NFT

هزینه ساخت NFT در Opensea به همراه کارمزد لیست کردن آن

یکی از حوزه‌های جذاب در صنعت بلاکچین برای هنرمندان، تبدیل عکس و آثار هنری به توکن غیرمثلی (NFT) و فروش آن‌ها است. در سال‌های گذشته برخی از این توکن‌ها با قیمت قابل توجهی به فروش رسیده‌اند. از همین رو توجه هنرمندان به ایجاد ان اف تی با آثار هنری و کسب درآمد از آن‌ها جلب شده است. Opensea یکی از پرطرفدارترین بازارها برای معامله این توکن‌ها است. به همین بهانه در این مقاله به بررسی هزینه ساخت NFT در Opensea پرداخته‌ایم.

هزینه ساخت NFT در Opensea

بر خلاف بازارهای سنتی و فیزیکی، شما برای فروش آثار هنری خود در فضای بلاک چین و در قالب یک توکن غیرمثلی، باید هزینه‌هایی را پرداخت کنید. البته درآمد حاصله از فروش این آثار باعث شده تا هزینه‌های آن چندان به چشم نیایند. در حال حاضر پلتفرم‌های مختلفی به ارائه خدمات مربوط به خرید و فروش NFT می‌پردازند. در این میان بازار اوپن سی (Opensea) به دلیل رابط کاربری ساده و ارائه ویژگی‌های مختلف، طرفداران بسیاری در میان کاربران این حوزه به دست آورده است.

این پلتفرم ویژگی‌هایی نظیر تبدیل عکس به NFT را به ساده‌ترین شکل ممکن برای کاربران خود فراهم می‌کند. به همین دلیل اگر به دنبال یک پلتفرم ساده برای ایجاد توکن غیرمثلی و فروش آن هستید، به احتمال زیاد اوپن‌سی بهترین گزینه برای شما است. البته برای ایجاد ان‌اف‌تی جدید، شما باید در چند مرحله کارمزدهایی پرداخت کنید. در ادامه مقاله، به صورت کامل به بررسی این مراحل پرداخته شده است. در یک نگاه کلی، هزینه ساخت NFT در Opensea شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های مربوط به شبکه اتریوم
  • هزینه لیست کردن توکن برای فروش

اما آیا ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم و ایجاد توکن‌های غیرمثلی جدید در آن نیازمند پرداخت هزینه است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: NFT چیست

هزینه ایجاد حساب کاربری و مینت NFT در OpenSea

پلتفر‌های مختلف برای ایجاد توکن غیرمثلی جدید، هزینه‌هایی را به عنوان کارمزد دریافت کنند و این کارمزد در هر بازار متفاوت است. به عنوان مثال در صورتی که قصد مینت NFT در شبکه سولانا را داشته باشید، باید سه تراکنش مختلف در بلاکچین ثبت کنید که بسته به میزان ترافیک و تعداد درخواست‌های موجود بر روی شبکه، برای هر کاربرد هزینه‌ای متفاوت دارد. با این حال اگر از OpenSea به عنوان بازار مورد نظر خود استفاده می‌کنید، بهتر است بدانید که ایجاد توکن جدید بر بستر آن کاملاً رایگان بوده و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. البته همان‌طور که در ادامه توضیح داده شده، روند ایجاد توکن از لیست کردن آن برای فروش متفاوت است.

علاوه بر این، ایجاد حساب کاربری جدید نیز در اوپن‌سی رایگان بوده و برای ورود به این بازار نیاز به پرداخت هزینه ندارید. متأسفانه برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از ناآگاهی افراد علاقه‌مند به این حوزه، خدماتی نظیر ایجاد حساب کاربری و ضرب توکن غیرمثلی را به بهانه هزینه‌های شبکه، با دریافت مبالغ بسیار بالایی انجام می‌دهند. در حالی که این فعالیت‌ها در پلتفرم رایگان بوده و در صورت آشنایی نسبی شخص با محیط اوپن‌سی، بدون پرداخت هزینه قابل انجام هستند.

ساخت NFT در Opensea

البته در صورتی که تجربه انجام این کار را ندارید، به هیچ وجه جای نگرانی نیست. با مطالعه مقاله مربوط به آموزش ساخت NFT می‌توانید به سادگی آثار هنری خود را به یک توکن ارزشمند و گران‌قیمت تبدیل کنید. در این حالت انجام تمام مراحل توسط خود شما انجام گرفته و امکان کلاهبرداری و کسر هزینه‌های اضافی توسط اشخاص ثالث وجود نخواهد داشت.

با وجود رایگان بودن ایجاد حساب و توکن جدید در پلتفرم اوپن‌سی، برای لیست و فروش توکن نیاز است کارمزدهایی پرداخت کنید؛ در ادامه این موارد را به صورت دقیق شرح داده‌ایم.

هزینه Gas برای دسترسی اوپن‌سی به شبکه اتریوم

اگر برای اولین برای قصد فروش یک توکن غیرمثلی در شبکه اتریوم را داشته باشید، باید پلتفرم OpenSea به این کالای شما دسترسی داشته باشد. ایجاد یک دسترسی و پل ارتباطی بین پلتفرم و نیازمند پرداخت هزینه Gas یا همان هزینه تراکنش شبکه خواهد بود. همچنین در صورتی که برای اولین بار قصد لیست شدن در یک حراجی را دارید، به تایید WETH نیاز دارید. WETH یا همان Wrapped ETH یک توکن ERC-20 بوده که ارزشی معادل با اتریوم دارد. این توکن امکان ارائه قیمت با قابلیت تأییدشدن در زمانی دیگر بدون انجام عمل اضافی را برای کاربران شبکه فراهم می‌کند.

پس از طی کردن این مراحل و پرداخت هزینه تراکنش، نیازمند یک امضا برای نهایی‌سازی پروسه لیست شدن NFT خود هستید. این مورد نیز رایگان است و برای انجام آن هیچ هزینه‌ای بابت تراکنش شبکه دریافت نمی‌شود.

کارمزد ساخت NFT در Opensea

یکی دیگر از موارد هزینه ساخت توکن غیرمثلی در اوپن‌سی، مربوط به کارمزدهای این پلتفرم می‌شود. شما به ازای هر تراکنش مربوط به NFT خود، لازم است ۲٫۵ درصد را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. این مورد هم برای لیست کردن و هم برای فروش توکن صدق می‌کند. به عنوان مثال اگر توکن غیرمثلی شما با رقم تعیین شده به فروش برسد، اوپن‌سی ۲٫۵ درصد از ارزش کل معامله را به عنوان کارمزد دریافت خواهد کرد. البته شما می‌توانید به مدت محدودی با استفاده از سرویس OpenSea Pro، هزینه کارمزد خدمات این پلتفرم را تا ۰ درصد کاهش دهید.

با این وجود اوپن‌سی برای محافظت از کاربران خود در برابر حجم فروش غیرارگانیک شبکه، برای لیست‌ها و پیشنهادهای ایجاد شده در OpenSea Pro در حالت‌های زیر به میزان ۰.۵ درصد کارمزد در نظر گرفته است:

  • در صورتی که حجم فعالیت‌ها و ارزش یک مجموعه زیر حد مشخص شده شبکه باشد
  • نرخ پاداش تولید‌کننده (Creator) بین ۰ تا ۰.۵ درصد تنظیم شده باشد.

نرخ پاداش، هزینه‌ای است که کاربر می‌تواند برای NFT ایجاد شده توسط خود تعیین کند. در این حالت هر بار که توکن غیرمثلی ایجاد شده در پلتفرم OpenSea فروخته شود، درصدی از معامله به حساب کاربر سازنده واریز می‌شود. حداکثر نرخ قابل تعیین برای این پارامتر ۱۰ درصد است.

در حالت کلی اگر برای اولین بار قصد ایجاد یک توکن غیرمثلی و فروش آن در این بازار را داشته باشید، باید حدود ۳۰ الی ۷۰ دلار کارمزد پرداخت کنید.

ساخت NFT در اوپن سی

ارزش هنر خود را کشف کنید

توکن‌های غیرمثلی باعث ایجاد یک رابطه همیشگی بین هنر و فناوری بلاک چین شدند. در حال حاضر پلتفرم‌های مختلفی به ارائه خدمات ایجاد و فروش این دسته از دارایی‌های دیجیتال به هنرمندان پرداخته و شرایط را برای دیده شدن و کسب درآمد فراهم کره‌اند. شما می‌توانید در یک سایت NFT ثبت‌نام کرده و در چند دقیقه، آثار هنری خود را با ارزش بالایی به فروش بگذارید.

در این مقاله به بررسی هزینه ساخت NFT در Opensea پرداختیم. به نظر شما علاوه بر این پلتفرم، چه بازارهای دیگری برای هنرمندان تازه‌وارد به این حوزه مناسب هستند؟ نظرات خود در این باره را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
opensea.io
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
41 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
افشین
افشین
27 روز قبل

وقتی یک کالکشن رو می‌سازیم برای لیست کردن هر NFT باید جداگانه کارمزد بدیم یا نه یکبار برای کل کالکشن هست؟؟؟

آرن امیریان
آرن امیریان
19 روز قبل
پاسخ به  افشین

سلام
یک بار کارمزد پرداخت می‌کنید.

نیکبخت
نیکبخت
29 روز قبل

سلام در اوپن سی ثبت نام کردم و کیف متامسک اوکی کردم میخام آن آف تی بسازم که یه هزینه دارد سوالم اینه که از صرافی ایرانی باید اتریوم انتقال بدم به کیف پول یا پالیگان ?

ر رواقی
ر رواقی
19 روز قبل
پاسخ به  نیکبخت

سلام
شما از هر صرافی معتبری میتوانید این انتقال را انجام دهید. اگر قصد خرید ریالی اتریوم را دارید، بله باید از صرافی ایرانی استفاده کنید.

parisa
parisa
2 ماه قبل

من میخوام کالکشن بسازم ولی موقع پرداخت کارمزد اوپن سی در متاماسک روی شبکه پالاگین ارور میده و کارمز کم نمیشه ارور ۴۰۳ میده مشگل چیه

آرن امیریان
آرن امیریان
2 ماه قبل
پاسخ به  parisa

سلام
معمولا اینطور مواقع، متن کامل ارور رو توی گوگل سرچ کنید، پاسختون رو پیدا می‌کنید.

سعید حسین رضایی
سعید حسین رضایی
4 ماه قبل

سلام. ممنون بابت مطالب مفیدی که ارائه کردید.من nft دارم و در کیف پولم نکهداری میکنم.در نظر دارم کیف پولم رو به سایت opensea وصل کنم و برای فروش اقدام کنم.آیا کارمزد فروش پس از فروش رفتن اثر از پول انتقالی به ولتم کم میشه؟ یا قبل از تراکنش فروش کارمزد اول از ولت من کسر شده وسپس فروش انجام میگیره؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل

سلام
کارمزد فروش پس از معامله دریافت خواهد شد.

زهرا
زهرا
5 ماه قبل

سلام
من درون سایت عکس‌های رو به فروش گذاشتم و بعد خریدار گفتن بریم دیس‌کورد حرف بزنیم و بعد از به‌نتیجه رسیدن معامله گفتن که یک نفر رو به عنوان نماینده اد در خود دیس‌کورد میکنیم از طرف سایت نظارت داشته باشه و بعد ناظر سایت اصرار داشت که کارمزد معامله که ۱۰درصد بود رو براش ترنسفر کنم.من اعتماذ نکردم و ایا کلاهبرداری بود و یا این یک شیوه انتقال کارمزده؟؟

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

سلام
ما هرگز معامله به چنین روشی را توصیه نمیکنیم. روش‌های کلاهبرداری مختلفی مثل ارسال لینک های آلوده، هک و … در بستر شبکه های اجتماعی می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی رمزارزی شما گردد.

فاطمه احمدی
فاطمه احمدی
5 ماه قبل

سلام روزتون بخیر
من میخواستم nft برای فروش بذارم ولی باید هزینه گس فی اول پرداخت کنم اما ارزی توی حسابم ندارم
چطور باید هزینه گس فی رو بعد فروش nft پرداخت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه احمدی

سلام
شما باید هزینه گس را هنگام مینت کردن NFT پرداخت کنید. صرفاً در برخی پلتفرمها می‌توانید کارمزد معامله در پلتفرم را به خریدار واگذار کنید.

دیا کیان
دیا کیان
6 ماه قبل

سلام و درود هزینه هایی که گفته شده در این مقاله باید اول کار پرداخت بشه یا بعد از فروش NFT یعنی اول کار لازمه ما پولی پرداخت کنیم

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل
پاسخ به  دیا کیان

سلام و عرض ادب
هزینه کارمزد شبکه برای ساخت nft در همان لحظه از شما کسر می‌شود و این مربوط به بلاکچین است. اما کارمزدهایی که پلتفرم واسط (مثل opensea) دریافت می‌کند، قابل انعطاف و تغییر از سوی کاربر است. بدین شکل که میتوانید آن را بر عهده خریدار توکن بعد از معامله بگذارید.

فرزاد مستغیثی نامقی
فرزاد مستغیثی نامقی
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر شما کانا تلگرام ندارید؟

ر رواقی
ر رواقی
6 ماه قبل

سلام
کانال تلگرام رسمی والکس:

https://t.me/WallexChange

رها راد
رها راد
7 ماه قبل

باسلام. من از من ان اف تی خریداری شده ابتدا هزینه گس فی پرداخت کردم. ۴۰۰ دلار. بعد گفتن کریلینس فی که ۰/۸ اتریوم هست باید پرداخت کنیم که ما پرداخت کردیم ۱۴۰۰ دلار. اینا رو در اپن سی پرداخت کردیم. باز هم میگن توکن گس فی باید بدیم ۲۴۰۰ دلار. ولی هنوز اتریوم هایی که خریدار داده توی کیف پولم دیده نمیشه

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  رها راد

سلام
دوست عزیز حتما هنگام معامله در پلتفرمهای NFT به صحت آنها توجه داشته باشید. دقیقا چک کنید که آدرس “یو آر ال” آنها صحیح باشد تا در دام کلاهبرداران نیوفتید. چنین مبالغی که پلکانی تا این سطح از شما دریافت شده از نظر ما هیچ گونه توجیهی ندارد و به احتمال زیاد با هدف کلاهبرداری است.

N.ab
N.ab
7 ماه قبل

سلام من امروز میخواستم مبلغ gas fee را بپردازم
برنامه opensea به من error داد که کشور ایران از طرف برنامه محدود شده است
آیا واقعا راهی برای فروش nft ها در این پلتفرم وجود نداره؟

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  N.ab

سلام
تقریبا اکثر پلتفرمهای ارز دیجیتال، قادر به سرویس‌دهی به آی پی کشور ایران نیستند و شما باید با وی پی ان در این سایتها فعالیت کنید.

رضا
رضا
7 ماه قبل

با سلام خدمت شما.
عذر میخوام، transfer در سایت OpenSea هزینه‌ داره؟

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  رضا

سلام
بله شما باید کارمزد پلتفرم را پرداخت کنید.

NRG
NRG
10 روز قبل
پاسخ به  ر رواقی

سلام وقت بخیر
من تازه برای ان اف تی شروع به کار کردم نصف کار هارو با موفقیت انجام دادم فقط میخواستم سئوال بپرسم که مفهوم dapp چیه که شنیدم هنوز انجام ندادم آیا واجبه که برای فروش ان اف تی در opensea و سایت های دیگر انجام بشه آیا dapp واجبه یا قرارداد هوشمند برای فروش ان اف تی هست آیا برای فروش فقط کارمزد باید پرداخت کرد یا باید کیف پول خودمون رو dapp کنیم یا نیازی نیست و هدف اونهایی که این رو میگن در این مبحث فروش ان اف تی وقت جهت کلاهبرداری هست آیا شما چنین چیزی رو تایید می کنید یا خیر

ر رواقی
ر رواقی
1 روز قبل
پاسخ به  NRG

سلام
دوست عزیز DApp مخفف Decentralized application یا اپلیکیشن های غیرمتمرکز است. به عنوان مثال یونی سواپ، پنکیک سواپ و سایر بسترهای غیرمتمرکز تبادل رمزارزها، نوعی dapp محسوب میشوند. برای استفاده از dapp ها شما باید کیف پول خود را به برنامه موردنظر کانکت کنید. بنابراین باید بسیار با احتیاط عمل کرده و قبل از اتصال کیف پول خود، از صحت پلتفرم موردنظر اطمینان داشته باشید.
امروزه خرید و فروش nft ها هم در بستر پلتفرمهای غیرمتمرکز انجام میشود. به عنوان مثال open sea یکی از همین پلتفرمها است که شما میتوانید توکن nft مورد نظر را در آن معامله کنید. برای اینکار باید ولت خود را به اپن سی متصل کرده و توکن مربوطه را خریداری یا به فروش برسانید.
آموزش خرید و فروش NFT در OPENSEA

فرشته علی
فرشته علی
8 ماه قبل

سلام ،از من یک nft در opensea خریداری کردند اما قابل برداشت نیست چون باید سپرده یا پول در کیف پول داشته باشم تقریبا هزینه اون ۶۰ میلیون میشه ،کاش راهی بود می‌تونستم اولین اثر رو بفروشم تا بتونم بقیه کارها رو بذارم.

مجید سالاری
مجید سالاری
8 ماه قبل

سلام من چنتا کلکسیون درست کردم و گذاشتم واسه فروش.جایی خوندم خریدار میتونه از قیمت ان اف تی من کم کنه بجاش هزینه گز فی رو پرداخت کنه ایا صحت داره .

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  مجید سالاری

سلام و عرض ادب
توجه داشته باشید که شما برای مینت NFT و هزینه پلتفرم مربوطه، قطعا باید مقداری کارمزد پرداخت کنید. صرفاً با فعال کردن تیک “پرداخت GAS توسط خریدار”، صرفا هزینه گس معامله بر عهده خریدار خواهد بود.

محدثه
محدثه
8 ماه قبل

یک خانم آمریکایی به من پیشنهاد دادن هر اثر هنری منو هشت اتریوم خریداری می‌کنه . بعد به من گفتند و یک ایمیلی زدم به این آدرس ۰.۰۵اتر برای پرداخت هزینه gas. که من پرداخت کردم متاسفانه . حالا پشتیبانی open sea میگه چون مبلغ بالاست باید هزینه خدمات بپردازید چیکار کنم ؟؟

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  محدثه

سلام و عرض ادب
دوست عزیز هرگز به پیام های دریافتتی در شبکه های اجتماعی مبنی بر خرید و فروش رمزارز و NFT اعتماد نکنید. امروزه پلتفرمهای معتبری برای معامله NFT مثل اپن سی وجود دارد. بنابراین اگر ایمیلی برای خرید آثار هنری خود دریافت کردید بدانید آنها کلاهبردار هستند.

دکمه بازگشت به بالا