مقالات ارز دیجیتال

قرارداد آتی بیت کوین؛ روش های کسب سود از آن

قراردادهای آتی یا ETF نقطه تلاقی بازار سهام بورس و بازار رمزارزها است که به افراد این امکان را می‌دهد تا بدون خرید و فروش در سود و زیان ارزها شریک باشند. مفهوم قرارداد آتی از حدود سال ۱۹۷۲ در بازارهای مالی وجود داشته، اما با ظهور بیت کوین و سایر رمزارزها، پای این نوع از معاملات نیز به بازار ارزهای دیجیتال باز شده است.

از آنجایی‌که امروزه بسیاری از معامله‌گرها بدون خرید بیت کوین و از طریق این روش معامله سودهای کلان به دست می‌آورند، بسیاری دیگر نیز در این مورد کنجکاو شده‌اند تا آن‌ها نیز بتوانند در این قراردادها شرکت داشته باشند. در این مقاله از والکس نگاهی می‌اندازیم به مفهوم قرارداد آتی بیت کوین تا به طور کامل با آن‌ آشنا شویم.

قرارداد آتی یعنی چه؟

برای این که بهتر مفهوم قراردادهای آتی را متوجه شویم، اجازه دهید تا با یک مثال توضیح را شروع کنیم. فرض کنید شما تولیدی مبل دارد و برای صرفه‌جویی در قیمت خرید پارچه رومبلی با یک کلی فروش قراردادی مبنی بر این که شخص پارچه مورد نیاز را در تاریخ اتمام قرارداد تامین کند، می‌نویسید. در صورتی‌که شما مبلغ تعیین شده را همان ابتدای قرارداد بپردازید، مانند این است که شما یک قرارداد آتی خرید پارچه با شخص کلی فروش بسته‌­اید. حال اگر در موعد تحویل پارچه‌ها قیمت پارچه نسبت به زمانی که قرارداد را نوشته‌اید افزایش پیدا کرده باشد شما سود کرده­، اما اگر خلاف تحلیل شما قیمت پارچه کاهش پیدا کرده باشد عملا شما سودی کسب نکرده و به میزان کاهش قیمت پارچه ضرر کرده‌اید.

بررسی مفهوم معامله فیوچرز

بنابراین قرارداد آتی به قراردادی گفته می‌شود که شما معامله‌ایی را انجام می‌دهید اما کالای خود را در آینده تحویل می‌گیرید. قراردادهای آتی بیشتر با دو هدف منعقد می‌شوند:

  • کاهش ریسک
  • سفته بازی (Speculation)

با عقد قراردادهای آتی، شرکت‌ها خود را از ضررهای مالی که در آینده ممکن است متحمل شوند، مصون می‌کنند و بدین وسیله، نوسانات قیمتی در بازار هم برای خریدار و هم برای فروشنده کاهش می‌یابد. علاوه بر این، در صورتی که شرکتی پیش‌بینی کند با خرید یک دارایی در آینده سود خواهد کرد و فروشنده نیز بداند که ممکن است ارزش دارایی او کاهش پیدا کند، با سفته بازی و عقد قراردادهای آتی هر دو طرف با تحلیل بازار قرارداد می‌بندند.

قرارداد آتی بیت کوین چیست؟

مثالی که در بالا برای زدیم یک مثال برای ساده کردن مفهوم قرارداد آتی بود اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی به زمینه قرارداد آتی بیت کوین به عنوان یک معامله‌­گر ورود کنیم باید حتما نسبت به یک سری از مفاهیم شناخت کاملی داشته باشید.

قرارداد آتی بیت کوین (bitcoin futures contract) یک نوع قرارداد مدت‌دار بین دو شخص است که در زمینه یک دارایی مشخص و با توافق طرفین منعقد می‌شود. با فرا رسیدن سررسید قرارداد طرفین موظف هستند دارایی خود را در قیمتی که در گذشته با آن به توافق رسیدن بفروشند.

قرارداد آتی بیت کوین یا همان معاملات فیوچرز اهرم‌دار صراف‌‌های بزرگ که نامش لرزه به جان تمام معامله‌گران مبتدی می‌­اندازد، ابرازی پول‌ساز برای حرفه‌­ای‌ها بوده که عضو جدانشدنی روزمرگی آنها است. همانطور که گفتیم اگر شناخت کافی نسبت به قرارداد آتی نداشته باشید باید ضرر­های بزرگی را نیز به جان بخرید پس با دقت ادامه مطالب را مطالعه کنید.

در قرارداد آتی بیت کوین یا معاملات فیوچرز، شما بدون نیاز به خرید و پرداخت کارمزد بیت کوین و تنها بر اساس پیش‌بینی که بر روند قیمتی این ارز دارید می‌توانید برای عقد قراردادهای فیوچرز اقدام کنید. برای مثال اکنون قیمت بیت کوین ۳۰ هزار دلار است و فرد خریدار پیش‌بینی می‌کند در ماه آینده بیت کوین افزایش قیمت خواهد داشت. طبق این پیش بینی فرد یک قرارداد آتی یک ماهه برای ۲ بیت کوین با قیمت ۴۰ هزار دلار عقد و مبلغ را پرداخت و ۲ بیت کوین را ماه دیگر دریافت می‌کند.

نحوه‌ی انجام قرارداد آتی بیت کوین

به‌طورکلی قرارداد آتی بیت کوین به دو صورت توافق بر افزایش قیمت (long) یا توافق بر کاهش قیمت (short) شکل می‌گیرد. قرارداد long برای زمان‌هایی است که دیدگاه شما مبنی بر این است که قیمت روند بیت کوین به صورت افزایشی خواهد بود و برعکس آن قرارداد short برای زمانی است که دیدگاه تحلیل شما مبنی بر نزولی بودن روند قیمتی بیت کوین است.

توجه داشته باشید در قرارداد آتی بیت کوین قیمت‌ها توافقی است و توسط خریدار یا فروشنده تعیین می‌شوند.

قرارداد آتی بدون سررسید (perpetual contract) بیت کوین

این پلتفرم بزرگ در اکثر صرافی­‌های بزرگ امروز مورد استفاده قرار می­‌گیرد و تعداد کثیری از معامله‌­گران، بانک‌ها، نهادهای دولتی، موسسات و شرکت­‌های بزرگ و دولت‌ها در آن مشغول به معامله‌­گری هستند.

قرارداد آتی بیت کوین دو تفاوت کلی و مهم نسبت به قرارداد آتی معمولی دارد:

  1. در این قرار داد مهلت سررسید تعیین نمی‌­شود و عملا قرارداد تاریخ انقضا ندارد.
  2. امکان جذاب استفاده از اهرم تا ضریب ۱۲۰ در بستن قرارداد آتی بیت کوین وجود دارد.

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که اگر قرارداد سررسید ندارد، پس چگونه منقضی می‌شود. برای اتمام قرارداد دو حالت وجود دارد. حالت اول این است که قرارداد به صورت دستی توسط معامله­‌گر با تعیین حد سود یا حد ضرر یا در قیمت لحظه‌­ای بیت کوین با سود یا ضرر بسته می‌­شود.

حالت دوم قیمت لیکوییدی است. قیمت لیکوییدی قیمتی است که معامله­‌گر در ابتدای باز کردن قرارداد با صرافی با توجه به اهرمی که مورد استفاده قرار داده با صرافی به این توافق می‌­رسد که اگر معامله خود را تا رسیدن به آن قیمت نبست، با توجه به قیمت ذکر شده معامله­‌گر کل دارایی خود را از دست می‌­دهد. حال شاید برایتان سوال باشد اهرم در معاملات فیوچرز به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

اهرم (leverage) در معاملات فیوچرز بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید تا به حال اسم اهرم به گوشتان خورده باشد اما نه در علم اقتصاد بلکه در فیزیک! در علم فیزیک اهرم برای آسان‌تر شدن کار مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در بازار رمزارزها و معاملات فیوچرز کاربرد اهرم همانند یک شمشیر دو لبه است که هم می‌­تواند بسیار جذاب و سود­آور باشد، هم می­‌تواند سرمایه شما را به راحتی از بین ببرد.

فرض کنید ما در یک صرافی در قسمت معاملات آتی یا فیوچرز مقدار ۱۰۰ دلار حساب کاربری خود را شارژ کردیم. اولین نکته‌­ای که در این قسمت از شما سوال می‌شود اهرم است که از عدد یک تا ۱۲۵ شروع می‌شود. برای مثال اگر ما اهرم معامله خود را روی عدد ده قرار بدهیم مبلغی که می‌­خواهیم در معامله بگذاریم در ۱۰ ضرب می‌شود.

نقش اهرم در قرارداد آتی بیت کوین

همان ۱۰۰ دلار اول را در نظر بگیرید، اگر بخواهیم روی بیت کوین یک پوزیشن long  یا short بگیریم با مبلغ ۱۰۰ (margine) دلار در واقع هزار دلار وارد معامله کرده‌­ایم و در ازای نوسانات قیمت بیت کوین سود و ضرر ما بر اساس هزار دلار محاسبه می‌­شود. شاید ابتدا این گزینه برای ما بسیار جذاب باشد اما اگر در زمینه قرارداد آتی بیت کوین حرفه‌ای نباشید و بر اساس تحلیل‌های اشتباه وارد معامله شوید باید ضررهای بزرگی را به جان بخرید.

بنابراین به زبان ساده، اهرم در معاملات فیوچرز یعنی وسیله‌ای برای بیشتر یا کم کردن سود و البته ضرر معامله است. باید گفت هر چه طمع فرد بیشتر شود و به سمت اهرم‌های بزرگ­تر برود ریسک معامله هم بیشتر می‌­شود و هرچه از اهرم‌های کوچک استفاده کند معاملات منطقی‌تری می‌­تواند داشته باشد.

لیکوییدی چیست؟

زمانی که یک معامله یا  پوزیشن واقعی باز می‌کنیم در اطلاعات معامله ما عددی به نام لیکوییدی وجود دارد. تعریف ساده‌ی لیکوییدی این است که اگر قیمت ارز دیجیتال ما به آن عدد برسد تمام پولی که در معامله آتی گذاشته­‌ایم صفر می‌شود.

نحوه‌ی محاسبه نقطه لیکوییدی بر عهده صرافی‌ها است اما هرچه از اهرم بزرگ­تر استفاده کنید نقطه لیکوییدی ما تنگ‌تر و نزدیک‌تر خواهد بود و هرچه اهرم انتخابی کمتر باشد نقطه لیکوییدی دور‌تر تعیین می‌­شود. ناگفته نماند که بخش بزرگی از درآمد سالانه صرافی­‌ها از لیکوییدی یا از طریق از دست دادن پول معامله‌گران است زیرا اکثر معامله‌گران مبتدی در این منجلاب گیر می‌­کنند و سرمایه خود را به راحتی در اختیار صرافی‌­ها قرار می‌­دهند.

تفاوت ایزولیت و کراس چیست؟

به‌­طور معمول در صرافی ها در کنار گزینه اهرم یک گزینه وجود دارد که تعیین می‌کنید معامله آتی ما ایزوله باشد یا کراس که این دو حالت کاملا متمایز از هم هستند و از این رو برای شما در ادامه به بسط و توضیح این دو حالت می‌پردازیم.

کراس

در این حالت اگر موجودی حساب آتی شما در صرافی ۱۰۰۰ دلار باشد و شما معامله­‌ا‌ی با حجم ۱۰۰ دلار باز کنید، صرافی به صورت خودکار هر چه قیمت به لیکوییدی شما نزدیک‌­تر شود باقی موجودی شما را به معامله وارد می‌کند و قیمت لیکوییدی شما را دورتر می‌کند پس در این حالت نقطه لیکوییدی ما متغیر است.

ایزوله

برخلاف حالت قبل در این حالت صرافی به باقی موجودی حساب ما کاری ندارد و همان حجم ابتدایی که وارد معامله کرده­‌ایم را در معامله دخیل می‌کنید و در نتیجه نقطه لیکوییدی ما ثابت است.

صرافی های قرارداد آتی بیت کوین

انجام معاملات فیوچرز یا همان عقد قراردادهای آتی رمزارزها در تمامی صرافی‌ها ممکن نیست و فقط برخی این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند.

صرافی‌ها و قرارداد آتی بیت کوین

اصلی‌ترین صرافی برای قرارداد آتی بیت کوین، صرافی بایننس (binance) است. این صرافی دارای اهرم‌های یک تا ۱۲۵ بوده و انتخاب اکثر معامله‌گران برای فیوچرز است. توجه داشته باشید این صرافی به دلیل تحریم‌ها محدودیت دارد و برای استفاده از آن شما به فیلترشکن قوی و ثابت نیاز دارید. علاوه بر این صرافی kucoin و صرافی coinex  نیز امکان معاملات فیوچرز را برای کاربران فعال کرده‌اند.

تاثیر معاملات آتی بر بازار بزرگ رمزارزها

معاملات آتی کاملا قانونی است و همان­طور که در اختیار عموم مردم قرار دارد شرکت‌­های بزرگ، کشورها و موسسات معتبر و غیره را به خود جذب کرده است. در صورتی‌که فردی از این نوع معامله و روش‌های هک بیت کوین اطلاع داشته باشد، قرارداد آتی بیت کوین می‌تواند یک روش بهینه برای سود‌آوری کلان باشد.

 شاید حجم معاملات معامله­‌گران خرد به قدری نباشد که مارکت بیت کوین را تحت تاثیر قرار بدهد اما وقتی پای شرکت‌­های بزرگ و کشورهای بزرگی همچون چین وسط می‌آید، گاهی با بستن قرارداد‌های آتی خود در سقف‌­های قیمتی باعث افت شدید قیمت‌ها می‌­شوند؛ زیرا دیدگاه معامله‌­گری در معاملات آتی کوتاه مدت و میان مدت است و باتوجه به کارمزد­های بالا برای حجم معاملات سنگین معاملات آتی به صورت بلند مدت باز نمی‌­مانند.

اما به‌صوررت کلی این پلتفرم شکل گرفته تا افراد با تکرار و تمرین بتوانند در دو جهت بازار یعنی هم نزول و هم صعود قیمت سود کسب کنند. پیشنهادی که تیم ما برای شما همراهان دارد این است که تا زمانی که در تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن حرفه­‌ای نشده‌­اید سمت معاملات آتی نروید. اما اگر علاقه شدیدی نسبت به این معاملات پیدا کرده‌­اید سعی کنید در ابتدای کار خود از اهرم‌­های بزرگ دوری کرده و حتی‌الامکان از اهرم‌های کوچک استفاده کنید.­

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مجید
مجید
1 سال قبل

بسیار عالی.
امیدوارم صرافی والکس هم امکان معاملات فیوچرز را راه اندازی کند.

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مجید

سلام
وقت به خیر
بدون شک هدف صرافی والکس هم برآورده کردن نیازهای معاملاتی کاربران خود است و همانطور که در یک سال اخیر شاهد تحولات و بروزرسانی‌های مکرری در این پلتفرم بودیم، در آینده هم خبرهای خوب و جذابی برای شما عزیزان خواهیم داشت.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا