بلاکچینمقالات ارز دیجیتال

راهنمای کامل انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم

شبکه آربیتروم یکی از محبوب‌ترین و بهترین راهکارهای لایه دوم برای اتریوم است که استفاده از آن موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت انتقال دارایی‌ها می‌شود. از آنجایی که برای استفاده از آربیتروم به پرداخت کوین اتر روی همین شبکه نیاز دارید، بنابراین برای پل زدن از اتریوم به آربیتروم باید ETH را از شبکه اصلی اتریوم (یا سایر شبکه‌های سازگار با EVM) به شبکه آربیتروم انتقال دهید. در این مقاله به نحوه انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم می‌پردازیم و بهترین پلتفرم‌ها برای این کار را معرفی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

چرا به بریج‌های غیرمتمرکز برای انتقال دارایی نیاز داریم؟

انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم

لایه دوم بلاکچین راهکاری برای بهبود مقیاس پذیری برای شبکه‌های لایه یک مثل اتریوم است. مهم‌ترین مسئله‌ای که زنجیره‌های لایه ۲ ابتدای پیدایش خود با آن درست و پنجه نرم می‌کردند، ارتباط آنها با یکدیگر و با زنجیره لایه ۱ اصلی (مانند انتقال دارایی‌ها و دیتاها) بود؛ با ورود بریج‌ها یا پل‌های بلاکچینی، این مشکل برطرف شد.

البته این بریج‌ها مشکلاتی دارند؛ امروزه بیش از ۳۰ بریج وجود دارد که هر کدام از آنها مشکلات خود را دارند:

  • برخی از آنها امن و ارزان هستند، اما انتقال از آنها ممکن است ساعت‌ها زمان ببرد.
  • برخی از آنها ارزان و سریع اما متمرکز هستند (مانند بریج صرافی‌هایی مثل بایننس).
  • برخی دیگر تجمیع‌کننده یا Aggregator هستند؛ یعنی بهترین مسیر را با ارزان‌ترین کارمزد و بالاترین سرعت برای شما پیدا می‌کنند. با این وجود، استفاده از این بریج‌ها ممکن است هزینه بالاتری داشته باشد.
  • استفاده از برخی Bridgeها برای کاربران کشورهای تحت تحریم مانند ایران ممکن نیست. اکثر پل‌های صرافی‌های متمرکز و یا کیف پول‌های آمریکایی مانند Coinbase از این نوع هستند. البته این کیف پول را می‌توان با وی پی ان استفاده کرد، اما توصیه می‌کنیم که از این کار خودداری کنید؛ زیرا هر لحظه امکان بلاک شدن آدرس شما وجود دارد.

حالا سوال این است: بین این همه سرویس، چگونه متوجه شویم که کدام‌یک برای استفاده ما مناسب است؟ در ادامه مطلب بهترین سرویس‌ها برای پل زدن از اتریوم به آربیتروم را همراه با مقدار حدودی کارمزد و زمان انتقال دارایی‌ها معرفی می‌کنیم.

آموزش پل زدن از اتریوم به آربیتروم

قبل از هر کاری، ابتدا باید شبکه آربیتروم را به کیف پول خود اضافه کنید. برای این کار وارد سایت ChainList شوید، والت خود را متصل کنید، سپس شبکه Arbitrum One را پیدا کنید و روی Add to Metamask کلیک کنید تا این شبکه به کیف پول شما اضافه شود.

افزودن شبکه آربیتروم به کیف پول

اکنون به مقداری کوین اتر روی شبکه اتریوم نیاز دارید، که برای خرید آن می‌توانید از صرافی والکس استفاده کنید. پس از خرید و انتقال اتر به کیف پول، می‌توانید پروسه پل زدن را شروع کنید. پیشنهاد می‌کنیم از کیف پول متامسک استفاده کنید؛ زیرا تمام بریج‌ها از متامسک پشتیبانی می‌کنند و ما این آموزش را با همین والت پیش می‌بریم.

پل زدن از اتریوم به آربیتروم از طریق Arbitrum bridge

بریج آربیتروم مناسب‌ترین روش برای انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم از نظر امنیت است. این پل توسط بنیاد آربیتروم توسعه یافته و به‌عنوان اولین بریج برای این کار معرفی شده است.

از بریج‌ها می‌توانید برای انتقال اتر به لایه دوم‌ها، لایه ۲ به ETH، توکن‌های ERC-20 و توکن‌های ERC-721 استفاده کنید. البته برخی پل‌ها از دیگر شبکه‌‌های لایه یک نیز پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های پشتیبانی شده توسط Arbitrum Bridge:

  • رینبو
  • کوین بیس (به دلایلی که قبلا توضیح دادیم، استفاده از آن پیشنهاد نمی‌شود).
  • متامسک
  • تراست ولت
  • لجر لایو
  • پروتکل والت کانکت

زمان مورد نیاز: ۱۰ دقیقه

در ادامه توضیح می‌دهیم نحوه پل زدن از اتریوم به آربیتروم با استفاده از Arbitrum bridge چگونه است.

  1. انتخاب کیف پول

    ابتدا وارد سایت bridge.arbitrum.io شوید. سپس روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید و کیف پول خود را انتخاب کنید.اتصال کیف پول به arbitrum bridge

  2. پل زدن از اتریوم به آربیتروم

    پس از اتصال والت، با چنین صفحه‌ای روبرو می‌شوید. به سادگی می‌توانید پل زدن از اتریوم به آربیتروم را انجام دهید. این بریج به طور پیش‌فرض انتقال از اتریوم به آربیتروم را انتخاب می‌کند.بریج کردن دارایی‌ها از طریق arbitrum bridge

  3. کلیک روی دکمه Move Funds to Arbitrum One

    همانطور که می‌بینید، پس از انتخاب مقدار درخواستی برای بریج کردن، مبلغ کل به دلار و کارمزد انتقال به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی دکمه Move Funds to Arbitrum One انتقال شما انجام خواهد شد. البته برای اولین بار استفاده از هر پل، باید مقداری کارمزد نیز برای تایید تراکنش پرداخت کنید.

مدت‌زمان انتقال: بسته به شلوغی شبکه، از چند ثانیه تا چند دقیقه.

نکته ۱: این پل تنها شبکه‌های آربیتروم، آربیتروم نوا و اتریوم را پشتیبانی می‌کند.

نکته ۲: مراحلی که برای بریج کردن لازم دارید، برای تمام این کیف پول‌ها یکسان است.

انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم با استفاده از پروتکل Hop

هاپ یا هوپ یک بریج رول آپ به رول آپ است. شما می‌توانید با زمان بسیار کم، رمزارزهای خود را از یک رول آپ یا سایدچین به دیگری انتقال دهید. Hop تراکنش‌های انتقالی را بسته‌بندی و فشرده‌سازی می‌کند و سپس یک پیام داخلی بین زنجیره‌ها ارسال می‌کند و دستور می‌دهد که تراکنش‌های ارسالی بسته‌بندی شده، بین زنجیره‌ها جابجا شوند.

نام این مدل Hub and Spoke است؛ شبکه اتریوم در مرکز یا هاب این مدل قرار دارد و مابقی شبکه‌های لایه ۲ «صحبت‌کننده» هستند. مثلا برای ارسال دیتا بین آربیتروم و آپتیمیزم، هاپ از طریق پل Optimism این بسته را به اتریوم و بعد، از اتریوم به آربیتروم ارسال می‌کند و اعتبار این ارسال را به‌صورت آن‌چین اثبات می‌کند.

برای شروع انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم، وارد سایت app.hop.exchange شوید. سپس کیف پول خود را متصل کنید، در قسمت Send کوین اتر را انتخاب کنید و سپس شبکه مبدا را روی Ethereum و شبکه مقصد را روی Arbitrum One قرار دهید.

اتصال کیف پول به پروتکل hop

کیف پول‌های پشتیبانی شده توسط پروتکل هاپ:

پس از اتصال کیف پول، مقدار اتری که می‌خواهید به شبکه آربیتروم انتقال دهید را تعیین کنید. حتی می‌توانید از قسمت Options آدرس گیرنده را تعیین کنید؛ زیرا این پل به‌طور پیش‌فرض گیرنده را همان آدرسی در نظر می‌گیرد که به پروتکل کانکت شده است. اما دقت کنید که آدرسی که وارد می‌کنید، آدرس آربیتروم باشد.

محیط کاربری بریج hop

در پایین صفحه، کنار گزینه Fee می‌توانید با نگه داشتن ماوس روی علامت سوال، مقدار فی را مشاهده کنید. Bonder Fee کارمزدی است توسط بازارسازهایی که نقدینگی زنجیره مقصد را تامین می‌کنند، دریافت می‌شود. Destination tx Cost نیز هزینه تراکنش مقصد است، که در شبکه‌های لایه دومی مثل آربیتروم، بیس، آپتیمیزم و نوا، با نوسانات هزینه گس لایه اتریوم تغییر می‌کند.

کارمزد بریج hop

با نگه داشتن ماوس روی علامت سوال گزینه Estimated Received می‌توانید مقدار حدودی دریافتی روی شبکه آربیتروم و زمان تخمینی را مشاهده کنید. این زمان نسبت به شلوغی شبکه تغییر می‌کند. در نهایت روی Send کلیک کنید تا بریج شما انجام شود.

نکته: این پل از شبکه‌های اتریوم، آربیتروم، نوا، پالیگان، ناسیس، آپتیمیزم و بیس پشتیبانی می‌کند.

سرعت انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم در بریج hop

بریج کردن از اتریوم به آربیتروم از طریق Synapse Bridge

ساینپس یک پروتکل بریج با قابلیت همکاری «یونیورسال یا جهانی» است؛ بدین معنی که هم شبکه‌های سازگار با EVM و هم شبکه‌های غیرسازگار با ماشین مجازی اتریوم را پشتیبانی می‌کند و تعاملات بین‌زنجیره‌ای امن را انجام می‌دهد. پل سیناپس از مدل توکن کنونیکال (Canonical Token) یا مینت کردن دارایی‌های رپ شده بین زنجیره‌ها، بریج‌ها را انجام می‌دهد. این سیستم سرعت نسبتا بالایی دارد و بیشتر بریج‌ها از آن استفاده می‌کنند. ساینپس یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم است.

برای شروع، وارد سایت synapseprotocol.com شوید و روی Connect Wallet کلیک کنید.

اتصال کیف پول به بریج synapse

کیف پول‌های پشتیبانی شده توسط پروتکل ساینپس:

  • رینبو
  • کوین بیس
  • متامسک
  • کانکت
  • ربی والت

ارز را ETH انتخاب کنید و شبکه مبدا را روی اتریوم و مقصد را آربیتروم قرار دهید. سپس مقدار مورد نظر خود را وارد کنید و روی Bridge ETH کلیک کنید.

پل زدن از اتریوم به آربیتروم از طریق بریج synapse

پل ساینپس از انواع شبکه‌های EVM مانند BNB Chain و شبکه‌های غیرسازگار با EVM مانند Moonbeam و Moonriver پشتیبانی می‌کند. درست مثل بریج‌های قبلی، کارمزد و سرعت این شبکه نیز بستگی به میزان شلوغی شبکه اتریوم دارد؛ اما در مجموع فی پایین و سرعت بالایی دارد.

انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم با استفاده از Orbiter

پروتکل اوربیتر یک بریج بین رول آپ غیرمتمرکز است که انتقال دارایی‌ها را با هزینه بسیار پایین و سرعت تقریبا لحظه‌ای انجام می‌دهد. این سیستم دارای دو نقش است: Sender و Maker. هر کسی که می‌خواهد میکر شود، باید مقداری پول به عنوان حاشیه یا مارجین به کانترکت Orbiter واریز کند تا بتواند به فرستنده‌ها سرویس دهد. Sender در زنجیره مبدا (در این آموزش اتریوم) دارایی‌های خود را به میکر ارسال می‌کند و سپس، میکر این دارایی‌ها را در زنجیره مقصد (در این آموزش آربیتروم) به فرستنده تحویل می‌دهد.

در این پل می‌توانید علاوه بر شبکه‌های لایه دوم مرسوم مانند آربیتروم، دارایی‌ها را بین شبکه‌های استارک نت، ‌zkSync، لوپرینگ، zkSpace، متیس، بوبا، dydx و Immutable X که در دیگر بریج‌ها پیدا نمی‌شوند نیز استفاده کرد.

وارد سایت orbiter.finance شوید و والت خود را متصل کنید.

کیف پول‌های پشتیبانی شده توسط پروتکل Orbiter:

  • متامسک
  • کانکت
  • کوین بیس
  • بیت گت
  • اوکی اکس
  • توکن پاکت
  • بلاک والت
  • تاهو

پل زدن از اتریوم به آربیتروم با استفاده از اربیتر بسیار راحت است. به‌صورت پیش‌فرض کوین اتر و شبکه‌های اتریوم (مبدا) و آربیتروم (مقصد) انتخاب می‌شوند.

انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم از طریق orbiter

مراحلی که باید طی کنید دقیقا مانند نمونه‌های قبلی است. اما اوربیتر قابلیت‌های جالبی دارد؛ در تصویر زیر می‌بینیم که نوشته شده پل زدن در دیگر بریج‌ها، در حال حاضر ۶.۰۹ دلار هزینه دارد، اما اگر از اوربیتر استفاده کنید، هزینه شما ۱.۸۸ دلار خواهد بود.

کارمزد بریج orbiter

همچنین انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم در Bridgeهای دیگر ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، اما با اوربیتر می‌توانید در ۴۵ ثانیه این کار را انجام دهید.

سرعت بریج orbiter

بریج‌های دیگری نیز وجود دارند که امنیت خوب، هزینه پایین و سرعت بالایی دارند. کار با تمامی آنها مشابه نمونه‌هایی است که در این مقاله آموزش دادیم.

  • cBridge
  • Across
  • Connext

نکاتی درباره انتقال آربیتروم به اتریوم

اگر می‌خواهید به انتقال دارایی از آربیتروم به اتریوم بپردازید، باید این موارد را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از Arbitrum Bridge (مورد اول در این آموزش) برای تبدیل دارایی از آربیتروم، تقریبا یک هفته طول می‌کشد (برعکس آن چند دقیقه طول می‌کشد). دلیل این امر این است که آربیتروم باید یک لایه در هر دو شبکه ایجاد کند که این لایه‌گذاری ۴۵۸۱۸ بلاک اتریوم با میانگین زمان بلاک ۱۳.۲ ثانیه، تقریبا یک هفته زمان می‌برد. لایه‌گذاری شامل سه رویداد است.
  • Sequencer سفارش تراکنش‌ها را از کلاینت می‌گیرد و به‌صورت دسته‌ای ارسال می‌کند، که معمولا چند دقیقه طول می‌کشد.
  • Validator با اجرای ماشین مجازی آربیتروم، این تراکنش‌ها را در یک RBlock قرار می‌دهد (تقریبا یک ساعت به طول می‌انجامد) و سپس تقریبا یک هفته بعد، این RBlock قابل تایید می‌شود (RBlock یک بلاک رول آپ است که تراکنش‌ها در آن قرار می‌گیرند و ولیدیتورها می‌توانند اعتبار آنها را در هر ۳۰ الی ۶۰ دقیقه به چالش بکشند. پس از یک هفته، اگر هیچ اعتبارسنجی نتواند اعتبار تراکنشی را زیر سوال ببرد، این تراکنش در لایه ۱ تایید می‌شود و در استیت یا حالت اصلی شبکه اتریوم قرار می‌گیرد).
  • در آخر، هر ولیدیتوری می‌تواند این RBlock را در لایه یک تایید کند (تقریبا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد).

این نحوه کارکرد بریج از لایه دوم آربیتروم به لایه اتریوم است، که تنها Arbitrum Bridge به طور مستقیم از آن استفاده می‌کند. برای سرعت بیشتر در این تبدیل، می‌توانید از مابقی بریج‌هایی که معرفی کردیم استفاده کنید. سازوکار این پل‌ها نیز همان است، اما برخی از این Bridgeها از سرمایه از مارکت میکرهایی استفاده می‌کند که در ازای سرمایه واریزی خود به پروتکل‌ها درصد کارمزد دریافت می‌کنند. میکرها یک هفته صبر می‌کنند تا بریج کاربران به طور کامل انجام شوند و آن را به جای سرمایه خود بر می‌دارند. برخی دیگر از بریج‌ها نیز از کنونیکال توکن استفاده می‌کنند؛ بدین صورت که آن را بین شبکه‌های مبدا و مقصد مینت می‌کنند (به عنوان اثباتی از مقدار وجوه فرستنده) و پس از آن که بریج انجام شد، Canonical Token را می‌سوزانند.

نکات مهم در استفاده از بریج‌ها

جابه‌جایی دارایی از اتریوم به آربیتروم

در استفاده از بریج‌ها نکات مهمی وجود دارد که بسیاری از افراد آنها را رعایت نمی‌کنند. عدم توجه به هر کدام از این موارد، می‌تواند باعث خسارات سنگین برای کاربران شود. پس این نکات را حتما مد نظر داشته باشید:

  • حتما قبل از استفاده از هر بریج، اخبار مربوط به آن را پیگیری کنید. در این آموزش قصد داشتیم پروتکل Multichain را معرفی کنیم، اما متوجه شدیم که در تیر ماه ۱۴۰۲ مورد حمله اکسپلویت قرار گرفته و اکنون سایت آن بسته شده است. یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب Poly Network است که متاسفانه در گذشته چند بار هک شده و میلیون‌ها دلار دارایی از آن سرقت شده است.
  • هر زمان که می‌خواهید پل بزنید، در چند بریج مختلف دارایی و زنجیره‌های مورد نظر خود را وارد کنید تا با پایین‌ترین کارمزد و سریع‌ترین زمان ممکن این کار را انجام دهید.
  • برای استفاده از بریج‌ها از وی پی ان استفاده کنید، زیرا بیشتر آنها فیلتر هستند. اما در مجموع تهدید خاصی متوجه کاربران ایرانی نیست.
  • از بریج‌های متمرکز مثل صرافی‌ها دوری کنید؛ زیرا این پل‌ها برای کاربران ایرانی مناسب نیستند.
  • اگر مبلغ بریج شما بالاست، حتما از طریق صفحه بریج دیفای لاما میزان نقدینگی قفل شده یا TVL بریج‌ها را بررسی کنید؛ زیرا با پرایس ایمپکت (Price Impact) زیادی مواجه خواهید شد و مقدار کمتری کوین در مقصد دریافت می‌کنید.

بریج؛ وسیله‌ای برای انتقال دارایی به شبکه‌های مختلف

در این آموزش به انتقال دارایی از اتریوم به آربیتروم پرداختیم و چند مورد از بهترین بریج‌ها برای این کار را معرفی کردیم. امروزه بلاکچین در حال رشد سریع است و شبکه‌های مختلفی به‌وجود می‌آیند؛ اما آیا همه آنها می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؟ عدم قابلیت همکاری مشکلی است که می‌توان آن را تا حدودی از طریق بریج‌های بلاکچینی برطرف کرد؛ با وجود Bridgeها بسیاری از شبکه‌ها امروزه می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و رمزارزهای آنها کاربردهای وسیع‌تری پیدا کنند.

برای مثال، پل زدن از اتریوم به آربیتروم می‌تواند کاربردهای شبکه Arbitrum را افزایش دهد. ما امروز شاهد پروتکل‌های دیفای مختلفی هستیم که از این شبکه و رمزارزهای آن پشتیبانی می‌کنند.

نظر شما درباره بریج‌ها چیست؟ آنها چه مشکلاتی دارند و چه مسائلی را می‌توانند برطرف کنند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا