مفاهیم تحلیلی

نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟ معرفی Bitcoin Rainbow

خرید و فروش رمزارزها در زمانی مناسب، هرگز آسان نیست. این امر مستلزم مطالعه گسترده روندهای اخیر و وضعیت فعلی ارز انتخابی شما است. هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در آینده، توجه به روند قیمت در گذشته مفید است.

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک روش جدید و قابل اعتماد برای تجسم روند تاریخی قیمت بیت کوین است. با کمی اغراق می‎‌توان گفت نمودار رنگین کمان بیت کوین برداشتی بدون تحریف و خطا از روند قیمت بیت کوین به دست می‌دهد. این شاخص از یک مدل آماری استفاده می‌کند که نوسانات کوتاه مدت روزانه را از محاسبات خود حذف کرده است. نمودار رنگین کمان بیت‌کوین یک شاخص کاربردی در تحلیل بیت کوین است. این شاخص، ابزاری مناسب برای معامله گران است زیرا حرکات تاریخی قیمت را با نوارهای رنگی مشخص می‌کند. مفهوم نمودار رنگین کمان در مورد سایر دارایی‌های کریپتویی از جمله اتریوم نیز کاربرد دارد. با این حال رنگین کمان بیت‌کوین محبوب‌تر است، زیرا قدیمی‌ترین رمزارز موجود در جهان بوده و اطلاعات مرجع قیمتی بیشتری برای آن در دسترس است. در ادامه به این می‌پردازیم که نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست و چگونه می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

رگرسیون لگاریتمی، زیربنای رنگین کمان بیت کوین

رنگین کمان، قیمت‌های قبلی و فعلی را برای ترسیم نمودار در نظر می‌گیرد. نمودار رنگین کمان هر ۲۴ ساعت بر اساس close کندل روزانه به روز می‌شود و همیشه به صورت رایگان قابل دسترسی خواهد بود. اما نمودار رنگین کمان بیت کوین برخلاف سایر نمودارهای معاملاتی، الگوی تاریخی قیمت را بر روی یک نمودار لگاریتمی قرار داده که اختلال و اطلاعات نادرست را کاهش می‌دهد. رشد تصاعدی یا نمایی، نموداری است که به آرامی شروع می‌شود و پس از یک دوره مشخص به شدت اوج می‌گیرد. رشد لگاریتمی عکس این روند است. یک خط لگاریتمی با رشد سریع شروع می‌شود و در طول زمان با شیب ملایم ادامه می‌یابد.

رگرسیون لگاریتمی یک تکنیک مدل‌سازی آماری برای ارزیابی یک فرآیند به‌سرعت در حال رشد یا در حال نزول است که شدت تغییر آن به مرور در طول زمان کند می‌شود. به بیان ساده، این روشی است برای تحلیل و ایجاد روابطی که یک روند خطی استاندارد نمی‌تواند آن را نشان دهد. با رشد اولیه عظیمی که قیمت بیت کوین در ابتدا داشت، کل زمان سپری شده آن را نمی‌توان در یک نمودار خطی نمایش داد. در این موقعیت به نظر می‌رسد نیاز به یک رگرسیون لگاریتمی ضروری و الزامی است. مدل‌سازی رگرسیون لگاریتمی یک استراتژی مدل‌سازی آماری است که رنگین کمان بیت کوین را به ابزاری قابل اعتماد برای سنجش حرکات بلندمدت قیمت BTC تبدیل می‌کند.

تاریخچه رنگین کمان بیت کوین

انتشار نمودار رنگین کمان در سایت Blockchaincenter

بیت کوین در سال ۲۰۰۹ در میان نگرانی‌های ناشی از نوسانات اقتصادی ایجاد شد. در حالی که اکثر ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند میانگین متحرک، باندهای بولینگر و غیره برای تعیین سطوح خرید و فروش استفاده شدند، نوسانات قیمت همچنان چالش‌برانگیز بود. چالش‌هایی از این دست نیاز به یک ابزار دقیق علمی را نشان می‌داد که بتواند نمایی از قیمت آتی بیت کوین ارائه دهد. نمودار رنگین کمان بیت‌کوین یکی از این ابزارها بود که به معامله گران کمک می‌کرد تا برای معاملات بلند مدت خود برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

نمودار رنگین کمان BTC زاییده افکار Azop (یک کاربر Reddit) بود که در سال ۲۰۱۴ آن را فرموله کرد. این نمودار در ابتدا به عنوان یک نمودار سرگرم کننده ایجاد شد، اما به سرعت توجه‌ها را به خود جلب کرد. در مدل اولیه منتشر شده توسط Azop ، همه چیز در مورد کدگذاری رنگی تغییر قیمت، به عنوان بخشی از یک نمودار خطی بود. پس از آنکه نمودار مذکور محبوب شد، در سال ۲۰۱۴ یک کاربر Bitcointalk با نام مستعار Trolololo آن نمودار را با رگرسیون لگاریتمی ترکیب کرد و به آن شکل و هدف منظمی داد. نفر سوم که روی ساختار این نمودار تاثیر گذاشت، اوبر هولگر مدیرعامل Holger بود. او نمودار را به دقت تنظیم و توسعه داد و در نهایت همان را در Blockchaincenter آپلود کرد.

درک نمودار رنگین کمان بیت کوین

نمودار رنگین کمان بیت کوین

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک ابزار آزمایش شده و از نظر ریاضی معتبر است که از نوارهای رنگی به شکل رنگین‌کمان برای تعیین نقاط کلیدی تغییر روند قیمت استفاده می‌کند. رنگین کمان شامل ۹ عدد نوار رنگی متمایز است که آبی، پایین‌ترین نوار رنگی و قرمز تیره، بالاترین نوار است. هر باند برای سرمایه‌گذاران به معنای چیزی است.

در اینجا تمام عناصر نمودار رنگین کمان و معنای آنها برای شما به عنوان یک سرمایه گذار آمده است:

  • قرمز تیره: FOMO شدید، حباب قیمت در حال ترکیدن است.
  • قرمز: منطقه بیشینه خرید. سیگنال فروش بوده و سیو سود توصیه می‌شود.
  • نارنجی تیره: FOMO آغاز شده و به سرعت در حال رشد است.
  • نارنجی روشن: قلمرو متعادل و بن بست خریدار و فروشنده.
  • زرد: قلمرو هولدرهای بیت کوین.
  • سبز روشن: قیمت بیت کوین هنوز در منطقه خرید مقرون به صرفه است و یا شروع به نزول کرده است.
  • سبز: منطقه عرضه و انباشت که مناسب سرمایه‌گذاری است.
  • آبی روشن: منطقه خرید واضح.
  • آبی: Indigo منطقه بیشینه نزولی و عرضه.

البته هیچ یک از این موارد نباید به عنوان نتیجه قطعی برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. بلکه قبل از ادامه، همیشه باید تحقیق بیشتری را انجام داد.

خواندن و تفسیر نمودار رنگین کمان بیت کوین

منطقه اشباع تقاضا

خواندن نمودار رنگین کمان بیت کوین بسیار آسان است. همان‌طور که از داده‌های قیمت تاریخی استفاده می‌کند، می‌توانید ببینید که هر روند قیمتی از سال ۲۰۱۴ در یک منطقه خاص از نمودار رنگین کمان تغییر روند می‌دهد. درست در وسط باند نمودار، منطقه زرد مرکزی را داریم که به عنوان نقطه شروع نمودار عمل می‌کند. نوارهای رنگی بالا و پایین نوار زرد را انحراف می‌گویند.

همانطور که BTC به مناطق گرم‌تر قرمز و نارنجی نزدیک می‌شود، به منطقه بیشینه خرید نزدیک شده و سرمایه‌گذاران قیمت‌ها را در منطقه حباب در نظر می‌گیرند. زمانی که بیت کوین برای مدتی در این مناطق گرم‌تر استراحت کند، سرمایه‌گذاران اقدام به سیو سود می‌کنند. فروش در مناطق گرم‌تر مانند قرمز و نارنجی به این معنی است که بیت کوین بالاتر از ارزش منصفانه خود و در منطقه حباب قیمت معامله می‌شود.

به عنوان مثال: قیمت BTC در ۸ نوامبر ۲۰۱۲ به ۶۷.۴۹۲ دلار رسید و شاخص رنگین کمانی در منطقه نارنجی روشن قرار داشت. بیت کوین در نهایت طی چند ماه بعدی شاهد نزول شدیدی بود.

برعکس، حرکت بیت کوین به سمت نوارهایی با رنگ سرد سبز و آبی نشان‌دهنده احساسات عرضه و انباشت است. می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بیت کوین با قیمت‌های پایین در این مناطق برای معامله در دسترس باشد.

به عنوان مثال: BTC در زمان سقوط سال ۲۰۲۰ که قیمت‌ تا ۵۰۰۰ دلار کاهش یافت، در منطقه آبی قرار داشت. طبق نمودار رنگین کمان بیت کوین این منطقه فروش آتشین است که برای انباشت بسیار مناسب است.

به نظر می‌رسد نمودار رنگین کمان رگرسیون لگاریتمی در طول زمان در حال صاف شدن است. این نشان می‌دهد که ظاهراً بازه نوسانات بیت کوین در طول زمان در حال کاهش است. همه این‌ها نشان‌دهنده روند قیمت بالغ‌تری است.

کاربردهای رنگین کمان بیت کوین

تریگر ورود و خروج

نمودار رنگین کمان می‌تواند در ابتدا گنگ به نظر برسد. با این حال با استفاده از آن می‌توانید به طور دقیق ببینید که قیمت در طول زمان چقدر نوسان داشته است و نسبت به قیمت‌های تاریخی آن چقدر تغییر کرده است. همان‌طور که برای ساختن رنگین کمان به آفتاب (بازار گاو نر) و باران (بازار خرس) نیاز است، می‌توان از رنگین کمان بیت کوین برای ردیابی مناطق بیشینه خرید و بیشینه فروش اکوسیستم بیت کوین نیز استفاده کرد. اما تعیین قیمت آتی با استفاده از نمودار می‌تواند دشوار باشد، زیرا ارزش بیت کوین دائماً در حال نوسان است و به سرعت تغییر می‌کند. این باعث می‌شود خواندن درست نمودار و درک قیمت واقعی در آن زمان دشوار باشد. برای درک بهتر ارزش در هر نقطه باید از چندین شاخص دیگر نیز کمک بگیرید.

به کمک این نمودار می‌توانید تعداد کل بیت‎کوین‌های معامله شده در یک بازه زمانی مشخص را مشاهده کنید که مقدار نقدینگی موجود در بازار را به شما نشان می‌دهد.‌

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از نمودار رنگین کمان بیت کوین همان‌طور که هست استفاده کنید، می‌توانید با نگاه کردن به قیمت و باند رنگی که قیمت در حال حاضر در آن قرار دارد، تصویر وسیع‌تری دریافت کنید. به طور خلاصه نمودار رنگین کمان دارای کاربردهای زیر است:

  • پیش‌بینی منطقه و زمان سرمایه گذاری.
  • تعیین زمان تغییر روند قیمت در کنار استفاده از اندیکاتورهای میانگین متحرک.
  • یافتن منطقه سیو سود، مشروط بر اینکه در کنار شاخص‌های روند استفاده شود.
  • تعیین مناطق بالقوه بیشینه خرید.
  • پیش‌بینی نقطه بالقوه انباشت بیت کوین در کف قیمت.

خصوصیات شاخص رنگین کمان بیت کوین

نمودار رنگین کمان بیت کوین یک ابزار قدرتمند است. با این حال، مانند هر شاخص خاص یا نمودار دیگری، دارای مزایا و معایبی است.

مزایا:

  • از ابتدای راه اندازی بسیار دقیق بوده است.
  • از مدل آماری معتبر بر مبنای رگرسیون لگاریتمی استفاده می‌کند.
  • در بررسی دوره بلندمدت قیمت بدون نویز مفید است.
  • احساسات و حدس و گمان را از مدیریت دارایی بیت کوین خارج می‌کند.
  • درک آن حتی به عنوان یک شاخص مستقل ساده است.

معایب:

  • برای سنجش روند کوتاه مدت قیمت مناسب نیست.
  • نمودار برای بلوغ کامل به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • برای پیش بینی قیمت آینده ابزار مناسبی نیست.
  • پویایی‌های بازار را در نظر نمی‌گیرد و به‌عنوان یک ابزار تحلیل تکنیکال، نسبت به تحلیل‌های بنیادی تضاد دارد.

اندیکاتورهای پشتیبان رنگین کمان بیت کوین

اگرچه رنگین کمان بیت کوین به تنهایی قدرتمند است، اما در ترکیب با شاخص‌های زیر حتی بهتر عمل می‌کند. به طور کلی شاخص رنگین کمان بیت کوین در پیش‌بینی حرکات بلندمدت قیمت مؤثر است. اما اگر نمودار رنگین کمان را با سایر اندیکاتورها جفت کنید، یک ابزار پیش‌بینی میان‌مدت تا بلندمدت قیمت خواهید داشت.

شاخص ترس و طمع

شاخص های حجم

روندهای خنثی یا به اصطلاح سایدوی در نمودار رنگین کمان بیت کوین بسیار رایج است. در بلندمدت، قیمت‌ها همیشه در نقطه تعیین شده کاهش یا افزایش نمی‌یابند. بنابراین، به عنوان یک سرمایه‌گذار آگاه، می‌توانید برای تعیین تغییر روند و حتی تشخیص پول‌بک‌ها، نمودار رنگین کمان بیت کوین را با یک نشانگر حجم همراه کنید.

شاخص حجم On-Balance و اندیکاتور accum/dist بهترین ابزارهای حجم برای استفاده در کنار شاخص رنگین کمان بیت کوین هستند.

شاخص های روند

روندها می‌توانند در تنظیم دقیق استراتژی‌های معاملاتی بلندمدت مفید باشند. اگر بدانید روند حرکت آینده قیمت در کوتاه‌مدت تا کجاست، می‌توانید از باندهای قیمت رنگین کمان بهتر استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر روند حرکت قیمت در یک کانال خنثی یا به اصطلاح رنج باشد و وضعیت برای نمودار رنگین کمان بیت کوین نیز به همین شکل باشد، بهتر است دست نگه دارید! زیرا احتمالاً قیمت برای مدتی در همین کانال خنثی حرکت کند یا اصطلاحاً رنج بزند. در یک روند صعودی، جایی که قیمت در کوتاه مدت به سقف‌های قیمتی بالاتری می‌رسد، ممکن است در باند رنگی که شاخص رنگین کمان بیت کوین در آن قرار دارد، حرکت صعودی شارپ رخ دهد.

RSI ( شاخص قدرت نسبی)، بولینگر باند و MACD (مکدی) برخی از شاخص‌های روند قابل اعتمادتر هستند که مطابق با نمودار رنگین کمان حرکت می‌کنند.

شاخص های سنتیمنتال

شاخص‌های سنتیمنتال احساسات بازار، نوسانات کوتاه مدت قیمت، حجم بازار، روند جستجو و دامیننس بازار را اندازه‌گیری می‌کنند. نمودار رنگین کمان بیت کوین به خوبی با این شاخص‌ها خصوصاً شاخص ترس و طمع کار می‌کند.

نمودار رنگین کمان بیت کوین در مقایسه با شاخص STF

stock to flow

Stock to flow یکی دیگر از شاخص‌های قابل اعتماد پیش بینی قیمت است که در چند جنبه کلیدی با نمودار رنگین کمان متفاوت است. در حالی که نمودار رنگین کمان از قیمت‌های تاریخی و رگرسیون لگاریتمی برای تعیین شاخص قیمت‌ها استفاده می‌کند، مدل STF قیمت و کمبود بیت کوین را در نظر می‌گیرد. به بیان ساده، نمودار رنگین کمان بیت کوین بر قیمت تمرکز دارد، در حالی که نمودار سهام به جریان بر کمبود تمرکز دارد.

نمودار STF برای بیت کوین بر مبنای دو عامل اصلی است: عرضه کل بیت کوین که ۲۱ میلیون BTC است و نرخ استخراج در هر دوره.

برخلاف نمودار رنگین کمانی که از یک مدل قیمتی پیروی می‌کند، STF چرخه‌های نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین یا همان هاوینگ را در نظر می‌گیرد. با کاهش جریان عرضه بیت کوین، انتظار می‌رود نسبت موجودی به مقدار در گردش افزایش یابد و بنابراین قیمت‌ها را نیز با خود افزایش دهد.

آیا نمودار رنگین کمان قابل اعتماد است؟

halving در رنگین کمان بیت کوین

نمودار رنگین کمان از زمان پیدایش دقیق عمل کرده و تا به امروز، چه در طول بازار خرسی و چه در طی مراحل گاوی، قیمت‌ها از نوارهای مربوطه منحرف نشده است. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که تغییرات قیمت‌ها در گذشته با تغییرات عملکرد در آینده مرتبط باشد. بنابراین، اگر تصمیم به استفاده از نمودار رنگین کمان بیت کوین دارید، نباید آن را تنها ابزاری در نظر بگیرید که هنگام تصمیم‌گیری مالی استفاده می‌کنید. برای راستی‌آزمایی، می‌توانید برای پیش‌بینی قیمت، مدل سهام به جریان stf را در طول هر چرخه هاوینگ بررسی کنید و ببینید قیمت در آن زمان در کدام منطقه بوده است. خطوط افقی سفید، نقطه نصف شدن هستند. توجه داشته باشید که قیمت بیت کوین در طول چرخه‌های هاوینگ چقدر نزول داشته و پس از رویداد چگونه افزایش یافته است.

با نگاهی به رفتار بیت کوین در گذشته، می‌توان دید که هر بار که بیت‌کوین نصف شده، قیمت بالاتر از نوار قرمز تیره قرار گرفته است. با این وجود، در آخرین هاوینگ بیت کوین در ۱۱ می ۲۰۲۲، در بالاترین قیمت نمودار در نوار نارنجی تیره متوقف شد. از آنجایی که انتظار می‌رود هاوینگ بعدی بیت کوین در اواسط سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد، بنابراین در پیش‌بینی آینده باید احتیاط کنیم!

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا