متاورس

آینده متاورس چگونه خواهد بود؟ پیش بینی تحولات دنیای متاورس

تعریف ساده از دنیای متاورس، یعنی یک دنیای مجازی که امکان زندگی به صورت مجازی را به انسان‌ها می‌دهد. شما در سرزمین‌های متاورس می‌توانید شخصیت مورد علاقه خود را با ظاهر خاص بسازید و شخصی سازی کنید. حال باید در این سرزمین زندگی کنید. امکان کار کردن، تفریح و… در این سرزمین‌ها وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با دنیای متاورس و آینده متاورس، این مقاله از مجله والکس را تا انتها مطالعه کنید.

نگاهی به متاورس

در واقع، معنای لغوی کلمه متاورس (Metaverse) به کلمه “Meta” و “Verse” برمی‌گردد. کلمه “Meta” به معنای برتر و کلمه ورس که از کلمه “Universe” گرفته شده، به معنای جهانی است. پس تقریباً کلمه متاورس به معنای «جهانی برتر یا فرا جهان» است.

عملکرد متاورس دقیقاً مشابه با یک شبکه مجازی است. شما در این شبکه امکان انجام انواع بازی، فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را دارید. البته برخی از شبکه‌های متاورس به بلاک چین نیز متصل هستند که در این صورت، شما برای خرید بازی‌ها باید توکن پرداخت کنید. همچنین، بازی‌هایی که به بلاک چین متصل هستند، تمامی امتیازات جمع‌آوری شده در بازی را به صورت توکن به کیف پولتان واریز می‌کند. آینده جهان با متاورس چگونه خواهد بود؟

تغییرات جهان پس از متاورس

طبق پیش بینی‌هایی که درباره آینده متاورس انجام شده، تغییرات زیادی در زندگی انسان‌ها اعمال خواهد شد. در واقع، متاورس یک راه برای تغییر جهان و سبک زندگی انسان‌ها است. در ادامه، به برخی از جهات زندگی پس از متاورس می‌پردازیم.

آینده جهان و تحولات آن با دنیای متاورس

محل کار

یک بخشی از تغییرات در سبک کار کردن، پس از شیوع بیماری کرونا شکل گرفت. پس از این پاندمی، بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها، بخشی از کارهای خود را از خانه مدیریت می‌کردند. البته، با این حال که الان شیوه کاری به شکل گذشته شده؛ ولی همچنان، برخی از شرکت‌ها، افراد دور کار را نیز استخدام می‌کنند. در این راه، بسیاری از ابزار مانند گوگل میت، دیسکورد و زوم امکانات بیشتری را برای مدیریت از راه دور و برگزاری جلسات مجازی به خود اضافه کردند.

آینده متاورس، کار کردن و مدیریت محل کار را کاملا مجازی و از راه دور می‌سازد. در واقع شما به راحتی در خانه خود، تنها با زدن یک عینک واقعیت افزوده یا هدست واقعیت مجازی وارد یک محیط کار سه بعدی می‌شوید. در این حالت، شرکت‌ها می‌توانند افراد متخصص را بدون محدودیت موقعیت جغرافیایی استخدام کرده و با آنها جلسات مجازی برقرار کنند. در حال حاضر، شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت، متا و… به دنبال آماده سازی زیر ساخت‌های مناسب برای استفاده از دنیای متاورس هستند.

آموزش و تحصیل

آینده متاورس به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم یک آموزش مفید و استاندارد را از راه دور تجربه کنیم. پس از متاورس، دیگر مهم نیست که شما در چه دانشگاه یا مدرسه‌ای قبول شوید و موقعیت جغرافیایی این دانشگاه چه شهری باشد. شما به راحتی، تنها با گذاشتن یک هدست، وارد محیط مجازی آموزشی آن دانشگاه یا مدرسه می‌شوید. پس از گذاشتن هدست و ورود به محیط مجازی آموزشی، شما کاملا با درس درگیر می‌شوید و حتی احتمال افزایش درصد یادگیری شما هم وجود دارد.

آموزش از راه دور در دنیای متاورس

نه تنها شرکت در کلاس‌های مدرسه و دانشگاه از طریق متاورس کاملا مجازی می‌شوند؛ بلکه شما می‌توانید عنوان دوره‌های آموزشی یا کلاس‌های آموزشی مورد علاقه خود را نیز به همین شکل بگذرانید.

خرید و فروش

آینده متاورس خرید و فروش را نیز کاملا به شکل مجازی تغییر می‌دهد. شما برای خرید کالاهای مجازی باید یک کالای با ارزش مجازی را با آن مبادله کنید. به طور مثال، شما قصد خرید “NFT” را دارید. برای خرید آن، شما باید به ارزش آن NFT مقداری ارز دیجیتال پرداخت کنید.

حتی خرید کالاهای فیزیکی نیز به شکل مجازی در دنیای متاورس انجام خواهد شد. مثلا برای خرید لباس واقعی یا وسائل دکوراسیون خانه واقعی خود، می‌توانید آنها را بر روی نسخه مجازی تست کرده و سپس، به آدرس فیزیکی خود ارسال کنید. از آن جایی که برای ورود به دنیای متاورس، به یک آواتار از خودمان نیاز داریم؛ هنگام خرید لباس، آن آواتار لباس را تست می‌کند تا اندازه درست را سفارش دهید.

ورزش

شاید فکر کنید که ورزش یکی از مواردی است که هرگز نمی‌توان آن را به شکل مجازی و در خانه انجام داد. خیر این طور نیست. با متاورس، شما ورزش را می‌توانید در یک محیط سه بعدی مجازی همراه با مربی خود امتحان کنید. آینده متاورس در زمینه ورزش و تناسب اندام می‌تواند برای افرادی که در حضور دیگران برای ورزش معذب هستند، مناسب باشد. چرا که امکان برگزاری کلاس‌های خصوصی، تنها با مربی خود در متاورس وجود دارد.

فضای سه بعدی در آینده متاورس

سرگرمی و تفریح

شیوع بیماری کرونا، ضربه شدیدی به صنعت سرگرمی و تفریحی زد. با شیوع این بیماری، تمامی کنسرت‌ها، تئاترها، سینماها، شهربازی‌ها، پارک‌ها، باغ وحش‌ها و… تعطیل شدند و این موضوع برای افرادی که در این صنایع مشغول به کار بودند، ضرر آفرین شد. آینده متاورس این مشکل را نیز برطرف خواهد کرد.

البته، در همان زمان شیوع بیماری کرونا، کنسرت واقعیت دیجیتالی در دنیای متاورس برگزار شد که بسیاری از افراد را برای استفاده از متاورس مشتاق کرد. دنیای متاورس به شما این امکان را می‌دهد که با آواتار خود وارد کنسرت، سینما و دیگر فضاهای تفریحی بشوید و از آنها لذت ببرید.

اقتصاد جهانی

متاورس پروژه‌های موفق زیادی دارد که در آنها امکان خرید و فروش زمین و شروع یک کسب و کار مجازی وجود دارد. یکی از این پروژه‌های موفق، دیسنترالند (Decentraland) است. در این سرزمین، افراد پس از ورود، امکان خرید زمین و سرمایه گذاری بر روی آنها را دارند. همین موضوع، باعث می‌شود که در آینده بخش بزرگی از اقتصاد جهانی در دست افراد سرمایه گذار در دنیای متاورس باشد.

پیش بینی آینده متاورس

هدف اصلی دنیای متاورس افزایش تعاملات و حذف فاصله جغرافیایی است. این موضوع حداقل در ۱۰ سال گذشته، یک بحث فراتر از گنجایش ذهن انسان بود؛ ولی در حال حاضر تا حدودی به واقعیت پیوسته است. در حال حاضر، امکانات متاورس به شما اجازه می‌دهد تا شخصیت مورد علاقه خودتان را در یک سرزمین مجازی بسازید، کار کنید و کسب درآمد داشته باشید.

آینده متاورس چگونه خواهد بود؟

ولی طبق پیش بینی تحولات دنیای متاورس، به همین شکل ادامه نخواهد داد. در آینده متاورس همه برندهای معروف و محبوب می‌توانند در یک سرزمین جدید شعبه داشته باشند و محصولات خود را به فروش برسانند. در آینده متاورس، کنفرانس‌ها و همایش‌ها همگی به شیوه واقعیت مجازی برگزار می‌شوند. تکنولوژی این دنیای شگفت‌انگیز به طوری است که هر لحظه می‌تواند فراتر از پیش بینی‌ها نیز پیش برود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ناشناس قاسمی
ناشناس قاسمی
2 ماه قبل

سلام ببخشید این متاورس در چند سال دیگه تو ایران اتفاق میوفته و همه رو درگیر خودش می کنه؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل

سلام
لطفا دقیقتر پرسش خود را مطرح کنید.
اما به طور کلی هر تکنولوژی‌ای در دنیا بی تاثیر نخواهد بو، درست مانند تلفن همراه و اینترنت که امروز جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند.

نامدار استاد
نامدار استاد
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر
درمورد آلتراورس سیتی اطلاعاتی دارین ؟

ر رواقی
ر رواقی
11 ماه قبل

سلام
به زودی در مقاله ای جداگانه به آلتراورس سیتی در بلاگ والکس میپردازیم.

دکمه بازگشت به بالا