اخبار بیت کوین

«حمله به شبکه بیت کوین»؛ دلیل افزایش هزینه‌‌ های تراکنش چه بود؟

در روز یکشنبه، حوزه بیت کوین توئیتر کریپتو با نگرانی‌های زیادی مواجه شد، زیرا برخی کاربران هزینه‌های بالا تراکنش‌ها و افزایش تراکنش‌های در انتظار تایید را به عنوان یک حمله به بیت کوین در نظر گرفته بودند.

به گزارش والکس و به نقل از decrypt، به گفته سایت mempool.space، در حال حاضر بیش از ۴۶۹ هزار تراکنش در انتظار تأیید در ممپول (mempool) بیت کوین وجود دارد. قبل از اینکه تراکنش‌ها به بلاک چین بیت کوین اضافه شوند، ابتدا به ممپول شبکه فرستاده می‌شوند و در آنجا منتظر انتخاب توسط یک ماینر بیت کوین برای وارد شدن به بلاک بعدی می‌مانند.

کارمزد بیت کوین هم بسیار بالا بود، به طوری که تراکنش‌های با اولویت بالا با نرخی برابر با ۶۵۴ ساتوشی بر هر بایت یا حدود ۲۶ دلار به mempool.space فرستاده می‌شدند.

این دو معیار نشان می‌داد که شبکه بیت کوین بسیار شلوغ شده بود، اما برخی فکر می‌کردند که چنین اتفاقی ممکن است ناشی از یک رفتار شرورانه باشد که هدف آن حذف کسانی است که نمی‌توانند با افزایش هزینه‌های تراکنش کنار بیایند.

کاربر proofofjogi روز یکشنبه در توئیتر خود ادعا کرد:

به احتمال زیاد، افزایش هزینه‌های تراکنش نقطه ضعفی است این مهاجم روی آن دست گذاشته، و شاید می‌خواهد بیت کوین را برای بازیکنان کوچک‌تر غیرقابل استفاده کند. ما در موقعیت مخالفت این تقابل قرار داریم.

توییتر proofofjogi

دیلان لوکلر (Dylan LeClair)، یک ماکسیمالیست بیت کوین‌ نیز این فرضیه را تأیید کرد و گفت که افزایش هزینه‌های تراکنش می‌تواند به عنوان یک “حمله علیه بیت کوین” برداشت شود. اما او ادعا کرد که افزایش هزینه‌ها در کوتاه‌مدت تأثیر قابل توجهی در رفتار طولانی‌مدت بیت کوین ندارد.

توییتر دیلان

یکی دیگر از کاربران توییتر با نام کاربری Toma_7_32 اشاره کرد که شلوغ شدن ممپول بیت کوین در واقع بیشتر به نفع ماینرها است. علیرغم اینکه برخی برچسب “حمله” را به این شرایط می‌زنند، “ماینرها از شرایط لذت می‌برند” و در عین حال پاداش‌های مرتبط با هزینه‌های تراکنش بالاتر را درو می‌کنند.

توییتر Toma B

او ادعا کرد که در حال حاضر فقط مسئله‌ زمان است، و افرادی که حجم بالایی از تراکنش‌ها را در ممپول بیت‌ کوین ایجاد می‌کنند، در نهایت جیب‌شان خالی می‌شود، بنابراین تأثیر آنها بر شبکه موقتی خواهد بود.

با این حال، برخی دیگر افزایش هزینه‌های تراکنش و شلوغی شبکه بیت کوین را به اوردینال‌ها (Ordinals) نسبت دادند، پروتکلی که برای ساخت دارایی‌های مشابه NFT روی بیت کوین استفاده می‌شود. به این دارایی‌ها “اینسکریپشن (inscriptions)” می‌گویند و طبق اطلاعات داشبورد Dune، تعداد کل دارایی‌های دیجیتالی بر پایه بیت کوین در روز یکشنبه به بیش از ۴/۳ میلیون رسیده بود. هفته گذشته، این عدد ۲/۵ میلیون بوده است.

افزایش اینسکریپشن‌ها در هفته‌های اخیر می‌تواند به شهرت روز افزون توکن‌های BRC-20 نسبت داده شود که در اصل در ماه مارس به صورت آزمایشی معرفی شدند. برخی از صرافی‌ها مانند UniSat Wallet برای معامله این توکن‌های ساخته شده بر روی بیت کوین راه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که به توکن‌های ERC-20 روی اتریوم شباهت دارند.

طبق اطلاعات یکی دیگر از داشبوردهای Dune، فقط در روز یکشنبه، حجم معاملات اینسکریپشن‌های UniSat Wallet به بیش از ۹/۳ میلیون دلار رسید و با تقریبا ۷۵۰۰ تراکنش همراه بود.

با وجود اینکه سر و صدای مربوط به اوردینال‌ها و هزینه‌ تراکنش بیت کوین در روز یکشنبه شدیدتر می‌شد، اما قیمت بیت کوین به طور کلی ثابت مانده بود. به گفته CoinGecko، در زمان نگارش این خبر، قیمت بیت کوین حدود ۰/۱٪ کاهش یافته و در سطح ۲۸،۸۰۰ دلار معامله می‌شود.

در حالی که برخی از افراد در توییتر از این شرایط ابراز نگرانی کردند، برخی دیگر مانند کاشف رضا (Kashif Raza) با این ادعا که بیت کوین هدف حمله قرار گرفته است مخالف بودند. او همچنین این نکته اشاره کرد که اوردینال‌ها یک نوآوری محسوب می‌شوند و بخشی از آن توسط آپدیت taproot بیت کوین ممکن شده است.

او گفت:

توسعه‌دهندگان از اوردینال‌ها برای دسترسی به امکانات جدید استفاده می‌کنند و شما نمی‌توانید جلوی آن را بگیرید. ما چنین چیزی را یک بازار آزاد می‌نامیم.

توییتر رضا

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
decrypt
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نوید
نوید
1 سال قبل

ممنون از مقاله‌ی مفیدتون. با تجربه شما به نظرتون این کارمزد بالا، به زودی کاهش پیدا می‌کنه؟ تجربه‌ی من تو استفاده از کریپتو پایین هست و بنا به کارم مبالغ کوچیک جا به جا می‌کنم. تراست ولت برای ده دلار تراکنش، ۹۰ دلار هزینه شبکه در نظر می‌گیره و نمیدونم چه کنم. و یک سئوال دیگه. ارزی که به طور کلی کارمزد پایین تری نسبت به بیت‌کوین داشته باشه می‌تونید معرفی کنید؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  نوید

سلام و عرض ادب
کارمزد تراکنش در شبکه های مختلف بلاکچینی بر اساس تکنولوژی آنها و ازدحام شبکه متفاوت است. امروزه شبکه و کوینهای دیگری هم هستند که برای پرداخت های خرد با کارمزد ناچیز مناسبتر اند. به عنوان مثال شما می‌توانید از توکنهای بستر اسمارت چین و ترون برای تراکنشهای خود استفاده کنید و کارمزد کمتری پرداخت کنید (کمتر از یک دلار)

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا