اخبار ارزهای دیجیتال

بایننس چطور خریدار صرافی FTX شد؟

پس از بحران صرافی FTX،صرافی بایننس برای خرید صرافی FTX اعلام آمادگی کرد

اقدام شرکت بایننس (Binance Global Inc) برای خرید صرافی ارز دیجیتال FTX.com همانند دیگر تحولات دنیای رمزارزها بسیار سریع رخ داد.

به گزارش والکس و به نقل از forkast، بایننس به رهبری چانگ پنگ ژائو که بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار است، تنها چند روز پس از آشکار شدن مشکلات پرداخت صرافی FTX، به عنوان پشتیبان وارد عمل شد. صرافی FTX.com که سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، میلیاردر ۳۰ ساله رهبری آن را بر عهده دارد، خود یکی از برجسته‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان است و ۳۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود.

چانگ پنگ ژائو ۴۵ ساله که در دنیای کریپتو او را «CZ» نیز می‌خوانند، اعلام کرد که معامله خرید صرافی FTX.com طی روزهای آتی انجام خواهد شد. همچنین افزود صرافی بایننس حق انصراف از خرید در هر زمان را دارد. او شرایط حاکم را به شدت پویا و متغیر خواند.

مبلغ خرید صرافی FTX.com که خدمات مبادله ارزهای دیجیتال را برای شهروندان غیرآمریکایی فراهم می‌کند، هنوز مشخص نیست. به گزارش سایت خبری سمافور (Semafor) و به نقل از افراد نزدیک به بنکمن فراید، او پیش از پذیرش پیشنهاد معامله بایننس، به دنبال تامین مبلغ ۶ میلیارد دلار برای پر کردن کاستی‌های ترازنامه اف‌تی‌ایکس بوده است.

به گفته هنری لیو (Henry Liu)، مدیر ارشد صرافی BTSE، ماجرای FTX نمونه دیگری در مورد مدیریت ریسک است.

لیو افزود:

مدیریت ریسک کلید پایداری در این صنعت پویاست و ماجری FTX ثابت کرد که این شرکت بیش از حد سریع رشد کرده است.

او در مورد این معامله گفت:

در مورد ماجرای خرید، من شانس کمی برای این که بدون مشکل پیش رود قائلم. انتظار ما این است که در کوتاه مدت عواقب بیشتری در کار باشد چرا که سرمایه‌گذاران و طرفین درگیر زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. در نهایت این به توانایی بایننس برای کنترل تمامی اجزای درگیر باز می‌گردد.

لیو در مورد درس این ماجرا افزود:

این اتفاق بیدارباشی برای تمام صرافی‌هاست تا حواسشان را به دقت جمع کنند.

احتمال ورشکستگی FTX، نگرانی‌ها در خصوص تکرار ماجرا لونا – ترا را تشدید کرده است. در ماه می سال جاری، پروژه استیبل کوین ۴۰ میلیارد دلاری ترا شکست خورد و موجب زیان صدها هزار سرمایه‌گذار شد. همچنین تبعات آن دامن‌گیر چندین شرکت شد و آن‌ها را به ورطه ورشکستگی کشاند.

نگرانی‌ها در مورد بحران نقدینگی در FTX در روز یکشنبه، ۱۵ آبان جدی شد، زمانی که بایننس گفت که تمام دارایی‌های FTT خود را با استناد به «افشای‌های اخیر» به فروش خواهد رساند.

CZ جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران این موضوع را مربوط به ترازنامه لو رفته شرکت آلامدا ریسرچ (Alameda Research) قلمداد کردند.

سند فاش شده توسط خبرگزاری کوین دسک نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از دارایی‌های ۱۴.۶ میلیارد دلاری آلامدا، از توکن FTT تشکیل شده است.

جاستین دانتان (Justin D’Anethan)، مدیر فروش سازمانی در پلتفرم دارایی دیجیتال امبر گروپ (Amber Group)، در این باره گفت:

از آن جا که آلامدا بزرگترین بازارساز در صرافی FTX است، اینکه یک سوم دارایی‌های آن از توکن بومی FTX تشکیل شده باشد، نگرانی‌هایی را در خصوص دستکاری احتمالی قیمت این توکن ایجاد کرده است.

اگر FTX و آلامدا از نظر اطلاعات، تجارت و شکل معاملاتی و یا حتی دستکاری احتمالی قیمت تحت کنترل یکسانی باشند، می‌توانند بازی‌های زیادی در پلتفرم انجام دهند و قیمت برخی کوین‌ها را در جهت خاصی تغییر دهند و از اطلاعات داخلی بدین منظور استفاده نمایند.

پس از بیانیه صرافی بایننس در خصوص فروش توکن‌های FTT خود، قیمت این توکن به شدت کاهش یافت. ارزش این توکن از روز یکشنبه تاکنون به یک چهارم کاهش یافته است. اطلاعات صرافی FTX نشان می‌دهد که طی سه روز اخیر، بیش از ۶ میلیارد دلار سرمایه از این پلتفرم برداشت شده است.

در حالی که به نظر می‌رسد اعلامیه بایننس جرقه بحران نقدینگی را رقم زده باشد، CZ روز سه شنبه در توییتر اعلام کرد که قصد سویی علیه FTX نداشته است.

دانتان در این مورد گفت:

احتمالات زیادی در این باره مطرح شده است اما توضیح واضح‌تر این است که این دو رقیب یکدیگر هستند و بنابراین تلاش دارند که بر دیگری برتری یابند.

در حالی که قیمت FTT در حال کاهش بود و دارندگان پس از بیانیه یکشنبه بایننس شروع به برداشت وجوه از FTX کرده بودند، کارولین الیسون (Caroline Ellison)، مدیر عامل Alameda در همان روز توییت کرد که این شرکت با خوشحالی توکن‌های FTT بایننس را به قیمت ۲۲ دلار آمریکا خریداری خواهد کرد.

اما با سقوط قیمت FTT از مرز ۲۲ دلار، سرمایه‌گذاران در خصوص سرمایه این شرکت برای عمل به تعهد خود به تردید افتادند.

در حالی که نمایندگان بایننس و FTX طی روزهای اخیر در توییتر با یکدیگر جر و بحث می‌کردند، به نظر می‌رسد که با خرید FTX، دلخوری‌ها بخشیده شده است.

بنکمن فراید در توییتی مراتب قدردانی خود از CZ را چنین اظهار کرد:

یک تشکر بزرگ به تو، CZ، بایننس و تمامی هواداران خود بدهکارم. CZ کاری باورنکردنی برای ایجاد اکوسیستم کریپتوی جهانی و ایجاد یک دنیای آزادانه‌تر از نظر اقتصادی انجام داده و خواهد کرد. بایننس بارها و بارها نشان داده است که متعهد به اقتصاد جهانی غیرمتمرکزتر است و در عین حال برای بهبود روابط با قانون‌گذاران تلاش می‌کند. FTX در دستان فردی امن است.

بنکمن افزود که با انجام این معامله، مشکل نقدینگی به طور کامل حل خواهد شد و تمامی دارایی‌های کاربران به طور کامل تامین خواهد شد.

پس از اعلام فروش FTX، قیمت FTT کمی افزایش یافت اما هم‌اکنون با قیمت ۴.۴۱ دلار معامله می‌شود. قیمت این توکن طی روز گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. حجم معاملات روزانه این توکن ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

دانتان در این باره چنین گفت:

مراجعه FTX به بایننس برای حل مشکل نشان می‌دهد که آن‌ها از نظر مالی وضعیت خوبی نداشتند و این مساله خود را در بازار نشان می‌دهد و سو ظن افراد در خصوص ناتوانی آن‌ها در انجام تعهدات صحیح بوده است.

نگرانی فعلی در خصوص سرایت بحران به دیگر بخش‌های بازار است. سولانا که دومین دارایی بزرگ در ترازنامه Alameda بود، طی هفت روز گذشته، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دانتان در ادامه صحبت هایش افزود: وقتی بازیگری با چنین اندازه‌ای سقوط می‌کند، بدین معنی است که وام‌دهندگان آن رنگ بازپرداخت سرمایه خود را نخواهند دید… و تمام پروژه‌هایی که آلامدا سرمایه‌گذار آن‌ها بوده است نیز آسیب خواهند دید چرا که آلامدا هر کاری خواهد کرد تا بتواند سرمایه خود را نقد کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
forkast
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا