اخبار بیت کوین

هش ریت بیت کوین تهدیدی برای غیرمتمرکز بودن آن است!

صنعت بلاکچین همچون همتای سنتی خود، مواجه با یک بحران نابرابری گسترده است

فناوری بلاک چین در سال ۲۰۰۸ با خصوصیاتی همچون غیرمتمرکز بودن، ایمنی و شفافیت برای مدیریت تراکنش‌های دیجیتال آغاز به کار کرد. بلاک چین از آن زمان تا تا کنون، ورای امور مالی گسترش یافته و در مدیریت زنجیره تامین، حوزه سلامت، بازی‌ها، رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی رخنه کرده است.

به گزارش والکس و به نقل از CoinTelegraph، علی‌رغم پیشرفت‌های بسیار، صنعت بلاک چین با چالش‌های مهمی مواجه است؛ مشکلاتی همچون کنترل ثروت توسط عده‌ای اندک، معضلات مربوط به هش ریت و از دست رفتن وعده تمرکززدایی.

با شنیدن کلمه ارز دیجیتال، نخستین رمزارزی که به ذهن شما متبادر می‌شود، بیت کوین است. نرخ هش (Hashrate) بیت کوین، قدرت محاسباتی مورد نیاز برای اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌‌ها و ساخت بلوک جدید در بلاک چین بیت کوین است. هش ریت بالا برای حفظ صحت و درستی شبکه ضروری است اما چالش‌های مهمی نیز با خود به همراه دارد.

همچنین احتمال حمله ۵۱ درصدی توسط استخرهای ماینینگ که اکثریت نرخ هش را کنترل می‌کنند، وجود دارد. اگر یک استخر یا چند استخر استخراج بیت کوین بیش از ۵۰ درصد از هش ریت را کنترل کنند، به طور بالقوه می‌توانند کنترل شبکه را در دست گیرند و اعمال مخربی همچون حمله خرج مجدد یا بازنویسی تاریخچه تراکنش‌ها را انجام دهند. این تهدیدی مهم برای امنیت شبکه است.

سهم استخرهای استخراج مختلف از هش ریت شبکه بیت کوین
سهم استخرهای استخراج مختلف از هش ریت شبکه بیت کوین

در نهایت مقیاس‌پذیری محدود شبکه بیت کوین دیگر چالش مرتبط با هش ریت است. با پیوستن خیل تازه‌ای از کاربران به شبکه و افزایش تعداد تراکنش‌ها، شبکه ممکن است شلوغ شده و تراکنش‌ها به کندی و با کارمزد بالا انجام پذیرد. این مساله می‌تواند کاربرد بیت کوین به عنوان یک شبکه پرداخت را تحت‌‌الشعاع قرار دهد و محدود کند. این مساله موضوع بحث‌های مداومی در جامعه بیت کوین در خصوص نحوه برطرف‌سازی این چالش شده است.

بلاکچین به سرعت درگیر یک نابرابری قدرت – درست مانند همتای سنتی خود – شده است. تمرکز قدرت و سرمایه در دستان گروه کوچکی از افراد، شرایطی را خلق کرده است که تفاوت زیادی با غیرمتمرکزسازی دارد. اولین پذیرندگان تکنولوژی بلاک چین، به ویژه شبکه بیت کوین، توانستند تا مقادیر زیادی ثروت را از طریق استخراج، سرمایه‌گذاری و یا معامله به چنگ آورند.

این امر منجر به تمرکز ثروت و قدرت در گروه کوچکی از افراد شده است. پیچیدگی بلاک چین، پذیرش زودهنگام را برای درصد کمی از افراد در دنیای فناوری محدود کرد. این تمرکز قدرت و ثروت، ورود بازیگران جدید به بازار و به چالش کشیدن سلطه بازیگران تثبیت شده را دشوار کرده است.

توزیع ثروت گروه‌های مختلف افراد
توزیع ثروت گروه‌های مختلف افراد

موانع بالای ورود نیز به عدم تعادل قدرت در صنعت بلاکچین کمک کرده است. هزینه راه‌اندازی و اجرای یک پروژه موفق بلاک چین می‌تواند هنگفت باشد و همه افراد منابع یا تخصص لازم برای انجام این کار را ندارند. این امر ورود استارتاپ‌های جدید به بازار و به چالش کشیدن سلطه بازیگران مطرح را مشکل ساخته است.

اثرات شبکه همچنین در نابرابری قدرت در صنعت بلاک چین نقش دارد. شبکه‌های بلاک چینی بر اثرات شبکه متکی هستند، به این معنی که ارزش شبکه با استفاده بیش‌تر از آن افزایش می‌یابد. این یک چرخه خود-تقویت کننده ایجاد می‌کند که در آن شبکه‌های مستقر به طور فزاینده‌ای مسلط شده و کار را برای شبکه‌های جدید سخت‌تر می‌نمایند.

علیرغم چالش‌هایی که صنعت بلاک چین با آن مواجه است، راه‌هایی برای حل این مسائل و ایجاد یک سیستم پایدارتر و عادلانه وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به نرخ هش بیت‌کوین، مصرف بالای انرژی آن است. برای رفع این مشکل، صنعت می‌تواند به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی بادی یا خورشیدی برای تامین انرژی عملیات ماینینگ حرکت کند. این نه تنها اثرات زیست محیطی استخراج بیت کوین را کاهش می‌دهد، بلکه آن را در دراز مدت پایدارتر می‌کند.

برای رسیدگی به مسئله مقیاس پذیری محدود در شبکه بیت کوین، باید تلاش‌هایی برای بهبود فناوری زیرساختی انجام شود. این می‌تواند شامل توسعه پروتکل‌های جدید یا پذیرش پروتکل‌های موجود، مانند شبکه لایتنینگ باشد که می‌تواند سرعت و کارایی تراکنش‌های بیت کوین را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

در نهایت، باید تلاش بیشتری برای آموزش مردم در مورد فناوری بلاکچین و پتانسیل آن صورت گیرد. این امر می‌تواند با دسترسی بیشتر به اطلاعات و منابع، ارائه برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، و همکاری با مؤسسات آموزشی برای ادغام بلاک چین در برنامه‌های درسی آن‌ها محقق شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
Coin Telegraph
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا