اخبار بیت کوین

بررسی مهمترین دوره های پامپ بیت کوین

بیت کوین در میان سایر کلاس‌های دارایی، یکی از بی‌سابقه‌ترین بازارهای معاملاتی تاریخ را سپری کرده است. تغییرات متناوب بهای این رمزارز نشانگر اشتیاق و نارضایتی توأمان سرمایه‌گذاران است که این باعث تشدید علاقه مردم به معامله بیت کوین شده است. ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) خالق BTC، این ارز را به‌عنوان ابزاری برای معاملات روزانه و راهی برای دور زدن زیرساخت‌های سنتی بانک‌ها پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ طراحی کرد. اما داستان پادشاه رمزارزها طی سال‌های اخیر تغییر کرده و افراد از آن به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله به بررسی مهمترین دوره‌های پامپ‌ بیت کوین می‌پردازیم.

مهمترین افزایش قیمت های بیت کوین

سرمایه‌گذاران BTC، در اکثر موارد روند پرفراز و نشیبی را طی ۱۳ سال اخیر سپری کرده‌اند. آنها به‌غیر از نوسانات روزانه و جهش‌های شدید قیمت، با مشکلات متعددی از جمله کلاهبرداری‌های رمزارزی و عدم شفافیت در قوانین معامله بیت کوین مواجه بوده‌اند. با این حال، تغییرات قیمت این ارز در برخی دوره‌‌های زمانی بیشتر از حد معمول بوده و منجر به پامپ‌های شدیدی در بهای آن شده است. در ادامه شش مورد از مهمترین دوره‌های پامپ‌ بیت کوین را مرور می‌کنیم.

اولین پامپ بیت کوین: مه ۲۰۱۰ تا نوامبر ۲۰۱۰

اولین پامپ بیت کوین

تنها یک سال پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود که BTC به عنوان یک پلتفرم متن باز معرفی شد تا به کاربران امکان دسترسی بدون واسطه و محدودیت به پولی دیجیتال را فراهم کند. این ارز برای مدت طولانی فاقد ارزش بود؛ تا اینکه پس از دو سال با انتشار پستی با مضمون BTC در وبسایت خبری Slashdot و حمایت توسعه‌دهدگان مطرحی چون جد مک‌کالب (Jed McCaleb)، اولین چرخه صعودی خود را آغاز کرد. در این چرخه بهای این ارز از محدوده صفر دلار به ۰/۳۹ دلار در نوامبر ۲۰۱۰ رسید. مهمترین رویدادهای این دوره زمانی عبارت بودند از:

  • ۲۲ مه ۲۰۱۰: خرید پیتزای بیت کوینی
  • ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۰: معرفی BTC در وب‌سایت slashdot.org
  • ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۰: راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال MtGox و تسهیل نحوه خرید و فروش بیت کوین

دومین پامپ: آوریل ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۱

دومین پامپ بیت کوین

در سال ۲۰۱۱ تنها دو سال پس از پیدایش این ارز، دومین پامپ قیمتی آن رقم خورد. در آوریل این سال، بهای هر BTC از محدوده ۰/۳ دلار به ۲۹/۶ دلار در ماه ژوئن رسید. این رشد ۳۲۰۰ درصدی در کمتر از سه ماه انجام شد. اما این ارز پس از این افزایش قیمت با رکودی شدید همراه شد و ارزش آن در نوامبر ۲۰۱۱ به ۲ دلار رسید.

  • ۲۷ مارس ۲۰۱۱: افزایش تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال و سهولت معامله کریپتو (در بریتانیا و برزیل)
  • ۱ ژوئن ۲۰۱۱: انتشار مقاله‌ای درباره سیلک‌رود با محوریت بیت کوین
  • ۱۹ دسامبر ۲۰۱۱: اختصاص یک اپیزود سریال تلویزیونی «the good wife» به BTC

سومین پامپ: ژانویه ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۱۳

سومین پامپ بزرگ بیت کوین

سال ۲۰۱۳ برای BTC سالی ویژه بود. این ارز دیجیتال که در ژانویه همان سال با قیمت ۱۳/۴۰ دلار معامله می‌شد، با پشت سر گذاشتن دو جهش قیمتی به ۱۱۵۶ دلار رسید! اولین جهش از ابتدای ژانویه تا آوریل ۲۰۱۳ رخ داد که طی آن بهای بیت کوین با رشدی ۹۲۳ درصدی از ۱۲ دلار به ۲۶۳ دلار رسید. این رشد سریع چندان دوام نیاورد و BTC در اواسط ماه مه به ۶۰ دلار سقوط کرد. 

اما این پایان کار نبود و جهش دوم این ارز در اوایل اکتبر تا پایان نوامبر ۲۰۱۳ حادث شد. در آن زمان هرچند بهای این ارز با رشد ۱۳۶۰ درصدی از ۸۵ دلار به ۱۱۵۶ دلار رسید، اما سه روز بعد به محدوده ۷۶۰ دلار سقوط کرد. این تغییرات سریع نشان‌دهنده شروع روند ریزشی این ارز بود که سرانجام در ابتدای سال ۲۰۱۵ به پایین‌ترین سطح ۳۱۵ دلار رسید.

  • ۲۵ مارس ۲۰۱۳: بحران اقتصادی قبرس و ورشکسته شدن بانک‌های این کشور
  • ۱۰ آوریل ۲۰۱۳: از کار افتادن سرورهای صرافی MtGox به دلیل افزایش حجم معاملات
  • ۲۰ نوامبر ۲۰۱۳: محبوبیت معاملات کریپتو در چین

چهارمین پامپ: دسامبر ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۷

چارت چهارمین پامپ BTC

چهارمین پامپ بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد. این رمزارز که در ابتدای سال ۲۰۱۷ در محدوده ۱۰۰۰ دلار در نوسان بود، پس از یک دوره ریزشی کوتاه مدت (۲۰ روزه) با رشدی ۱۹۵۰درصدی از ۹۷۵/۷۰ دلار به ۲۰۰۸۹ دلار در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۷ رسید.

این صعود چشمگیر در سال ۲۰۱۷ باعث شد BTC در کانون توجه دولت‌ها و اقتصاددان‌ها قرار گیرد. به تبع آن، توسعه سایر ارزهای دیجیتال هم برای رقابت با آن آغاز شد. همچنین تحلیلگران در خصوص ارزش بیت کوین به عنوان یک دارایی به بحث پرداختند و بازار پیش‌بینی بهای آن به شدت رونق گرفت.

  • ۹ ژوئیه ۲۰۱۶: دومین هاوینگ 
  • ۱ آوریل ۲۰۱۷: پذیرش BTC از سوی ژاپن به عنوان یک روش قانونی پرداخت
  • ۱ اوت ۲۰۱۷: هاردفورک بیت کوین کش
  • ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷: هاردفورک بیت کوین گلد

پنجمین پامپ: ژوئیه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۱۹

پنجمین سیکل صعودی بیت کوین

BTC پس از ثبت سقف تاریخی ۲۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۷ برای مدت ۱۴ ماه در یک روند اصلاحی شدید قرار گرفت و با از دست دادن ۸۵٪ از ارزش خود به کف قیمتی ۳۱۰۰ دلار رسید. در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند بازار کریپتو در زمستان خود به سر می‌برد، ناگهان ماه ژوئن ۲۰۱۹ ورق برگشت و یک سیکل صعودی شش ماهه برای این ارز رقم خورد. به طوری‌که این پادشاه رمزارزها توانست با ۳۵۰ درصد افزایش، از ۳۱۰۰ دلار به محدوده ۱۳۹۰۰دلار برسد.

  • ۶ مه ۲۰۱۹: امکان خرید و فروش رمزارزها برای مشتریان نهادی شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی
  • ۷ مه ۲۰۱۹: هک شدن صرافی بایننس و سرقت ۷۰۰۰ ‌BTC 
  • ۱۹ مه ۲۰۱۹: امکان ارسال بیت کوین در پیام‌رسان واتس‌آپ
  • ۲۳ مه ۲۰۱۹: پذیرش آن به عنوان یک روش پرداخت از سوی غول مخابراتی AT&T
  • ۱۴ اوت ۲۰۱۹: پذیرش BTC در فروشگاه غیرمتمرکز سامسونگ
  • ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹: امکان پرداخت مستقیم بیت کوین در مرورگر اپرا

ششمین پامپ: سپتامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱

چارت ششمین پامپ بیت کوین

در سال ۲۰۲۰ زمانی که اقتصاد دنیا به دلیل همه‌گیری کرونا تعطیل بود، بازار بیت کوین بار دیگر پر حرارت شد. این ارز سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۷۲۰۰ دلار آغاز کرد. اما شرایط قرنطینه ناشی از کرونا و سیاست‌های مالی دولت‌ها، موجب وحشت سرمایه‌گذاران از شرایط اقتصاد جهانی شد. مجموعه این عوامل سبب تسریع رشد این ارز دیجیتال در آن سال گردید. به طوری که هر BTC در پایان نوامبر با قیمت ۱۸۳۵۳ دلار معامله می‌شد.

در حالی که شرایط ناشی بیماری کرونا، بازار سهام را در ماه مارس به شدت تحت تاثیر خود قرار داد، اعطای چک‌های محرک اقتصادی ۱۲۰۰ دلاری از سوی دولت آمریکا هم تأثیر به‌سزایی بر بازارهای مالی داشت. این چک‌ها به افزایش نگرانی مردم در مورد تورم و تضعیف قدرت دلار آمریکا (چاپ پول بدون پشتوانه) دامن زد و موجب شد این بار به جای سرمایه‌گذاران خُرد، توجه نهادها و نهنگ های حوزه کریپتوکارنسی به BTC معطوف شود.

تداوم علاقه نهادها به بیت کوین، موجب رشدی ۲۲۴ درصدی و رسیدن بهای آن به ۲۴ هزار دلار در دسامبر ۲۰۲۰ شد. کمتر از یک ماه بعد، این ارز بار دیگر توانست رکورد قیمت قبلی خود را بشکند و در ماه ژانویه به ۴۰ هزار دلار رسید. این روند صعودی برای BTC ادامه یافت و سرانجام در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ توانست سقف تاریخی ۶۴ هزار دلار را به ثبت برساند.

مهمترین رویدادهای بیت کوین در سال ۲۰۲۰

  • ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰: پرداخت مالیات با BTC در زرمات (Zermatt)، دومین شهر بزرگ سوئیس
  • ۴ مارس ۲۰۲۰: لغو ممنوعیت معاملات BTC در دیوان عالی هند
  • ۹ آوریل ۲۰۲۰: راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین در تورنتو
  • ۱۱ مه ۲۰۲۰: سومین هاوینگ 
  • ۲۵ مه ۲۰۲۰: تعطیلی مزارع استخراج  در چین
  • ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۰: صدور مجوز برای نگهداری ارزهای دیجیتال در بانک‌های آمریکا
  • ۱۱ اوت ۲۰۲۰: خرید ۲۱۴۵۳ بیت کوین توسط مایکرواستراتژی
  • ۸ اکتبر ۲۰۲۰: خرید ۵۰ میلیون دلار BTC توسط شرکت اسکوئر
  • ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰: پذیرش این رمزارز در پلتفرم پرداخت پی‌پل
  • ۳ ژوئن ۲۰۲۱: برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تاریخ BTC در میامی با حضور ۱۵۰۰۰ نفر
  • ۹ ژوئن ۲۰۲۱: بدل شدن السالوادور به اولین کشور پذیرنده این ارز

هفتمین پامپ: ژوئیه ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۱

چارت هفتمین سیکل صعودی بیت کوین

BTC پس از ثبت سقف تاریخی ۶۴ هزار دلار در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱، وارد یک فاز اصلاحی سه ماهه شد و با ۵۶٪ ریزش به ۲۸۴۰۰ دلار در ماه ژوئن سقوط کرد. این اتفاق باعث شد شاخص ترس و طمع در آن زمان به عدد پانزده (ترس فوق‌العاده شدید) برسد. برخی از تحلیلگران این حرکت را به منزله پایان چرخه صعودی این پادشاه رمزارزها و آغاز یک فاز اصلاحی حداقل شش ماهه قلمداد کردند. اما در  ژوئیه ۲۰۲۱ داستان به کلی تغییر کرد و بیت کوین با یک پامپ جدید توانست در مدت دو ماه با ۸۰٪ افزایش به ناحیه ۵۲ هزار دلار برسد. سپس این ارز دیجیتال با یک اصلاح ۲۳ درصدی طی مدت کمتر از یک ماه (۲۵ روز)، مجدداً به سطح حمایتی ۴۰۶۰۰ دلار رسید. این آغازگر جدیدترین حرکت صعودی BTC به سمت سقف تاریخی ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ شد. 

درحال حاضر گمانه‌زنی‌های زیادی در خصوصی پایان چرخی صعودی بیت کوین به گوش می‌رسد. اتفاقی که بارها در این سال‌ها افتاده و باید باور کنیم که هر روند صعودی با ریزش هم همراه است. اما از طرفی بحران‌های اقتصادی در پی بیماری کرونا، تنش‌های سیاسی کشورها و جنگ اخیر روسیه و اوکراین، برخی تحلیلگران را بر این باور داشته که همچنان به تداوم روند صعودی  این ارز در سال ۲۰۲۲ امیدوار باشند. 

در ادامه به چند نمونه از اظهار نظرهای کارشناسان مالی اشاره می‌کنیم (منبع). لازم به یادآوریست که صحبت‌های مطرح شده صرفاً نقطه نظرات این افراد است و هرگز به عنوان یک پیشنهاد سرمایه‌گذاری درنظر گرفته نمی‌شوند.

نظر تحلیلگران برجسته درخصوص چرخه صعودی فعلی بیت کوین

چارلز ادواردز (Charles Edwards)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری Capriole:

با مقایسه چرخه فعلی و سال  ۲۰۱۳ و همچنین بررسی سود و زیان بیت کوین متوجه می‌شوید هنوز یک روند صعودی دیگر برای BTC باقی مانده و احتمالا این ارز تا پایان سال ۲۰۲۲ این چرخه صعودی را تکمیل می‌کند.

مایکل ون دی پوپ (Michael van de Poppe)، تحلیلگر مشهور بازار رمزارزها:

چرخه صعودی هنوز ادامه دارد و من اطمینان دارم این ارز قبل از پایان این چرخه به محدوده ۲۵۰ هزار دلار خواهد رسید.

مایک مک گلون (Mike McGlone)، تحلیلگر بلومبرگ:

بیت کوین در یک روند صعودی طولانی مدت به سر می‌برد و محدوده ۱۷۰ هزار دلار می‌تواند هدف نهایی این چرخه صعودی در سال ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ باشد.

کارشناسان فین‌تک Finder:

انتظار می‌رود بیت کوین در سال ۲۰۲۲ به ۹۳۷۱۷ دلار برسد و تا پایان سال به ۷۶۳۶۰ دلار کاهش یابد، تقریباً ۶۰٪ بالاتر از قیمت آن در ابتدای سال ۲۰۲۲.

بلوغ بازار کریپتو

با وجود ناپایداری بهای BTC، پامپ و دامپ این دارایی برخلاف گذشته که تحت تاثیر معاملات خُرد و سوداگرانه بود، اکنون تابعی از عوامل کلان اقتصادی شده است. با بلوغ بیشتر این بازار، سرمایه‌گذاران نهادی تمایل بیشتری برای ورود به این حوزه نشان می‌دهند و نهادهای نظارتی هم قوانین ویژه‌ای را برای آنها تدوین کرده‌اند.

نظر شما در خصوص چرخه صعودی فعلی BTC چیست و چه هدف قیمتی را برای این ارز در پایان سال ۲۰۲۲ متصورید؟ لطفاً دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا