مقالات ارز دیجیتال

بنیاد اتریوم چیست؟ آشنایی با مسئول توسعه اکوسیستم اتریوم

بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) یک سازمان غیرانتفاعی سوئیسی و متشکل از یک تیم از توسعه‌دهندگان پرشور و متخصص است. مأموریت اصلی این بنیاد ترویج و پشتیبانی از توسعه لایه‌های پایه و پلتفرم اتریوم است تا پروتکل‌ها و ابزارهای غیرمتمرکز را به جهان بیاورد و توسعه‌دهندگان برای تولید برنامه‌های غیرمتمرکز نسل بعدی (dapps) توانمند کند. در نهایت تمامی افراد در جهان بتوانند به اینترنت رایگان و قابل‌اعتماد دسترسی داشته باشند.

حتماً می‌دانید اتریوم چیست و تا کنون چه تحولی را در دنیای کریپتوکارنسی ایجاد کرده است. در این مقاله از بلاگ والکس، خواهیم دید که بنیاد اتریوم چگونه توانسته است موقعیت‌های ویژه‌ای را برای اتریوم ایجاد کند.

معرفی بنیاد اتریوم

بنیاد اتریوم (EF) یک سازمان غیرانتفاعی است که هدف اصلی آن حمایت از پروژه اتریوم است. این بنیاد در گزارش سالانه ۲۰۲۲ خود را به‌عنوان یک شرکت فناوری توصیف کرده است. همان‌طور که اتریوم به فناوری و مفاهیم جدید نیاز دارد، نوع جدیدی از سازمان را ایجاد کرده است. این سازمان به‌صورت مستقیم از بلاک‌ چین قدرتمند اتریوم پشتیبانی می‌کند بدون آنکه کنترلی روی آن داشته باشد. به عبارت دیگر بنیاد اتریوم سازمانی است که به تقویت و پیشبرد چشم‌انداز اتریوم از یک دنیای غیرمتمرکز بدون ادعای مالکیت اتریوم اختصاص دارد.

تا به امروز بنیاد اتریوم تأثیرگذارترین سازمان در اکوسیستم اتریوم است و اقدامات آن در سراسر جهان کریپتو رصد می‌شود. یکی از بنیانگذاران معروف اتریوم، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) اجزای کلیدی موقعیت تأثیرگذار EF است که بخش فعال هیئت اجرایی این بنیاد را تشکیل می‌دهد.

مأموریت اصلی بنیاد اتریوم، تضمین موفقیت طولانی‌مدت پروژه بزرگ اتریوم است و این سازمان منابع را به پروژه‌های حیاتی اختصاص می‌دهد، تحقیقات و توسعه و آموزش را از بودجه خود تأمین می‌کند، صدای جامعه اتریوم است و از این پروژه در جهان خارج از بلاک چین حمایت می‌کند. هدف اصلی این بنیاد توانمندسازی توسعه‌دهندگان برای ایجاد پروتکل‌های غیرمتمرکز نسل بعدی و پایه‌گذاری یک اینترنت رایگان و قابل اعتماد است.

چه کسی بنیاد اتریوم را کنترل می کند؟

تیم بنیاد اتریوم

این بنیاد توسط یک تیم متخصص ۳ نفره شامل ویتالیک بوترین، آیا میاکوچی (Aya Miyaguchi) و پاتریک استور چنگر (Patrick Storchenegger) اداره و کنترل می‌شود. آیا میاکوچی به‌عنوان مدیر اجرایی  و دو نفر دیگر در هیئت‌مدیره مشغول فعالیت هستند. بنیاد اتریوم از نزدیک با تیم‌های توسعه‌دهنده و جامعه اتریوم همکاری می‌کند.

بنیاد EF کنترلی روی پروژه اتریوم ندارد، اما می‌تواند منابع بنیاد را بر اساس چشم‌اندازش برای اتریوم تخصیص دهد. از آنجایی که انجام یک مأموریت به‌تنهایی توسط بنیاد اتریوم با شکست مواجه می‌شود به همین دلیل باید ارتباط نزدیکی با جامعه داشته باشد تا مطمئن شود منافع آنها همسو با یکدیگر است.

مؤسس بنیاد اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین بنیان‌گذار بنیاد اتریوم

بنیاد اتریوم در ۶ جولای سال ۲۰۱۴ در برن (سوئیس) کار حرفه‌ای خود را توسط ویتالیک بوترین، گاوین وود (Gavin Wood) و سایر اعضای تیم مؤسس اتریوم آغاز کرد. این سازمان غیرانتفاعی برای مدیریت تلاش‌های توسعه اتریوم و مدیریت خزانه‌داری سازمان ایجاد شده است. در فوریه سال ۲۰۱۴، تیم اتریوم یک شرکت در سوئیس را برای مدیریت توسعه اتریوم تحت یک ساختار قانونی تأسیس کرد. برای تأمین مالی این پروژه تصمیم گرفتند که یک فروش عمومی آنلاین را از جولای تا آگوست ۲۰۱۴ انجام دهند. در این فروش سرمایه‌گذاران می‌توانستند ۲۰۰۰ واحد اتریوم را به‌ازای پرداخت ۱ بیت کوین خریداری کنند.

در آن زمان ابهامات قانونی زیادی درباره فروش این‌گونه توکن دیجیتالی وجود داشت. سؤالی که حتی وکلای باتجربه به دنبال پاسخش بودند این بود که آیا فروش توکن در نهایت به‌عنوان فروش اوراق بهادار بدون مجوز طبق قانون واجد شرایط می‌شود و در نهایت منجر به مشکلات حقوقی می‌شود. برای به حداقل رساندن خطر مسائل حقوقی و رویدادهای مشمول مالیات، تیم اتریوم تصمیم گرفتند بنیاد اتریوم را قبل از فروش عمومی ایجاد کنند و فروش توکن را تحت نام بنیاد انجام دهند. فروش عمومی موفقیت بزرگی بود و EF توانست در عرض ۴۲ روز حدود ۱۸ میلیون دلار ارز دیجیتال بیت کوین جمع‌آوری کند. از آن زمان به بعد این بنیاد مسئول مدیریت برنامه‌های اتریوم شد. از سوی دیگر، سازمان اتریوم سوئیس با مدیریت محدود مورد استفاده قرار نرفت و در سال ۲۰۱۸ به طور کامل تعطیل شد.

بنیاد اتریوم، چه مقدار اتر (ETH) دارد؟

طبق گزارش سالانه، بنیاد اتریوم مالک ۰.۲۹۷% از کل عرضه رمزارز اتر است که تقریباً حدود ۳۵۰۰۰ اتر می‌شود. علاوه بر آن، EF دارای ۳۰۰ میلیون دلار دارایی غیر کریپتویی است که در ارزهای فیات نگه‌داری می‌شوند. این دارایی‌ها تضمین می‌کند که بنیاد اتریوم منابع  نقدینگی کافی در صورت رکود چند ساله بازار، بدون نیاز به فروش اتر خود با قیمت پایین دارد. موقعیت نقدی با فروش بخشی از دارایی‌های اتریوم بنیاد در سال‌های اخیر ایجاد شده است. ویتالیک بوترین ثابت کرده است که توانایی استثنایی در زمان‌بندی بازار دارد زیرا توانست دو بار هیئت‌مدیره EF را متقاعد کند تا حجم‌های بزرگ اتریوم را در بالاترین قیمت بفروشند.

بنیاد اتریوم چگونه کسب درآمد می کند؟

زمان راه‌اندازی شبکه اتریوم در ۳۰ جولای ۲۰۱۵، حدود ۷۲ میلیون اتریوم از قبل استخراج شده بود. ۶۰ میلیون اتر به سرمایه‌گذارانی که در پیش‌فروش عمومی سال قبل شرکت کرده بودند، انتقال داده شد. ۶ میلیون دیگر به سازندگان و توسعه‌دهندگان اتریوم تعلق گرفت و ۶ میلیون اتر باقی‌مانده در بنیاد اتریوم سپرده شد. از آن روز بنیاد اتریوم تمام فعالیت‌های خود را با اهدای اولیه اتر تأمین کرد. از نظر فنی، بنیاد اتریوم در حال حاضر هیچ درآمدی ندارد و یا جریان نقدینگی از شبکه اتریوم دریافت نمی‌کند. با این وجود این بنیاد به لطف قدردانی زیاد از اتر، وضعیت خیلی بهتری نسبت به ابتدای کار دارد.

مقدار اتر موجود در کیف پول آنها به طور پیوسته در حال کم‌شدن است، اما خزانه آنها که با دلار آمریکا ارزش‌گذاری می‌شود در حال افزایش است. تا زمانی که قیمت اتر در حال افزایش باشد این بنیاد می‌تواند تا سال‌های آینده خود را حفظ کند. با تغییر سازوکار الگوریتم اتریوم از “Proof-of-Work” به “Proof-of-Stake” این بنیاد می‌تواند بخش‌هایی از دارایی‌های اتر خود را در شبکه به اشتراک بگذارد تا بازدهی ثابت در اتریوم ایجاد کند و حتی ممکن است برای پرداخت تمام هزینه‌های آن کافی باشد.

کمک های مالی بنیاد اتریوم

در طول این سال‌ها، بنیاد اتریوم استراتژی‌های مختلفی را برای پیشبرد اکوسیستم اتریوم امتحان کرده است. این امر منجر به ساخت لایه‌هایی شده‌ است که در آن گروه‌های مختلف زیادی در تصمیم‌گیری درباره محل تخصیص منابع و چگونگی توسعه بیشتر این پروژه درگیر هستند. لایه اول تیم‌های بنیاد اتریوم هستند که در این سیستم کار می‌کنند و مستقیماً به اکوسیستم اتریوم کمک می‌کنند. در لایه دوم کمک‌های مالی قرار دارند که خارج از تیم بنیاد اتریوم هستند و توسط EF برای یک هدف خاص تأمین مالی می‌شوند. در لایه سوم تخصیص دهندگان دامنه قرار دارند که این گروه در مورد اینکه چه چیزی در حوزه‌های خاص تأمین مالی شود، کمک می‌کنند. لایه نهایی، تأمین مالی شخص ثالث است و بنیاد اتریوم مستقیماً به گروه‌های خارج از سیستم پول می‌دهد و به آنها اجازه تصمیم‌گیری می‌دهد که چگونه آن را به طور مؤثر تخصیص دهند.

فلسفه بنیاد اتریوم چیست؟

به حداکثر رساندن ارزش و پتانسیل‌های شبکه اتریوم، فلسفه‌ای است که بنیاد اتریوم را به فعالیت وا می‌دارد. ایده اصلی تیم توسعه‌دهنده این بنیاد هم همین است و تا به امروز بر این اصل متمرکز بوده‌اند. این بنیاد نقش مهمی در تصمیم‌گیری جهت تکامل ارز دیجیتال اتر دارد.

این تصمیم‌گیری‌ها به‌ویژه در موارد مرتبط با تحقیق و توسعه که به نفع اکوسیستم است کمک می‌کند. با این وجود، برخی از افراد در بنیاد اتریوم درجه بالایی از تمرکز و قدرت را می‌بینند که ممکن است خطرناک باشد. برای مواجه با این ترس‌ها بنیاد FE فلسفه‌ای را ایجاد کرده که همه بخش‌های آن را پذیرفته‌اند. این فلسفه چیزی شبیه به ویژگی‌های رایگان سیستم‌عامل لینوکس است. به طور کلی بنیاد اتریوم فلسفه خود را در ۴ بخش نشان می‌دهد:

  • به‌جای گرفتن فرصت‌ها، فرصت‌ها را بین دیگران تقسیم می‌کنیم.
  • زمانی که دیگران ارزشی را ایجاد می‌کنند به‌جای اینکه حالت دفاعی بگیریم، خوشحال می‌شویم.
  • ما به‌جای افزایش به دنبال کم کردن ورودی هستیم.
  • در نهایت هر فلسفه به‌اندازه انتخاب‌هایش زیبا است.

معرفی برترین ابتکارات بنیاد اتریوم

در سال‌های گذشته بنیاد اتریوم کارهای ویژه‌ای را انجام داده است که از آن‌ها به‌عنوان ابتکار یاد می‌شود. این اقدامات توانسته‌اند تغییرات مثبتی را در فعالیت‌های شبکه اتریوم ایجاد کنند.

برنامه DEVgrants: در آوریل سال ۲۰۱۵، بنیاد اتریوم برنامه DEVgrants را معرفی کرد. این برنامه به‌منظور حمایت و پاداش داده به کار توسعه‌دهندگانی که در پروژه اتریوم مشارکت دارند ایجاد شد.

Olympic testnet: تقریباً در همان زمان، برنامه Olympic testnet راه‌اندازی شد. این برنامه در حقیقت رویدادی بود که در آن اعضا جامعه اتریوم دعوت شدند تا تلاش کنند سیستم اتریوم را به هر طریقی که می‌توانند شکست دهند. اعضایی که در این برنامه موفق شدند، به‌عنوان پاداش توکن اتر دریافت کردند.

برنامه Ethereum Bug Bounty: این برنامه برای هر کاربری که بتواند آسیب‌پذیری‌هایی را در نرم‌افزار زیربنای پلتفرم اتریوم پیدا کند، به‌عنوان پاداش ارز دیجیتال بیت کوین پرداخت می‌کند. این برنامه هم اکنون هم در حال انجام است و با مراجعه به سایت bounty.ethereum.org می‌توانید شرایط آن را مشاهده کنید. البته در حال حاضر این برنامه به شرکت‌کنندگان اتریوم پاداش می‌دهد. برنامه Ethereum Bounty از سیستم امتیازی استفاده می‌کند و توسط کاربرانی که باگ‌ها را پیدا می‌کنند به دست می‌آید. هرچقدر بتوانید خطای بیشتری را پیدا کنید، امتیاز شما بالاتر خواهد بود.

برنامه Ethereum Bug Bounty

مشارکت در حل مقیاس‌پذیری: ویتالیک بوترین در ژانویه سال ۲۰۱۸، پستی را در وبلاگ رسمی اتریوم منتشر کرد که بنیاد اتریوم فرآیند ایجاد دو برنامه را برای کمک به تأمین مالی تلاش‌های توسعه‌دهندگانی که روی مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم کار کنند، آغاز کرد. ویتالیک اعلام کرد که این برنامه رایانه‌هایی هستند که نمی‌توان به‌عنوان منبع سود در نظر گرفته شود. در عوض برای پوشش هزینه‌های کاربران که در این طرح شرکت می‌کنند، امتیازاتی در نظر گرفته شود و به‌عنوان پاداش در توسعه اتریوم ۲ مشارکت داده می‌شوند.

همکاری با Reddit: در  ژانویه سال ۲۰۲۱ بنیاد اتریوم اعلام کرد که قصد شروع همکاری با انجمن Reddit را دارد. ایده پشت این همکاری، این است که هر دو سازمان می‌توانند به یکدیگر کمک کنند تا پروژه‌های جدید را برای جوامع مربوط  به خود توسعه دهند.

بنیاد اتریوم؛ سازمانی در جهت رشد و پشتیبانی اتریوم

بنیاد اتریوم در قلب توسعه اتریوم قرار دارد و این بنیاد نه تنها از نظر مالی، بلکه به‌عنوان یک نیروی هماهنگ کننده به رشد اکوسیستم اتریوم کمک می‌کند. حتی با وجود اینکه بنیاد از نظر فنی کنترلی روی اتریوم ندارد، اما تأثیر آن بر جامعه  و پروتکل همچنان قوی است. به‌خصوص که ویتالیک بوترین هنوز عضو هیئت‌مدیره این بنیاد است.

درحالی‌که EF برای پیشبرد اهداف اتریوم از اهمیت بالایی برخوردار است، منتقدان بر این باورند که این بنیان یک نیروی متمرکز است که تأثیر زیادی بر پروژه غیرمتمرکز اتریوم دارد. به همین جهت این بنیاد ممکن است پس از ادغام اتریوم ۲.۰ در پس زمینه محو شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا