مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با بیت کوین کاستدی؛ کلید امنیت دارایی ها

افزایش امنیت شبکه بلاک چین، کلید موفقیت آن است. در این راستا پروژ‌ه‌های بسیاری روی اکوسیستم آن اجرا شده است که یکی از آنها بیت کوین کاستدی (Bitcoin Custody) است. بیت کوین کاستدی روشی برای افزایش امنیت دارایی کاربران و جلوگیری از سرقت آنها است. 

کاستدی به چه معنا است؟

کاستدی در لغت به معنای حضانت یا سرپرستی، به شرایطی گفته می‌شود که فرد یا مؤسسه خاص، مسئول امنیت دارایی شخص ثالث است. به‌عنوان‌مثال در یک معامله ممکن است فردی به عنوان ضمانت اجرای معامله، مقداری بیت کوین به عنوان ضمانت به طرف مقابل پرداخت کند. مسئولیت حفاظت از این مقدار بیت کوین معمولاً با یک شخص ثالث یا یک کیف پول آفلاین است.

البته که نگهداری از این دارایی با مزایایی نیز همراه است. متولیان می‌توانند دارایی‌های تحت مدیریت خود را قرض دهند و برای مشتریان خود سود کسب کنند. متولیان نیز معمولاً مؤسساتی با تجربه و تخصص در زمینه کاستدی هستند که آنها را به افرادی امن  و قابل اعتماد تبدیل می‌کند. متولیان معمولاً شرایط مناسبی را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند و به آنها انعطاف بیشتری در دارایی‌های خود می‌دهند.

برای رمزارزی مانند بیت کوین، امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هیچ راهی برای بازیابی بیت کوین از دست رفته وجود ندارد. بنابراین، اگر فردی در مورد توانایی‌های خود برای نگهداری بیت کوین نامطمئن باشد، کاستدی بهترین گزینه برای او خواهد بود.

کاستدی یا حضانت بدون خطر نیست و در راهنمای خرید بیت کوین موثر است. مانند هر شخص ثالث در شرایط تجاری دیگر، متولیان می‌توانند کلاهبردار باشند. اگر یک متولی، به‌عنوان‌مثال یک کیف پول آفلاین، هک یا خراب شود، مشتری ممکن است نتواند دارایی‌های خود را بازیابی کند. این مورد به ویژه در مورد بیت کوین صادق است، زیرا یک دفتر کل غیرمتمرکز و تغییرناپذیر است.

بیت کوین کاستدی چیست؟

تعریف کاستدی

اولین ارز دیجیتال، بیت کوین یکی از امن‌ترین دارایی‌های دیجیتال است که به نوبه خود نیازی به کاستدی یا حضانت ندارد. در قیاس با سایر دارایی‌های موجود در بازار، مثلاً سهام یک شرکت بزرگ یا حتی طلا، بیت کوین می‌تواند توسط هر فردی نگهداری شود. با این حال بسیاری از افراد یا توانایی ذخیره‌سازی و نگهداری ارز خود را ندارند یا ترجیح می‌دهند نگهداری از دارایی با ارزش خود را به مؤسسات یا صرافی‌های معتبر بدهند. کارگزاری‌ها و صرافی‌های معتبر و شناخته شده‌ای مانند کوین بیس با ارائه خدمات بیت کوین کاستدی، این خدمات را ارائه می‌دهند.

البته کاربرد دیگری برای بیت کوین کاستدی وجود دارد. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد، بیت کوین کاستدی برای حفاظت از ضمانت پرداختی بین طرفین یک قرارداد عمل می‌کند. یک کیف پول آفلاین یا مؤسسه معتبر، ضمانت پرداخت شده اجرای قرارداد را تا پایان آن نزد خود نگهداری می‌کند. کاربر با خرید BTC و پرداخت آن به کیف پول یا موسسه، ضمانت قرارداد را اجرا می‌کند.

بیت کوین کاستدی چگونه کار می‌کند؟

هدف اصلی بیت کوین کاستدی، ضمانت اجرای یک قرارداد در عین حال، حفاظت از مبلغ پرداخت شده به عنوان ضمانت است. هنگامی که یک قرارداد تنظیم می‌شود، ابتدا دو طرف معامله شرایط را بررسی و پس از امضای آن، مبلغ مورد نیاز ضمانت را تعیین می‌کنند. متولی ضمانت اجرای قرارداد بیت کوین مورد نظر را دریافت می‌کند و تا اتمام قرارداد آن را نزد خود نگه می‌دارد. پس از اتمام قرارداد، بیت کوین پرداخت شده به عنوان ضمانت، به کاربر پس داده خواهد شد.

انواع بیت کوین کاستدی

مدل‌های معروف از بیت کوین کاستدی در بازار وجود دارد که در این بخش به ۳ مدل برتر آن اشاره می‌کنیم:

ذخیره سازی سرد یا آفلاین

متولی یا فردی که مسئول حضانت از بیت کوین ضمانتی است، می‌تواند بیت کوین را در یک کیف پول سرد مانند لجر تا پایان اتمام قرارداد نگهداری کند.

بیت کوین کاستدی در صرافی

صرافی‌های بزرگ دنیا مانند کوین بیس، خدمات کاستدی بیت کوین را برای افراد فراهم کرده‌اند. نحوه ذخیره سازی بیت کوین در این صرافی‌ها نیز مشابه با روش سرد یا آفلاین است.

صرافی وام 

 صرافی وام به کاربران این امکان را می‌دهد که ارزهای رمزنگاری شده را در ازای کارمزد یا بهره وام بگیرند. شما می‌توانید فوراً وام بگیرید و فقط با ارائه مقداری وثیقه شروع به سرمایه گذاری کنید. این صرافی‌ها می‌توانند جهت مبلغ پرداختی ضمانت، به شما بیت کوین وام بدهند یا در حالت دیگر، بیت کوین دریافت شده جهت تضمین قرارداد را به کاربران دیگر وام بدهند.

سیستم کاستدی و قرض دهی بیت کوین

خدمات وام دهی بیت کوین توسط چندین مؤسسه ارائه می‌شود. این سرویس‌ها بیت‌کوین کاربر را دریافت می‌کنند، آن را به طرف‌های دیگر قرض می‌دهند و سود حاصله را به کاربر پرداخت می‌کنند. خدمات همتا به همتا برای وام دهی بیت کوین نیز وجود دارد که محبوب‌ترین آنها Hodl Hodl است که وام دهندگان و وام گیرندگان را مستقیماً به هم متصل می‌کند. در این شرایط، وام‌گیرنده همچنان حضانت یا کاستدی کامل بیت کوین را بر عهده می‌گیرد و مستقیماً بهره وام دهنده را می‌پردازد.

بیت کوین کاستدی، روشی امن برای ضمانت قراردادهای شما

بیت کوین کاستدی یک روش بسیار امن برای حفاظت از دارایی شما است. اگر از هک شدن می‌ترسید یا کیف پول امنی برای ذخیره کردن بیت کوین با ارزش خود ندارید، بیت کوین کاستدی راه حل مناسبی برای شما است. اگر برای تنظیم قرارداد مهم خود به دنبال راه حلی برای ضمانت هستید، بیت کوین کاستدی کمک بزرگی در این زمینه به شما خواهد کرد. شما چه نکات دیگری در این باره می‌دانید؟

سوالات متداول

بهترین صرافی برای کاستدی بیت کوین کدام است؟

در حال حاضر صرافی کوین بیس خدمات بیت کوین کاستدی و سایر رمزارزها را به کاربران ارائه می‌دهد.

آیا بیت کوین کاستدی امن است؟

بیت کوین کاستدی اگر با یک کیف پول آفلاین معتبر یا موسسه معتبر انجام شود، روشی امن برای ذخیره سازی بیت کوین است. 

آیا برای ارزهای دیگر نیز کاستدی وجود دارد؟

در حال حاضر صرافی کوین بیس برای ارزهایی مانند تتر و اتریوم نیز خدمات کاستدی ارائه می‌دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا