بلاکچین

ارتفاع بلاک چیست؟ بررسی کابرد Block Height

اگر همین امروز به‌عنوان یک خریدار وارد دنیای رمزارزها شوید، یکی از مفاهیم و اصولی که به شما آموزش خواهند داد، مسئله به‌روزرسانی کوین‌های مختلف است. در واقع هر توسعه‌دهنده بعد از معرفی ارز دیجیتال موردنظرش، در سال‌های بعد آن را به‌روزرسانی کرده و از طرف دیگر نسبت به حفظ امنیت تراکنش‌های کاربرانش مسئول است. این مقدمه را گفتم با شروعی برای آموزش مفهوم ارتفاع بلاک در بلاکچین باشد.

بلاکچین blockchain همان‌طوری که از نامش پیداست، زنجیره‌ای از بلاک‌هایی است که هرکدام حامل اطلاعات و داده‌هایی هستند. توسعه‌دهندگان نسبت به حفظ این اطلاعات مسئول بوده و درعین‌حال باید به‌روزرسانی‌های لازم را انجام دهند. اینجاست که مفهوم ارتفاع بلاک بلاکچین وارد عمل شده و ما در ادامه این مقاله قرار است مفصلاً دربارۀ آن صحبت کنیم.

به‌روزرسانی و آپدیت‌ رمزارزها ضروری است!

همان‌طوری که می‌دانید هر زمان که نیاز به تغییر یا به‌روزرسانی در حوزه یک رمزارز مشخص باشد، این به‌روزرسانی و اصطلاحاً آپدیت‌ها باید به اطلاع تمام کاربران برسد. حتی برخی رمزارزها از کاربران اصلی‌شان برای به‌روزرسانی‌های پیش‌رو نظرسنجی نیز می‌کنند. در چنین شرایطی توسعه‌دهندگان به خریداران اعلام می‌کنند تا کیف پول‌هایشان را در راستای این تغییر و تحولات آپدیت و به‌روز کنند. در چنین شرایطی هارد فورک اتفاق می‌افتد.

معمولاً ارزهای دیجیتال از سوی توسعه‌دهندگانشان دائماً در حال به‌روزرسانی و آپدیت هستند. خریداران هم پیش از معامله می‌دانند که به‌روزرسانی‌های بسیاری در آینده رخ خواهد داد که می‌تواند تأثیر بسیاری در افت‌وخیز بازار و قیمت‌ها داشته باشد. در نتیجه فورک‌ها در بسیاری از مواقع در شبکه رمزارزها رخ می‌دهند اما این تغییر چه زمانی موفق خواهد بود؟

زمانی که خریداران و کاربران یک رمزارز با به‌روزرسانی‌ها و تغییرات موافق باشند، نسبت به آن نظر مثبت داشته و به زبان ساده آن را قانونی، نتیجه‌بخش و مثمر ثمر بدانند، فورک موفق بوده است.برای هر فورکی که در دنیای رمزارز رخ دهد، شماره یک بلاک مشخص در نظر گرفته می‌شود، حالا اگر این بلاک که محل رخ‌دادن تغییرات بوده از بلاک جنسیس (Genesis Block) دور باشد، پیش‌بینی فورک‌ها سخت‌تر خواهد بود.

اطلاعات موجود در هر بلاک

از طرف دیگر، برای پیش‌بینی دقیق هر فورک باید بگذارید که تاریخ وقوع آن نزدیک‌تر شود. در ضمن بعد از هر به‌روزرسانی مجدد بلاک‌های جدیدی شکل می‌گیرد که به توان استخراج‌کننده‌ها یا همان ماینرهای شبکه بستگی دارد. با تشکیل بلاکچین جدید باید خریداران معاملاتشان را به بلاک جدید انتقال دهند زیرا دیگر هیچ معاملۀ شبکه قدیمی در بلاکچین جدید معتبر نیست. در چنین شرایطی است که به اهمیت امنیت کیف پولتان پی می‌برید تا در صرافی‌هایی مانند والکی حساب داشته باشید که از کوین‌های جدید و به‌روزرسانی‌هایشان دائماً پشتیبانی کند. یا این توضیح کوتاه احتمالاً به لزوم وقوع به‌روزرسانی‌های پی بردید و حالا زمان صحبت از مفهوم ارتفاع بلاک در بلاکچین است.

ارتفاع بلاک یا Block Height چیست؟

کاربردهای بلاک چین در صنایع مختلف روز‌به‌روز پررنگ‌تر می‌شود و باید اطلاعات خود را در این حوزه افزایش دهیم. اگر بخواهیم به زبان ساده بلاک را شبیه‌سازی کنیم باید آن را مثل دفتر ثبتی بدانیم که با هر بار تکمیل شدن هر بلاک جایش را به بلاک بعدی می‌دهد. در ضمن اطلاعاتی که درون بلاک‌ها ذخیره شود، قابل حذف شدن و قابل تغییر دادن نیست. کل بلاکچین دقیقاً مشابه یک حلقه است و سیستم بلاکچین را باید یک زنجیر یا chain در نظر گرفت. در نتیجه هر بلاکچین هزاران بلاک دارد که همین مورد کوچک باعث شده کل شبکه از امنیت بسیار بالایی برخوردار باشد، زیرا هک کردن بلاک عملاً غیرممکن می‌شود.

شماره بلاک

ارتفاع بلوک معمولاً به‌صورت یک عدد مرجع و مشخص به بلاک داده می‌شود تا تمامی بلاک‌های بلاکچین بر اساس آن ارتفاع، مشخص و اصطلاحاً آدرس‌دهی شوند. ارتفاع بلوک نشان‌دهندۀ این است که چگونه هر بلوک جدیدی در طی زمان و بر اساس میزان دشواری در پروسه ماینینگ در کنار دیگر بلاک‌ها قرار می‌گیرد. در یک تعریف کلی باید گفت:

ارتفاع بلوک به یک مکان خاص در یک زنجیره بلوکی اشاره دارد که با تعداد بلوک‌های تایید شده قبل از آن اندازه گیری می‌شود. ارتفاع بلاک فعلی یک بلاک چین نشان دهنده اندازه یا زمان فعلی آن است.

ارتفاع بلاک‌ها، مفهومی انتزاعی با بیشترین میزان امنیت

یکی از سؤال‌های مهمی که بسیاری از فعالان حوزۀ رمزارزها می‌پرسند ارتفاع موردنظر هر بلاک است. ارتفاع بلاک بستگی به داده‌های هر بلاک دارد در نتیجه نمی‌توان ارتفاع ثابتی را برای هر بلاک معرفی کرد. از طرف دیگر، خوب است این را هم بدانید که ارتفاع بلاک در سیستم بلاکچین ثبت شده و فقط نودهای موجود در کل شبکه قابل ردیابی است. در ضمن هر بلاک برای حفظ یک‌دستگی و یکپارچگی کل سیستم دارای برچسب زمانی است، یعنی زمان تولید هر بلاک بر اساس ارتفاع و بر اساس میزان داده‌هایش مشخص می‌شود. پس لطفاً همیشه و حتماً در زمان معامله و انجام تراکنش به ارتفاع بلاک رمزارزهای در حال خریدوفروش دقت کنید.

اگر می‌خواهید از امنیت تراکنش مطمئن شوید، باید نسبت به ارتفاع بلاک حساس باشید. همچنین در زمان به‌روزرسانی و فورک اصلاً سراغ معامله و تراکنش نروید و بعد از معرفی هر آپدیت اول‌ازهمه بابت امنیت و کارکرد فورک مطمئن شده و سپس معامله را از سر بگیرید.

نحوۀ کارکرد بلاک‌ها

پس تا اینجا به‌خوبی متوجه شدید که بلاک‌ها مجموعه‌ای مشابه حلقه‌های یک زنجیر با امنیت بسیار بالا هستند که هرکدام برای معاملات و تراکنش‌های مختلف استفاده می‌شوند. هر تراکنش در یک‌زمان مشخص در یک بلاک ثبت شده و مجموعۀ این فعالیت‌ها، بلاکچین را ساخته است.

هر بلاک داده‌ها و اطلاعاتی دارد و با هر بار تکمیل شدن جایش را به بلاک بعدی می‌دهد. با ورود بلاک جدید تمام معاملات پیش‌رو هم باید در بلاک جدید انجام شود و دیگر در بلاک قدیمی معتبر نخواهد بود. شاید با همین کارکرد متوجه شده باشید که چرا به این سیستم بلاکچین گفته می‌شود و همه چیز در آن دقیقاً مشابه یک زنجیره عمل می‌کند. در واقع کل سیستم یک چرخه است و داده‌هایی دارد که این داده‌ها ارتفاع بلاک را مشخص می‌کند.

بر همین اساس احتمالاً می‌دانید که هر بلاک داده و اطلاعات مشخصی دارد و ارتفاع هر بلاک بر اساس این داده‌ها مشخص می‌شود. پس قاعدتاً ارتفاع اولین بلاک در سیستم بلاکچین باید صفر باشد. در ضمن، هر رمزارزی برای تولید بلاک زمان مشخص خودش را دارد که به آن زمان بلاک می‌گویند. در دنیای بیت‌کوین تولید هر بلاک ۱۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه است درحالی‌که بلاک‌های اتریوم با فاصله ۱۳ ثانیه‌ای تولید می‌شود.

بدنه و هدر، قسمت‌های مختلف هر بلاک

 هر بلاک از دو قسمت بدنه و هدر تشکیل شده است. بدنه بلاک یا Block Body شامل اطلاعاتی از جمله تاریخچۀ تراکنش‌ها است. یعنی زمانی که ماینر یا همان استخراج‌کننده بلاک را می‌سازد، اول‌ازهمه اعتبار تراکنش را بررسی کرده و سپس آن را تأیید می‌کند.نقش اساسی در بلاکچین بر عهده هدر یا Header است، زیرا هدر شناسه منحصربه‌فرد هر بلاک است. تمامی بلاک‌‌ها بر اساس هش هدر مشخص می‌شوند که هش هرکدام کاملاً انحصاری است. در نتیجه هدر را باید مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش هر بلاک دانست.

معماری بلاکچین

مفاهیم مهم ارتفاع بلاک

حوزه رمزارزها پر از اصطلاحات است که برای ورود به دنیای کریپتو یادگیری آن‌ها الزامی است. به عنوان مثال در حوزۀ آموزش مفهوم ارتفاع بلاک یک‌سری اصطلاحات نیز وجود دارد که در این قسمت قصد توضیح آن‌ها را داریم. مفاهیمی مانند ریشه درخت مرکل، سختی، نانس و اوراکل از این مفاهیم تخصصی است که برای اینکه بتوانید مفهوم ارتفاع بلاک را درک کنید باید با آن‌ها آشنا شوید. در ادامه به صورت مختصر به توضیح این اصطلاحات می‌پردازیم.

ریشه درخت مرکل: تمامی تراکنش‌های بلاک در یک هش که در هدر بلاک است، جمع می‌شوند. این هش که محل نگهداری تاریخچۀ تراکنش‌ها است، همان ریشه درخت مرکل است.

سختی: سختی در واقع تعداد صفرهایی است که در زمان هشینگ در هدر بلاک بیت‌کوین دیده می‌شود.

نانس: نانس نوعی متغیر است که در صورت اثبات کار، بیشتر می‌شود. مقدار نانس توسط ماینرها به‌صورت تخصصی تغییر می‌کند تا سختی یا همان تعداد صفرهای زمان هشینگ دست پیدا کنند.

اوراکل: اوراکل یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های دنیای بلاکچین است که در مشخص‌کردن نحوۀ پاسخ به کاربر نقش اساسی دارد. اوراکل مسئول تبادل داده و اطلاعات است و برای ارتباط با قراردادهای هوشمند فرایند و پروسۀ بسیار سختگیرانه‌ای دارد. 

بلاکچین؛ تولد جهانی بدون توقف

پس تا اینجا متوجه شدید که بلاکچین زنجیره‌ای از بلاک‌های مختلفی است که توسط ماینرها معرفی و ساخته می‌شود. هر بلاک از یک بدنه و یک هدر تشکیل شده و حامل اطلاعات مهمی از حمله تاریخچۀ تراکنش‌ها است. امینت این اطلاعات باید به‌خوبی حفظ شود و از همه مهم‌تر همین اطلاعات و داده‌ها است که ارتفاع هر بلاک را مشخص می‌کند. هر رمزارز بلاک مشخص خودش را دارد که با فواصل زمانی مشخصی به شبکه وارد می‌شود.

مرور نکات کلیدی:

  • ارتفاع بلوک به یک مکان خاص در یک زنجیره بلوکی اشاره دارد که با تعداد بلوک‌های تایید شده قبل از آن اندازه گیری می‌شود.
  • ارتفاع بلاک فعلی یک بلاک چین نشان دهنده اندازه یا زمان فعلی آن است.
  • الگوریتم‌های اجماع غیرمتمرکز معمولاً با توافق برای استخراج زنجیره‌ای با بلندترین ارتفاع بلوک عمل می‌کنند.

اگر شروع به آموزش دربارۀ دنیای کریپتوکارنسی کردید، پیشنهاد می‌کنم که در بلاگ والکس ادامه مطالب را نیز مطالعه کرده و با آموزش کامل وارد دنیای تجارت و معامله شوید. در ضمن، صرافی والکس مطمئن‌ترین پلتفرمی است که بعد از آموزش کامل می‌توانید معاملات و تراکنش‌هایتان را در آن دنبال کرده و از بابت امنیت کیف پول نیز مطمئن باشید.

چگونه ارتفاع بلوک را محاسبه می‌کنید؟

ارتفاع بلوک را می‌توان با زمان از زمان راه اندازی بلاک چین تقسیم بر میانگین زمان بلوک زنجیره محاسبه کرد. به عبارت دیگر، ارتفاع بلوک شامل تعداد بلوک‌هایی است که از زمان ایجاد یک شبکه بلاک چین خاص استخراج شده (یا تأیید شده).

چرا ارتفاع بلوک مهم است؟

یکی از مهمترین عملکردهای ارتفاع بلوک در بلاک چین، تضمین امنیت آن است. در مرحله اول، کمک به شناسایی هر یک از بلوک‌ها به روشی منحصر به فرد و افزایشی. دوم، کمک به الگوریتم استخراج در تنظیم سختی.

اندازه بلاک در بلاک چین چقدر است؟

پروتکل Bitcoin Core بلوک‌ها را به اندازه ۱ مگابایت محدود می‌کند. هر بلوک حداکثر شامل ۴۰۰۰ تراکنش است. بلاک‌ها به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه به بلاک چین اضافه می‌شوند، بنابراین نرخ تراکنش به ۷ تراکنش در ثانیه (TPS) محدود می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
academy.binance
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
اعظم زمانیان
اعظم زمانیان
8 ماه قبل

ایا ارتفاع بلاکچین با طول آن دو مفهوم یکسان هستند؟

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل

سلام
لطفا مطلب یا مقاله ای که در آن با این اصطلاح مواجه شدید را با ما درمیان بگذارید تا دقیقترین پاسخ شما را دهیم. به طور کلی ما اصطلاحات زیر را در خصوص بلاک داریم:
ارتفاع بلاک: آدرس یک بلاک نسبت به آدرس بلاک آغازین بلاکچین
سایز بلاک: ظرفیت بلاک برای ذخیره داده
زمان بلاک: مدت زمانی که برای ایجاد یک بلاک در زنجیره بلاک ها (بلاکچین) نیاز است

دکمه بازگشت به بالا