تحلیل ارزهای دیجیتال

پروژه دگ کوین و بررسی پانزی بودن آن

دگ گوین (Dagcoin) پروژه‌ای است که ادعا کرد ارز دیجیتالی تولید کرده که نه تنها برای ترید، بلکه برای استفاده روزمره ساخته شده است. اما در حقیقت دگ کوین یک طرح پانزی یا کلاهبرداریست که باعث از دست رفتن سرمایه افراد زیادی در دنیا شده است. این پروژه با ارائه چشم‌اندازهای زیبا و رویا فروشی، ایجاد چند وب‌سایت دروغین و انتشار اخبار نادرست، مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری می‌کند. در این مقاله به طور کامل به شرح دلایل پانزی بودن dagcoin می‌پردازیم.

پروژه دگ کوین (dagcoin) چیست؟

دگ کوین پروژه‌ای است که توسط شخصی به نام نیلز گرسبرگ (Nils Grossberg) ایجاد شد. گرسبرگ پیش از این نیز سابقه ایجاد پروژه‌های کلاهبرداری مانند وان کوین (OneCoin) را در کارنامه خود دارد. سازمان FBI شرکت OneCoin را یک پروژه کلاهبرداری اعلام کرد و بسیاری از دست اندرکاران آن را به زندان فرستاد. اما ظاهرا این تنبیه برای آقای گرسبرگ کافی نبود چرا که او در سال ۲۰۱۷ دست به ساخت پروژه کلاهبرداری جدیدی به نام DagCoin زد.

پروژه dagcoin از همان استراتژی وان کوین استفاده کرده و خود را تنها ارز دیجیتالی معرفی می‌کند که در آینده به صورت روزمره از آن استفاده خواهد شد.

«دگ کوین اولین  کریپتوکارنسی  است که درست مانند پول، برای استفاده روزمره  ایجاد شده نه برای ترید.»

این شعاری است که در وب سایت رسمی Dagcoin نوشته شده است. اگر فقط به همین شعار دقت کنیم هم می‌توانیم به عدم صداقت و وارونه نشان دادن حقایق پی ببریم! سایر ارزهای دیجیتال برای ترید ایجاد نشده‌اند بلکه برای هر کدام هدف و کاربردی در نظر گرفته شده است. بی فایده نشان دادن سایر ارزهای دیجیتال، نمی‌تواند روش خوبی برای نشان دادن هدف یک پروژه باشد.

علاوه بر این‌ها، در هیچ کجای وب سایت دگ کوین نمی‌توان فهمید چگونه DOG قرار است جای پول سنتی را بگیرد و اساساً چه تفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال دارد؟ در بخش‌هایی از این وب سایت به سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین اشاره شده اما این‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی نیستند و ارزهایی مانند ترون نیز می‌توانند ادعا کنند که سرعت بالا و کارمزد پایین دارند.

وب سایت پروژه دگ کوین

با بررسی بیشتر وب سایت، می‌توان متوجه شد که تنها راه خرید dagcoin یا همان ارز DAG، صرافی SwipeX است. در واقع هیچ کدام از صرافی‌های بزرگ (و حتی کوچک!) دنیا حاضر به ارائه این ارز در لیست خود نشده‌اند. از آنجا که اکثر صرافی‌ها برای پذیرش کوین‌ها از یک سری قوانین و مقررات بین المللی پیروی می‌کنند؛ می‌توان فهمید ارزی که صرفا در یک سری صرافی‌ خاص ارائه می‌شود یک توکن اسکم است.

دگ کوین چگونه کار می‌کند؟

به طور قطع می‌توان گفت که دگ کوین اصلا کار نمی‌کند!‌ اما قوانین خرید Dagcoin به صورتی که در ادامه شرح خواهیم داد تدوین شده‌اند. برای خرید این ارز دیجیتال مقداری پول وارد صرافی SwipeX کرده و به همان مقدار ارز DAG‌ به شما تعلق می‌گیرد. برای مثال اگر ۵۰۰ دلار واریز کنید ۵۰۰ Dag‌ به کیف پول شما واریز خواهد شد. اما در صورتی که پول زیادی سرمایه گذاری کنید می‌توانید بیشتر از پولتان دگ کوین بگیرید. برای مثال، کسی که ۲۵۰۰ دلار خرید می‌کند ۳۰۰۰ DAG‌ خواهد گرفت. هر چه مقدار پولتان بیشتر باشد، دگ کوین بیشتری نصیبتان خواهد شد.

سپس شما باید افراد دیگر را نیز تشویق به خرید dagcoin کرده و پورسانت دریافت کنید. این شما را یاد شرکت‌های پانزی نمی‌اندازد؟ دگ کوین دقیقا یک شرکت هرمی است که از سرمایه گذاران خود می‌خواهد افراد بیشتری را به مجموعه اضافه کرده و به ازای آن‌ها پاداش دریافت کنند. شرکت‌های هرمی ویژگی‌های مشترکی دارند که با دانستن آن‌ها می‌توانید از خودتان در برابر کلاهبرداران محافظت کنید. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • وعده سود زیاد ماهانه به سرمایه گذاران داده می‌شود.
  • برنامه بازاریابی یا سیستم کمیسیون دهی به قدری پیچیده است که نمی‌توان آن را فهمید.
  • برای شروع باید محصولی از شرکت خریداری کنید یا مقداری پول سرمایه‌گذاری کنید.
  • لازمه سود کردن، آوردن افراد دیگر و توسعه زیرمجموعه‌تان است.

در DagCoin تمام این ویژگی‌ها مشاهده می‌شود. برای پیچیده کردن سیستم پاداش دهی، دگ کوین راه‌های زیادی را برای کسب سود معرفی کرده که در قسمت‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

آیا می‌توان با Dagcoin پول درآورد؟

پاسخ این سوال قطعا منفی است! مانند بسیاری از شرکت‌های هرمی، پروژه دگ کوین نیز قرار نیست سودی به شما برساند. کدهای ریفرال برای شما ۱۰ درصد از سرمایه کسی که توسط شما معرفی شده را به حساب شما واریز می‌کنند. این یعنی اگر فرد ۱۰۰ دلار خریداری کند تنها ۱۰ دلار به شما می‌رسد؛ بنابراین باید افرادی را جذب کنید که سرمایه‌های زیادی به dagcoin وارد کنند. اما به نظر می‌رسد که همین ۱۰ درصد هم قرار نیست به شما برسد!

اگر بیشتر در قوانین دگ کوین دقیق شویم می‌بینیم که این پلتفرم تنها ۳ درصد از سود را به حساب شما واریز کرده و مابقی آن را به ۸ ماه دیگر موکول می‌کند! این در حالی است که از این ۳ درصد تنها نیمی از آن واریز شده و مابقی به ۸ ماه بعد موکول می‌شود. در پروژه دگ کوین ۱۱ مرحله به عنوان نردبان موفقیت تعریف شده و شما با کسب زیرمجموعه‌های بیشتر می‌توانید این نردبان را طی کنید. کمترین میزان سرمایه گذاری ۱۰۰ دلار و بیشترین میزان ۲۵۰۰۰ دلار است.

سطح شما بستگی به این دارد که چقدر پول به این افراد ناشناس بدهید. با شروع بازی به نظر می‌رسد که همه چیز تحت کنترل شماست و می‌توانید سرمایه‌تان را مدیریت کرده و آن را بیشتر کنید. اما یک لحظه متوجه می‌شوید حتی برای برداشت سرمایه اولیه خود نیز با مشکل مواجه هستید. مراحل واریز پول و دریافت دگ کوین به این شکل شرح داده شده است:

  • مبتدی:‌ ۱۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۱۰۰ DOG دریافت کنید.
  • کاوشگر: ۵۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۵۰۰ DOG دریافت کنید.
  • پیشرفته: ۱۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۱۰۰۰ DOG دریافت کنید.
  • متخصص: ۲۵۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۳۰۰۰ DOG دریافت کنید.
  • حرفه ای: ۵۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۶۰۰۰ DOG دریافت کنید.
  • مربی: ۱۲۵۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۱۷۵۰۰ DOG دریافت کنید.
  • سرمایه گذار: ۲۵۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید و ۳۵۰۰۰ DOG دریافت کنید.

مشخص نیست که در نهایت با دگ کوین‌های به دست آمده چه می‌توان کرد چرا که ارز DOG خارج از پلتفرم داگ کوین و ساکسس فکتوری، هیچ ارزشی ندارد. پروژه دگ کوین امکان خرید کارت‌های هدیه دگ را نیز فراهم کرده است. تصویر زیر یک نمونه فرم است که نشان می‌دهد ارزان‌ترین گیفت کارت ۱۰DAG و گران‌تری آن ۲۵۰DAG است.

بیشتر بخوانید: ایردراپ چیست؟
گیفت کارت Dagcoin

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، سیستم پاداش‌دهی پیچیده یکی از ویژگی‌های طرح‌های پانزی است که با کمک آن سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای نمونه در پروژه دگ کوین چندین روش پاداش‌دهی در نظر گرفته شده که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم

پاداش هفتگی

 دگ کوین سرمایه کاربران را برای ۸ ماه قفل کرده و در این ۸ ماه به صورت هفتگی مبلغی را با عنوان سود به سپرده سرمایه‌گذار اضافه می‌کند. مقدار این سود، ۳ درصد از کل سرمایه است و نیمی از آن پس از پایان ۸ ماه اول و نیم دیگر آن پس از پایان دوره ۸ ماهه بعدی واریز می‌شود.

پاداش افزودن زیر مجموعه

اگر فردی از طریق کد ریفرال شما عضو مجموعه شود، ۱۰ درصد از کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده او، به شما تعلق می‌گیرد.

کمیسون باقی‌مانده

پروژه دگ کوین، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون باقی‌مانده در نظر گرفته که به صورت سیستم دودویی (باینری) تقسیم می‌شود. در این سیستم هر فرد به دو زیرمجموعه متصل شده و این تقسیم بندی تا انتها ادامه پیدا می‌کند. در پایان روز سود هر شخص در این مجموعه محاسبه شده و پرداخت می‌‌شود.

شرکت‌های هرمی یا Multi level

پاداش تطابق

در این نوع پاداش گفته شده که سیستم هرمی دگ کوین، به افراد تا ۵ لایه بالاتر پاداش می‌دهد.  اگر شما افرادی را به مجموع اضافه کرده باشید، آن‌ها لایه اول بعد از شما محسوب می‌شوند. اگر این افراد نیز افراد دیگری را به مجموعه اضافه کنند؛ افراد جدید در لایه دوم بعد از شما قرار می‌گیرند. طبق قانون پاداش تطابق، شما می‌توانید از سرمایه گذاری لایه‌های اول تا پنجم خود سود ببرید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سیستم پاداش دهی پروژه دگ کوین بسیار پیچیده است و در عین حال این توهم را ایجاد می‌کند که می‌توان سود بسیار زیادی از این شبکه به دست آورد. ممکن است عده کمی از این پروژه سودی به دست آورده باشند اما مسئله اینجاست که سود این عده کم، مساوی است با ضرر افراد بسیار زیادی دیگری که در لایه‌های پایین‌تر هرم قرار دارند.

بیشتر بخوانید:‌ طرح پانزی چیست؟

ساکسس فکتوری، از کارخانه موفقیت تا کارخانه کلاهبرداری

اکثر شرکت‌های هرمی، مدعی فروش یک محصول به عنوان راهی برای کسب سود هستند. در وب سایت دگ کوین عنوان شده که این پروژه با ساکسس فکتوری (Sucess factory) در ارتباط است. ساکسس فکتوری وب سایتی است که شبیه به یک فروشگاه اینترنتی طراحی شده اما محصول مشخصی را ارائه نمی‌کند! در قسمت محصولات (Products) چند محصول مالی بازار فارکس و نوعی عینک واقعیت مجازی به چشم می‌خورد که کاربرد مشخصی ندارند.

پلیس آمریکا در ماه می سال گذشته درباره کلاهبرداری بودن این وب سایت هشدار داده است.

طبق این هشدار، ساکسس فکتوری یک شرکت هرمی است که کاربران خود را تشویق به ساخت زیر شاخه و دعوت افراد به خرید محصولات شرکت می‌کند و به آن‌ها وعده پرداخت پورسانت می‌دهد. در حالیکه برخی سرمایه‌گذاران گزارش کرده‌اند که پس از گذشت ۳ سال از سرمایه‌گذاری در این شرکت، هنوز قادر به برداشت پول خود نیستند. کارآگاه نیکلاس پدرو (Nicholas Pedro) از واحد جرایم مالی هشدار داد که این شرکت، افراد را تشویق به خرید کوین بی ارزشی به نام دگ کوین می‌کند تا بتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند. درحالیکه هیچ محصول یا خدمات خاصی در وب سایت وجود ندارد و ساختار پرداخت سود به زیرشاخه‌ها به شدت پیچیده است.

اگر به وب سایت ساکسس فکتوری سری بزنیم می‌توانیم تصویر نیلز گرسبرگ، مالک دگ کوین را به همراه فردی به نام کریس رس (Kris Ress) مشاهده کنیم که گفته می‌شود او نیز با گرسبرگ در ایجاد DOG مشارکت داشته است.

بنیانگذاران Dagcoin

چه کسانی پشت پروژه دگ کوین هستند؟

همان طور که گفته شد، دو نام نیلز گرسبرگ و کریس رس، به عنوان پدید‌اورندگان دگ کوین شناخته می‌شوند اما این دو نفر در حقیقت چه کسانی هستند؟ با یک سرچ ساده در گوگل به صفحه لینکدین آقای گرسبرگ می‌رسیم. در بخش تحصیلات، نوشته شده که ایشان لیسانس تاریخ از دانشگاه تارتو دارد و در بخش تجارب کاری، هیچ نامی از DagCoin یا ساکسس فکتوری به چشم نمی‌خورد! همچنین در لینکدین کریس رس نیز نمی‌توان نشانه‌هایی از این دو پروژه پیدا کرد!

سابقه دستگیری توسط پلیس نیز در پرونده این افراد به چشم می‌خورد. در اکتبر سال ۲۰۲۲، ۴ نفر از دست اندرکاران پروژه‌ دگ کوین از جمله گرسبرگ و رس در استونی دستگیر شدند. در دادگاه امکان قرار وثیقه از آن‌ها گرفته شد و آن‌ها دو ماه را در زندان گذراندند. پلیس اعلام کرد که این افراد طبق برآوردهای اولیه ۸ میلیون یورو از طریق دگ کوین کلاهبرداری کرده‌اند. همچنین گفته شد که عدد واقعی می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.

پس از دو ماه، پلیس استونی آن‌ها را به علت نبودن شواهد کافی برای ادامه بازداشت آزاد کرد و تاکید کرد آزاد شدن آن‌ها به هیچ وجه به معنای بی گناه بودن آن‌ها نیست و تحقیقات بر روی این پرونده همچنان ادامه دارد. نام‌های دیگری نیز در بین کلاهبرداران دگ کوین به چشم می‌خورد. از جمله بزرگ‌ترین کلاهبرداران DagCoin می‌توان به ایگور آلبرتز(Igor Alberts)، آندریا کیمبالا (Andreea Cimbala)، ایولیان کیمبالا (Iulian Cimbala) و کوئینی آمورس (Quini Amores) اشاره کرد. زمانی که گزارش پلیس مبنی بر کلاهبردار بودن این افراد منتشر شد، ایگور البرتز تمام شبکه‌های اجتماعی خود را حذف کرد و از اروپا خارج شد. همسرش اندرا کیمبالا نیز از تمام شبکه‌های اجتماعی خارج شد. گفته شده است که این زوج بیش از ۱.۶ میلیون دلار در ماه از ساکسس فکتوری درآمد داشتند.

بیشتر بخوانید:‌ پول شویی در nft
بنیانگذاران دگ کوین و ساکسس فکتوری

علاوه بر این، بانک مرکزی عمان نیز در سال ۲۰۲۰ نسبت به کلاهبرداری بودن این پروژه هشدار داده بود.  یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند به شما در تشخیص پروژه‌های پانزی کمک کند، بررسی سابقه مدیران پروژه است. در مورد پروژه دگ کوین مشاهده شد که علاوه بر وجود سوء سابقه در پرونده مدیران این پروژه، می‌توان رد پای آنان را در یک پروژه کلاهبرداری دیگر به نام OneCoin نیز مشاهده کرد.

هشدار بانک عمان درباره پروژه دگ کوین

Dagcoin‌ و OneCoin، دو پروژه با یک هدف

همان‌طور که پیش‌تر نیز به نام وان کوین اشاره کردیم، این پروژه نیز با هدفی کاملا مشابه به dagcoin به وجود آمد: یعنی کلاهبرداری!

 OneCoin نام پروژه‌ای بود که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از ۴ میلیارد دلار کلاهبرداری کرد و در حال حاضر نمی‌توان کوین‌های آن را فروخت یا منتقل کرد. نام بنیانگذاران آن روجا ایگناتوا و سباستین گرین وود ذکر شده است. روجا ناپدید شده و سباستین در زندان ایالات متحده است.  اگرچه نامی از نیل گرسبرگ در بین بنیانگذاران وان کوین دیده نمی‌شود اما در گزارشی که در سال ۲۰۱۶ از این پروژه پخش شد، نام گرسبرگ به عنوان بنیانگذار دیده می‌شود.

نیل گرسبرگ و دگ کوین

دگ کوین و رقابت با بیت کوین و سیستم مالی سنتی

در دنیای کریپتوکارنسی، به مشکل می‌توان ارزی را پیدا کرد که سودای رقابت با بیت کوین را نداشته باشد. تمام ارزها مدعی هستند که بیت کوین مشکلاتی داشته و آن‌ها برای حل آن مشکلات به وجودو آمده‌اند. ادعایی که دگ کوین از آن مستثنی نیست! البته بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال واقعا برای رفع نواقص بیت کوین به وجود آمده‌اند اما مسلما اوضاع برای دگ کوین متفاوت است!

Dagcoin‌ مدعیست که آمده تا نه‌تنها جایگزین پول سنتی شود بلکه با توانایی‌های خود جای بیت کوین را هم بگیرد. توسعه دهندگان این پروژه معتقد بودند آینده از آن آن‌هاست و یک روز DOG پادشاه سیستم‌های مالی جهان خواهد بود. رویایی که البته هرگز محقق نخواهد شد چرا که این ارز اصولا چیزی برای ارائه ندارد! ارزش پروژه‌های کریپتوکارنسی به نوآوری در فناوری به کار رفته در آن‌ها است. هرچه یک پروژه بتواند مشکلات جدی‌تری را حل کند، ارزش بیشتری خواهد داشت و کاربرد آن افزایش پیدا خواهد کرد. اما در مورد دگ کوین هیچ صحبتی از نوآوری یا مشکلاتی که قرار است با وجود DOG حل شوند دیده نمی‌شود. به همین دلیل، این ارز توانایی رقابت با بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را ندارد. از آنجا که کد این ارز نیز منتشر نشده، نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا واقعا Dagcoin‌ یک کریپتوکارنسی است یا نه.

وضعیت کنونی پروژه دگ کوین

در حال حاضر می‌توانید با سرچ کلمه Dagcoin‌ به وب سایت رسمی این پروژه رفته و آن را بررسی کنید. اینکه با وجود تمامی این شواهد دال بر پانزی بودن این پروژه، وب سایت آن همچنان قابل دسترس است جای تامل دارد. یکی از دلایل آن را می‌توان نبودن شاکی خصوصی برای آن‌ها در نظر گرفت. این پروژه‌ها بیشتر بر روی کشور‌های در حال توسعه مانند ایران متمرکز شده و با رویای درامد دلاری آن‌ها را فریب می‌دهند. متاسفانه شکایت و پیگیری قضایی در این کشور‌ها پیچیده است و کمتر کسی به فکر شکایت از پروژه‌های کلاهبرداری خارجی می‌افتد. هم‌اکنون امکان سرمایه گذاری در پروژه Dagcoin مهیا است اما خوشبختانه اکثر افراد از کلاهبرداری بودن این پروژه آگاه شدند.

آیا شما تجربه‌ای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هرمی را دارید؟ در قسمت نظرات تجارب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
behindmlm
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
جینامدرس
جینامدرس
5 ماه قبل

من ۳ سال پیش خریدم کسی هست تونسته باشه پولشو خارج کنه ؟

ت‌ت
ت‌ت
1 ماه قبل
پاسخ به  جینامدرس

همش دروغه منم خریدم ولی چیزی ندیدم

دروازه ای
دروازه ای
5 ماه قبل

در صرافی ال بانک لیست شده.منم ۳سال پیش خریدم

دکمه بازگشت به بالا