کیف پول

آموزش و معرفی کیف پول فریم Frame Wallet؛ بررسی مزایا و معایب

کیف پول‌های نرم‌افزاری زیادی برای ذخیره دارایی‌های ارزهای دیجیتال وجود دارند. معامله‌گران همواره به دنبال بهترین کیف پول ارز دیجیتال هستند که از فاکتورهای رابط کاربری ساده و امنیت بالا برخوردار باشد. فریم (Frame) یکی از این کیف پول‌های نرم‌افزاری است که ویژگی‌های اشاره شده را دارد.

با توجه به اهمیت کیف پول‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال در این مقاله به بررسی کیف پول فریم می‌پردازیم. اگر با این کیف پول آشنایی ندارید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

کیف پول فریم (Frame) چیست؟

این کیف پول یک ولت نرم‌افزاری برای ذخیره ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین اتریوم (Ethereum) است. این کیف پول رقیب بسیار سرسختی به نام متامسک (MetaMask) دارد. بر خلاف بیشتر کیف پول‌های ارزهای دیجیتال در ابتدا باید فریم را به عنوان یک برنامه دسکتاپ دانلود کنید.

در این صورت این امکان برای شما فراهم می‌شود تا آن را به عنوان افزونه مرورگر مورد استفاده قرار دهید. این افزونه در مرورگر کروم (Chrome)، بریو (Brave) و فایرفاکس (Firefox) وجود دارد. این گزینه یک نوع قابلیت امنیتی برای دارایی‌های شما محسوب می‌شود، به نوعی که کیف پول شما به صورت مستقیم در معرض خطرات احتمالی مرورگر قرار نمی‌گیرد.

توسعه دهندگان، کیف پول فریم را در سه سیستم عامل یعنی ویندوز (Windows)، لینوکس (Linux) و مک (Mac) ارائه کرده‌اند. این کیف پول فقط در نسخه دسکتاپ قابل ارائه است. کیف پول اکسودوس (Exodus) نیز به عنوان یک کیف پول نرم‌افزاری همانند کیف پول فریم در این رقابت حضور دارد.

بررسی ویژگی‌های کیف پول فریم

خصوصیات کیف پول نرم‌افزاری فریم والت

این کیف پول ویژگی‌های خاصی دارد که باعث شده بین کاربران محبوبیت قابل قبولی به دست بیاورد. در واقع ویژگی‌های هر کیف پولی باعث می‌شوند که کاربران به سمت استفاده از آن‌ها کشیده شوند. مهم‌ترین ویژگی‌های Frame Wallet را در ادامه بخوانید.

خدمات پشتیبانی در کیف پول فریم

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که کیف پول‌های مهم دارند به خدمات پشتیبانی آن‌ها مربوط می‌شود. خدمات پشتیبانی در کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای مواقعی است که کاربر در حین کار با کیف پول به مشکلی برخورد می‌کند که نمی‌‌تواند به تنهایی از پس برطرف کردن آن برآید.

در این کیف پول پشتیبانی از کاربران کمی متفاوت است. برای اینکه مشکل خود را حل کنید باید به دیسکورد فریم (Discord Frame) مراجعه کنید. در این سیستم پشتیبانی می‌توانید به موارد زیر دسترسی پیدا کنید:

  • سؤالات متداول
  • اعلام کلیه برنامه‌ها
  • خدمات پشتیبانی
  • بخش تخصصی توسعه

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که در کانال‌هایی که مربوط به پروژه‌های بلاک چین هستند نباید اطلاعات ضروری خود مانند: کلید خصوصی یا عبارت بازیابی را در اختیار دیگران قرار دهید. ممکن است که کاربران بخواهند URL هایی را در اختیارتان قرار دهند. هرگز کیف پول خود را به آن‌ها متصل نکنید تا دارایی‌هایتان به خطر نیفتد. در آموزش کیف پول تراست (Trust Wallet) نیز این نکات امنیتی وجود دارند.

امنیت کیف پول فریم

سطح ایمنی کیف پول Frame Wallet

این سؤال بسیاری از کاربرانی است که در ابتدای راه می‌خواهند از این کیف پول استفاده کنند. باید بدانید امکان باز کردن حساب در این کیف پول وجود ندارد. به همین ترتیب برنامه کیف پول قادر به ساخت کلید خصوصی و عبارت بازیابی نیست.

کیف پول فریم یک کیف پول منبع‌باز (open source) به حساب می‌آید. از این رو یکی از ویژگی‌های امنیتی جالب این برنامه به سورس کدهای (Source code) آن مربوط می‌شود. پلتفرمی به نام گیت هاب (GitHub) وجود دارد؛ در این پلتفرم کلیه توسعه دهندگان وب از همه نقاط دنیا می‌توانند دور هم جمع شوند و با هم ارتباط برقرار کنند.

کدهای این کیف پول توسط گیت هاب در اختیار کاربران قرار دارد. از این رو امکان بازبینی کدها توسط کارشناسان و حتی کاربران فراهم می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که این کیف پول امنیت خوبی دارد، اما امنیت آن به پای کیف پول‌های سخت‌افزاری نمی‌رسد.

پشتیبانی از شبکه‌های سازگار با اتریوم

در حال حاضر کیف پول فریم با پروتکل‎هایی که روی بلاک چین اتریوم و ماشین مجازی اتریوم (EVM) قرار دارند، قابل استفاده است. شبکه‌هایی که با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارند به شرح زیر هستند:

  • آربیتروم (Arbitrum)
  • آپتمیزم (Optimism)
  • پالیگان (Polygon)
  • ایکس دای (XDai)

کیف پول فریم به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر دریافت توکن‌ها، مجموعه توکن‌های ان اف تی (NFT) که همان توکن‌های غیر قابل معاوضه هستند را نیز مشاهده کنید. همچنین در این کیف پول این امکان برای شما فراهم است که بلاک چین‌های مختلفی که با فریم سازگار هستند را از طریق لیست شبکه‌های EVM در سایت چین لیست (Chainlist) پیدا کنید.

عدم نیاز به فیلترشکن

فیلتر نبودن کیف پول فریم والت

تحریم‌هایی که وجود دارند باعث شده‌اند که محدودیت‌های زیادی برای کاربران ایرانی برای معامله ارزهای دیجیتال و همچنین استفاده از کیف پول‌ها به وجود آیند. یکی از ویژگی‌هایی که کیف پول فریم دارد این است که کاربران برای استفاده از آن نیازی به استفاده از فیلترشکن ندارند. این کیف پول، غیر حضانتی است و کیف پول‌هایی که غیر حضانتی هستند معمولا بسیاری از محدودیت‌های معمول را برای استفاده کاربران ایجاد نمی‌کنند.

رابط کاربری پیچیده

برخی از کاربرانی که از این کیف پول استفاده کرده‌اند از رابط کاربری پیچیده آن شکایت داشتند. در واقع کار با آن برای تازه‌کارهای دنیای کریپتو (crypto) کمی دشوار است. البته این موضوع می‌تواند به عنوان مزیت یا ایراد کیف پول فریم به شمار رود. با این حال وقتی از این کیف پول استفاده کنید، بعد از مدتی کار کردن با آن برای شما راحت‌تر خواهد شد.

مزایا و معایب کیف پول فریم

فریم نیز مانند سایر کیف پول‌های نرم‌افزاری مزایا و معایب خاص خودش را دارد که باید قبل از اقدام به استفاده به این موارد توجه کنید. مهم‌ترین مزایا و معایب آن به شرح زیر هستند:

مزایای کیف پول فریم

  • از شبکه‌های مختلف به خوبی پشتیبانی می‌کند.
  • قابلیت متصل شدن به بازار توکن غیر قابل معاوضه را دارد.
  • امکان ارسال و دریافت NFT به صورت تصویری برای کاربران وجود دارد.

معایب Frame Wallet

  • چون نسخه آن نهایی نیست، کاربران اعلام کرده‌اند که هنگام کار با آن دچار مشکل می‌شوند و اختلالاتی را در آن مشاهده می‌کنند.
  • در این کیف پول نمی‌توانید حساب باز کنید، این موضوع خودش یک ایراد بزرگ برای آن به شمار می‌رود.
  • امکان اتصال کیف پول فریم تنها به برنامه‌های غیر متمرکزی که از استاندارد “EIP1193” برخوردار هستند، وجود دارد.

آموزش کیف پول فریم

سازگاری کیف پول فریم با اتریوم

این کیف پول کمی با کیف پول‌های دیگر تفاوت دارد. برای اینکه بتوانید با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم راهنمایی که در ادامه آورده می‌شود را مطالعه کنید. با این راهنما اطلاعات کاملی در مورد این کیف پول به دست خواهید آورد.

دانلود کیف پول فریم

مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید این است که به سایت رسمی کیف پول فریم به آدرس https://frame.sh بروید. زمانی که وارد این صفحه شدید، به صورت خودکار نسخه‌ای که برایتان مناسب است را به شما پیشنهاد می‌دهد.

همچنین در صفحه رسمی سایت کیف پول فریم یک پیوندی با عنوان «مشاهده همه نسخه‌ها» وجود دارد. می‌توانید روی آن کلیک کنید تا امکان دانلود نسخه مناسب برای سیستم عامل‌های مختلف برای شما فراهم شود. در اولین راه‌اندازی تصویر زیر را می‌بینید.

صفحه اصلی کیف پول فریم

در سمت چپ تصویر، مکانی را پیدا خواهید کرد که می‌توانید نمونه کارهای مختلف خود را در آن اضافه کنید. اما اجازه دهید ابتدا روی سمت راست تمرکز کنیم چرا که هنگام کار با کیف پول، بیشتر روی این قسمت تمرکز خواهید کرد. چیدمان ابزارهای مختلف در این صفحه به شرح زیر هستند:

وضعیت فعالیت

در کیف پول فریم اگر نشانگر قرمز باشد، به این معنی است که هیچ یک از حساب‌های شما فعال نیستند. برای فعال و سبز کردن آن باید یکی از آدرس‌های ثبت شده خود را باز کنید. همچنین می‌توانید یک کیف پول سخت‌افزاری را نیز به برنامه خود متصل کنید.

 بلاک چین فعلی و بررسی وضعیت اتصال به آن

در این کیف پول شما به طور پیش‌فرض به شبکه اتریوم متصل خواهید شد. پس از افزودن شبکه‌های مختلف از تب ۳، در اینجا می‌توانید از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر سوئیچ کنید. نشانگر سبز نشان می‌دهد که اتصال عملیاتی با موفقیت انجام شده است و نشانگر قرمز به این معنی است که فریم برای اتصال مشکل دارد.

انتخاب شبکه‌ها

در این قسمت از کیف پول فریم می‌توانید بلاک چین‌های EVM را که شامل: آربیتروم، آپتمیزم، پالیگان و XDai است را به دلخواه خود اضافه یا حذف کنید.

تنظیمات برنامه

در اینجا می‌توانید میان‌برها را اضافه کنید، سبک بصری برنامه را تغییر دهید، سخت‌افزارهای خود را راه‌اندازی کنید، فریم را بازنشانی کنید و سایر گزینه‌های فنی را به دلخواه خود تغییر دهید.

تنظیمات کیف پول نرم افزاری فریم

همچنین قادر هستید با کلیک روی «افزودن زنجیره» در بالا سمت راست، یک شبکه را به صورت دستی اضافه کنید.

اضافه کردن شبکه به صورت دستی به کیف پول فریم

نحوه اضافه کردن “NBB Chain” به کیف پول فریم در سایت Chainlist

مرحله اول: در نوار جستجوی سایت، عبارت “BNB Chain mainnet” را تایپ کرده و روی “Connect wallet” کلیک کنید.

مرحله دوم: در اینجا باید به Chainlist اجازه دسترسی به کیف پول خود را بدهید.

مرحله سوم: در کیف پول فریم، بعد از کلیک روی آدرس مورد نظر خود، روی گزینه «تأیید» کلیک کنید.

کلیک روی آدرس مورد نظر در کیف پول فریم

مرحله چهارم: در Chainlist، روی گزینه «افزودن به متامسک» کلیک کنید. کیف پول فریم با اطلاعات زنجیره NBB باز می‌شود، طبق تصویر زیر:

باز شدن کیف پول فریم

در واقع شما فقط باید روی گزینه «افزودن زنجیره» کلیک کنید در آن صورت NBB Chain در لیست شبکه‌های شما قرار خواهد گرفت. برای اینکه فهرست شبکه‌ها را به خوبی سازماندهی کنید، مطمئن شوید نوع شبکه‌ای را که با آن سروکار دارید درست انتخاب کرده‌اید. این موارد را حتما چک کنید:

  • جمع‌آوری
  • زنجیره جانبی
  • تست نت

می‌توانید شبکه‌های مختلف اضافه شده در این لیست را بالای همین صفحه یعنی در «تب دوم» مشاهده کنید. با دو کلیک ساده می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مشاهده شبکه های کیف پول فریم

وارد کردن پورتفولیو (portfolio) ارز دیجیتال در کیف پول فریم

کیف پول فریم در حال حاضر از دو نوع کیف پول پشتیبانی می‌کند: کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند: کیف پول سخت‌افزاری لجر (Ledger) یا ترزور (Trezor) و کیف پول‌های میزبانی شده در شبکه از جمله این کیف پول‌ها هستند.

بیایید با هم بررسی کنیم که چگونه یک کیف را با کمک عبارت بازیابی در کیف پول فریم وارد کنیم. می‌توانید کیف پول متامسک MetaMask خود را با این روش وارد کنید. برای انجام این کار باید روی آیکون «+» که در سمت راست “Accounts” قرار دارد کلیک کنید. سپس روی «افزودن حساب جدید» در تب سمت چپ کلیک کنید.

افزودن حساب جدید در کیف پول فریم

بعد باید طبق تصویر زیر عبارت بازیابی (Seed Phrase) را انتخاب کنید.

فریم والت و انتخاب عبارت بازیابی

بعد از اینکه عبارت seed خود را وارد کردید، باید یک رمز عبوری که بیش از ۱۲ کاراکتر است را انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید از طریق کیف پول فریم دسترسی به آن را ایمن کنید. در این صورت کیف پول فریم لیستی از آدرس‌ها را برای اضافه کردن به رابط اصلی به شما ارائه می‌دهد. اگر تمایل دارید بعدا آن را حذف کنید، به راحتی می‌توانید روی گزینه «+» کلیک کنید و بعد آدرس مورد نظر خودتان را از حالت انتخاب خارج سازید.

مشاهده لیست آدرس ها در کیف پول فریم

آدرس‌های غیرفعال، حاشیه قرمز رنگی دارند. اگر حساب اصلی شما یا آدرس مورد نظر قفل باشد نیز حاشیه قرمز رنگ می‌شود. زمانی که برای اولین بار آدرس‌ها را اضافه می‌کنید، آدرس‌ها همیشه به صورت پیش‌فرض قفل می‌شوند. از این رو می‌توانید برای باز کردن قفل، رمز عبور را وارد کنید. با این کار رنگ نشانگر به سبز تغییر پیدا می‌کند.

توکن‌ها را به کیف پول فریم ارسال کنید

برای انجام عملیات خرید یا ارسال توکن‌ها در کیف پول فریم می‌توانید از طریق پلتفرم‌های هیوبی گلوبال (Huobi Global)، اف‌تی‌اکس (FTX)، کراکن (Kraken)، کوکوین (KuCoin) اقدام کنید. البته به شرطی که بتوانید توکن سازگار با اتریوم یا EVM را انتخاب کنید. برای این موضوع، خرید توکن‌های BNB را در بایننس (Binance) بررسی می‌کنیم تا با نحوه ارسال آن‌ها به کیف پول  Frame Wallet خود نیز آشنا شوید. مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: در ابتدا باید آدرس خود را از کیف پول فریم با کلیک روی آن، در برنامه کپی کنید:

کپی کردن آدرس در کیف پول فریم

مرحله دوم: به وب‌سایت بایننس بروید. اگر BNB ندارید، می‌توانید آن‌ها را به صورت مستقیم از برگه «خرید کریپتو» خریداری کنید. وقتی که BNB را دارید، به کیف پول بایننس خود بروید و BNB را جستجو کنید. بعد باید گزینه «برداشت» را انتخاب کنید.

به این ترتیب متوجه می‌شوید که با چسباندن آدرس شما، بایننس مستقیماً شبکه “BEP-20” را انتخاب می‌کند. حتما بررسی کنید که گزینه “NBB Chain on Frame” را انتخاب کرده باشید. وقتی مطمئن شدید می‌توانید مبلغ مورد نظر خود را انتخاب کرده و تراکنش را تأیید کنید.

تایید تراکنش در فریم ولت

در صورتی که شبکه NBB Chain شلوغ نباشد توکن‌های شما باید به راحتی و خیلی سریع در کیف پول فریم قابل مشاهده باشند.

تعامل با پروتکل‌ها با استفاده از کیف پول فریم

برای تعامل داشتن با برنامه‌های غیرمتمرکز، باید افزونه Frame را برای مرورگر خود نصب کنید. همان‌طور که گفتیم کیف پول فریم در حال حاضر یک افزونه برای مرورگر کروم، فایرفاکس و بریو ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید برنامه افزودنی مورد نظر خود را به صورت مستقیم از تنظیمات برنامه دسکتاپ کیف پول فریم دانلود کنید.

تنظیمات دسکتاپ Frame Wallet

وقتی که این کار را انجام دادید، افزونه را باز کنید. هنگامی که اتصال با موفقیت انجام شد می‌توانید گزینه “Connected to Frame” را مشاهده کنید. برای مثال اجازه دهید به سراغ پروتکل یونی سواپ (Uniswap) برویم. روی گزینه «اتصال کیف پول» که در نوار بالای سایت قرار دارد کلیک کنید.

بعد از لیستی که برایتان قابل مشاهده است، گزینه “Injected” را انتخاب کنید. نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که Injected تنها در صورتی نمایش داده می‌شود که آدرس مورد نظر خود را از کیف پول فریم باز کرده باشید.

گزینه Injected در فریم والت

بعد به برنامه دسکتاپ Frame برگردید و تأیید خود را برای اتصال به Uniswap بزنید.

تایید اتصال در Frame Wallet

حالا می‌توانید با آدرس مربوط از کیف پول فریم خود به یونی سوآپ متصل شوید. این اتصال به شما امکان می‌دهد که با توکن‌های UNI مبادله انجام دهید یا در رأی‌گیری‌های این صرافی شرکت کنید.

به یاد داشته باشید که کیف پول فریم قادر نیست با همه پروتکل‌هایی که وجود دارند در دسترس باشد. اما این قابلیت را دارد که با طیف گسترده‌ای از پروتکل‌ها سازگاری پیدا می‌کند.

به عنوان مثال می‌توانیم سری به پروتکل کامپاند (Compound) بزنیم که هنوز توسط کیف پول فریم ارائه نمی‌شود. بعد از این که وارد سایت شدید باید افزونه مرورگر را باز کنید و روی “Appear as MetaMask” کلیک کنید.

کلیک روی Appear as MetaMask

اتصال کیف پول

صفحه مرورگر شما باید به طور خودکار تازه‌سازی شود، در غیر این صورت دکمه “F5” را فشار دهید تا به صورت دستی تازه‌سازی اعمال شود. در صفحه Compound روی گزینه «اتصال کیف پول» کلیک کنید. بعد امکان انتخاب گزینه MetaMask برای شما فراهم می‌شود. وقتی روی آن ضربه زدید به سادگی می‌توانید اتصال خود را از طریق کیف پول فریم تأیید کنید.

با این اقدام شما به “Compound with Frame” متصل می‌شوید. بدون توجه به اینکه قرار است از چه پروتکلی استفاده کنید، روال کار همیشه یکسان خواهد بود. به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید مجوز را پس بگیرید، این امر به صورت مستقیم از طریق برنامه امکان‌پذیر خواهد بود. می‌توانید روی آدرس مورد نظر کلیک کنید و به راحتی مجوزهای داده شده در گذشته را فعال یا غیرفعال کنید.

فعال و غیرفعال کردن مجوزها در کیف پول فریم

آیا می‌توانیم به این کیف پول اعتماد کنیم؟

در این مقاله به بررسی کیف پول فریم پرداختیم. برای اینکه متوجه شوید آیا این کیف پول برای شما مناسب است یا نه، باید از آن استفاده کنید. ابتدا رابط کاربری دشوار آن کمی شما را نگران می‌کند؛ اما باید بدانید که این کیف پول پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک کیف پول برتر را دارد. اگر چه نسخه این کیف پول بتا است اما به دلیل امکانات زیادی که به کاربران ارائه می‌دهد، می‌توانید به آن اعتماد کنید.

سؤالات متداول

این کیف پول از چه زبان‌های پشتیبانی می‌کند؟

این کیف پول تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند.

آیا این کیف پول امن است؟

تا به حال منابع مختلف در مورد هک شدن یا به خطر افتادن امنیت آن گزارشی منتشر نکرده‌اند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا