اخبار ارزهای دیجیتال

مایکل سیلور: استفاده بنکمن فراید از توکن FTT شیطانی بود

مایکل سیلور مدعی است که سم بنکمن فراید جرایم مالی و بانکی زیادی مرتکب شده است

مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیر اجرایی شرکت مایکرواستراتژی، در خصوص سوء مدیریت و اعمال خلاف قانونی که منجر به فروپاشی صرافی FTX صحبت کرد.

به گزارش والکس و به نقل از cryptopotato، سیلور، سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل سابق صرافی FTX را به کلاهبرداری در حوزه اوراق بهادار به وسیله توکن FTT و همچنین استفاده از این دارایی به عنوان وثیقه برای قمار سرمایه مشتریانش متهم کرد.

سیلور که به گفته خود ماکسیمالیست بیت کوین است، در مصاحبه‌ای با پاتریک دیوید، نخستین گناه اخلاقی سم بنکمن فراید و صنعت ارزهای دیجیتال را یک چیز دانست؛ گناه شت‌کوین‌گرایی.

او گفت:

سم و بیشتر افراد دنیای رمزارزها همواره به خاطر پامپ و تبلیغ اوراق بهادار ثبت نشده مجرم بوده‌اند. این مساله بر رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) و اکثر سیاست‌مداران آشکار است.

شرکت بنکمن فراید، صرافی FTX، مسئول ضرب توکنی به نام FTT بود که مزایای مختلفی را برای کاربران این صرافی در پی داشت. این توکن زمانی در میان ۲۵ ارز دیجیتال برتر جای داشت اما در ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داد.

به گفته سیلور، استفاده بنکمن فراید از توکن FTT و سایر توکن‌ها به عنوان وثیقه وام‌های دریافتی، با توجه به نقدناپذیری نسبی آن‌ها، عملی شیطانی بود. با این حال بانک‌های سنتی همچون گلدمن ساکس از ارائه وام در قبال چنین وثیقه‌های پرخطری خودداری می‌کنند.

از این رو، بنکمن فراید به خودش مراجعه کرد؛ او از شرکت دیگرش، Alameda، برای گرفتن وام – در واقع سرمایه کاربران صرافی FTX – با وثیقه گذاردن FTT استفاده کرد. سپس، آلامدا از این سرمایه برای پامپ کردن قیمت FTT استفاده کرد که به این مجموعه اجازه داد تا مبالغ حتی بیشتری قرض بگیرد و پول را به شرکت هلدینگ بنکمن فراید، با نام Paper ‌Bird تزریق کند.

در حالی که SBF ادعا می‌کند که از آن چه در درون شرکت Alameda Research به وقوع پیوسته، اطلاع زیادی نداشته، اما باور همگانی این است که این شرکت به طور نزدیک در رویدادهایی که منجر به ورشکستگی هر دو شرکت شده، درگیر بوده است. مدارک دادگاه نشان داد که آلامدا به طور مخفیانه از مکانیسم انحلال خودکار (auto liquidation) پوزیشن‌های باز در صرافی FTX معاف بوده است. سیلور از این امتیاز با عنوان حالت خدا (God Mode) یاد کرده است.

سیلور افزود:

او ۱۰ میلیارد دلار از فروش یک اوراق بهادار بدون مجوز به دست آورد و سپس ۱۰ میلیارد دلار دیگر از مشتریانش به طور مخفیانه قرض گرفت. [او این سرمایه را] قمار کرد، معامله کرد، خرج کرد، باخت.

سیلور افزود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری که در FTX سرمایه‌گذاری کرده بودند، به شکل بالقوه از یک کازینوی غیرقانونی آف‌شور (Offshore) حمایت کرده‌اند و بررسی لازم را انجام نداده‌اند. کوین اولری (Kevin O’Leary)، سخنگوی تازه صرافی FTX و یکی از سرمایه‌گذاران اولیه این شرکت، به تازگی اعتراف کرد که او و دیگر سرمایه‌گذاران بیش از حد به تحقیقات یکدیگر اعتماد کرده بودند.

سیلور گفت:

سم میلیاردها دلار از سرمایه‌گذاران ناآگاه در سیلیکون ولی جذب سرمایه کرد. آن‌ها باید اطلاع بیشتری می‌داشتند.

SBF تنها چند ماه پیش به عنوان ناجی صنعت ارزهای دیجیتال شناخته می‌شد چرا که شرکت او برای تامین نقدینگی اضطراری چند شرکت ورشکسته از جمله BlockFi و Voyager وارد عمل شده بود. در آن زمان بنکمن فراید این اقدام خود را به عنوان تلاشی نوع‌دوستانه برای نجات صنعت ارزهای دیجیتال – و نه برای کسب سود – تصویر کرد. اما سیلور معتقد است که بنکمن فراید تنها به این دلیل وارد عمل شد تا جلوی درخواست بازپس‌گیری وام‌های آلامدا توسط این شرکت‌ها را بگیرد. او در این باره گفت:

اگر بتوانم تنها یک میلیارد دلار سهام بدهم، شرکت را تصاحب کنم، وام‌ها را پس ندهم، می‌توانم کل کلاهبرداری را ادامه دهم.

در نهایت، Saylor معتقد است که کارمزدهای معاملاتی بسیار پایین صرافی FTX ترفندی برای فریب معامله‌گران برای قرار دادن دارایی‌هایشان بر روی این صرافی بود تا SBF بتواند آزادانه با آن‌ها معامله کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا