبارسنجی بلاک‌های جدید و همچنین اضافه کردن این بلاک‌ها به بلاکچین را برعهده دارند.

ولیدیتورها بلاک‌های جدید شبکه بلاکچین را می‌سازند و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند. ضمناً، اعتبارسنج‌هایی مثل ولیدیتور ترون باید در رای‌گیری‌های حاکمیتی شبکه شرکت کنند و به پیشنهادها رای دهند. ارزیابی validator معمولاً با توجه به اندازه سهام یا دارایی‌هایی که در شبکه قفل می‌کنند، انجام می‌شود.

معرفی چهار مولفه یک ولیدیتور ترون

مولفه‌های ولیدیتور ترون

پلتفرم‌های بسیاری در فضای مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) مشغول به فعالیت هستند و قابلیت استیکینگ ارز دیجیتال را در اختیار شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌دهند. مولفه‌های انتخاب یک ولیدیتور مناسب و خوب، برای استیینگ همه ارزهای دیجیتال صدق می‌کند. در ادامه مولفه‌های لازم برای انتخاب یک ولیدیتور خوب ترون را معرفی می‌کنیم.

۱. آپ تایم بالا (High Uptime)

ولیدیتورها یا اعتبارسنج‌های منتخب، وظیفه دارند بلاک‌های جدید را با استفاده از کلیدهای BLS به تایید نهایی برسانند. معمولاً در هر دوره اعتبارسنجی، باید بیش از دو سوم امضاهایی که از کلیدهای BLS انتظار می‌رود، انجام شوند. عملکرد و سرعت امضاهای اعتبارسنجی توسط ولیدیتور با درصدی به‌نام Uptime نشان داده می‌شود.

علی‌رغم این‌که شبکه‌های بلاکچین اثبات سهام (PoS) نیازی به سخت‌افزارهای پیچیده ندارند، اما اعتبارسنجی‌ها باید با توجه به دانش فنی لازم برای راه‌اندازی نودها انجام شود. فرایند استیکینگ ارز دیجیتال، به گره‌هایی با پتانسیل ۱۰۰ درصدی در حوزه آپ تایم نیاز دارد. اگر ویژگی آپ تایم یک ولیدیتور ترون بالا باشد، بازده استیکینگ آن هم بیشتر است.

۲. قابل اعتماد بودن

قابل اعتماد بودن یک ولیدیتور مهم‌ترین و حساس‌ترین مولفه برای انتخاب آن است. در نگاه تخصصی، قابلیت اطمینان ولیدیتورها با نسبت خودباوری ولیدیتور (self-boded ratio) ارتباط مستقیم دارد. یک validator مناسب و کاربردی، قابلیت اعتماد بالایی دارد؛ چرا که از این طریق می‌توان فهمید که ولیدیتور چقدر سود یا زیان واقعی دارد.

۳. قابلیت به‌روزرسانی مداوم

یک ولیدیتور مناسب و با کیفیت، گره‌ها یا نودهای خود را همیشه به‌روز نگه می‌دارد. این مسئله باعث می‌شود تا از بروز هرگونه باگ یا مشکل امنیتی که باعث حمله‌های خطرناک می‌شود، جلوگیری شود. بهترین ولیدیتورها از جمله ولیدیتور ترون، سایت رسمی یا صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی دارند تا به‌واسطه آن‌ها بتوانند، لینک‌های به‌روزرسانی و آپدیت گره‌ها را ارائه دهند.

۴. هزینه‌های کم یا مقرون به صرفه بودن

منظور ما از مقرون‌به‌صرفه بودن، رایگان بودن ولیدیتورها نیست؛ بلکه منظور این است که یک validator خوب، هزینه‌های معقولانه‌ای دارد. با توجه به اینکه توکن‌های شما در استیکینگ برای سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرند، بنابراین طبیعی است که هزینه ولیدیتورها نباید باعث کاهش ارزش سرمایه‌گذاری و سودآوری شوند. اعتبارسنجی با کارمزد کم، می‌تواند باعث به‌حداکثر رسیدن بازده سودآوری معامله‌گران شود.

یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب ولیدیتور ترون، این است که باید آن را با توجه به حداقل میزان هزینه انتخاب کنید. اگر اعتبارسنجی با هزینه صفر درصد انتخاب شود، معمولاً نمی‌توان حساب خاصی روی آن باز کرد و مطمئناً شرایط حضور در ایردراپ‌های آینده را ندارند.

نکته: فریب تبلیغات ولیدیتورهای با هزینه صفر را نخورید. اکثر این تبلیغات به‌منظور کلاهبرداری انجام می‌شوند و هزینه‌های خود را به‌صورت تصاعدی و ناگهانی بالا می‌برند.

معرفی بهترین ولیدیتورها برای استیکینگ ترون

با وجود اینکه تعداد زیادی validator فعال در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد، انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها برای استیکینگ ارز دیجیتال سخت است. در این بخش قرار است تا به ۴ گزینه ایده‌آل و مناسب برای انتخاب بهترین ولیدیتور ترون بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم. ولیدیتورها در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و هرکدامشان مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای کسب اطلاع از ویژگی‌ها و خصوصیات هرکدام از آن‌ها با ما همراه شوید.

۱. صرافی‌ها (Exchanges)

کوین بیس یک ولیدیتور ترون

بزرگ‌ترین مزیت استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال به‌عنوان ولیدیتور، راحتی شماست. صرافی‌ها، ساده‌ترین گزینه ممکن برای استیکینگ ارز دیجیتال هستند؛ چرا که نگرانی شما را در مورد مدیریت کلیدهای BLS، فرایند استیکینگ یا پیدا کردن ابزارهای تخصصی برطرف می‌کنند.

از طرفی، به‌یاد داشته باشید که نگه‌داری کلیدهای خصوصی استیکینگ ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز چندان قابل اعتماد نیست. فلسفه دنیای کریپتوکارنسی با جمله Not your keys, Not your Coins گره خورده است. به‌عبارت ساده‌تر، اگر کلیدهای خصوصی شما از دست بروند، احتمالاً هیچ راهی برای برگشت سرمایه و دارایی‌های دیجیتال وجود نخواهد داشت. بهترین صرافی‌ها برای ولیدیتور ترون، پلتفرم‌هایی مثل کوین بیس (Coinbase) و بایننس (Binance) هستند.

۲. توسعه‌دهندگان پروتکل (Protocol Developers)

افرادی که به‌عنوان توسعه‌دهنده پروتکل‌ها فعالیت می‌کنند، علاوه بر اعتبارسنجی می‌توانند به پشتیبانی از شبکه‌های بلاکچین هم کمک کنند. یکی از مزایای این ولیدیتورها این است که از آگاهی کاملی در مورد شبکه‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند، برخوردارند. گذشته‌ازاین، از آن‌جایی‌که این ولیدیتورها به‌صورت فعال درخصوص توسعه شبکه فعالیت دارند، می‌توانند باعث سرمایه‌گذاری بخشی از هزینه‌های استیکینگ شما شوند. به‌عبارت ساده‌تر، اگر یک توسعه‌دهنده پروتکل را به‌عنوان ولیدیتور ترون بپذیرید، او می‌تواند بخشی از هزینه سرمایه‌گذاری شما را بردارد و دوباره آن را در استیکینگ ترون قرار دهد تا شما به سودآوری بیشتری برسید.

مهم‌ترین نقطه‌ضعف این ولیدیتورها، پشتیبانی آن‌ها از تعداد محدودی از شبکه‌های بلاکچین است. وجود این مسئله به‌دلیل زمان و منابع بسیار کم و تعداد متقاضیان بسیار زیاد است. بعضی از بهترین توسعه‌دهندگان پروتکل که به‌عنوان ولیدیتور ترون فعالیت می‌کنند، عبارتند از:

  • Certus One
  • Chorus One
  • Cryptium Labs
  • Figment Networks

۳. زیرساخت‌های خالص (Pure Infrastructure)

پلتفرم stake fish و استیک ترون

استفاده از زیرساخت‌های خالص، بهترین گزینه برای اعتبارسنجی شبکه‌های بلاکچین مبتنی بر پروتکل اجماع اثبات سهام (PoS) است. این ولیدیتورها، درک کاملی از توسعه اکوسیستم‌های مبتنی بر اجماع اثبات سهام دارند. به‌زبان ساده‌تر، زیرساخت‌های خالص آنالیز می‌کنند که کدام شبکه‌های بلاکچین PoS از نظر توسعه از بقیه جلوترند.

یکی از معایب زیرساخت‌های خالص به‌عنوان ولیدیتور، توانایی پایین آن‌ها در پاسخ‌گویی به سوالاتی در مورد شبکه‌های بلاکچین خاص است. اگر قصد دارید تا از زیرساخت‌های خالص به‌عنوان ولیدیتور ترون استفاده کنید، پیشنهاد ما زیرساخت‌هایی مثل Staked ،BisonTrils و Stakefish است.

۴. اعتبارسنج‌های فردی (Individual Validators)

اعتبارسنج‌های فردی، معمولاً از یک تا چهار نفر تشکیل می‌شوند و جامعه هدف آن‌ها شامل یک تا تعدادی محدود از شبکه‌های بلاکچین است. مهم‌ترین مزیت این ولیدیتورها این است که آن‌ها می‌توانند به‌راحتی به همه خواسته‌های نمایندگان خود پاسخ دهند. استفاده از از اعتبارسنج‌های فردی برای تمرکززدایی شیکه‌های بلاکچین بسیار موثر و مفید است.

یکی از معایب مهم این ولیدیتورها، پشتیبانی و نظارت کم‌تر در مقایسه با سایر اعتبارسنج‌هاست. دلیل این ایراد بزرگ هم اندازه کوچک‌تر سطح عملیات آن‌ها در مقایسه با سایر اعتبارسنج‌هاست. اگر قصد استفاده از این اعتبارسنج‌ها را به‌عنوان ولیدیتور ترون دارید، اعتبارسنج Chainflow را امتحان کنید.

ولیدیتور مناسب ترون را انتخاب کنید و به سود برسید

نوع ولیدیتوری که برای استیکینگ ارز دیجیتال انتخاب می‌کنید، به نوع توکن یا کوین شما بستگی دارد. ممکن است که validator مورد نظر شما از شبکه بلاکچین ترون پشتیبانی نکند یا هزینه‌های استفاده از آن در مقایسه با سودآوری احتمالی شما به‌صرفه نباشد. آیا شما از آن‌دسته تریدرهایی هستید که معاملات کوتاه‌مدت انجام می‌دهند؟ یا صرفاً می‌خواهید فقط از طریق استیکینگ ترون به سودآوری برسید؟ استفاده کردن از هرکدام از اعتبارسنج‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، به‌عنوان ولیدیتور ترون می‌توانند مزایا و معایب خودشان را داشته باشند.

ولیدیتور پیشنهادی شما برای استیکینگ ترون چیست؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سید مهدی نادری
سید مهدی نادری
6 ماه قبل

سلام
ما ایرانیها اگه باینس یا کوین بیس رو انتخاب کنیم مشکلی پیش نمیاد?

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل

سلام وعرض ادب
هر دو این صرافی ها فرایند احراز هویت را برای کاربران خود الزامی کرده اند و به کاربران ایرانی سرویس‌دهی نمی‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا