بلاکچینمقالات ارز دیجیتال

مقایسه شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین؛ کدام یک از آنها بهتر است؟

بایننس اسمارت چیست و چه تفاوتی با اتریوم دارد؟ این سوالی است که با مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین به پاسخش می‌رسیم. بایننس اسمارت چین هارد فورکی است که شباهت زیادی به بلاکچین اتریوم دارد اما با این حال توسعه‌دهندگان آن با ایجاد برخی تغییرات، تفاوت‌هایی بین آن و بلاکچین اتریوم ایجاد کردند. BSC که مخفف عبارت Binance Smart Chain است، به عنوان یک پروتکل گو اتریوم (Go Ethereum) یا Geth به شمار می‌رود. زنجیره هوشمند بایننس دارای برخی خصوصیات پایه‌ای متفاوت از بلاکچین اتریوم است، مثلا مکانیسم اجماع آن که متفاوت از بلاکچین اتریوم است، باعث می‌شود تا کاربران معاملات‌شان را با قیمت کمتر و در زمان سریع‌تر انجام دهند. در این مطلب قصد داریم به مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین بپردازیم، همراه ما باشید.

تفاوت بایننس اسمارت چین با شبکه اتریوم

تفاوت بایننس اسمارت چین با شبکه اتریوم

شاید در نگاه اول‌ بایننس اسمارت چین و اتریوم را مشابه هم ببینیم چرا که ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. آدرس کیف پول عمومی کاربران در شبکه‌های BSC و اتریوم مشابه است و توکن‌هایی که در زنجیره هوشمند بایننس ساخته می‌شوند نیز با EVM که ماشین مجازی اتریوم است سازگاری دارد. وجود برخی پروژه‌ها که هم در بایننس اسمارت چین و هم در اتریوم وجود دارند نیز شباهت این دو شبکه به هم را افزایش می‌دهد. اما این شباهت‌ها نباید باعث شود شما این دو شبکه را با هم مشابه بدانید. در ادامه برخی تفاوت‌های اساسی که بین اتروم و BSC وجود دارد را بررسی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم.

میزبانی از برنامه‌های غیر متمرکز

در مقایسه مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین، به میزبانی آن‌ها از برنامه‌های غیر متمرکز یا (DApp) اشاره می‌کنیم. هر چند BSC یک بلاکچین جدید است اما در مدت زمان کوتاهی توانست میزبان بیشتر از ۸۰۰ DApp مختلف باشد. این در حالی است که بلاکچین اتریوم از بیش از ۲۸۰۰ برنامه غیر متمرکز پشتیبانی می‌کند. اختلاف این اعداد با هم یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های زنجیره هوشمند بایننس و بلاکچین اتریوم به شمار می‌رود. همچنین ساخت توکن بر بستر اتریوم از ویژگی‌های مثبت این شبکه است.

همانطور که اشاره کردیم از ژوئن ۲۰۲۱، اتریوم میزبان بیش از ۲۸۰۰ DApp در بلاک چین است که این عدد در مقایسه با تقریباً ۸۱۰ در BSCتفاوت قابل‌توجهی است، اما باتوجه‌به سن کم BSC، اکوسیستم قوی و روبه‌رشدی را نشان می‌دهد.

آدرس‌های فعال نیز یک معیار مهم در زنجیره هستند. علی‌رغم اینکه BSC یک بلاک چین جدیدتر است، در ۷ ژوئن ۲۰۲۱ بیشترین تعداد آدرس‌های ۲،۱۰۵،۳۶۷ را ثبت کرد که بیش از دوبرابر بالاترین رکورد تاریخ اتریوم با ۷۹۹،۵۸۰ آدرس در ۹ می ۲۰۲۱ است.

اگر به تراکنش‌های روزانه نگاه کنیم، تفاوت حتی بزرگ‌تری بین این دو وجود دارد. در BSC، انتقال وجوه و تعامل با قراردادهای هوشمند برای کاربران سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. در زیر می‌توانید پیک BSC با حدود ۱۲ میلیون تراکنش روزانه و وضعیت فعلی آن را در بیش از چهار میلیون مشاهده کنید.

تراکنش روزانه بایننس اسمارت چین

از سوی دیگرباید در نظر داشت اتریوم هرگز از ۱٫۷۵ میلیون تراکنش روزانه فراتر نرفت. برای کاربرانی که نیاز به جابه‌جایی منظم وجوه خود دارند، به نظر می‌رسد BSC انتخاب محبوب‌تری باشد. تراکنش‌های روزانه باید در زمینه آدرس‌های فعال نیز دیده شوند.

تراکنش روزانه اتریوم

تعداد آدرس‌های فعال

همانطور که گفتیم زنجیره هوشمند بایننس یک بلاکچین جدید به شمار می‌رود اما با این حال تعداد آدرس‌های فعال آن دو برابر بلاکچین اتریوم است. در ژوئن سال ۲۰۲۱ این بلاکچین توانست ۲٫۱۰۵٫۳۶۷ آدرس فعال را ثبت کند که با یک بررسی کوچک می‌توان متوجه تعداد بیشتر آدرس‌های فعال آن نسبت به بلاکچین اتریوم شد.

تعداد تراکنش‌های روزانه

برای درک تفاوت و مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین کافیست تا سری به معاملات این دو بلاکچین در تایم فریم روزانه بزنید. تعداد تراکنش‌های روزانه در زنجیره هوشمند بایننس به صورت معمول ۴ میلیون است، در حالی که تعداد معاملات در بلاکچین اتریوم در همین تایم فریم بیشتر از ۱/۷۵ میلیون نیست. تاریخچه بایننس اسمارت چین و اتریوم نیز نشان می‌دهد که تراکنش‌های روزانه آدرس‌های فعال در بلاکچین BSC بیشتر از اتریوم است.

بازی‌های بلاکچین

پیش از این برنده میدان مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین را BSC معرفی کردیم اما حالا زمان آن است که ورق برگردد. وقتی که حرف بازی به میان می‌آید، زنجیره هوشمند بایننس حرفی برای گفتن در مقابل اتریوم ندارد. بازی‌های مهیج اتریوم کاربران را مجاب می‌کند تا به جای زنجیره هوشمند بایننس به این بلاکچین کوچ کنند. اگر نگاهی به لیست محبوب‌ترین بازی‌های بلاکچینی بیندازید، به راحتی متوجه این موضوع می‌شوید.

BSC برای اینکه از میدان رقابت جا نماند بازی‌های مختلفی را راه‌اندازی کرد که شباهت‌هایی به بازی‌های مهیج اتریوم دارند اما با این حال اتریوم به این سادگی‌ها جایگاه اول را به BSC نمی‌دهد و تا به امروز همچنان پر قدرت‌تر از این بلاکچین در زمینه بازی عمل می‌کند.

هزینه‌های گس

تقابل اتریوم و بایننس اسمارت چین

برای مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین از لحاظ هزینه‌های گس، باید بگوییم که میزان هزینه‌های گس اتریوم بالاتر از هزینه‌های BSC است. این دو بلاکچین برای کارمزد معاملات خود از گس مشابه‌ای استفاده می‌کنند. کاربران بلاکچین زنجیره هوشمند بایننس می‌توانند بر اساس میزان تقاضای شبکه هزینه‌های گس را مشخص کنند، در صورتی که با آپدیت اتریوم، برای هر بلاک در این بلاکچین کارمزدی معین تعریف می‌شود (لازم به ذکر است که میزان تقاضای معاملات می‌تواند کارمزد معین بلاک‌ها را تغییر دهد). اینجاست که تفاوتی بین این دو شبکه ایجاد می‌شود، چرا که در حالتی که گفتیم، دیگر لازم نیست که کاربران تصمیمی برای قیمت گس‌ها در بلاکچین اتریوم بگیرند.

زمان تراکنش بلاکچین‌ها

در مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین از لحاظ زمان تراکنش، این بار BSC است که بر رقیب خود یعنی اتریوم چیره می‌شود. زمان انجام تراکنش‌ها در اتریوم از ۳۰ ثانیه شروع می‌شود و تا ۱۶ دقیقه هم به طول می‌انجامد؛ این در حالی است که این عدد در BSC فقط ۳ ثانیه است. پس در این زمینه در پاسخ به این سوال که اتریوم بهتر است یا بایننس اسمارت چین، باید بگوییم که زنجیره هوشمند بایننس از سرعت بیشتری برخوردار است، پس گزینه بهتری به شمار می‌رود.

ساز و کار اجماع

الگوریتم‌های این دو بلاکچین با هم متفاوت است، اما به زودی این تفاوت از بین می‌رود چرا که توسعه‌دهندگان اتریوم قرار است اتریوم ۲ را به گونه‌ای توسعه دهند که از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) که الگوریتم زنجیره هوشمند بایننس است، پشتیبانی کند. این به‌روزرسانی مقیاس‌پذیری اتریوم را نیز رشد می‌دهد.

اعتبارسنج‌های بلاکچین

این دو شبکه از لحاظ اعتبارسنج‌ها نیز با هم متفاوت هستند. در واقع اعتبارسنج‌های بلاکچین زنجیره هوشمند بایننس را جامعه انتخاب می‌کنند در صورتی که اتریوم انتخاب اعتبارسنج را از طریق برگزاری مسابقه انجام می‌دهد؛ طی این مسابقه یک معمای محاسباتی ارائه می‌شود و کسانی که تجهیزات ماینینگ دارند می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. اگر موفق شوید این معما را حل کنید، پاداش اتریوم دریافت می‌کنید. همین موضوع امنیت اتریوم را بیشتر می‌کند.

استانداردهای مختلف

مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین در بخش استانداردهای شبکه نیز اطلاعات جذابی به ما می‌دهد. شبکه اتریوم از استانداردهای ERC که مخفف عبارت Ethereum Request for Comments است استفاده می‌کند در صورتی که شبکه بایننس اسمارت چین از استانداردهای BEP که مخفف کلمه Binance Evolution Proposal استفاده می‌کند. این دو بلاکچین هر چند از لحاظ استانداردهایشان با هم متفاوت هستند اما با این حال استانداردهای آن‌ها با هم سازگاری دارند.

اگر تاکنون واریز BEP-20 یا ERC-20 را در کیف پول خود انجام داده‌اید، ممکن است متوجه شده باشید که آدرس کیف پول اتریوم و BSC شما یکسان است. برای مثال، اگر هنگام برداشت توکن‌های خود از یک صرافی، شبکه اشتباهی را انتخاب کنید، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را از زنجیره بلوکی دیگر بازیابی کنید.

اگر به طور تصادفی توکن‌های ERC-20 را به BSC برداشتید، همچنان می‌توانید آنها را در آدرس BSC مربوطه پیدا کنید. همچنین در صورت ارسال تصادفی توکن‌ها از BSC به اتریوم، می‌توانید همین فرآیند را طی کنید. در هر دو مورد، خوشبختانه وجوه شما برای همیشه از بین نمی‌رود.

تعداد شرکت کنندگان

بایننس اسمارت چین شرکت کننده‌های بیشتری نسبت به بلاکچین اتریوم دارد که زنجیره را اجرا می‌کنند.

دیفای در اتریوم و بایننس اسمارت چین

وقتی صحبت از امور مالی غیرمتمرکز می‌شود، به دلیل سازگاری بلاک‌چین‌ها، مقدار زیادی DApp متقاطع بین BSC و Ethereum وجود دارد. توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌راحتی برنامه‌ها را از اتریوم به BSC منتقل کنند و پروژه‌های جدید BSC اغلب از کد منبع‌باز اتریوم با نامی دیگر استفاده می‌کنند. بیایید نگاهی به پنج DApp برتر در اتریوم توسط کاربران در DAppRadar بیندازیم.

دیفای در اتریوم

در اینجا می‌توانید ترکیبی از دو بازارساز خودکار DeFi (Uniswap و SushiSwap)، یک بازی رمزنگاری (Axie Infinity) و یک بازار همتا به همتا (OpenSea) را مشاهده کنید. اگر به پنج مورد برتر BSC نگاهی بیندازید، شباهت‌های زیادی بین این دو می‌بینید.

دیفای در بایننس اسمارت چین

اتریوم بهتر است یا بایننس اسمارت چین؟

شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین شباهت‌های زیادی به هم دارند اما طبق بررسی و مقایسه اتریوم و بایننس اسمارت چین که در این مطلب انجام دادیم، تفاوت‌های آن دو را هم با یکدیگر درک کردید. ساز و کار اجماع BSC باعث می‌شود که معاملات خود را با هزینه کمتر و در زمان سریع‌تر انجام دهید. اما با این حال کسی نمی‌تواند بگوید که بایننس اسمارت چین قرار است که از اتریوم پیشی بگیرد و پاسخ این سوال که اتریوم بهتر است یا بایننس اسمارت چین کاملا به عملکرد بلاکچین‌ها در حوزه‌های مختلف و آینده اتریوم بستگی دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Cointelegraph
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا