مقالات ارز دیجیتال

از ارتباط پولکا استارتر با پولکادات چه می دانید؟

خرید ارز پولکااستارتر یکی از گزینه‌های آینده‌‌دار دنیای کریپتو است. پولکا استارتر و پولکا دات نام‌هایی مشابه دارند. اما سوال این است ارتباط این دو فقط تشابه اسمی است یا ارتباط خاصی بینشان وجود دارد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی ارتباط پولکا استارتر با پولکادات بپردازیم و به دو سوال ارز پولکا استارتر چیست؟ و ارز پولکادات چیست؟ پاسخ دهیم. پس؛ اگر به دانستن ارتباط پولکا استارتر با پولکادات مشتاقید تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

درباره پولکادات چه می‌دانید؟

معرفی پولکادات در ارتباط پولکا استارتر با پولکادات

پیش از بررسی ارتباط پولکا استارتر با پولکادات بهتر است اول به طور مختصر درباره‌ی شبکه پولکادات بدانید. پولکادات به خودی خود یک پلتفرم قرارداد هوشمند نیست. در واقع پولکادات شبکه‌ای است که بلاک‌چین‌های ناهمگن را به هم متصل می‌کند. شبکه پولکادات مولتی‌چین است که با هدف ایجاد ارتباط و اتصال میان بلاک‌چین‌های تخصصی به شبکه‌ای واحد، ساخته شده است. شبکه‌ی واحد پولکادات را زنجیره‌ی رله (relay chain) و زنجیره‌های موازی را پاراچین می‌نامند.

با خواندن مقاله ارز پولکادات چیست؟ بیشتر با این ارز و شبکه آن آشنا شوید.

زنجیره رله به عنوان لایه حاکمیتی شبکه عمل می‌کند. این در حالی است که پاراچین‌ها به حراج گذاشته می‌شوند و پروژه‌های مستقل را قادر می‌سازند تا زنجیره‌های بلوکی خود را ایجاد و راه‌اندازی کنند. بدین ترتیب پولکادات میزبان پارچین‌ها خواهد بود و پاراچین‌ها در زیربنای این بلاک‌چین فعالیت کرده و از امنیتش استفاده می‌کنند. دات (DOT) توکن بومی پولکادات نام دارد.

پولکادات را گاوین وود (Gavin Wood) ساخت. گاوین وود یکی از توسعه‌دهندگان شبکه‌ی اتریوم بود و پس از مدتی از تیم توسعه‌ی اتریوم جدا شد. وود در سال ۲۰۱۶ پولکادات را با هدف ساده‌سازی و رفع محدودیت‌های اتریوم عرضه و وایت پیپر اش را منتشر کرد.

ویژگی‌های پولکادات

اول: پولکادات از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند اما بلاک‌چین‌هایی که در زیربنای این بلاک‌چین فعالیت می‌کنند می‌توانند از انواعی باشند که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند. مهمترین تفاوت شبکه پولکادات با اتریوم شاید همین باشد.

دوم: پولکادات بلاک‌چینی توسعه‌پذیر و مقیاس‌پذیر است که می‌تواند میزبان و وصل کننده‌ی طیف گسترده‌ای از پلت‌فرم‌های قراردادهای هوشمند قابل ارتقا باشد. این شبکه می‌تواند سرعت نوآوری در قراردادهای هوشمند، dApps، اجماع، حاکمیت و سایر فناوری‌های غیرمتمرکز وب را به میزان قابل توجهی سرعت ببخشد.

سوم: پولکادات می‌تواند بدون نیاز به فورک شبکه را ارتقا دهد.

پولکا استارتر را چقدر می‌شناسید؟

آشنایی با پولکا استارتر

ارز پولکا استار چیست؟ برای دانستن ارتباط پولکا استارتر با پولکادات، باید بدانید که پولکا استارتر صرافی غیرمتمرکز (DEX) کراس چین است که افراد می‌توانند با استفاده از آن دارایی‌های دیجیتالشان را مبادله کنند. در این پلتفرم کاربران قادرند توکن‌هایشان را در چند بلاک‌چین بفروشند یا سرمایه‌گذاری کنند.

این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد که توکن‌های خود را در چند بلاک‌چین به‌فروش برسانند و در آن سرمایه‌گذاری کنند. نکته‌ی مهم درباره‌ی پولکا استارتر این است که کاربران بدون نیاز به شخص واسطه معاملات خود را انجام می‌دهند. پولکا استارتر روی بستر پولکادات ساخته شده است و از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این بلاک‌چین برای ارائه‌ی خدمات استفاده می‌کند.

هدف از ساخت پولکا استارتر

هدف سازندگان پولکا استارتر این بود تا پلتفرمی بسازند که پروژه‌ها بتوانند سرمایه‌هایشان را در محیطی غیرمتمرکز و قابل تعامل جمع‌آوری کنند. به همین خاطر پولکا استارتر باید ترکیبی از سرعت، مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری، ارتقا و حاکمیت داشته باشد. حاکمیت در پولکا استارتر به معنای ایجاد زیرساخت‌های حکومتی است تا امکان رای گیری از جامعه را با استفاده از توکن پلز (POLS) فراهم کند.

از دیگر اهداف ساخت شبکه پولکا استارتر می‌توان به ایجاد محیطی برای سرمایه‌گذاری با استفاده از توکن پلز (POLS) نام برد. علاوه‌بر این، با راه اندازی استخراج نقدینگی در شبکه پلکا استارتر افراد می‌توانند با مشارکت در استخر نقدینگی، پاداششان را با POLS دریافت کنند.

ارتباط میان پولکا استارتر و پولکادات چیست؟

در همایشی که در سال ۲۰۱۸ درباره‌ی Web3 برگزار شد، مدیرعامل پولکااستارتر، دنیل استوکهاوس (Daniel Stockhouse)، مجذوب ارائه گوین وود درباره‌ی کیت توسعه‌ی Substrate شده بود. کیت توسعه‌ی Substrate پروژه‌ای از پولکادات به حساب می‌آمد که Parity Technologies توسعه‌اش داد و بنیانگذاران پولکادات را قادر می‌ساخت بلاک‌چین‌های سفارشی را با چارچوبی ساده بسازند. گفتنی است Parity Technologies شرکت توسعه‌ی نرم افزاری است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده و در ساخت تعداد زیادی از پروژه‌های Web3 مشارکت داشته است.

بنابراین؛ دانستیم که ارتباط پولکا استارتر با پولکادات در این است که پولکادات بلاک‌چینی است که بلاک‌چین‌های ناهمگن را به هم وصل می‌کند؛ در حالی‌که پولکا استارتر صرافی غیرمتمرکزی (DEX) است که بر بستر پولکادات ساخته شده است و از خدمات این مولتی‌چین استفاده می‌کند.

پولکااستارتر دلایل متنوعی را برای انتخاب پولکادات ذکر کرده است. از جمله مهمترین دلایلی که باعث شده تا بنیانگذاران پولکااستارتر، ساخت و توسعه‌ی شبکه‌شان را روی بستر پولکادات انجام دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقیاس‌پذیری و سرعت: اگرچه بلاک‌چین‌های محبوبی مانند اتریوم و بیت‌کوین وجود دارند اما سرعت پردازششان پایین است و پولکااستارتر به دنبال پلتفرمی بود که سرعت پردازش چند برابری داشته باشد. هزینه‌های گس (Gas Fees) نیز موضوع دیگری بود که در پلتفرم‌های اتریوم و بیت‌کوین هزینه‌بردار به‌شمار می‌رفت و باید در انتخاب این دو گزینه شک می‌کردند؛ چرا که به‌هنگام مقیاس‌پذیری انبوه به مشکل می‌خوردند.

همان‌طور که در بخش معرفی پولکادات گفتیم این شبکه بلاک چین‌های ناهمگام را به هم متصل می‌کند و در عین حال اجازه می‌دهد تراکنش‌ها به‌صورت موازی پردازش شوند. با ورود بلاک‌چین‌های بیشتر و افزایش حجم تراکنش‌ها در پولکادات، توان عملیاتی و مقیاس پذیری این مولتی چین افزایش می‌یابد. می‌توانیم درباره‌ی پولکادات این‌طور ادعا کنیم که شبکه پولکادات به طور ذاتی کاربردی طراحی شده است.

تعامل‌پذیری و همکاری: هر بلاک چین معماری منحصر به فردش را دارد. همگام‌سازی بلاک‌چین‌های مختلف کار آسانی نیست و ممکن است برخی از بلاک‌چین‌ها عملکرد بلاک‌چین‌های دیگر را مختل کنند. در پولکادات هر بلاک‌چین به صورت موازی و ایزوله در حال فعالیتند. پولکادات این موضوع را در بلاک‌چین‌های تحت پوشش‌اش با زنجیره‌ی رله حل کرده است. البته بد نیست بدانید پولکادات تعامل‌پذیری با بلاکچین‌های دیگر را با استفاده از پارچین‌های تخصصی با نام پل انجام می‌دهند. در واقع پل بلاک‌چین‌های مستقل را به هم متصل می‌کند

حاکمیت و ارتقاء پذیری: بلاک چین‌های سنتی قوانین پیچیده‌ای دارند که روند ایجاد تغییرات را در شبکه سخت می‌کند. پولکادات این مسائل را با سیستم حکمرانی و رأی گیری خوب حل می‌کند. اصلا پولکادات فقط بر اساس سیستم رای گیری به روز رسانی می‌شود. یعنی پولکادات می‌تواند بدون نیاز به فورک شبکه را توسعه دهد. پس زمانی که ارتقائی در شبکه پیشنهاد می‌شود دارندگان توکن حاکمیتی می‌توانند به آن رای دهند. درصورتی که آرا مثبت باشد پروتکل پولکادات بر اساس نتیجه مثبت تغییر می‌کند. بنابراین برای ایجاد تغییر در شبکه نیاز به فورک نیست.

خرید ارز پولکااستارتر

ارز پولکا استارتر را نمی‌توان استخراج کرد. بنابراین این توکن را می‌توانید با استیکینگ، شرکت در استخرهای نقدینگی یا با استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال بخرید. برای خرید ارز پولکااستارتر بهتر است به صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال مانند صرافی آنلاین والکس مراجعه کنید و روند خرید پولکا استارتر را به‌راحتی در این صرافی بگذرانید. برای فروش ارز پولکا استارتر نیز می‌توانید با استفاده از این صرافی به فروش توکن‌های آن بپردازید.

سوالات متداول

آیا پولکااستارتر همان پولکادات است؟

خیر، پولکادات بلاک‌چینی است که بلاک‌چین‌های ناهمگن را به هم وصل می‌کند؛ در حالی‌که پولکااستارتر صرافی غیرمتمرکزی است که روی بستر پولکادات ساخته شده است.

آیا می‌توان ارزهای دیجیتال دات و پلز را ماینینگ کرد؟

خیر، هیچ‌یک از ارزهای بومی شبکه‌ی پولکادات و پولکااستارتر را نمی‌توان با ماینینگ کسب کرد.

هدف از ساخت پولکا استارتر چه بود؟

هدف از ساخت پولکااستارتر ارائه‌ی پلتفرمی بود تا افراد سرمایه‌هایشان را در محیطی غیرمتمرکز و قابل تعامل جمع‌آوری کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای هستم که با هدف غنی‌سازی محتوای وب فارسی وارد حوزه‌‌ی تولید محتوا شده‌ام. مشتاقم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستی‌ها و همکاری‌های حرفه‌ای با هم در ارتباط باشیم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا