آموزش تریدمفاهیم تحلیلی

تله گاوی چیست؟ آشنایی با الگوی تله گاوی

تله گاوی یا Bull Trap از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال است که عدم آشنایی با آن می‌تواند ضررهای سنگینی برای شما به همراه داشته باشد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که خرید یک دارایی با تصور صعودی بودن آن انجام می‌شود. این در حالی است که دارایی مد نظر بعد از رسیدن به حداکثر قیمت خود، افت شدیدی پیدا می‌کند. به عبارتی، بازار گاوی همان شرایطی است که سرمایه‌گذار با تصور قرار گرفتن دارایی در روند صعودی اقدام به خرید می‌کند اما با نزولی شدن این روند به دام می‌افتد و خسارت زیادی را متحمل می‌شود. داشتن یک بینش حرفه‌ای از معاملات ارز دیجیتال و کاهش ریسک معاملات مستلزم آشنایی با روش‌های تشخیص این تله است.

در این مقاله به معرفی کامل تله گاوی و روش‌های تشخیص آن می‌پردازیم.

بررسی مفهوم تله گاوی

در معاملات ارزدیجیتال bull trap موقعیتی است که تریدر خرید دارایی یا سهامی ‌را با تصور اینکه قیمت آن همچنان در حال افزایش است خریداری می‌کند. در حالی که با رسیدن قیمت دارایی به بالاترین حد آن، کاهش شدیدی در این میزان رخ می‌دهد. اگر در معامله‌ای احتمال رخداد این وضعیت وجود داشته باشد، بهترین راهکار خروج از آن معامله یا ورود به یک موقعیت فروش است. انتخاب این استراتژی‌ها می‌تواند از ایجاد ضرر جلوگیری کند.

 الگوی تله گاوی را می‌توان یک سیگنال اشتباه در معاملات و بررسی انواع روندها در تحلیل تکنیکال دانست. گرچه تشخیص bull trap دشوار است، اما توجه به علائم هشداردهنده‌ای چون شکست‌های کم حجم می‌تواند بهترین گزینه برای فرار از این تله‌ها باشند.

تله گاوی چگونه کار می‌کند؟

الگوی تله گاوی برای آن گروه از تریدرها که در طی یک تغییر محسوس اقدام به خرید می‌کنند، می‌تواند عواقب شدیدی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، در نمودار یک دارایی یا سهام با روند نزولی، پس از مدتی تثبیت قیمت از نقطه‌ای با عنوان «محدوده» آغاز می‌شود. در این محدوده، الگوهای گاوی و خرسی در نبرد با هم قرار می‌گیرند. هر کدام سعی دارند تا قیمت را در جهت مخالف دیگری جلو ببرند. همینجا گاوها برای افزایش قیمت و خرس‌ها برای کاهش آن نبرد می‌کنند.

طی این نبرد، در صورت شکسته شدن حمایت «محدوده»، افت قیمت اتفاق می‌افتد. در حالی که تریدر تصور می‌کند روند نزولی قیمت شروع شده است، گاوها قیمت را به سطحی بالاتر از قبل می‌رسانند. اشتباه در تشخیص روند سهام در این مرحله اتفاق می‌افتد. یعنی تریدرها با تصور اینکه روند نزولی به اتمام رسیده است، خرید خود را آغاز می‌کنند. این در حالی است که روند مذکور موقت است و به زودی باز می‌گردد. به این ترتیب، تریدر در bull trap به دام می‌افتد و ضررهای سنگینی را متحمل می‌شود. مهم‌ترین عوامل مؤثر در ایجاد bull trap را می‌توان به صورت زیر معرفی کرد:

  • حجم ضعیف خرید
  • خروج نادرست از الگوی تثبیت

مفهوم bull trap در بازار ارزهای دیجیتال

در بازار کریپتوکارنسی‌ها هم bull trap به وفور اتفاق می‌افتد. عملکرد این تله در بازار مذکور همانند دیگر بازارهای مالی است. به عنوان مثال، ممکن است یک سرمایه‌گذار با تحلیل فاندامنتال یک آلت کوین متوجه افزایش قیمت آن در طی چند روز گذشته می‌شود. بر اساس تحلیل او ممکن است این روند همچنان ادامه داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا اقدام به خرید آن آلت کوین کند تا بتواند سود قابل توجهی را با افزایش قیمت بعدی آن بدست آورد.

مفهوم bull trap در بازار ارزهای دیجیتال

در ادامه روندی معکوس یا همان الگوی تله گاوی اتفاق می‌افتد. به عبارتی، یک روند نزولی در قیمت آلت کوین رخ می‌دهد. در این شرایط، تریدر چاره‌ای جز انتظار برای ایجاد یک الگوی برگشت صعودی و خرید در کف قیمت را ندارد. در این شرایط، bull trap با توقف روند صعودی و آغاز یک روند نزولی خود را نشان می‌دهد.

مهم ترین علائم هشدار دهنده bull trap

هشداردهنده های تله گاوی

گرچه تله‌های گاوی به لحاظ ظاهر متفاوت هستند، اما همه آنها علائم فنی مشترکی دارند. هر یک از علائم زیر می‌توانند هشداری برای به دام افتادن تریدر در این نوع تله باشد:

  • یک روند نزولی، یک روند صعودی ضعیف یا نوسان قیمت مشاهده شود.
  • قیمت بالاتر از نقطه اوج قبلی یا بالاتر از سطح مقاومت حرکت می‌کند.
  • قیمت فقط برای مدت کوتاهی بالاتر از حداکثر قیمت یا سطح مقاومت پیشین است.
  • پس از آن به نقطه‌ای پایین‌تر از حداکثر قیمت یا مقاومت قبلی حرکت می‌کند.

روش‌های تشخیص bull trap

برای تشخیص تله گاوی می‌توان از نکات آموزشی زیر استفاده کرد:

حجم پایین معاملات

با حرکت صعودی بازار ارزهای دیجیتال انتظار می‌رود که افزایش محسوسی در حجم معاملات ایجاد شود. در شرایط بالا نبودن تقاضای خرید و عدم تغییر قابل توجه حجم معاملات پس از شکست یک مقاومت، به دلیل تقاضای پایین خرید، امکان ادامه روند صعودی وجود ندارد. این همان شرایطی است که تله گاوی رخ شکل می‌گیرد. یعنی پس از افزایش قیمت سهام مورد نظر، فشار فروش منجر به افت روند نمودار سهام می‌شود و در نهایت، خریداران متضرر می‌شوند.

عدم شکست روند کلی

در برخی موارد تریدرها نمی‌توانند روند کلی سهام را تشخیص دهند. به همین دلیل، شکسته شدن روند نزولی را به عنوان پیش فرض خود قرار می‌دهند. این پیش فرض در شرایطی درست است که قیمت سهام از حداکثر قیمت قبل از آغاز روند نزولی بالاتر رود. در مواردی که سرمایه‌گذار نتواند تغییر روند را تشخیص دهد، با گیر افتادن در تله گاوی، متضرر خواهد شد.

واگرایی شاخص RSI

شاخص قدرت نسبی یا RSI می‌تواند یک ابزار تحلیل تکنیکال برای تله خرسی یا گاوی باشد. این شاخص فنی نگرش خوبی به تریدر در ارتباط میزان خرید یک ارز دیجیتال ارائه می‌دهد. با استفاده از RSI سرمایه‌گذار متوجه می‌شود که سهام مورد نظر خود را بیش از حد یا کمتر از حد لازم خریداری کرده است.

بالا بودن این شاخص و حجم خرید بالا، نشان‌دهنده فشار فروش است. در این شرایط، هر لحظه ممکن است سرمایه‌گذاران سهام خود را جهت کسب سود بفروشند. در این حالت، الگوی تله گاوی مطرح است. بنابراین، یک سیگنال صعودی نمی‌تواند دال بر صعود حتمی ‌سهام باشد.

بررسی مجدد سطح مقاومت

اولین نشانه شاخص تله گاوی، تداوم یک روند صعودی برای مدتی طولانی است. این روند با رسیدن به مقاومتی خاص، با تغییرات ناگهانی روبرو می‌شود. دوام طولانی یک روند صعودی و کاهش اندک قیمت آن، نشان از صف خوب خریداران آن سهام است که همین امر از عرضه بیش از حد سهم در بازار جلوگیری می‌کند. در سهام‌هایی با این مشخصات، با نزدیک شدن روند آنها به یک مقاومت حساس و عدم تمایل خریداران برای شکستن آن، قیمت سهام در سطح مقاومت باقی می‌ماند و سپس با افت قیمتی مواجه می‌شود.

کندل‌های مشکوک پرحجم و صعودی

از دیگر موارد تشخیص تله گاوی می‌توان به کندل‌های مشکوک پرحجم اشاره کرد. یعنی پس از مشاهده چند کندل کوچک، یک کندل صعودی با حجم بالا مشاهده می‌شود. دلایل ایجاد این کندل ممکن است جهت سوق دادن تریدرها به سمت خرید و انداختن آنها در دام bull trap باشد. علاوه بر این، این کندل پرحجم می‌تواند به دلیل خرید سنگین سهام از سوی خریداران تازه باشد که این اقدام را با فرض شکسته شدن روند و رشد سهام انجام می‌دهند.

کندل‌های مشکوک ممکن است از سوی فروشنده‌ها نیز ایجاد شده باشند. به این معنا که آنها جهت انجام سفارش‌های فروش بالای خط مقاومت، بازار را تعمداً در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

مثال‌هایی از تله گاوی

همانطور که از روی نمودار استنباط می‌شود، قیمت در حال افزایش پس از مدتی با کاهش شدیدی مواجه شده است و به دنبال آن سهام یک سری نوسان پایین‌تر (خط قرمز نزولی) را تجربه کرده است. بر اساس شکل، هنگامی‌که قیمت به مدت یک ماه به سمت پایین حرکت می‌کند، سطح مقاومت (خط آبی) شکل می‌گیرد.

نمونه ای از تله گاوی

افزایش قیمت بالای خط مقاومت ممکن است برخی خریداران را با این امید که روند نزولی پایان می‌یابد، جذب کند. در حالی که اینطور نیست. همانطور که در شکل هم مشاهده می‌شود، قیمت به سرعت افت نشان داده است. در این وضعیت خریداران با دریافت سیگنالی اشتباه در دام bull trap اسیر می‌شوند. برای شناسایی الگوی تله گاوی معامله‌گران می‌توانند الگوی نمودار کندل نزولی در قسمت بالای ناحیه منطقه مقاومت را بررسی کنند. این الگو نشان می‌دهد که شتاب خرید کند شده است و فشار فروش وجود دارد.

به عنوان مثالی دیگر از bull trap در مثال زیر مشاهده می‌کنید که سهام پس از تجربه ۵۲ هفته‌ای قیمت پایین، با افزایشی شدید به مرحله مقاومت می‌رسد. سرمایه‌گذاران با تصور افزایش قیمت ممکن است از این فرصت استفاده کنند. اما در شکل مشهود است که تغییر روند سهام باعث کم ارزش شدن آن شده است. همین موضوع می‌تواند آنها را متحمل ضررهای هنگفتی کند. در این شرایط  می‌توان با استفاده از برنامه‌های هوشمند تعیین حد ضرر، سرمایه خود را به محض افت از مدار بازار خارج کرد.

مثالی از bull trap

تله گاوی؛ دام یک تحلیل اشتباه در بازار

تجارت در دنیای کریپتوها مستلزم آگاهی و دانش وسیعی در زمینه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال است. این دانش می‌تواند تریدرها را در تشخیص مسیرهای اشتباه چون تله گاوی کمک و از متضرر شدن آنها جلوگیری کند. بنابراین، روش‌های تشخیص این دام و آشنایی با علائم هشداردهنده آن برای یک تریدر حرفه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.

گام قبلی (۲۳/۲۳) گام بعدی

(۲۳/۲۳)

گام بعدی next

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا