مقالات ارز دیجیتال

داستان روز پیتزای بیت کوین چیست؟ پیتزای ۱۰ هزار بیت کوینی

بابت کدام اشتباه‌ خودتان را سرزنش می‌کنید؟ این اشتباه چقدر ارزش مالی دارد؟ ۱۳ سال قبل لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) اشتباهی کرد که شاید اگر فرد دیگری جای او بود عطای زندگی را به لقایش می‌بخشید. خطایی که یک اتفاق ویژه در تاریخ ارزهای دیجیتال، یعنی روز پیتزا بیت کوین و یکی از یادبودهای جامعه BTC را رقم زد. اما این حادثه در روز چه تاریخی رخ داد؟ با ما همراه باشید تا یکی از عجیب‌ترین قصه‌های دنیای رمزارزها را مرور کنیم.

پیتزا بیت کوین چیست؟

داستان شکل‌گیری روز پیتزا بیت کوین یا bitcoin pizza day به ۲۲ می ۲۰۱۰ یعنی ۱۳ سال قبل بازمی‌گردد. روزی که لازلو هانیچ نام خود را در تاریخ جاودانه کرد و یکی از عجیب‌ترین قصه‌های تاریخ تجارت را با ۲ پیتزا و ۱۰ هزار واحد BTC رقم زد.

داستان از آنجایی شروع می‌شود که Laszlo Hanyecz یکی از اولین ماینرها بود و روزانه تعداد چشمگیری از بلاک‌های شبکه را استخراج می‌کرد. پیش از هاوینگ‌های متعدد، هر ماینر با استخراج بیت کوین، ۵۰ واحد از این ارز را دریافت می‌کرد و ماینرها تنها با استخراج ۲۰۰ بلاک ۱۰ هزار واحد پاداش می‌گرفتند. آن زمان این ارز در روزهای اولیه‌ی خود قرار داشت و سختی شبکه چندان مطرح نبود و برعکس حالا، در سال ۲۰۱۰ رقابت برای استخراج BTC معنایی نداشت.

لازلو هانیچ

BITCOIN در سال ۲۰۱۰ ارزش چندانی نداشت و عملا ناچیز بود. در آن زمان BTC تنها یک سال عمر داشت و افراد کمی ارزهای دیجیتال را می‌شناختند و هر واحد از آن در سطح ۰.۰۰۴ دلار معامله می‌شد.  همه‌ی این موارد به کنار، آخرین پرده از داستان عجیب‌ترین تصمیم تاریخ BTC و شکل‌گیری پیتزا بیت کوین، علاقه‌ی لازلو به پیتزا بود! به این ترتیب داستان کامل شد و لازلو در فروم Bitcointalk پیشنهاد خرید پیتزا در ازای BTC را مطرح کرد.

در این پیشنهاد او نوشته بود که ۱۰ هزار واحد بیت کوین در ازای دو پیتزا پاپا جان (Papa John) پرداخت می‌کند. آن زمان آنقدر BTC کم‌ارزش بود که کسی باور نمی‌کرد که این پیشنهاد پذیرفته شود. در نهایت چهار روز بعد، یک دانشجوی ۱۹ ساله با نام کاربری Jercos این پیشنهاد را پذیرفت و تاریخ رقم خورد. این تراکنش اولین مورد استفاده از این ارز برای خرید یک کالا بود و بعدها مشخص شد که نام واقعی آن کاربر جرمی استوردیونت (Jeremy Sturdivant) است.

روز پیتزا بیت کوین چه اهمیتی دارد؟

اهمیت تاریخی bitcoin pizza day در استفاده از این رمز ارز برای خرید یک کالا یا محصول واقعی خلاصه می‌شود. لازلو به‌طور ناخواسته یک مورد استفاده برای BTC خلق کرد تا یکی از عوامل رشد آن پایه‌ریزی شود. او به دنیا نشان داد که این دارایی واقعی است و می‌توان از آن در تبادلات جهان امروز استفاده کرد.

پیتزا بیت کوین

با این حال لازلو ضرری کرد که در تاریخ سابقه ندارد! در زمان نگارش این مقاله، بیت کوین‌هایی که او در ازای ۴۰ دلار پیتزا خرج کرد ارزشی بیش از ۲۷۱ میلیون دلار دارند. می‌توانید برای محاسبه دقیق ضرر او و دنبال کردن ارزش لحظه‌ای این ارز، از صفحه‌ی قیمت بیت کوین در صرافی والکس دیدن کرده و آن را با بهترین قیمت در ایران خریداری کنید.

اگر هانیچ رمزارزهای خود را برای اینکار نفروخته بود، حالا می‌توانست ۴۶ میلیون واحد پیتزای بزرگ پاپا جان را خریداری کند. جالب است بدانید برای ساخت برج امپایر استیت نیویورک فقط ۴۱ میلیون دلار هزینه شده و لازلو می‌توانست ۶ برج امپایر استیت را با ارزهای خود بسازد.  هیچ شکی نیست که او تصمیم اشتباهی گرفت و ثروت عظیمی را بر باد داد اما داستان پیتزا بیت کوین بنیاد اولیه استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت قهوه، خرید خانه و … را رقم زد.

چه اتفاقی برای بیت کوین‌ها، لازلو هانیچ و جرمی استوردیونت رخ داد؟

سال‌ها پس از وقوع روز پیتزا بیت کوین، جرمی استوردیونت در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که چند سال پیش ارزها را فروخته و به ارز فیات تبدیل کرده تا هزینه مسافرت خود را فراهم کند. در زمان فروش ۱۰ هزار واحد BTC تنها چند صد دلار ارزش داشته است. با این حال او هنوز هم از این ارز در زندگی روزمره‌ی خود استفاده کرده و بخشی از هزینه‌ها را با کریپتوکارنسی پرداخت می‌کند.

جرمی استوردیونت

تنها چند ماه پس از bitcoin pizza day، ارزش این ۱۰ هزار واحد ارز به ۲۶۰۰ دلار رسید و یک سال بعد این ارزها به ۱۸ هزار دلار هم رسیدند. همزمان با این رشد، حسرت لازلو هم چند برابر شد و هیچکس فکرش را نمی‌کرد که روزی، ۴۱ دلار بیت کوین ارزشی بیش از ۲۷۰ میلیون دلار داشته باشد. پس از فروش رفتن ارزها از سوی جرمی، دیگر کسی از سرنوشت آنها خبر ندارد.

این نکته هم قابل ذکر است که فداکاری‌های لازلو به پیتزا بیت کوین ختم نمی‌شود. او ادعا می‌کند که حدود ۱۰۰ هزار واحد BITCOIN در این راه اهدا کرده که در زمان نگارش این مقاله ارزشی بیش از ۲.۷ میلیارد دلار دارند. به‌عنوان مثال، او در فوریه ۲۰۱۸ برای کمک به گسترش شبکه لایتنینگ در یک اقدام نمادین دو پیتزای دیگر با لایتینگ خریداری کرده تا bitcoin pizza day بار دیگر رقم بخورد.

توجه داشته باشید که با بررسی تاریخچه و استفاده از روند قیمت می‌توان آینده‌ی یک ارز را پیش‌بینی و تحلیل کرد تا سود حاصل از ترید چند برابر شود. بدین ترتیب توصیه می‌کنیم مقاله‌ی روند قیمت بیت کوین را مطالعه کنید.

۵ حقیقت از پیتزا بیت کوین که احتمالا نمی‌دانید

اقدامی که لازلو در bitcoin pizza day انجام داد، بارها تعریف شده و بیشتر کاربران از جوامع مختلف ارز دیجیتال از آن خبر دارند. اما چند حقیقت مختلف از این اتفاق وجود دارد که کمتر بازگو شده و احتمالا شما هم از آنها خبر ندارید. در ادامه شما را با نکات جالبی روبه‌رو می‌کنیم.

۱. پیتزاها به‌طور مستقیم با بیت کوین خریداری نشدند

اگرچه در ۲۲ می ۲۰۱۰ لازلو هانیچ ۱۰ هزار BITCOIN برای تنها دو پیتزا پرداخت کرد اما آنها با BTC خریداری نشدند! بله درست خواندید، ۱۳ سال پیش هیچ رستورانی در جهان وجود نداشت که این ارز را به‌عنوان یک روش پرداخت پذیرفته باشد.

پیتزا بیت کوین

در حقیقت جرمی استوردیونت ۲ پیتزای پپرونی سایز بزرگ را از رستوران پاپا جان در فلوریدا خریداری و هزینه‌ را با ارز فیات پرداخت کرد. وی پس از تحویل پیتزا به لازلو هانیچ، ۱۰ هزار واحد BITCOIN را دریافت کرد. 

اگر برای شما هم سوال شد که ارز فیات چیست و چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارد، مقاله‌ی ارز فیات پاسخی جامع برای این سوال است. با مطالعه این مقاله طی ۶ دقیقه از مزایا و معایب ارز فیات مطلع شده و آنها را با رمز ارزها مقایسه کنید.

۲. گران‌ترین پیتزاهای تاریخ

آن زمان ۱۰ هزار BTC حدودا ۴۰ دلار ارزش داشت و نسبتا ناچیز بود. با این حال این ارزها با توجه به نرخ فعلی ارزشی بیش از ۲۷۱ میلیون دلار دارند. در تاریخ بشر هیچکس برای خرید نه‌تنها دو پیتزا بلکه برای ساخت یک رستوران هم انقدر هزینه نکرده تا پیتزا بیت کوین با افتخار گران‌ترین پیتزاهای تاریخ لقب بگیرند.

۳. روز پیتزا بیت کوین اولین روز تاریخی این ارز نیست

یادبودها بخش مهمی از هر جامعه هستند و جامعه‌ی BITCOIN هم در ابتدا به یک روز به‌عنوان یادبود نیاز داشت. در ۲۸ آپریل ۲۰۱۱ ساتوشی ناکاموتو ناپدید شد و از نقش خود به‌عنوان سرپرست پروژه کنار رفت. در آن زمان کاربری با نام Kiba پیشنهاد داد که هر ساله این روز را به‌افتخار بنیان‌گذار افسانه‌ای یادبود گرفته شود.

۴. تصویر پیتزاهای میلیون دلاری در دسترس است

شاید کمی عجیب به‌نظر برسد اما خوشبختانه تصویری از دو پیتزایی که میلیون‌ها دلار ارزش دارند و لازلو هانیچ آنها را خریداری کرد وجود داشته و ما می‌توانیم به آنها به‌عنوان یکی از پایه‌های رشد و پیشرفت BITCOIN نگاه کنیم. هانیچ علاقه وافری به عکاسی دارد و به لطف این اتفاق، وی ۵ عکس از این پیتزاها منتشر کرده که یکی از آنها در پایین آمده است.

لازلو هانیچ و پیتزا بیت کوین

۵. لازلو هانیچ از اهدای ۱۰ هزار واحد BTC پشیمان نیست

علی‌رغم اینکه ارزهای اهدا شده از سوی لازلو هانیچ برای پیتزا بیت کوین چندین میلیون دلار ارزش دارند و احتمالا در آینده هم ارزش آنها بیشتر می‌شود، او اصلا پشیمان نیست. لازلو در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ گفت:

فکر می‌کنم این خیلی خوب بود که بخشی از تاریخ BITCOIN باشم و پیشمان نیستم. من همیشه می‌خواستم که مردم از BTC استفاده کنند و خرید پیتزا یکی از راه‌های انجام اینکار بود.

بعدها لازلو بیت کوین را به macOS منتقل کرد و با اینکار چندین باگ از کد پروژه برطرف شد.

گران‌ترین پیتزاهای تاریخ؛ چراغ راه پیشرفت بیت کوین

روز پیتزا بیت کوین جایگاه قابل‌توجهی در تاریخ فناوری بلاکچین داشته و سالانه جامعه‌ی پرشور این ارز آن را جشن می‌گیرد. این اتفاق منجر شد که BTC به‌عنوان یک ارز قانونی مبادله شود تا پایه و اساس ارزهای غیرمتمرکز در سرتاسر جهان بنا شود.

نظر شما همراهان والکس نسبت به این اتفاق چیست؟ اگر جای لازلو باشید چنین فداکاری بزرگی انجام می‌دهید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
bitcoinmagazine
کلمه‌ها فقط چندتا حرف ساده نیستن، کلمه‌ها سرشار از احساسات مختلف‌اند و من اینجا قصد دارم تا با استفاده از اون‌ها به جهان بی‌ذوق ارز دیجیتال روح ببخشم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا