اخبار ارزهای دیجیتال

دو پروژه سایت «کوین مارکت کپ» را به تقلب متهم کردند

این پروژه‌ها امور کمپین تبلیغاتی ایردراپ خود را به این سایت واگذار کرده بودند

دو پروژه کریپتویی که امور مربوط به ایردراپ و تبلیغات خود را به وبسایت مشهور «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) سپرده بودند، مدعی هستند که در جریان کمپین‌هایشان، بخش بزرگی از توکن‌ها به گروه کوچکی از افراد تعلق گرفته است. آن‌ها این سایت را به تقلب در فرایند تخصیص متهم کردند.

به گزارش والکس و به نقل از Coin Telegraph، این ایردراپ‌های تبلیغاتی که با هدف توزیع توکن‌ پروژه به هزاران کیف پول – برای افزایش آگاهی در خصوص پروژه – طراحی شده بودند، تنها به تعداد انگشت‌شماری از والت‌ها واریز شد که نشان‌دهنده دستکاری احتمالی در سیستم توزیع است.

ایردراپ توکن SATT

پروژه SaTT که ارائه‌دهنده راهکارهای تبلیغاتی در بلاکچین است، در گفتگو با کوین تلگراف مدعی شد که قراردادی برای توزیع ایردراپ تبلیغاتی خود در ماه دسامبر ۲۰۲۲ با سایت کوین مارکت کپ به امضا رسانده بود اما پس از توزیع ایردراپ، ۸۴ درصد از توکن‌ها به تنها ۲۱ والت واریز شد.

هدف از این کمپین این بود که ۲۵۰۰۰ والت هر کدام واجد شرایط دریافت ۴۰۰۰ توکن SATT به ارزش تقریبی ۶.۳ دلار شوند.

با این حال SaTT ادعا می‌کند که در مدت کوتاهی پس از توزیع توکن‌ها، ۲۰۹۵۳ والت دریافت‌کننده به شکل خودکار توکن‌های خود را به ۲۱ کیف پول منتقل کردند. این والت‌ها چند روز بعد و در تاریخ ۱۰ دسامبر، توکن‌ها را به فروش رساندند و ۱۴۲۰۰۰ دلار به جیب زدند.

این فروش گسترده، قیمت SATT را به شدت تضعیف کرد و سبب کاهش ۷۰ درصدی ارزش آن شد.

بزرگترین والت در بین ۲۱ والت متقلب، بیش از ۴ میلیون توکن SaTT را به فروش رساند
بزرگترین والت در بین ۲۱ والت متقلب، بیش از ۴ میلیون توکن SaTT را به فروش رساند

ایردراپ TokenBot

اتفاق مشابهی برای پروژه TokenBot رخ داد. این پروژه نیز همانند تیم SaTT، ایردراپ تبلیغاتی خود را توسط سایت CMC در ۹ دسامبر انجام داد.

طبق گفته هم‌بنیان‌گذار این پروژه، سایت کوین مارکت کپ لیستی متشکل از ۳۰۰۰۰ آدرس برنده برای این تیم ارسال کرد. این تیم تصمیم گرفت تا ارسال توکن‌ها را در چند نوبت انجام دهد.

پس از ارسال توکن‌ها به ۴۰۰۰ آدرس نخست، ۳۳۰۰ آدرس موجودی خود را به یک کیف پول ارسال کردند.

تصویر انتقال گسترده توکن TokenBot به یک آدرس
تصویر انتقال گسترده توکن TokenBot به یک آدرس

در پی این اتفاق، پروژه ۲۰۰۰۰ دلار متضرر شد و مجبور به اختصاص سرمایه مضاعف از خزانه خود شد.

شاون نیوسام (Shaun Newsum)، هم‌بنیان‌گذار توکن بات، در این خصوص گفت:

به نظر می‌آید که کسی موفق به دور زدن محدودیت‌های کوین مارکت کپ شده است. اگر تمامی ایردراپ را یک جا واریز می‌کردیم، فاجعه رخ می‌داد.

نیوسام افزود که تیم کوین مارکت کپ از او عذرخواهی کرده است و به او اطمینان داده است که مساله را بررسی خواهد کرد. همچنین لیستی تازه از برندگان ایردراپ برای توکن بات خواهد فرستاد.

تیم SaTT مدعی است که با بررسی بیش‌تر، دریافته است که ۱۸ پروژه دیگر نیز به سرنوشتی مشابه دچار شده‌اند و مجموعا در حدود ۶.۶ میلیون دلار زیان مالی دیده‌اند.

این گروه اعتقاد دارد که تنها دو راه ممکن برای توجیه این مساله وجود دارد:

یا گروهی از هکرها موفق به ساخت تعداد زیادی اکانت جعلی در سایت کوین مارکت کپ شده‌اند یا برخی از عوامل این سایت در این کار دخیل هستند.

پاسخ کوین مارکت کپ به اتهامات

سخنگوی سایت CMC در گفتگو با کوین تلگراف به برخی از موارد مطرح شده پاسخ داد. او نخست بیان کرد که حداقل ۴ پروژه نام برده شده توسط SaTT هنوز توکن‌های خود را توزیع نکرده‌اند، بنابراین «قربانی» شدن آن‌ها بی‌معنی است.

او همچنین اذعان داشت که شکایاتی توسط سه پروژه SaTT، AgeOfGods و TokenBot دریافت کرده است اما هیچ پروژه دیگری تاکنون مشکلی ابراز نداشته است.

او در خصوص مساله ربات‌ها افزود:

صنعت ارزهای دیجیتال مدتی است که با مشکل بات‌ها در ایردراپ‌ها مواجه است و حقیقت این است که تاکنون هیچ صنعتی موفق به حل کامل مساله ربات‌ها نشده است.

ما پیوسته در حال تلاش برای ارتقا سیستم‌ها و خدمات خود هستیم تا مشکل را کاهش دهیم و در ادامه با تیم این پروژه‌ها به شکل نزدیک در ارتباط خواهیم بود تا راه‌حلی برای این مساله پیدا کنیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
Coin Telegraph
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا