کیف پول

راهنمای گام به گام ساخت کیف پول کاغذی اتریوم

امروزه برای ذخیره اتریوم راه‌های مختلفی وجود دارد، از نگهداری آن در صرافی‌های آنلاین گرفته تا استفاده از کیف پول نرم‌افزاری و یا تهیه کیف پول سخت افزاری. بنابراین انتخاب بین این گزینه‌ها موجود ممکن است برای کاربران کمی گیج‌کننده باشد. اگر به دنبال یک راهکار بسیار ساده و کم هزینه برای ایمن نگه داشتن اتر خود هستید، استفاده از کیف پول کاغذی یک گزینه مناسب برای شماست. در ادامه این مقاله قصد داریم آموزش ساخت کیف پول کاغذی اتریوم را شرح دهیم.

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی در حقیقت یک تکه کاغذ فیزیکی حاوی کلیدهای خصوصی و عمومی برای دسترسی به ارزهای دیجیتال شماست. این تقریباً شبیه داشتن یک اسکناس ۱۰۰ دلاری است. یعنی یک تکه کاغذ که نشان دهنده مقدار مشخصی پول است. اما ذخیره رمزارز بر روی کیف پول کاغذی دارای معضلاتی هم است. مهمترین مساله جنس کاغذ است که آن را مستعد آسیب یا گم شدن می‌کند. علاوه بر این اگر بخواهید ارز دیجیتال خود را معامله یا خرج کنید، باید آن را به یک کیف پول یا صرافی آنلاین مانند والکس انتقال دهید. این امر موجب کاهش نقدپذیری وجوه شما می‌شود. اما اگر بخواهید ارز دیجیتال خود را به جای معاملات روزانه، دراز مدت نگهداری کنید، این موضوع چندان مشکل ساز نیست.

چرا از کیف پول کاغذی استفاده کنیم؟

کیف پول های کاغذی

کیف پول کاغذی یکی از بهترین راه‌ها برای نگهداری ایمن ارزهای دیجیتال در برابر سرقت و حملات هکرها است. به دلیل اینکه کوین‌ها در این کیف پول به صورت آفلاین نگهداری می‌شوند، به آن «ذخیره سازی سرد» هم می‌گویند. پس با داشتن کیف پول کاغذی، تنها راهی که سارقین می‌توانند کوین‌های شما را بدزدند، ورود به خانه و سرقت کیف پول شماست. برای اینکه خیالتان از این بابت هم راحت باشد توصیه می‌کنیم کیف پول کاغذی خود را در یک گاوصندوق نسوز و در محلی ایمن نگهداری کنید. زیرا این تکه کاغذ کوچک به طور بالقوه می‌تواند روزی ارزش هنگفتی داشته باشد!

آموزش ساخت کیف پول کاغذی اتریوم

تمامی ارزهای دیجیتال را می‌توان در کیف پول کاغذی ذخیره کرد. در ادامه نحوه ساخت کیف پول کاغذی اتریوم را آموزش می‌دهیم.

مرحله ۱: عضویت در سایت MyEtherWallet

سایت مای اتر ولت

MyEtherWallet یکی از معتبرترین وب‌سایت‌ها برای ساخت کیف پول کاغذی اتریوم است. پس از ورود به این سایت، روی گزینه ایجاد کیف پول جدید “Create New Wallet” کلیک کنید. در ادامه مطابق تصویر زیر گزینه “Software” را انتخاب کنید.

عضویت در مای اتر ولت

نکته: هرگز از جستجوی گوگل برای دسترسی به یک کیف پول یا وب‌سایت مالی استفاده نکنید.  پیشنهاد می‌کنیم همیشه آدرس سایت موردنظر را تایپ و در بوک مارک مرورگر خود ذخیره کنید. دلیل این کار این است که هکرها با استفاده از سایت‌های فیشینگ و قرار گرفتن در رتبه اول جستجوی گوگل، گاها وانمود می‌کنند که یک وب‌سایت قانونی هستند. دقت کنید که اگر در معرض یک سایت فیشینگ قرار بگیرید، دارایی شما ممکن است سرقت شود!

مرحله ۲: ایجاد رمز عبور

انتخاب Keystore

پس از ورود به صفحه “Software” گزینه “Keystore File” را انتخاب کنید. توصیه می‌شود هنگام ایجاد کیف پول خود یک رمز عبور قوی ایجاد کنید. شما می‌توانید به Secure Password Generator تا یک رمز عبور ایمن به‌طور تصادفی ایجاد کنید. سپس رمز خود را در جایی امن یادداشت کنید.

ایجاد رمز عبور برای ساخت کیف پول کاغذی اتریوم

توجه کنید که داشتن این رمز برای دسترسی به اتر شما ضروری است. پس از وارد کردن رمز عبور، روی گزینه ایجاد کیف پول جدید “Create New Wallet” کلیک کنید.

مرحله ۳: دانلود فایل Keystore

فایل Keystore

فایل Keystore یک نسخه رمزگذاری شده از کلید خصوصی منحصر به فرد اتریوم و مانند رمز عبور، یک قطعه ضروری از پازل مورد نیاز برای دسترسی به اتر شماست. اگر زمانی کلید خصوصی خود را گم کنید، برای بازگردانی آن به این فایل و رمز عبور خود نیاز خواهید داشت. همانطور که MyEtherWallet اشاره کرده، این فایل را با دقت محافظت کنید و هرگز آن را با دیگران به اشتراک نگذارید. نکته: پیشنهاد می‌کنیم از این فایل یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را در درایو USB خارج از رایانه خود ذخیره کنید.

ورود به مای اتر ولت

پس از دانلود Keystore پیامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن راه‌اندازی کیف پول دریافت خواهید کرد. 

مرحله ۴: ورود به کیف پول

اکنون برای وارد شدن به کیف پول خود این بار در صفحه اصلی مای اتر ولت، گزینه «دسترسی به کیف پول من» (Access My Wallet) را انتخاب کنید.

صفحه اصلی مای اتر ولت

سپس مطابق تصویر زیر در صفحه اصلی مای اتر ولت گزینه “Software” را انتخاب کنید.

انتخاب گزینه Software

در پنجره باز شده ابتدا گزینه “Keystore” را انتخاب کنید. در ادامه باید فایل Keystore را که قبلا دانلود و در مکانی امن نگهداری کرده‌اید را آپلود کنید.

 آپلود Keystore

در پایان همان پسوردی که در «مرحله دوم» ساخت کیف پول خود ایجاد کرده بودید را وارد و روی گزینه “Access Wallet” کلیک کنید.

ورود پسورد

مرحله ۵: پرینت کیف پول کاغذی اتریوم

صفحه مای اتر ولت

اکنون می‌توانید کیف پول کاغذی اتریوم خود را چاپ کنید. برای اینکار ابتدا از منوی “My Personal Account” گزینه چاپ کیف پول کاغذی “Print Paper Wallet” را انتخاب کرده تا یک برگه کاغذی به شکل زیر دریافت کنید.

کیف پول کاغذی اتریوم

نکته: کلید خصوصی یکی از چیزهایی‌ست که باید آن را مخفی نگه دارید. بهتر است آن را در یک فایل Word ذخیره و خارج از رایانه خود در یک درایو USB نگهداری کنید. با این کار اگر کیف پول کاغذی شما گم و یا مشکلی برای رایانه شما رخ دهد، هیچ نگرانی نخواهید داشت.

کیف پول کاغذی اتریوم حاوی اطلاعات زیر است:

۱. آدرس کیف پول: این همان آدرس عمومی شماست که برای دریافت اتر باید داشته باشید. همچنین یک کد QR در سمت راست آن وجود دارد تا به راحتی بتوانید آدرس را توسط گوشی هوشمند اسکن کنید.

۲. کلید خصوصی: برای دسترسی به کیف پول اتریوم خود، باید این کلید را تایپ یا از کد QR در سمت راست آن استفاده کنید.

۳. آیکون شناسه منحصر به فرد: در بالای صفحه یک تصویر کوچک رنگی را مشاهده می‌کنید. این نماد منحصر به فرد شماست که همیشه باید هنگام ارسال اتر به کیف پول خود آن را مشاهده کنید. اگر نمادی متفاوت از این را دیدید، به این معناست که آدرس عمومی درست نیست.

نکته: اگر به پرینتر دسترسی ندارید، می‌توانید آدرس، کلید خصوصی و رمز عبور خود را به صورت دستی روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید. مزیت چاپ این است که می‌توانید به جای نوشتن کاراکترهای طولانی اعداد و حروف، از کدهای QR هم استفاده کنید. 

نحوه استفاده از کیف پول کاغذی اتریوم

بررسی موجودی: برای بررسی موجودی کیف پول، نیازی به ورود به اکانت خود ندارید. به سادگی به etherscan.io رفته و آدرس عمومی خود را در نوار جستجوی آن سمت وارد کنید. با این کار موجودی و تاریخچه تراکنش‌های گذشته خود را خواهید دید.

دریافت: دریافت اتر در کیف پول کاغذی دقیقاً مانند هر ولت دیگری (مثلا کیف پول تراست ولت) است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرس عمومی خود را ارائه دهید یا کد QR را اسکن کنید.

ارسال از کیف پول کاغذی اتریوم

ارسال: برای ارسال اتر از کیف پول خود، به MyEtherWallet باز گردید. برای ورود به اکانت خود دو انتخاب دارید:

  • کلید خصوصی خود را وارد کنید 
  • فایل keystore خود را آپلود کنید 

سپس آدرس عمومی کیف پولی که می‌خواهید اتر به آن ارسال کنید را وارد و مقدار آن را مشخص کنید. سپس روی ایجاد تراکنش “Generate Transaction”  کلیک کنید.

تبریک می‌گویم؛ اکنون  شما یک کاربر حرفه‌ای برای ساخت کیف پول کاغذی اتریوم هستید! تا زمانی که از کیف پول کاغذی خود محافظت کنید، دارایی شما هم ایمن است. در پایان باید اشاره کنیم که هرچند استفاده از کیف‌پول کاغذی آسان است، اما نیازمند احتیاط زیادی است. آنها صرفاً یک تکه کاغذند که کلیدهای خصوصی و عمومی روی آن چاپ شده و در صورتی که در اختیار مجرمین قرار گیرند، دارایی خود را از دست می‌دهید. امنیت آنها به اندازه ولت سخت افزاری نیست.

سوالات متداول

کیف پول کاغذی چیست؟

کیف پول کاغذی نوعی ذخیره‌سازی آفلاین است که کلیدهای خصوصی شما را روی یک تکه کاغذ چاپ شده نگه می‌دارد (می‌توانید این کار را با اتریوم یا تقریباً هر ارزی انجام دهید).

مای اتر ولت چیست؟

MyEtherWallet یک رابط کاربریست که اجازه می‌دهد شما یک کیف پول در بلاکچین اتریوم ایجاد کنید. این رابط روی یک نود شبکه اتریوم اجرا می‌شود و کاربران می‌توانند توکن‌های اتریوم را از طریق آن ذخیره، مدیریت و ارسال کنند.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک پلتفرم و بلاکچین رمزنگاری است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای ساخت dApps، قراردادهای هوشمند یا صدور توکن استفاده کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investinblockchain
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا