مقالات ارز دیجیتال

عرضه کل ارز دیجیتال؛ چقدر سرمایه رمزنگاری شده در حال گردش است؟

در دنیای ارزهای دیجیتال مفاهیم تخصصی زیادی وجود دارند. کلیه افرادی که می‌خواهند به عنوان معامله‌گر شناخته شوند و ورود پرقدرتی در دنیای رمز ارزها داشته باشند باید روی مفاهیم تخصصی مانند کریپتوکارنسی چیست به تسلط کامل برسند.

با توجه به اهمیت این مفاهیم در این مقاله به بررسی عرضه کل ارز دیجیتال می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله از مجله والکس را از دست ندهید.

چرا باید با مفاهیم ارزش بازار آشنا شویم؟

قبل از بررسی مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال باید بدانید که درک مفاهیم ارزش بازار بسیار مهم است. برای انجام معامله و خطر کردن روی سرمایه‌های خود باید در مورد بزرگی ارز دیجیتال مورد نظر اطلاعاتی کسب کنید. ارزش بازار فقط در عرضه کل خلاصه نمی‌شود. مفاهیم زیادی در حوزه ارزهای دیجیتال هستند که در صورت آموختن آن‌ها می‌توانید هوشمندانه‌تر اقدام به سرمایه‌گذاری کنید و سریع‌تر به اهداف مورد نظر خود دست یابید.

چرا درک مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال مهم است؟

در بحث مارکت کپ باید بدانید که عرضه کل ارز دیجیتال با نام انگلیسی “Total Supply” شناخته می‌شود. درک مفهوم عرضه یک ارز دیجیتال برای تعیین معیارهای مهمی مانند عرضه، تقاضا و ارزش بازار اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود بدانید چرا ارزی مانند بیت‌کوین (Bitcoin) تا این حد ارزش دارد این است که وقتی شما در حال معامله بیت‌کوین هستید دقیقا می‌دانید که چه تعداد از این ارز دیجیتال هر لحظه در حال گردش است.

هر چقدر که بیشتر جلو بروید در کنار مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال با عرضه در گردش (Circulating Supply) و مفهوم حداکثر تأمین (Max Supply) روبه‌رو خواهید شد. برای درک عرضه کل باید روی یادگیری مفاهیم ذکر شده نیز تمرکز کنید.

عرضه کل ارز دیجیتال چیست؟

آشنایی با مفهوم عرضه کل در ارز دیجیتال

برای درک معنای ارزش بازار و آشنا شدن با اصطلاحات ارز دیجیتال باید با مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال آشنا شوید. عرضه کل یکی از مهم‌ترین مفاهیم تخصصی در حوزه ارز دیجیتال است. عرضه کل ارز دیجیتال، مربوط به تعداد دقیقی از توکن‌هایی است که در بلاک چین وجود دارند. عرضه کل شامل توکن‌هایی که در گردش نیستند نیز می‌شود.

فراموش نکنید وقتی که یک پروژه ارز دیجیتال اقدام به راه‌اندازی یک توکن (Token) می‌کند، امکان اینکه ارزهای دیجیتال بیشتری نیز تولید کند افزایش می‌یابد.

در این بین عرضه کل ارز دیجیتال به توکن‌هایی که در گردش هستند و حتی آن توکن‌هایی که از روش‌های مختلف و با برخی از ابزارها قفل شده‌اند را نیز دقیق تشریح می‌کند. آن دسته از کوین‌هایی که برای استیکینگ (Staking) در نظر گرفته می‌شوند یا آن‌هایی که توسط خود بنیان‌گذاران برای مدتی در جریان فروش قرار ندارند نیز در این توصیف قرار می‌گیرند. در بررسی عرضه کل باید قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را نیز بررسی کنید.

البته عرضه کل ارز دیجیتال شامل آن دسته از ارزهای دیجیتال سوزانده شده نمی‌شود. برخی از ارزهای دیجیتال به صورت هدفمند سوزانده می‌شوند. این کار باعث می‌شود ارزش آن دسته از ارزهای دیجیتال که در گردش هستند به خوبی حفظ شوند.

به طور کلی امکان دارد عرضه بازار با عرضه کل ارز دیجیتال برابر یا حتی از آن کمتر باشد و باید به این موضوع توجه داشته باشید. در این بین برخی هستند که عرضه در گردش را با عرضه کل و حتی عرضه حداکثر اشتباه می‌گیرند. لازم است که در این مورد نیز توضیحاتی ارائه دهیم.

عرضه کل ارز دیجیتال را چطور محاسبه می‌کنند؟

محاسبه عرضه کل رمز ارز

برای محاسبه عرضه کل، تعداد ارزهایی که در بازار ارزهای دیجیتال قفل یا سوزانده شده‌اند را از مقدار ارزهایی که آن‌ها را استخراج کرده‌اند، کم می‌کنند. البته باید بدانید که ارزهای دیجیتال سوزانده شده یا قفل شده در نهایت از روند محاسبه عرضه کل کنار گذاشته می‌شوند.

عرضه در گردش چیست؟

در بررسی مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال به عرضه در گردش می‌رسیم. عرضه در گردش به مقدار ارزی که آن را استخراج کرده‌اند مربوط می‌شود. این مقداری که اشاره می‌کنیم آن اندازه تقریبی است که ارز مورد نظر در بین عموم معامله‌گرها در حال گردش است.

در بحث عرضه کل ارز دیجیتال باید بدانید که عرضه در گردش یک ارز دیجیتال خاص هیچ وقت ثابت نیست و می‌تواند در طول زمان با توجه به خرید و فروشی که معامله‌گرها انجام می‌دهند بیشتر یا کمتر شود. به عنوان مثال در صورتی که یک ارز دیجیتال استخراج شود این موضوع منجر به افزایش عرضه در گردش خواهد شد. همچنین اگر اقداماتی مانند سوزاندن یک ارز دیجیتال صورت بگیرد در آن صورت شاهد کاهش عرضه در گردش یک ارز دیجیتال خواهیم بود.

کاربرد مهم عرضه در گردش این است که می‌توان متوجه شد ارزش بازار در یک ارز دیجیتال به خصوص چقدر است؛ بنابراین متوجه شدید که عرضه در گردش چه تفاوتی با عرضه کل ارز دیجیتال دارد و این دو مفهوم یکی نیستند.

مفهوم حداکثر تأمین در ارز دیجیتال در مقابل عرضه کل

حداکثر تأمین در دنیای رمز ارزها

وقتی با مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال و عرضه در گردش آشنا شدید لازم است که بدون حاشیه رفتن با مفهوم حداکثر تأمین نیز آشنا شوید. این مفهوم نیز با عرضه کل و حتی عرضه در گردش نیز به اشتباه گرفته می‌شود.

در بحث عرضه کل ارز دیجیتال باید بدانید که حداکثر تأمین را با عنوان حداکثر عرضه ارز دیجیتال نیز می‌شناسند. این مفهوم تخصصی نشان می‌دهد که مقدار حداکثری که برای یک ارز دیجیتال وجود دارد چقدر است. یک ارز دیجیتال خاص را در نظر بگیرید. اگر مقدار عرضه آن ارز به بیشترین مقدار خود برسد دیگر اقدامی برای تولید آن، استخراج و حتی صدور آن صورت نمی‌گیرد.

به عنوان مثال حداکثر عرضه بیت‌کوین را در نظر بگیرید. امروز شاهد محدود شدن حداکثر عرضه بیت‌کوین به ۲۱ میلیون هستیم. این یعنی وقتی که تعداد کوین‌های در گردش به ۲۱ میلیون برسد عملیات استخراج متوقف خواهد شد.

در این مطلب از عرضه کل ارز دیجیتال برخی سؤال می‌کنند که آیا آن روز که بیت‌کوین به صفر برسد وجود دارد؟ اگر بخواهیم از دیدگاه فنی این موضوع را بررسی کنیم باید بدانید که امکان به صفر رسیدن هر نوع ارز دیجیتال وجود دارد. اما برای ارز محبوب و ارزشمندی چون بیت‌کوین باید اتفاقات بسیار مهم تکان دهنده‌ای رخ دهد تا بیت‌کوین به صفر برسد که این موضوع امروزه بعید به نظر می‌رسد.

نمی‌توان گفت که همه کوین‌ها حداکثر عرضه را دارند. اتریوم (Ethereum) از جمله ارزهایی است که شامل مفهوم حداکثر عرضه نمی‌شود. یعنی برای اتریوم هیچ محدودیتی وجود ندارد. این ارزهایی که این‌گونه بی‌نهایت و بدون محدودیت هستند در مفهوم عرضه بی‌نهایت (Infinite Supply) قرار می‌گیرند که در بررسی عرضه کل ارز دیجیتال نیز باید به آن‌ها توجه کنید.

کاربردی بودن عرضه در گردش نسبت به عرضه کل ارز دیجیتال

تفاوت عرضه در گردش و عرضه کل ارز دیجیتال

در بحث عرضه کل ارز دیجیتال حتما شما هم متوجه شده‌اید که بسیاری از معامله‌گرها در بررسی ارزهای دیجیتال به جای توجه به عرضه کل بیشتر به عرضه در گردش توجه می‌کنند. جواب این سؤال ساده است. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مشخص شده که برای تعیین ارزش بازار، عرضه در گردش گزینه انتخابی مناسب‌تری است.

به طور کلی کوین‌هایی که در بازار قفل شده‌اند و امکان فروش آن‌ها در بازار عمومی وجود ندارند کوین‌هایی به حساب می‌آیند که نمی‌توانند روی قیمت‌ها تأثیر داشته باشند. به همین دلیل متخصصان می‌گویند که نباید اجازه داد این کوین‌ها روی ارزش بازار تأثیر بگذارند. به همین دلیل کمتر به عرضه کل ارز دیجیتال توجه می‌شود.

روش استفاده از عرضه در گردش سخت نیست. این روش شباهت زیادی به روش استفاده از سهام شناور عمومی را دارد که در سرمایه‌گذاری سنتی از آن برای تعیین ارزش شرکت‌ها استفاده می‌شود.

عرضه کل ارز دیجیتال و مسئله ترجیح زمانی در علم اقتصاد

در بحث عرضه کل ارز دیجیتال با مفهومی در علم اقتصاد با نام ترجیح زمانی یا Time preference روبه‌رو می‌شویم. Time preference به این مسئله اشاره دارد که شاید ارزی که امروزه در اوج خود قرار دارد در آینده ارزش آن به شدت کاهش پیدا کند.

طراحی ارزهای دیجیتال به صورت هدفمند و کاملا برنامه‌ریزی شده صورت گرفته است. آن‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که ارزهای دیجیتال در مرز حداکثر می‌مانند اما از آن فراتر نمی‌روند. به حداکثر رسیدن بیت‌کوین را تصور کنید. اگر این اتفاق رخ دهد که حداقل تا صد سال آینده بعید است، در بیت‌کوین دیگر شاهد وجود تورم نخواهیم بود.

بررسی عرضه کل ارز دیجیتال توسط معامله‌گر

عرضه کل ارز دیجیتال، عرضه در گردش یا حداکثر تأمین

در این مقاله تلاش کردیم در مورد عرضه کل ارز دیجیتال و مفاهیمی که ارتباط مستقیمی با این موضوع دارند اطلاعات مهمی در اختیارتان قرار دهیم. اینکه بگوییم کدام معیار را برای شروع سرمایه‌گذاری بیشتر مورد توجه قرار دهید دشوار است چرا که هر کدام از این مفاهیم در جایگاه خودشان اهمیت ویژه‌ای دارند.

توصیه ما این است که به هر سه مورد اهمیت بدهید و هرگز یکی از این معیارها را به کلی کنار نگذارید تا در سرمایه‌گذاری‌های خود با مشکلی روبه‌رو نشوید. این مفاهیم به خصوص عرضه کل ارز دیجیتال را مانند یک راهنمای حرفه‌ای در مسیر معاملات خود در نظر بگیرید.

سؤالات متداول

آیا عرضه کل ارز دیجیتال می‌تواند بیشتر از حداکثر عرضه باشد؟

بله. به طور کلی عرضه کل از حداکثر عرضه بیشتر است یا با آن برابری می‌کند.

ارزش بازار یک ارز دیجیتال چه چیزی را نشان می‌دهد؟

ارزش بازار، مفهوم عرضه کل ارز دیجیتال و موضوعات مرتبط با این موضوع نشان دهنده محبوبیت یک رمز ارز در مدت زمان طولانی است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coindesk
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا