سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

پیوند عجیب ایلان ماسک، مرد مرموز و دوج کوین

دوج کوین در ابتدا فقط یک شوخی بود، اما حالا معاملات سنگینی روی این ارز دیجیتال انجام می‌شود. شاید اگر حمایت‌های افراد مشهور مثل ایلان ماسک از این رمز ارز وجود نداشت، چندان رشد نمی کرد و در حد همان شوخی باقی می‌ماند. سال ۲۰۲۱ بود که ارتباط ایلان ماسک و دوج کوین، ماهیت این رمز ارز را از یک شوخی ساده به یک کوین ارزشمند تبدیل کرد.

توییت‌های مختلفی که ایلان ماسک برای دوج کوین می‌زد، یکی از عوامل رشد قیمت این رمز ارز بود. حالا ارزش بازار دوج کوین بیشتر از چند ده میلیارد دلار است و بخش بزرگی از این افزایش قیمت به خاطر ایلان ماسک است. توییت‌های ایلان ماسک و حمایت‌های مختلف او از این ارز دیجیتال، آن را تبدیل به یک کوین محبوب جهانی کرد. در ادامه می‌خواهیم به این بپردازیم که دوج کوین چیست؟ و آقای ماسک چه برنامه‌ای برای آن دارد؟

دوج کوین چیست؟

قبل از اینکه به ارتباط دوج کوین و ایلان ماسک بپردازیم، درباره ماهیت این ارز دیجیتالی صحبت می‌کنیم. دوج کوین شبکه‌ای برای برای انتقال ارزش (پول) است. این کوین هم مانند سایر کوین‌های بازار ارز دیجیتال حالا در صرافی‌های بزرگی معامله می‌شود، اما چیزی که دوج کوین را با دیگر ارزها متمایز می‌کند، هدف اولیه ساخت آن است. همانطور که گفتیم، اولین هدفی که دوج کوین برای آن به وجود آمد، فقط یک شوخی ساده بود.

هدف از ساخت دوج کوین فقط شوخی با بیت کوین و ساخت یک سیستم آنلاین پرداخت بود. خالق این رمز ارز یعنی بیلی مارکوس (Billy Markus) با کمک جکسون پالمر (Jackson Palmer) در اواخر سال ۲۰۱۳، دوج کوین را خلق کردند. زمانی که دوج کوین متولد شد، ۱۴ سال از تولد بیت کوین می‌گذشت. در آن زمان بیت کوین به تازگی رشد خود را آغاز کرد و به ارزش ۱۰۰۰ دلار رسید. در این زمان بیلی مارکوس بدون توجه به پذیرش دوج کوین در بازارهای مالی یا بازاریابی این رمز ارز، آن را با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو که این هم یک شوخی دیگر با نام خالق بیت کوین بود، به وجود آورد.

حتی نام دوج کوین هم از شوخی‌های اینترنتی به وجود‌ آمد. ایده دوج کوین از نژاد سگی به نام سگ شیبا اینو شکل گرفت. در سال ۲۰۱۳ کاربران اینترنتی از کلمه دوج و شیبا اینو میم‌های مختلف می‌ساختند و آن‌ها را برای شوخی در اینترنت پخش می‌کردند. بیلی مارکوس با ترکیب این دو واژه با هم نام و لوگوی دوج کوین را ایجاد کرد. این رمز ارز بر خلاف دیگر ارزهای بازار کریپتو کارنسی، در مراحل اولیه ساخت هدف خاصی را دنبال نمی کرد و برای تفریح ایجاد شد.

دوج کوین ابتدا برای شوخی

دوج کوین از نگاهی دیگر فورک ارز دیجیتال لاکی کوین است. در واقع مارکوس و پالمر برای خلق دوج کوین از کد ارز دیجیتال لاکی کوین استفاده کردند. لاکی کوین برخلاف بیت کوین یا اتریوم، سیستم پاداش ثابتی در ماینرها نداشت و تصادفی بود. یعنی ماینرها برای هر بلاک چیزی بین ۱ تا ۱۰۰۰ واحد پاداش می‌داند و این عدد هیچوقت مشخص نبود. خالقان دوج کوین برای اینکه ثابت کنند این رمز ارز فقط یک شوخی است، این سیستم را روی آن پیاده‌سازی کردند. آن‌ها با این هدف که می‌خواستند ماینرها را متوجه اینکه دوج کوین یک روش پرداخت بلند مدت نیست، این کار را انجام دادند.

ارتباط ایلان ماسک و دوج کوین، شروع مسیر پیشرفت

مدیر عامل شرکت تسلا یعنی ایلان ماسک، یکی از تاثیرگذارترین افراد در رشد و پیشرفت دوج کوین بود. ایلان ماسک یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است و در زمینه پیشرفت و توسعه تکنولوژی نقش به سزایی دارد. ثروت آقای ماسک در اواسط سال ۲۰۲۱ به چیزی حدود ۱۷۰ میلیارد دلار می‌رسید. او با اعتقاد بر اینکه ارزهای دیجیتال در حال جایگزینی با پول فیات هستند و در چند سال آینده دیگر خبری از پول‌های فیات نیست، به بلاک چین و ارزهای دیجیتال علاقه بسیاری دارد.

هر چند سیاست‌های ایلان ماسک در حمایت از ارزهای دیجیتال خبر از منفعت طلبی‌های او برای نوسان‌گیری از بازار کریپتوکارنسی می‌دهند، اما با این حال نظرات و حمایت‌هایی که از ارزهای دیجیتالی می‌کند، تاثیر زیادی در رشد یا کاهش قیمت‌شان دارد.

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین از سال ۲۰۲۱ آغاز شد. در واقع ایلان ماسک با توییت‌های مختلفی که برای دوج کوین منتشر می‌کرد، در رشد قیمت این ارز تاثیر مطلوبی گذاشت و آن را تبدیل به یکی از قدرتمندترین رمز ارزهای دنیا کرد.

ایلان ماسک و رشد قیمتی دوج کوین

توییت‌هایی که ایلان ماسک برای دوج کوین منتشر می‌کرد، اخبار فاندامنتالی خوبی برای رشد قیمتی این رمز ارز بودند. هر توییت ایلان ماسک می‌توانست رشد قیمتی بسیار زیادی برای دوج کوین به همراه آورد. می‌توان گفت که دوج کوین بخش عظیمی از پیشرفت و موفقیت خود را مدیون حمایت‌های ایلان ماسک است.

توییت‌های ایلان ماسک درخصوص دوج کوین

در کنار ایلان ماسک افراد معروف دیگری در سراسر جهان از دوج کوین حمایت کردند که در زیر نام آن‌ها را می‌آوریم:

  • کارول باسکین
  •  جین سیمونز
  • مارک کوبان
  • اسنوپ داگ
  • لیل یاچی

اما همچنان نام ایلان ماسک و دوج کوین همواره کنار هم است و مردم دنیا بیشترین عامل موفقیت دوج کوین را ایلان ماسک می‌دانند.

عوامل رشد دوج کوین

در کنار رابطه ایلان ماسک و دوج کوین، عوامل دیگری هم در رشد این ارز دیجیتال تاثیرگذار بودند که بد نیست از ‌آنها هم مطلع شوید، در زیر به ذکر این عوامل می‌پردازیم:

  • نام و لوگو: همانطور که گفتیم، نام و لوگو دوج کوین با یک شوخی به وجود‌آمد، همین نام بامزه محرکی برای سرمایه‌گذاران است تا در آن سرمایه‌گذاری کنند و باعث رشد آن شوند.
  • عرضه در زمان مناسب: زمان تولد دوج کوین برابر بود با خبر ممنوعیت بیت کوین در چین، این خبر باعث ریزش ارزش بیت کوین شد. در همین حین ایده دوج کوین در ردیت منتشر شد و معامله‌گرهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در این ارز داوطلب شدند. زمان مناسب برای عرضه دوج کوین یکی از عوامل موفقیت این رمز ارز است.
  • حمایت مالی از خیریه‌ها: اعضای دوج کوین برای حمایت از خیریه‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی داشتند و  با اجرایی کردن این برنامه‌ها، نام دوج کوین را در رسانه‌ها آورند و دیگران را با آن آشنا کردند. این اتفاق به افزایش محبوبیت دوج کوین کمک کرد.
عوامل مختلفی تاثیرگذار در رشد دوج کوین

ایلان ماسک، ناجی دوج کوین

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین مثل رابطه ناجی و قربانی است. در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می‌کنیم. در سال ۲۰۱۴ یک تیم توسعه که از ۵ نفر تشکیل می‌شد، به وجود ‌آمد. اعضای این تیم افراد زیر بودند:

۱.   تیموتی استبینگ، رهبر محصول بنیاد دوج کوین

۲.   راس نیکول، توسعه‌دهنده اصلی بلاکچین

۳.   گری لچنس، یکی از اعضای قدیمی توسعه‌دهنده دوج کوین

۴.   ینس ویچرز، یکی از اعضای توسعه‌دهنده دوج کوین

۵.   میچی لومین، توسعه‌دهنده اصلی بلاکچین

این تیم با ایجاد بنیادی به نام بنیاد دوج کوین خواستند پروژه دوج کوین را بهتر مدیریت کنند، اما به دلیل عدم وجود انگیزه مالی و ریزش قیمت‌ها، طولی نکشید که این بنیاد هم از بین رفت. سال‌ها گذشت و توسعه‌دهندگان دوج کوین برنامه خاصی برای پیشرفت این رمز ارز نداشتند. آینده این رمز ارز در ‌آن زمان همچنان نامعلوم بود و مدیریت جامعه دوج کوین بیشتر بر دوش افراد داوطلب بود. در این حین یکی از خالقان دوج کوین یعنی جکسون پالمر هم از تیم توسعه آن خارج شد.

سال ۲۰۱۸ برای دوج کوین سال موفقیت آمیزی بود چرا که افزایش قیمت خوبی داشت. پالمر هم در این خصوص اظهار نظر کرد. او با بیان اینکه به این ارز علاقه‌مند است گفت که رشد قیمتی دوج کوین بیشتر حباب است و از آن‌جا که مدت زیادی هیچ پیشرفت و آپدیتی نداشت، نمی‌تواند اینقدر رشد کند.

بعد از تمام این ماجراها، رابطه ایلان ماسک و دوج کوین از سال ۲۰۲۱آغاز شد. ایلان ماسک نقش ناجی را برای دوج کوین ایفا کرد. با حمایت‌های مختلفی که او از این ارز داشت و همچنین حمایت‌های افراد مشهور دیگر در دنیا، قیمت این رمز ارز همچنان افزایش پیدا کرد و رشد نجومی داشت! اما این بار به لطف ایلان ماسک رشد قیمت دوج کوین چندان حباب به نظر نمی‌رسید، چرا که اخبار فاندامنتالی حمایت‌های او و افراد مشهور دیگر از این پروژه به گوش می‌رسید.

ایلان ماسک و افزایش قیمت بی‌نظیر دوج کوین

دلیل رابطه ایلان ماسک با دوج کوین

اما چرا رابطه ایلان ماسک و دوج کوین تا این حد پیش رفت و حمایت‌های او از این ارز دیجیتال قطع نشد؟  ایلان ماسک همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید هم همچنان در حال تلاش برای توسعه دوج کوین است. او حتی از افرادی که در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کنند نیز درخواست کرد تا برنامه‌های خود برای پیشرفت دوج کوین را در گیت هاب ارسال کنند. خبرنگارها دلیل علاقه شدید ایلان ماسک به دوج کوین را از او پرسیدند و او در پاسخی کوتاه گفت که «دوج کوین سگ و میم دارد (اشاره به نحوه نامگذاری دوج کوین)، اما مابقی ارزهای دیجیتالی این دو را ندارند.»

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین از نظر خیلی از مردم پنهان است. او با پاسخی زیرکانه همچنان دلیل حمایت‌های خود را از دوج کوین پنهان می‌کند.

خوب است بدانید که ایلان ماسک توسط شرکت تسلا ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خرید و همچنین امکان خرید خودروهای شرکت خود را توسط این ارز دیجیتال فراهم کرد. او همچنین ارزهای دیجیتالی را نسبت به ارزهای فیات بهتر دانست و همین کارها باعث شد تا محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران دنیای ارز دیجیتال به دست آورد. اما به یک باره ورق برگشت و او تمایل زیادی به دوج کوین پیدا کرد. این کار او به معنی رها کردن بیت کوین به حال خود بود.

زمانی که ایلان ماسک پشت بیت کوین را خالی کرد و دیگر از آن برای خرید خودروهای تسلا پشتیبانی نکرد، بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد. با اینکه او دلیل عدم حمایت از بیت کوین را آسیب زدن ماینرها به طبیعت اعلام کرد اما سبب زیان میلیون‌ها نفر شد. با اعلام این موضوع از سوی ایلان ماسک که ماینرها به طبیعت آسیب می‌رسانند، دولت چین هم فعالیت ماینرها را در کشور خود متوقف کرد. این اتفاق هم ضررهای زیادی به بیت کوین رساند.

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین با عدم حمایت‌های او از بین کوین برای مردم تبدیل به یک راز جذاب شد. ایلان ماسک با جوابی کوتاه و زیرکانه دلیل حمایت‌های خود از این ارز را پنهان کرد.

تاثیر ایلان ماسک بر دوج کوین

دلیل رابطه ایلان ماسک و دوج کوین هر چند از دید مردم پنهان است اما هر چه که هست، موجب افزایش قیمت‌های بی‌نظیر در دوج کوین شد! مثلا با خبری که او مبنی بر خرید محصولات تسلا به واسطه دوج کوین منتشر کرد، موجب افزایش قیمت ۳۳ درصدی این رمز ارز شد.

با وجود حمایت‌های ایلان ماسک از دوج کوین و سایر اخبار فاندامنتالی مثبت در مورد این ارز، همچنین با بررسی نمودارهای قیمتی دوج کوین، سرمایه‌گذاران قیمت دوج کوین را در سال ۲۰۲۸ چیزی بین ۰.۹۸ و ۱.۱۸ دلار پیش بینی کردند. میانگین قیمت این رمز ارز در همین سال چیزی حدود ۱.۰۱ دلار است.

در مورد اینکه آیا با وجود ارتباط ایلان ماسک و دوج کوین همچنان این رمز ارز امکان رشد دارد یا نه باید گفت مبنی بر اخباری که از سوی رئیس صرافی BigONE منتشر شد، رشد دوج کوین همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاران خرده فروش نیز از این ارز حمایت خواهند کرد. همچنین روز به روز به تعداد کسانی که دوج کوین را برای طولانی مدت می‌خرند هم اضافه می‌شود.

حمایت‌های ایلان ماسک از دوج کوین

در زیر به چند خبر مثبت درباره رابطه ایلان ماسک و دوج کوین می‌پردازیم:

  • یکی از توییت‌های ایلان ماسک این بود که یکی از روش‌های پرداخت ایستگاه‌های سوپرشارژ تسلا، ارز دیجیتال دوج کوین است.
  • در یک مصاحبه با مجله تایم، ایلان ماسک اظهار داشت که دوج کوین برای تراکنش‌های روزانه، گزینه مناسبی است.
  • طبق یکی از توییت‌های ایلان ماسک، دوج کوین به عنوان رمز ارزی که بهترین سیستم بازاریابی را دارد به شمار می‌رود.
  • ایلان ماسک در توییتی نوشت که حتی اگر تمام سرمایه‌گذاران اصلی دوج کوین سرمایه خود را بفروشند، او حاضر است همچنان از این رمز ارز حمایت کند.
پذیرش دوج در تسلا

آیا دوج کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

رابطه ایلان ماسک و دوج کوین ارزش خرید این رمز ارز را مشخص می‌کند. اما با وجود نگرش‌های منفی که نسبت به ایلان ماسک در مورد خرید بیت کوین به وجود آمد، می‌توان گفت که تاثیرگذاری توییت‌ها و خبرهای او بر ارزش قیمت دوج کوین هم کم می‌شود.

همچنین با وجود اینکه ایلان ماسک پشت بیت کوین را به یک باره خالی کرد، نمی‌توان به او به عنوان یک پشتوانه در دوج کوین نگاه کرد. علاوه بر این او دلیل اصلی حمایت‌های خود از دوج کوین را به صورت واضح بیان نمی‌کند. همه این موارد دلایلی هستند که ثابت می‌کنند نباید برای خرید دوج کوین فقط به خاطر حمایت‌های ایلان ماسک اقدامی کرد. شما درباره این رابطه چگونه فکر می‌کنید؟ به‌نظرتان در آینده باز هم ایلان ماسک به سراغ بیت کوین می‌رود؟

سوالات متداول

بیت کوین برای سرمایه‌گذاری بهتر است یا دوج کوین؟

بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتالی معتبر است، اما دوج کوین یک رمز ارز میم است که با حمایت‌های ایلان ماسک و افراد مختلف رشد کرد. اگر ریسک‌پذیر نیستید، بهتر است بیت کوین بخرید اما اگر قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارید، می‌توانید دوج کوین بخرید.

آیا سرمایه‌گذاری در دوج کوین عاقلانه است؟

سرمایه‌گذاری در دوج کوین برای افراد ریسک‌پذیر فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه است! اما دقت کنید که سرمایه اصلی که مربوط به هزینه‌های زندگی‌تان است را وارد این رمز ارز نکنید و فقط بخشی از سرمایه پس‌انداز خود را روی ‌آن سرمایه‌گذاری کنید.

دوج کوین در ۴ سال آینده چقدر رشد می‌کند؟

بر اساس تحلیل‌های مختلف، قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۶چیزی حدود ۰.۳۵ دلار است.

آیا دوج کوین یکی از روش‌های پرداخت شرکت تسلا است؟

بله، دوج کوین هم‌اکنون تنها رمز ارزی است که تسلا آن را می‌پذیرد. با این رمز ارز می‌توان اقلام و محصولات مختلفی را از شرکت تسلا خرید.

دارایی ایلان ماسک در دوج کوین چقدر است؟

دارایی ایلان ماسک در دوج کوین ۲,۵۰۰,۰۰۰ DOGE است.

نظر ایلان ماسک در مورد دوج کوین چیست؟

طی یکی از توییت‌های ایلان ماسک، او اظهار داشت که همچنان به حمایت از دوج کوین ادامه می‌دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا